Czy MGMiŻŚ planuje wsparcie dla infant industries- nowo tworzących się gałęzi gospodarki - w sektorze transportu wodnego? Czy planuje się dotowanie obsługi połączeń wodolotami? W Polsce wykorzystanie wodolotów zanikło, ostatni operator na linii Świnoujście- Szczecin już nie świadczy usług.
MGMiŻŚ nie planuje obecnie dotowania obsługi połączeń w sektorze transportu morskiego.
Co sądzi MGMiŻŚ o potrzebie budowy w Dziwnowie morskiego portu handlowego z prawdziwego zdarzenia?
Jakie są plany MGMiŻŚ wobec portów w: Darłowie- Darłówku, Kamieniu Pomorskim, Ustce, Łebie, Władysławowie, Tczewie, Elblągu? Wszystkie te porty mają połączenie z Morzem Bałtyckim. Czy MGMiŻŚ planuje je w jakiś sposób dostosować do obsługi statków handlowych?
Przed II wojną światową planowano w Ustce budowę dużego portu morskiego. Czy MGMiŻŚ zamierza wrócić do tych planów?
Obecnie w MGMiŻŚ trwają prace nad projektem dokumentu pn. Program rozwoju polskich portów morskich do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku), którego głównym celem będzie dalsza poprawa konkurencyjności polskich portów morskich oraz wzrost ich udziału w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju i podniesienia rangi portów morskich w międzynarodowej sieci transportowej.
W Polsce funkcjonuje 29 portów morskich niemających podstawowego znaczenia dla polskiej gospodarki narodowej (w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich) oraz 34 przystanie morskie. Dlatego też ze względu na dotychczasowe zaniedbania w tym obszarze oraz z uwagi na rosnącą rolę tych portów, zwłaszcza w znaczeniu regionalnym, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej uznał za niezbędne przeprowadzenie bardziej szczegółowej analizy w zakresie portów niemających podstawowego znaczenia dla gospodarki narodowej i uzupełnienie projektu Programu w tym zakresie, co będzie podstawą większej aktywizacji, w szczególności takich portów jak Ustka, Kołobrzeg czy Darłowo.
Czy MGM jest zainteresowane podjęciem negocjacji z armatorami, przewoźnikami celem zapewnienia połączeń promowych w sezonie letnim z: Świnoujścia, Dziwnowa, Darłowa, Ustki, Łeby, na wyspę Bornholm?
Turystyczne rejsy promowe w sezonie letnim na wyspę Bornholm odbywają się na zasadach komercyjnych (np. Kołobrzeska Żegluga Pasażerska z Kołobrzegu), a ich uruchomienie przez armatora w danym porcie jest uzależnione od popytu na takie przewozy a nie od woli Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Czy MGM jest zainteresowane tematyką tramwajów wodnych? W archiwum mamy kilkanaście różnych koncepcji tr. wodnych dla takich miast jak Gdynia, Szczecin, Gdańsk, Warszawa, Kraków, Bydgoszcz?
Należy zauważyć, że kwestia funkcjonowania tramwajów wodnych leży w kompetencji samorządów, które na swoim terenie są organizatorami publicznego transportu zbiorowego.
Kto zajmuje się komunikacją zbiorową realizowaną transportem wodnym? Do czyich kompetencji należy?
Chodzi mi o połączenia katamaranem: Świnoujście - Szczecin, które obecnie nie działa, mimo że było najszybszym połączeniem między tymi miastami oraz szereg podobnych połączeń tr. wodnym w całej Polsce. W Holandii stanowią one część sieci transportu zbiorowego, podobnie jest w RFN. Czy w Polsce ktoś organizuje i odpowiada za te połączenia?
Zgodnie z ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1440 j.t. i poz. 1893) organizatorem przewozów publicznym transportem zbiorowym w zależności od obszaru czy zasięgu przewozu może być gmina, związek międzygminny, powiat, związek powiatów związek powiatowo-gminny, związek metropolitalny, województwo, a w transporcie kolejowym minister właściwy do spraw transportu. Przeprowadzanie postępowania przetargowego w celu dokonania wyboru przewoźników, zawieranie umów o świadczenie ustalanie usługi cen biletów czy przystanków i dworców, itp. zgodnie z art. 15 ww. ustawy należy do kompetencji organizatora transportu publicznego zbiorowego.
Wg MGMiŻŚ, ile osób przewozi się rocznie transportem wodnym w Polsce?
W obszarze transportu morskiego, według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2015 r. liczba przewiezionych pasażerów statkami morskiej i przybrzeżnej floty transportowej pomiędzy portami polskimi wyniosła 247,2 tys. osób, a w komunikacji wewnątrzportowej 421,8 tys. osób.
Kto odpowiada za transport wodny pasażerów- rozpisywanie przetargów, wybór przewoźników, ustalanie cen biletów?
Przeprowadzanie postępowania przetargowego w celu dokonania wyboru przewoźników, zawieranie umów o świadczenie ustalanie usługi cen biletów czy przystanków i dworców, itp. zgodnie z art. 15 ww. ustawy należy do kompetencji organizatora transportu publicznego zbiorowego.
Czy MGMiŻŚ prowadzi jakiekolwiek prace nad reaktywacją transportu wodnego pasażerów w Polsce? Nie kursują już wodoloty na trasie Świnoujście-Szczecin czy Hel-Gdynia/ Gdańsk. Dlaczego?
W obszarze transportu morskiego przewozy publicznym transportem zbiorowym np. w Gdańsku realizowane są tramwajem wodnym. Organizatorem przewozów na dwóch liniach w tym przypadku jest Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej a obsługującym linie jest armator Żegluga Gdańska Sp. z o.o.
Należy wskazać, że tramwaje wodne linii F1 Gdańsk - Hel - Gdańsk , F2 Sopot – Hel – Sopot i F3 Gdańsk – Sopot - Gdańsk, kursują od 1 maja 2016 roku w weekendy oraz w tak zwane „długie weekendy", a od 1 lipca 2016 do dnia 31 sierpnia 2016 roku kursują codziennie.
Rozkład jest dostępny na stronie armatora pod adresem: http://www.zegluga.pl/zatoka-gdanska.html
Uruchomienie tego typu przewozów w innych portach morskich należy do kompetencji organizatora przewozów publicznym transportem zbiorowym i jest uzależnione od zapotrzebowania na tego typu usługi.
Czy MGMiŻŚ nie powinien uwzględnić transportu wodnego w legislacji dot. transportu zbiorowego? Nie ma go w planach transportowych, a tego typu przewozy są często atrakcją turystyczną których w Polsce jest przecież dużo mniej, co powoduje małą liczbę turystów w kraju.
Przepisy ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1440 j.t., z
późn. zm.), które określają zasady organizacji i funkcjonowania regularnego przewozu osób publicznym transportem zbiorowym w Polsce, odnoszą się również do przewozów realizowanych za pomocą środków transportu morskiego.
Zgodnie z art. 2, przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym
(Dz. U. z 2015 r., poz. 1440 j.t., z późn. zm.) nie mają zastosowania do regularnego przewozu osób realizowanego w celach turystycznych.
Biuro Prasowe MGMiŻŚ