Władzom województwa warmińsko- mazurskiego należy zadać pytanie: czy region wielkości Irlandii powinien mieć tylko jeden port pasażerski? Oczywistym dla ekonomisty jest, że nie.
Skierowano ostatnio apel do władz samorządowych o wydanie kilkudziesięciu- kilkuset tys. PLN na naprawę drugiego z portów lotniczych woj. warmińsko - mazurskiego. Ruch lotniczy stale wzrasta, lotnisko Szymany rozwija się w szybkim tempie, i to pokazuje że jest szansa, czas i miejsce na rozpoczęcie kolejnej inwestycji.
Służyłaby ona mieszkańcom obwodu kaliningradzkiego, a także mieszkańcom Elbląga.
Apel do władz województwa o odbudowę portu lotniczego Olsztyn- Elbląg w Ornecie jako drugiego portu lotniczego dla regionu
Załącznik: korespondencja z władzami gminy Orneta
Szanowni Państwo,
Prosimy na odpowiedź na poniższy apel- opublikujemy ją jako depeszę prasową.
Treść apelu do władz województwa warmińsko- mazurskiego
W województwie warmińsko- mazurskim, regionie o wielkości Irlandii, działa tylko jeden port lotniczy, który w dodatku od lat znajduje się w budowie. Brakuje zwykłych lotnisk komunikacyjnych typu general aviation. Jednocześnie- od lat marnuje się były powojskowy port lotniczy w Ornecie, na północy województwa.
Mogłoby tutaj powstać lokalne lotnisko general aviation. Już zresztą w przeszłości fani lotnictwa na krótko organizowali tutaj loty samolotów GA. Starty pierwszych maszyn z tego lotniska zostały uwiecznione w serwisie Youtube:
Wygląd zarośniętego pada jest uwieczniony na filmie video:
Lotnisko sportowe i general aviation w tak dużym regionie mogłoby sie po prostu utrzymać na rynku- z samych opłat lotniskowych. Zarządcą lotniska mogłaby być ta sama spółka lotniskowa która obsługuje już lotnisko Szymany. Spółka Warmia i Mazury po prostu przejęłaby lub podnajęła od dotychczasowego właściciela ten teren i uruchomiłaby port lotniczy general aviation.
O próbach ożywienia lotniska na północny wschód od Olsztyna- w Ornecie, niewiele wiadomo. Jednakże tą lokalizację rozpatrywano w czasie analizowania potencjalnych lokalizacji dla portu lotniczego w regionie.
W pracy autora porównywano lokalizację portu lotniczego w Ornecie z innymi lokalizacjami (por.
odztwie_warminsko_-_mazurskim).
Proponuję, by władze regionu warmińsko- mazurskiego przystąpiły do procesu przebudowy portu lotniczego Orneta. Istniejące powojskowe lotnisko byłoby przebudowane do roli lotniska General Aviation.
Samorząd przeznaczyłby środki na naprawę zniszczonej- środkowej części pasa startowego, która została podobno wysadzona. Istniejące lotnisko stałoby się nie tylko miejscem dla miłośników motoryzacji, jak obecnie (por.
https://www.facebook.com/lotniskoorneta ) ale także stałoby się komercyjnym portem pasażerskim dla samolotów general aviation.
Proponuję także, by władze zdecydowały się na dostosowanie tego lotniska do obsługi pasażerskich lotów krajowych. Powstałby tutaj regionalny port lotniczy Olsztyn- Elbląg w Ornecie.
Wydatek na port lotniczy nie jest tak wielkim wydatkiem, by w regionie o tak dużej powierzchni - równej powierzchni np. Irlandii, nie uruchomić drugiego portu lotniczego.
Aby ułatwić jego start na rynku, samorząd mógłby dofinansować linie lotnicze. Już z obecnego portu Szczytno Szymany linie lotnicze Sprintair zamierzały obsługiwać loty krajowe:
"Jedną z nich jest Sprint Air, który - jak wynika z prezentacji, do której dotarł Pasazer.com - mógłby uruchomić loty do Gdańska, Wrocławia, Warszawy i Krakowa lub Katowic."
Port lotniczy Olsztyn- Ełk w Ornecie mógłby ruszyć z podobną siatką połączeń. Skoro w porcie lotniczym Szymany w ogóle pojawili się przewoźniocy lotniczy, pokazuje to że nowe porty lotnicze mają szansę utrzymać się na rynku.
Nowy port lotniczy Olsztyn - Elbląg w Ornecie odniesie sukces, jeśli tylko powtórzy lot portu lotniczego Szczytno- Szymany i przyciągnie jakichkolwiek przewoźników.
Ninieszy apel o kolejny port lotniczy na obszarze Warmii nie jest mrzonką- o ile władze regionu przekonają się do pomysłu. Jeśli w porcie lotniczym Szymany udało się przyciągnięcie przewoźników lotniczych, to tym bardziej władze regionu powinny podjąć prace nad powstaniem kolejnego portu, który tak samo mógłby być zarządzany przez spółkę Warmia i Mazury.
Warto zaapelować do władz regionu o potraktowanie tej propozycji z uwagą i o podjęcie prac nad reaktywają portu pasażerskiego i lotniska general aviation w Ornecie.
Opis portu w Ornecie
Lotnisko w obrębie Krzykały w Ornecie jest byłym lotniskiem wojskowym.Obecnie
sporządzony plan zagospodarowania przestrzennego przeznacza teren tenpod farmę
wiatrową, uprawy rolne oraz zabudowę siedliskową. Lotnisko posiada pas startowy o
wymiarach 2000 m x 30 m z asfaltobetonu, jednak jego środkowa część na długości około
(…)
Istniejące lotnisko w Ornecie stanowi obszar o powierzchni nieprzekraczającej 300 ha. Jak
zaznaczono w rozdziale 1.3.2.1 część pasa tego lotniska jest wysadzona, co w przypadku
adaptacji do celów użytkowych wiązałoby się z przeprowadzeniem prac ziemnych. Lotnisko
położone jest na terenach rolnych, nie zachodzi konieczność wyrębu drzewostanu w celu
powiększenia jego areału (rysunek 4.4).
Nie występuje problem lokalizacji dodatkowych usług związanych z funkcjonowaniem
lotniska oraz wydłużeniem pasa startowego. Jak wynika z rysunku 4.5 najbliższą zwartą
zabudowę stanowią osiedla miejskie Ornety oddalone od lotniska o ok. 1,6 km.
10.05.2009 r.
Teren oddalony jest od Olsztyna o ok. 54 km. Uwzględniając zapisy zawarte w Planie
zakładające modernizacje drogi nr 51 (na odcinku Olsztyn – Dobre Miasto) do parametrów
klasy GP można – przy założeniu maksymalnych dostępnych prędkości oraz braku utrudnień
w ruchu pojazdów – wywnioskować , że perspektywiczny czas dojazdu z lotniska do stolicy
województwa wyniósłby ok. 40 minut.
Stan obecny infrastruktury drogowej ocenia się jako zły – droga nr 507 z Ornety do Dobrego
Miasta o klasie G stanowi blisko 50% całej trasy, co znacznie wydłuża czas dojazdu.
Infrastrukturę kolejową stanowi linia jednotorowa nr 221 relacji Olsztyn Główny –
Braniewo, o prędkości maksymalnej 50 km/h.
Według informacji w PKP PLK linia ta będzie modernizowana na odcinku Dobre Miasto –
Orneta, termin realizacji to sierpień 2009 r. Analizowany obszar nie leży w strefie
ograniczającej zabudowę ze względu na cenne walory przyrodnicze. Teren posiada bardzo
dobre warunki dla naturalnego wietrzenia oraz nie leży na trasie przelotu ptaków. Istnieje
możliwość przyłączenia do sieci kanalizacyjnej oraz wodociągowej z sieci miejskiej.
Ochrona przed hałasem terenów zamieszkałych wyraża się w oddaleniu lotniska od tych
terenów oraz istnieniu zadrzewień tłumiących hałas. Podobnie, jak w przypadku Szyman,
lotnisko położone jest korzystnie względem róży wiatrów oraz nie zagraża rozwojowi
terenów sąsiadujących. Nie istnieje zagrożenie przeszkodami lotniczymi w strefach podejść
do lądowania oraz powierzchniach ograniczających i ochronnych.
wg
odztwie_warminsko_-_mazurskim
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od:
Urząd Miejski w Ornecie <umig@orneta.pl>Data: 25 sierpnia 2015 15:11
Temat: Re: pytania prasowe
Do: Adam Fularz <
adam.fularz@wieczorna.pl>
W załączeniu odpowiedź.
W dniu 2015-08-11 o 13:23, Adam Fularz pisze:
Dziękuję za odpowiedź. Czy władze miasta utrzymuja, że ze względu na uchwalone przez władze miejskie przepisy, zmiany w szybszym terminie nie są możliwe? Przecież własne wewnętrzne przepisy mogą Państwo zmienić natychmiast. Nie rozumiem, w czym lezy problem, poza Państwa przywiązaniem do formalności? Czy plan zag. przestrzennego nie moze być zmieniony?
Pozdrawiam,
Adam
Lotnisko Orneta Lotnisko Orneta na Mapie Polski. 2009r.Lotnisko Orneta w widoku z satelity. 2009r.Lotnisko Orneta w widoku z satelity. 2009r.Położenie.
Miasto Orneta położone jest w północnej części Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Powiecie Lidzbarskim nad rzeka Drwęca Warmińska i jeziorem Mieczowym. Leży na skrzyżowaniu ważnych dróg wojewódzkich Nr; 507 Dobrem Miasto-Braniewo, 509 Orneta-Elbląg, 513 Pasłęk-Lidzbark Warmiński, 528 Orneta-Morag. Miasto ma dworzec kolejowy na linii Olsztyn-Braniewo. Lotnisko Orneta.
Lotnisko zbudowano w latach 30-stych XX w przez niemców. Zostało wyposażone w trawiaste pole wzlotów. Wykorzystano je podczas agresji na Polskę we wrześniu 1939r.. Z niego startowały samoloty do ataków na Grudziądz, Toruń, Modlin i inne miasta Rzeczypospolitej. W czasie II wojny światowej na lotnisku i w jego pobliżu niemcy założyli obóz jeniecki, obóz pracy i obóz koncentracyjny. Od strony miejscowości Bażyny w obozie przebywali jeńcy Polscy ( 1939r.-1943r. ). W obozie pracy od 1942r. do połowy 1943r. przebywali jeńcy sowieccy. W rejonie głównego obozu pracy przebywali także jeńcy włoscy w liczbie około 400 osób. W barakach po jeńcach sowieckich umieszczono jeńców angielskich. Z początkiem 1945r. lotnisko zostało zajęte przez sowietów ( między innymi 64 PLM ). Zakończenie II wojny światowej i przekazanie administracji nad miastem Orneta Polsce wcale nie oznaczało wycofanie się sowietów z lotniska. Wręcz przeciwnie. Sowieci założyli tu swoją jedną z wielu baz i intensywnie ją eksploatowali. Prawdopodobnie w dniu 14.09.1947r. na lotnisko z Malborka przebazowano dwa pułki sowieckie. Stacjonowały one prawdopodobnie do 1950r., kiedy zostały przeniesione w zachodnie rejony Rzeczypospolitej.Cywilne losy lotniska.
W 80-tych latach lotnisko dla lotnictwa wojskowego całkowicie straciło znaczenie. W 90-tych latach próbowano lotnisko wykorzystać dla lotnictwa cywilnego. Lecz degradacja infrastruktury, a szczególnie samej drogi startowej, zniweczyły te plany. Droga startowa w połowie swojej długości na odcinku kilkunastu metrów zaczęła się zapadać. Zbierająca się tam woda sprzyjała rozwojowi roślinności i degradacji nawierzchni. Obecnie ( 2008r. ) jest tam spory zagajnik z drzewkami o wysokości do 3 metrów, widoczny nawet na zdjęciach satelitarnych. W latach 90-tych droga startowa i drogi kołowania zaczęły być wykorzystywane do nielegalnych wyścigów samochodowych i motocyklowych. Spotykali się na nim młodzi ludzie próbujący swoich sił w wyścigach na krótkich dystansach. W kolejnych latach wyścigi te stawały się coraz bardziej zorganizowane. Rozgrywano je miedzy innymi pod szyldem Polskiego Związku Motorowego i Olsztyńskiego Klubu Rajdowego. Wielu uczestników posiadało już licencje kierowców rajdowych. Przeprowadzano już nie tylko wyścigi na krótkich dystansach, ale także duże pętle z szykanami i odcinaki o nawierzchni gruntowej. W pierwszej dekadzie kolejnego wieku wyścigów i rajdów rozgrywano już kilka rocznie. Pomiędzy poszczególnymi zawodami rajdowcy ćwiczyli manewry; poślizgi, wiraże i tak zwane palenie gumy. Rajd w Ornecie 2008r. zdj. Wojciech Andrearczyk.W 2003r. po raz kolejny podjęto próbę przywrócenia lotnisku jego naturalnej funkcji, jako lotniska dla małych samolotów prywatnych typu awionetka. Niestety bez rezultatu.Około 2005r. hangar który był umiejscowiony w północno-zachodniej części lotniska, przy drodze w kierunku miejscowości Bażyny został rozmontowany i na jego konstrukcji w mieście pobudowano halę sportową. Lotnisko jest ( 2007r. ) niezidentyfikowane, nie wpisane do rejestru. Lotnisko znajduje się we władaniu Agencji Mienia Wojskowego. AMW wystawiła resztę terenu na sprzedaż. Teren kupiła niemiecka firma ( spółka ) z hamburga. Na wniosek niemców zmieniono plan zagospodarowania przestrzennego, aby można był postawić na nim elektrownię wiatrową. Zostaną pobudowane 23 wiatraki. W 2009r. ukończono formalności prawne. Opracował Karol Placha Hetman
-- Urząd Miejski w Ornecie 11-130 Orneta, Plac Wolności 26 tel. 055 22 10 200 , fax. 055 22 10 210 REGON: 000526498 NIP: 582-10-01-747 www.orneta.pl , e-mail: umig@orneta.pl
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T
+48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.