"Budżet przygotowany przez PKP PLK na to zadanie wyniósł 86,1 mln zł brutto. Z kolei najtańszą ofertę złożyła PKP Energetyka, która zaproponowała prace za 40,7 mln zł."
"Projekt zgłoszono do II naboru CEF, w którym otrzymał dofinansowanie. Jego realizację zaplanowano w latach 2017–2019, zaś sam projekt trzeba rozliczyć do końca 2020 roku. Dofinansowanie dla PLK to 19,1 mln euro."
"Z powodu dużego sukcesu, oferta [Pociągu do Kultury] będzie konynuowana przez DB Regio i Koleje Dolnośkąskie do końca 2018 roku wraz ze wsparciem ze strony krajów związkowych Berlina i Brandenburgii oraz Związku Transportowego Berlin-Brandenburg (VBB)."
"Od 1 kwietnia 2017 r. wprowadzone zostaną ulgowe bilety dla dzieci, jak również bilet Berlin-Clubnight dla pasażerów wyruszających z Wrocławia. Od połowy kwietnia, na początku sezonu wycieczkowego, będzie także możliwość rezerwacji miejsc." wg
Według grafiki VBB w przeszłości pomiędzy Berlinem a Wrocławiem kursowało 14 pociągów dziennie. Obecnie jest jeden - tylko w weekendy. Czy jest szansa na zmiany?
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa deklaruje, że ramach prowadzonych rozmów pomiędzy przewoźnikiem polskim i niemieckim rozważana jest propozycja uruchomienia dodatkowych pociągów dalekobieżnych do Berlina w relacji Kraków – Wrocław – Berlin.
Pociąg Zielona Góra – Berlin wróci do rozkładu// Verbindung Zielona Góra -- Berlin wieder im Fahrplan
"Podróżujący do stolicy Niemiec znów będą mogli korzystać z bezpośredniego połączenia z Zielonej Góry. Województwo lubuskie wynegocjowało bowiem jego przywrócenie ze stroną niemiecką, która jeszcze dwa tygodnie temu nie była zainteresowana jego utrzymaniem. Pierwszy kurs w nowym rozkładzie jazdy zostanie zrealizowany w przyszły poniedziałek [19 grudzień 2016r]. "
wg http://www.rynek-kolejowy.pl/…/pociag-zielona-gora--berlin-…
13.12 mija rok od przywrócenia bezpośredniego połączenia kolejowego Wrocław Gł. - Dresden Hbf.
Przez cały ten czas połączenie cieszyło się zainteresowaniem. Mamy nadzieję, że z roku na rok będzie ono rosło.
Bilans pozytywnych zmian w polsko-niemieckim transporcie kolejowych od pierwszego Szczytu Kolejowego we wrześniu 2015 roku
Od czasu pierwszego Szczytu Kolejowego we wrześniu 2015 roku miały miejsce widoczne poprawy w następujących punktach:
1. Przywrócenie oraz przedłużenie połączeń
- Przywrócenie bezpośredniego połączenia Drezno – Wrocław w ruchu regionalnym.
- Przywrócenie przejazdów weekendowych pomiędzy Berlinem a Wrocławiem w ramach projektu „Pociąg do Kultury".
- Poprawa połączeń z Węglińca, Jeleniej Góry i Zielonej Góry do Görlitz poprzez wydanie zezwolenia Kolejom Dolnośląskim (KD) na wjazd na dworzec w Görlitz.
- Przedłużenie połączenia Zielona Góra – Frankfurt nad Odrą do Berlina, jak również połączenia Berlin – Kostrzyn do Gorzowa Wielkopolskiego i Krzyża.
2. Wprowadzenie oferty podróży do Europejskiej Stolicy Kultury – Wrocławia
- Kulturalny program ramowy w Pociągu do Kultury Berlin – Wrocław oraz w Pociągu do Sztuki Drezno – Wrocław ze względu na swoją specyfikę,
- atrakcyjne ceny biletów oraz kampanię reklamową przyczynił się do wzrostu liczby podróżnych.
3. Nowe podstawy prawne dla transportu transgranicznego
- Ratyfikowanie i wejście w życie dnia 27.04.2016 r. polsko-niemieckiej umowy o współpracy w dziedzinie komunikacji kolejowej ułatwia m.in. regulowanie prowadzenia ruchu i przydzielania tras.
- Nowa umowa infrastrukturalna między PKP Polskie Linie Kolejowe a DB Netz AG reguluje zasady utrzymania i modernizacji infrastruktury, a także zasady prowadzenia ruchu i przydzielania tras.
- Rozbudowa infrastruktury
- Bieżąca rozbudowa trasy na etapie Hoyerswerda – Horka – granica państwa DE/PL.
- Klasyfikacja na liście priorytetowej Federalnego Planu Transportowego (BVWP) projektu jednotorowej elektryfikacji trasy Angermünde – Szczecin.
- Przeniesienie projektu elektryfikacji odcinka Węgliniec – Zgorzelec, rozbudowy przejścia granicznego Szczecin – Tantow, jak również rewitalizacji tras Jelenia Góra – Zgorzelec oraz Krzyż – Gorzów Wlkp. na listę podstawową Krajowego Programu Kolejowego.
Pomimo licznych popraw wciąż istnieje znaczna potrzeba działań. Wizją Wspólnej Koncepcji Przyszłości 2030 dla polsko-niemieckiego obszaru powiązań jest, aby stworzyć z landów Meklemburgii-Pomorza Przedniego, Brandenburgii, Berlina i Saksonii, a także województw zachodniopomorskiego, wielkopolskiego, lubuskiego i dolnośląskiego wspólnego obszaru wzrostu w Europie ze ścisłymi powiązaniami transgranicznymi. Do tego konieczne są dalekosiężne zmiany w polsko-niemieckim transporcie szynowym.Seitenumbruch
Postulaty wystosowane na Szczyt Kolejowy 2016
Apelujemy do uczestników II Polsko-Niemieckiego Szczytu Kolejowego o uwzględnienie w czasie obrad następujących kwestii:
1. Przywrócenie połączeń dalekobieżnych
- Przywrócenie oferty dalekobieżnej ukierunkowanej na popyt relacji Berlin – Wrocław po ukończeniu elektryfikacji odcinka Hoyerswerda – Horka – granica państwa końcem 2018 roku, zaś do tego czasu kontynuacja Pociągu do Kultury.
- Włączenie połączenia Lipsk – Drezno – Wrocław – Katowice – Kraków do planów połączeń dalekobieżnych.
- Wsparcie ze strony Ministerstw Transportu w zakresie standaryzacji wyposażenia składów spalinowych oraz elektrycznych w systemy bezpieczeństwa obu krajów.
2. Poprawa osiągalności centrów regionalnych oraz ponadregionalnych
- Rozbudowa stacji granicznych w Görlitz, we Frankfurcie nad Odrą oraz Szczecinie tak, by stały się multimodalnymi węzłami komunikacyjnymi.
- Ścisła współpraca podczas tworzenia rozkładów jazdy pomiędzy polskimi a niemieckimi przewoźnikami.
3. Rozbudowa infrastruktury
- Aktywne wsparcie przez krajowe ministerstwa w uzupełnianiu braków na trasach transgranicznych Sieci Transeuropejskiej, w szczególności:
- Tymczasowa elektryfikacja części stacji w Görlitz polskim prądem stałym oraz połączenie jej z elektryfikacją odcinków Węgliniec – Zgorzelec i Jelenia Góra – Zgorzelec do 2019 r.; perspektywiczna przebudowa dworca w Görlitz na dworzec zmiany systemu zasilania trakcyjnego oraz elektryfikacja odcinka trasy Drezno – Görlitz do 2025 r.;
- Elektryfikacja trasy Cottbus – Görlitz, rozbudowa odcinka Lübbenau – Cottbus, naprawa drugiego toru dla ruchu dalekobieżnego na dworcu w Königs Wusterhausen, jak również częściowe przywrócenie dwutorowości na trasie Cottbus – Görlitz;
- Rozbudowa i elektryfikacja Kolei Wschodniej Berlin – Kostrzyn, a także elektryfikacja trasy Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż;
- Reaktywacja i elektryfikacja trasy Ducherow – Świnoujście;
- Rozbudowa i elektryfikacja odcinka Angermünde – Szczecin do 2021 r.
4. Zintensyfikowanie współpracy władz z przewoźnikami
- Wspólne rozwiązania dla wieloletniego planu finansowego dotyczącego przejazdów transgranicznych
- Wykorzystanie prawnych możliwości dla intensywniejszej kooperacji, w szczególności wspólne rozpisywanie przetargów na przejazdy transgraniczne oraz koordynowanie rozbudowy infrastruktury na podobieństwo EUWT w niemiecko-czeskim regionie dla budowy trasy Drezno – Praga .
- Większe nakłady na reklamę ofert transgranicznych.
- Ustanowienie przewidzianej w umowie o współpracy w dziedzinie komunikacji kolejowej wspólnej polsko-niemieckiej grupy roboczej jako strategicznie planującego organu. wg https://kolejdepl.wordpress.com/rezolucja-2016/
28 listopada 2016 r.
________________________________
Popierający rezolucję
European Passengers' Federation
Fahrgastverband PRO BAHN
Fahrgastverband PRO BAHN, Landesverband Berlin-Brandenburg
Fahrgastverband PRO BAHN, Landesverband Mecklenburg-Vorpommern
Fahrgastverband PRO BAHN, Landesverband Mitteldeutschland
Fahrgastverband PRO BAHN, Landesverband Schleswig-Holstein / Hamburg
Deutscher Bahnkunden-Verband e.V.
Verkehrsclub Deutschland, Landesverband Brandenburg
Fundacja Pro Kolej
komunikacja.orgIGEB Berliner Fahrgastverband e.V.
Usedomer Eisenbahnfreunde e. V.
Gesellschaft für deutsch-polnische Nachbarschaft – Sąsiedzi e. V.
Deutsch-Polnischer Gesundheits- & Sozialverband e.V.
Deutsch-Polnische Gesellschaft Vorpommern e.V.
Deutsch-Polnische Gesellschaft Brandenburg e.V.
Deutsch-Polnische Gesellschaft Sachsen e.V.
Kammerunion Elbe-Oder
Industrie- und Handelskammer Ostbrandenburg
Industrie- und Handelskammer Cottbus
Industrie- und Handelskammer Neubrandenburg
Industrie- und Handelskammer Berlin
Industrie- und Handelskammer Dresden
Regionale Planungsgemeinschaft Oderland-Spree
Deutsche Sozial-Kulturelle Gesellschaft in Breslau
Kommunalgemeinschaft Europaregion POMERANIA e. V.
Deutsch-Polnischer Verein Cottbus e.V.
Kultur Aktiv e.V.
wg
https://kolejdepl.wordpress.com/rezolucja-2016/__________________________________________________________________________