wg Wikimedia
Redakcja pisze list do władz Turkmenistanu by przekazały odpowiedzialność za kolejowe połączenia lokalne i regionalne do władz prowincji. Proponujemy by te prowincje miały obowiązek organizować i finansować ruch regionalny i lokalny na liniach kolejowych, z wpływów podatkowych. Sugerujemy aby zakupiono używany tabor kolejowy np. z Czech, zmieniono jego rozstaw na szerokie tory. W Europie ruch jest bardzo częsty na liniach kolei, natomiast w Turkmenistanie tylko na jednej linii ze stolicy kraju do Mary pociągów jest kilka w ciągu dnia, normą jest 1 pociąg dziennie. Brakuje ogromnej ilości taboru, głównie Diesel Multiple Unit. Połączenia lokalne, jeśli były, już wstrzymano, np. linię Mary- Sarahs (32 tys. mieszkańców). Pociągi nie kursują do Magdanly (44500 mieszkańców), chociaż to duże miasto. Köýtendag także powinno mieć połączenia kolei, w Europie jest to normą. Do centrum Köneürgenç - 37000 mieszkańców- także prowadzi bocznica kolei, i miasto powinno mieć połączenia kolejowe do samego ścisłego centrum miasta, skoro taki tor istnieje. Saparmyrat Türkmenbaşy - 20000 mieszkańców- także straciło połączenia kolei. Europejską normą jest 5-8 połączeń regionalnych pociągów dziennie.
W odpowiedzi na Pana wystąpienie z dnia 16 lipca br. o zaniechanie naruszeń
prawa w organizacji usług przewozów kolejowych na liniach
niezelektryfikowanych informuję, że Województwo Małopolskie podtrzymuje
stanowisko przesłane pismem TK-VI.8060.82.2024 z dnia 17 grudnia 2024 r.
w odpowiedzi na poprzednie Pana wystąpienie
Z poważaniem
Z-ca Dyrektora Departamentu
Infrastruktury Drogowej i Transportu
Paweł Obrzut

Szanowni Państwo,
z przyjemnością informuję, że Port Lotniczy Olsztyn-Mazury poszerza grono swoich partnerów. Warmia i Mazury Sp. z o.o., zarządzająca lotniskiem, podpisała w dniu dzisiejszym list intencyjny z AEROSIX AG Sp. z o.o., która zrealizuje projekt pt. „Innowacyjne przedsiębiorstwo lotnicze specjalizujące się w kompleksowej renowacji oraz obsłudze technicznej statków powietrznych o napędzie tłokowym oraz turbinowym".
Więcej szczegółów znajdziecie Państwo w załączonym komunikacie prasowym. Przesyłam również zdjęcia.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
____________________
mob. +48 510 069 388
d.naworski@mazuryairport.pl
Największe europejskie miasta bez własnego lotniska
Wbrew powszechnym opiniom, największym miastem Europy bez własnego czynnego portu lotniczego nie jest żadne z polskich miast. Jednym z najbardziej znanych przykładów jest Sheffield w Wielkiej Brytanii – miasto średniej wielkości, które utraciło swoje lotnisko i jest często określane jako największe „miasto bez lotniska” w Europie, wg CityMonitor
Andorra la Vella, stolica Andory, to kolejny ciekawy przypadek — stolica bez lotniska i stacji kolejowej, a mimo to przyciąga aż osiem milionów turystów rocznie, opierając się całkowicie na połączeniach drogowych z sąsiednimi państwami , wg The Sun
Polska i Europejskie realia – wyzwania i przykłady
W Polsce mamy znacznie mniejszą gęstość portów lotniczych niż w krajach Europy Zachodniej: według danych SISKOM, jeden port przypada średnio na ok. 3 178 000 mieszkańców, podczas gdy w krajach EU15 wskaźnik ten wynosi 459 202 mieszkańców na jedno lotnisko
Zielona Góra — często przedstawiana jako „miasto bez portu lotniczego” — w rzeczywistości jest obsługiwana przez lotnisko Babimost, położone ok. 35 km od centrum. W 2019 r. przewinęło się tam prawie 34 000 pasażerów, a w 2023 r. już ponad 53 900
Port lotniczy w Zielonej Górze działa od lat 50. i posiada asfaltowy pas, terminale oraz istotne zaplecze infrastrukturalne — choć ruch pasażerski jest wciąż niewielki w porównaniu z dużymi miastami
Wnioski i refleksje
Największym europejskim miastem bez lotniska jest Sheffield, a nie polskie ośrodki.
Andorra la Vella dowodzi, że brak lotniska nie przeszkadza w rozwoju turystyki.
Polska ma zdecydowanie rzadszą sieć portów lotniczych niż Europa Zachodnia, co ogranicza mobilność.
Babimost przy Zielonej Górze udowadnia, że lokalne lotnisko może istnieć i funkcjonować, nawet przy symbolicznych statystykach pasażerskich.
Warto rozwijać regionalną infrastrukturę lotniczą i stawiać na długoterminowe inwestycje, które z czasem przyciągają przewoźników i pasażerów.
Sz. P.
Adam Fularz
adamfularz1@outlook.com
oraz
PKP PLK S.A. Centrum Realizacji
Inwestycji Region Zachodni
ul.al. Niepodległości 8
61-875 Poznań
AE: PL-77314-51559-GDFIB-23
Dotyczy: wezwania przedsądowego przed pozwem o zabezpieczenie roszczenia,
z załącznikiem - bocznica kolejowa w rejonie ul. 15 Stycznia w Poznaniu
Szanowny Panie,
w odpowiedzi na e-mail z dnia 24.07.2025 godzina 15:09 (zarejestrowanego pod numerem
25072500393) w sprawie jw., Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta UMP
informuję, iż Miasto Poznań nie jest podmiotem odpowiedzialnym za infrastrukturę torową –
kolejową w Mieście Poznaniu.
Za zarządzenie, układ i zmiany w sieci torowej – kolejowej, odpowiedzialna jest spółka
państwowa - Polskie Koleje Państwowe Polskie Linie Kolejowe S.A. Pana pytania w kwestii
torowiska powinny zostać skierowane do ww. spółki kolejowej. Pana korespondencję
przekazuję do ww. spółki oraz proszę o dalsze kierowanie korespondencji w sprawie do tego
podmiotu, jako właściwego w sprawie.
Dodaję, że PKP PLK S.A. może samodzielnie podjąć decyzję o ewentualnej likwidacji
torowiska bez uzyskania zgody organów Miasta Poznania. Wszelkie działania miasta
dotyczące oddziaływania na sieć kolejową w mieście ograniczone są jedynie do działań
w istocie doradczych dla PKP PLK S.A. czy Marszałka Województwa i co oczywiste nie są
w żaden sposób wiążące dla tych podmiotów.
Z wyrazami szacunku
Agnieszka Górczewska
Z-ca Dyrektora Urząd Miasta Poznania, Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta, plac Kolegiacki 17, 61-841 Poznań
tel. +48 61 878 50 10, faks +48 61 878 50 15,
Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami z Posłem na Sejm RP Henrykiem Kiepurą oraz Wicemarszałkiem Województwa Śląskiego Grzegorzem Boskim, do naszego miasta wracają połączenia kolejowe! To bardzo dobra informacja i kolejny krok w kwestii rozbudowy naszej sieci komunikacji zbiorowej.
Gmina Kłobuck, zgodnie z projektem porozumienia z PKP, zabezpieczy organizację połączeń autobusowych w ramach naszej sieci komunikacyjnej – dostosowanych do rozkładu jazdy pociągów obowiązującego na stacji Kłobuck – a samo porozumienie obejmuje również remont dworca kolejowego, budowę przystanku oraz utworzenie miejsc parkingowych, by całe przedsięwzięcie jak najlepiej służyło mieszkańcom.
Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w ten projekt.
wg GminaKłobuck