Dzień dobry,
Ostatnia analiza systemu komunikacji miejskiej w Bolesławcu nastąpiła w październiku 2018 roku. Analizę przeprowadziła firma Public Transport Consulting Marcin Gromadzki.
Zlecenie dotyczyło wykonania następujących prac:
1) Badania wielkości popytu we wszystkich kursach na liniach MZK w Bolesławcu Sp. z o. o. – w dniu powszednim, w sobotę, w niedzielę.
2) Edycja wyników badań wielkości popytu do specjalnie przygotowanych elektronicznych arkuszy kalkulacyjnych.
3) Przetworzenie danych z przeprowadzonych badań marketingowych.
4) Opracowanie wielkości popytu na usługi komunikacji miejskiej w Bolesławcu, zawierające: ocenę ekspercką, ocenę efektywności eksploatacyjnej poszczególnych linii, propozycje zmian w ofercie przewozowej – wytyczne do konstrukcji rozkładów jazdy, komplet gotowych rozkładów jazdy.
Bieżące korekty wykonywane są przez MZK.
Wg stanu na dzień 13 lutego 2023 r. sieć komunikacji miejskiej w Bolesławcu tworzy 12 linii autobusowych nr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12.
Pozdrawiam
Anna Drzewiecka
Specjalista ds. techniczno-eksploatacyjnych
Odpowiadając na Pana mail informuję:
W Bolesławcu nie istnieje centrum przesiadkowe.
Miasto planuje budowę Subregionalnego Centrum Przesiadkowego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą na terenach bezpośrednio przyległych do dworca PKP.
Realizacja tego zadania jest jednak uzależniona od dostępności i możliwości pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania w postaci środków pochodzenia unijnego lub krajowego.
Do dnia dzisiejszego opracowano koncepcję budowy.
Władze miasta nie planują odtworzenia istniejącej podmiejskiej sieci kolei - jako kolei aglomeracyjnej.
Robert Rzepnicki
Naczelnik Wydziału
Zamówień Publicznych
i Inwestycji Miejskich
Szanowny Pan
Adam Fularz
Dolina Zielona 24a
65-154 Zielona Góra
Szanowny Panie,
w odpowiedzi na mail z 27 stycznia br. oraz w nawiązaniu do poprzedniej korespondencji przekazuję
następujące informacje:
1. Obserwując działania innych miast oraz rosnące zainteresowanie mieszkańców przewozami
kolejowymi (które można było zauważyć m.in. podczas konsultacji społecznych kolejnych
opracowań i dokumentów strategicznych) Miasto Olsztyn dostrzega potencjał kolei
w przewozach na terenie zarówno miasta, jak i całego jego obszaru funkcjonalnego.
2. Ostatnie prace modernizacyjne na liniach kolejowych w województwie zaowocowały
powstawaniem nowych przystanków kolejowych na terenie miasta. Taka infrastruktura jest
znakomitym punktem wyjścia do planowania rozwoju przewozów kolejowych o charakterze
miejskim i podmiejskim.
3.
4.
Obowiązujący od sierpnia 2022 r. Plan zrównoważonej mobilności miejskiej MOF Olsztyna
2030+ uwzględnia również możliwości wykorzystania transportu kolejowego, szczególnie
w codziennych dojazdach. Kolej ma duży potencjał przewozowy, a tym samym może przejąć
znaczne potoki ruchu pasażerskiego zmniejszając ruch samochodowy i redukując niską emisję, co
przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców Olsztyna i sąsiednich gmin. Dodatkowo
jest to środek transportu o dużym potencjale niskoemisyjności, więc jego wykorzystanie wspiera
krajowe i unijne cele środowiskowe i klimatyczne.
Realne możliwości rozwoju kolei aglomeracyjnej w Olsztynie zależne są przede wszystkim od
możliwości finansowania dodatkowych kursów pociągów na istotnych dla miasta odcinkach, tak
aby uzyskać częstotliwość mogącą wykorzystać i stymulować popyt na podróże aglomeracyjne.
Finansowanie to musi być realizowane we współpracy z innymi samorządami, w tym
Samorządem Województwa Warmińsko-Mazurskiego (organizatorem transportu kolejowego na
poziomie regionalnym) oraz samorządami gminnymi zainteresowanymi zapewnieniem swoim
mieszkańcom możliwości korzystania z kolei w codziennych dojazdach. Zatem od chęci
współpracy tych samorządów zależy przede wszystkim możliwość uruchomienia kolei
aglomeracyjnej w obszarze funkcjonalnym Olsztyna.
5. Drugim kluczowym czynnikiem warunkującym rozwój kolei aglomeracyjnej Olsztyna jest
istniejący stan infrastruktury. Jej przepustowość ogranicza bowiem możliwości wykorzystania
funkcjonującej obecnie kolei regionalnej do przewozów aglomeracyjnych o wysokiej
częstotliwości kursowania.
Opisywana przez Pana koncepcja Olsztyńskiej Kolei Miejskiej (OKM) jest już nieaktualna,
między innymi z powodu znaczących zmian w infrastrukturze transportowej na całym
obszarze funkcjonalnym Olsztyna, które zaszły w ostatnim dziesięcioleciu. Dodatkowo należy
zauważyć, że poważną wadą dyskutowanych przed dekadą koncepcji OKM był okrężny
przebieg planowanych linii kolejowych, który uniemożliwiłby osiągnięcie zadowalających
czasów przejazdu, a tym samym nie pozwoliłby uzyskać wystarczającej przewagi
konkurencyjnej transportu kolejowego nad innymi środkami transportu zbiorowego
i indywidualnego. Z tego powodu koncepcja budowy linii kolejowej po południowej stronie
Olsztyna nie była przedmiotem dalszych analiz i wybrane zostały inne rozwiązania
o większym potencjale rozwiązywania problemów transportowych miasta (w tym budowa
obwodnicy czy sieci tramwajowej w Olsztynie).
Z poważaniem
PREZYDENT OLSZTYNA
Plotr Grzymowicz

Szanowni Państwo,
pragnę podzielić się ekscytującą informacją - w najbliższą sobotę, 28 czerwca 2025 roku w Suwałkach odbędzie się kolejna edycja „Odlotowe Suwałki Airshow", a jednym z głównych punktów programu będzie pokaz legendarnej tureckiej grupy akrobacyjnej SOLO TÜRK. To pierwszy raz, kiedy zespół zaprezentuje się w północno-wschodniej Polsce. Turecka ekipa będzie stacjonować na Lotnisku Olsztyn-Mazury od 25 czerwca do 1 lipca. To właśnie z Szyman myśliwiec F-16 będzie operował w związku z udziałem w suwalskim Airshow. F-16 nie będzie jedyną ciekawą maszyną, jaka pojawi się w naszym regionie. Również 25 czerwca na warmińsko-mazurskie lotnisko przyleci „amerykańska latająca cysterna" KC-135 Stratotanker – samolot, który na co dzień tankuje myśliwce w powietrzu.
Więcej informacji znajdą Państwo w załączonym komunikacie prasowym.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
____________________
mob. +48 510 069 388
d.naworski@mazuryairport.pl
Sugeruję relację Kłobuck- Częstochowa, por. opinia:
PiotrW
3 dni temu
Nie znam sytuacji lokalnej, ale patrząc na mapę da się postawić tezę, że Kłobuck najbardziej ciąży ku Częstochowie. Wniosek - przydałaby się stosunkowo krótka linia łącząca oba miasta (...)
Pozdrawiam, Adam Fularz
gazetaczestochowska.pl

Szanowni Państwo,
Przed nami start letniego sezonu czarterowego 2025 w Porcie Lotniczym Olsztyn-Mazury. Już wkrótce mieszkańcy Warmii i Mazur będą mogli wygodnie rozpocząć wakacje prosto z regionalnego lotniska w Szymanach. W ofercie znajdą trzy popularne kierunki: turecka Antalya oraz egipskie kurorty Marsa Alam i Sharm El Sheikh.
Zachęcam do zapoznania się z informacją prasową dołączoną do wiadomości.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
____________________
mob. +48 510 069 388
d.naworski@mazuryairport.pl

Szanowni Państwo,
jest mi niezmiernie miło poinformować, że touroperator Join Up! Polska zdecydował o uruchomieniu nowego wakacyjnego kierunku prosto z Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury - Sharm El Sheikh w Egipcie. Pierwszy lot zaplanowany jest na 26 czerwca.
W załączniku przesyłamy oficjalną informację prasową Join Up! Polska.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
____________________
mob. +48 510 069 388
d.naworski@mazuryairport.pl

Szanowni Państwo,
z przyjemnością informujemy, że linia lotnicza Wizz Air ogłosiła dziś decyzję o wznowieniu połączenia na trasie Dortmund – Port Lotniczy Olsztyn-Mazury. Pierwsze loty zaplanowano na jesień 2025 roku.
To jedno z najbardziej wyczekiwanych połączeń w naszym regionie – cieszyło się dużym zainteresowaniem zarówno ze strony mieszkańców Warmii i Mazur, jak i pasażerów z Niemiec odwiedzających nasz region.
Decyzja Wizz Air to efekt intensywnych rozmów i dobrej współpracy, którą kontynuujemy z nadzieją na dalszy rozwój siatki połączeń.
W załączniku przesyłamy oficjalną informację prasową przewoźnika dotyczącą wznowienia lotów.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
____________________
mob. +48 510 069 388
d.naworski@mazuryairport.pl

Szanowni Państwo,
pragnę poinformować, że nowy, obowiązujący od końca marca, letni rozkład lotów, przyniósł w kwietniu znaczny wzrost liczby pasażerów Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury, względem ubiegłego roku.
Szczegóły znajdą Państwo w informacji prasowej załączonej do niniejszej wiadomości.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
____________________
mob. +48 510 069 388
d.naworski@mazuryairport.pl
STAR
ALLIANCE: PODRÓŻE INTERMODALNE
DZIĘKI WSPÓŁPRACY
Z
KOLEJAMI AUSTRIACKIMI ÖBB
Zdjęcie:
ÖBB/Daniel Willinger
Sojusz
Star Alliance powitał ÖBB jako nowego partnera intermodalnego,
umożliwiając pasażerom wygodne przesiadki do pociągów Railjet
ÖBB w Austrii.
Nowe
partnerstwo jest rozszerzeniem współpracy między ÖBB a Austrian
Airlines, oferującym pasażerom łatwą integrację biletów na
podróże lotnicze i kolejowe.
Dzięki
łączonemu biletowi pasażerowie zyskają większy wybór terminów,
korzystniejsze ceny
i możliwość zbierania punktów za
podróż pociągiem w programach lojalnościowych Star Alliance.
Dążąc
do nieustannej rozbudowy sieci globalnych połączeń, Star Alliance
– wraz
z 25 liniami lotniczymi wchodzącymi w skład sojuszu – powitał
ÖBB jako najnowszego partnera intermodalnego. Dzięki tej współpracy
klienci korzystający z usług ÖBB oraz z oferty linii lotniczych
należących do sojuszu mogą komfortowo przesiąść się do
ekologicznych pociągów Railjet ÖBB w podróży do Grazu, Linzu,
Salzburga i Innsbrucka.
Peter
Hanke, austriacki minister ds. innowacji, mobilności i
infrastruktury,
stwierdził: Aby
skutecznie odpowiedzieć na współczesne wyzwania mobilności,
musimy zapewnić współpracę pomiędzy różnymi dostawcami usług.
Partnerstwo między ÖBB, Austrian Airlines i Star Alliance doskonale
odzwierciedla moją wizję roli ministra, który powinien pełnić
rolę budowniczego mostów między różnymi środkami transportu.
Infrastruktura stanowi fundament zarówno dla funkcjonowania
lokalnych społeczności, jak i dla rozwoju gospodarki, turystyki
oraz społeczeństwa.
Wyrażając
zadowolenie z nowego projektu, dyrektor
generalny Star Alliance, Theo Panagiotoulias,
powiedział: Lotnictwo
i kolej od kilku lat stanowią wzajemnie się uzupełniające środki
transportu. Z dumą witamy więc ÖBB, Austriackie Koleje Federalne,
w rodzinie Star Alliance. Na jednym wspólnym bilecie pasażerowie
mogą teraz dotrzeć z Singapuru do Salzburga, przesiadając się do
pociągu Railjet na lotnisku w Wiedniu. Jestem pewny, że ta
współpraca nie tylko zwiększy wybór dostępnych opcji dla naszych
pasażerów, ale również poprawi komfort
i płynność ich
podróży.
Andreas
Matthä, dyrektor generalny ÖBB,
podkreślił: Podróżowanie
z głównych dworców kolejowych w Linzu, Salzburgu, Grazu czy
Innsbrucku do najdalszych zakątków świata stanie się wkrótce
jeszcze prostsze. Cieszymy się, że nawiązaliśmy owocną
współpracę z sojuszem Star Alliance, która sprawi, że podróże
lotnicze i kolejowe będą się idealnie uzupełniać. Dzięki tej
nowej inicjatywie nasi pasażerowie zyskają ekologiczny sposób
dotarcia na lotnisko w Wiedniu i z powrotem –
bez konieczności korzystania z samochodu, co uczyni całe
doświadczenie jeszcze bardziej komfortowym. Przejazdy pociągiem
znacząco zwiększą elastyczność podróży lotniczych, eliminując
wiele niedogodności –
nie tylko w przypadku jednej linii lotniczej, ale również w ramach
globalnej sieci 25 przewoźników z grupy Star Alliance.
Przedsięwzięcie
jest naturalnym rozszerzeniem wieloletniej współpracy między ÖBB
a Austrian Airlines w zakresie połączeń kolejowo-lotniczych,
znanej jako projekt AIRail, który zainicjowano w 2014 roku. Projekt
ten umożliwiał pasażerom wygodne podróże pociągiem między
głównymi miastami Austrii a wiedeńskim lotniskiem, integrując
sprzedaż biletów oraz odprawę podróżnych.
W
2022 roku, we współpracy z niemiecką koleją Deutsche Bahn,
uruchomiono model Star Alliance Intermodal Partnership, który
zapewnia bezproblemową integrację usług przewozowych linii
lotniczych należących do sojuszu z ofertą transportu kolejowego,
autobusowego i promowego, a także innymi ekosystemami
transportowymi. W ramach tego projektu zintegrowano również
programy lojalnościowe poszczególnych przewoźników oraz
usprawniono tranzyt pasażerów między lotniskiem, stacją kolejową
i portem.
Korzyści
dla klientów:
Wygodniejszy
proces rezerwacji. W ramach jednego procesu rezerwacji
pasażerowie otrzymają łączony bilet na lot i podróż pociągiem,
wraz z rezerwacją miejsca.
Wygodniejsza
odprawa. Pasażerowie mogą dokonać odprawy online lub w jednym
z Centrów Podróży ÖBB w Grazu, Linzu, Salzburgu i Innsbrucku,
gdzie otrzymają karty pokładowe zarówno na lot, jak i na podróż
pociągiem.
Większy
wybór. Pasażerowie będą mieli jeszcze większy wybór dat i
godzin podróży, a także oferowanych cen.
Dodatkowe
korzyści. Dzięki łączonemu biletowi pasażerowie mogą
gromadzić punkty lub mile za podróż pociągiem w programie
lojalnościowym linii lotniczych należących do sojuszu Star
Alliance.
W
marcu 2025 roku przypada także 25 rocznica członkostwa Austrian
Airlines w Star Alliance. Obecnie z lotniska w Wiedniu korzysta 16
należących do sojuszu linii lotniczych. Oferują one tygodniowo
ponad 1300 lotów do 135 miejsc na świecie.
Od grudnia 2024 roku pociąg InterCity „Hetman” kursuje nową trasą przez Mielec, co wprowadziło istotne zmiany w układzie połączeń kolejowych na Zamojszczyźnie. Z jednej strony, decyzja ta przyniosła znaczące skrócenie czasu przejazdu z Zamościa do Krakowa z 5 godz. 11 min. do 3 godz. 55 min., ale z drugiej strony – wywołała duże niezadowolenie wśród mieszkańców regionu, którzy stracili bezpośrednie połączenie z Wrocławiem.
Nowe połączenia, stare problemy
Włączenie Mielca do sieci połączeń PKP Intercity było od dawna wyczekiwanym krokiem. Przez lata miasto to pozostawało jednym z największych w Polsce bez dostępu do dalekobieżnych pociągów pasażerskich. Decyzja o skierowaniu „Hetmana” przez Mielec została uroczyście ogłoszona przez wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka, który podkreślał, że kolej ma docierać do jak największej liczby miast i służyć wszystkim mieszkańcom regionów.
Jednakże zmiana trasy wiązała się ze skróceniem relacji „Hetmana” do Krakowa, co spotkało się z ostrą krytyką wśród mieszkańców Zamojszczyzny. Do tej pory pociąg ten kursował aż do Wrocławia, zapewniając bezpośrednie połączenie z dużymi ośrodkami Górnego i Dolnego Śląska.
„Skrócenie trasy pociągu do relacji Hrubieszów – Kraków jest katastrofalnym w skutkach rozwiązaniem dla naszego regionu” – pisali w liście otwartym do wiceministra Malepszaka posłowie oraz samorządowcy z Zamojszczyzny. – „Poprzedni rząd rozwijał połączenia kolejowe w naszym regionie i zasadnym byłoby utrzymanie tego stanu rzeczy” – podkreślali.
Kolej na Zamojszczyźnie: potrzebne nie tylko połączenia, ale i skomunikowanie regionu
Decyzja o zmianie trasy „Hetmana” unaocznia kluczowy problem transportowy Zamojszczyzny. Region ten, choć włączony w siatkę PKP Intercity, nadal boryka się z brakiem wygodnych i dobrze skomunikowanych połączeń z największymi ośrodkami kraju.
Jak podkreśla Bartosz Sojda z portalu LubelskaKolej.net, mieszkańcy Zamościa mają nietypowy rozkład kierunków podróży – oprócz dominującego kierunku do Warszawy, duże znaczenie mają także połączenia do Krakowa, Wrocławia i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. O ile do Krakowa podróżują głównie studenci, to mieszkańcy podróżujący na Śląsk to w dużej mierze osoby starsze, dla których przesiadki są szczególnie uciążliwe.
Przesiadki? Chaos i brak skomunikowania
Nowy układ połączeń wyraźnie pokazuje, jak poważnym problemem są źle skoordynowane przesiadki. W ciągu zaledwie miesiąca funkcjonowania nowego rozkładu kilkukrotnie nie udało się utrzymać skomunikowania dla jedynego połączenia w dobie. Ponadto dochodziło do improwizowanych zmian miejsca przesiadki spowodowanych opóźnieniami, a na stacji Kraków Główny panował kompletny chaos organizacyjny.
„To sytuacja, w której pasażerowie zamiast mieć zapewnioną stabilną i przewidywalną podróż, muszą liczyć na szczęście, że zdążą na kolejny pociąg” – komentują eksperci.
Czy Zamojszczyzna straciła więcej, niż zyskała?
Decyzja o skróceniu „Hetmana” do Krakowa niewątpliwie przyniosła korzyści w postaci skrócenia czasu przejazdu na tej trasie, ale jednocześnie odebrała mieszkańcom regionu ważne połączenie na Śląsk i do Wrocławia.
Warto zauważyć, że reakcje mieszkańców oraz samorządowców pokazują, jak istotne jest planowanie połączeń kolejowych nie tylko pod kątem obecności na mapie PKP Intercity, ale także realnej użyteczności dla mieszkańców. Bez dobrej koordynacji i przemyślanej siatki połączeń, nawet nowo uruchomione pociągi mogą w praktyce niewiele poprawić sytuację transportową regionu.
Co dalej?
Nieoficjalnie mówi się, że władze województwa lubelskiego rozważają wniosek o wydłużenie relacji „Hetmana” przynajmniej do Katowic, tak aby mieszkańcy Zamojszczyzny odzyskali wygodniejsze połączenie z południem kraju.
Pytanie jednak, czy zmiany te zostaną wprowadzone w kolejnym rozkładzie jazdy, czy też pasażerowie zostaną zmuszeni do korzystania z chaotycznych i niepewnych przesiadek przez dłuższy czas.
Zamojszczyzna, choć formalnie nie została wykluczona komunikacyjnie, nadal musi walczyć o stabilne i przewidywalne połączenia dalekobieżne – takie, które rzeczywiście odpowiadają na potrzeby mieszkańców regionu.
opr. SztInt wg ZBS z dn. 26.2.2025

Szanowni Państwo,
z przyjemnością informuję, że w sobotę, 15 lutego, ostatni tej zimy samolot czarterowy z Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury odleciał do Marsa Alam, kończąc pierwszy w historii lotniska sezon zimowych lotów do Egiptu. Połączenie, realizowane we współpracy z wiodącym touroperatorem Itaka, cieszyło się ogromnym zainteresowaniem – średnie obłożenie samolotów wyniosło imponujące 97%.
Więcej szczegółów znajdą Państwo w informacji prasowej, którą dołączam do wiadomości.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
____________________
mob. +48 510 069 388
d.naworski@mazuryairport.pl
Dorota Bura
Sep 9, 2022, 11:26 AM
to me
Dzień dobry,
w odpowiedzi na przesłane zapytanie poniżej przedstawiam aktualne informacje dotyczące peronu na stacji kolejowej Łomża.
Obecnie jest w opracowaniu studium pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 49 na odcinku Śniadowo-Łomża”, które obejmuje studium wykonalności i dokumentację projektową na roboty budowlane na linii nr 49 oraz oddzielnie dla przedsięwzięcia polegającego na budowie łącznicy kolejowej pomiędzy LK 36 i LK 49 finansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020.
Rewitalizacja linii kolejowej nr 49 wraz z odtworzeniem infrastruktury pasażerskiej została zakwalifikowana do realizacji w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2028 roku pn.: „Stworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikacja i odbudowa infrastruktury pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy”. Projekt złożyło Województwo Podlaskie.
Z poważaniem
Sekretariat
Departament Infrastruktury i Transportu
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego
ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 1, 15-888 Białystok
Pytanie o podstawę prawną dla rozbudowy sieci autostrad i dróg ekspresowych, Pismo przed pozwem w trybie kpa.
do KPRM Kancelaria Prezesa Rady Ministrów al. Ujazdowskie 1/3 00-583 Warszawa kopia do GDDKIA kopia do Min. Infrastruktury Dotyczy: Podstawa prawna rozbudowy sieci autostrad i dróg ekspresowych oraz wezwanie do referendum w tej
do KPRM
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
al. Ujazdowskie 1/3
00-583 Warszawa
kopia do GDDKIA
kopia do Min. Infrastruktury
Dotyczy: Podstawa prawna rozbudowy sieci autostrad i dróg ekspresowych oraz wezwanie do referendum w tej sprawie.
Pismo przed pozwem w trybie k.p.a. o celową eliminację polskiego kapitału z rodzimej gospodarki
Szanowni Państwo,
Zwracam się z pytaniem dotyczącym podstawy prawnej, na której opiera się decyzja rządu o rozbudowie sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Inwestycje te, prowadzone na dużą skalę, budzą kontrowersje, zwłaszcza w kontekście porównania z podejściem obywateli w krajach demokratycznych, gdzie takie inicjatywy rządowe często spotykają się z jednoznaczną krytyką i są odrzucane w drodze głosowania.
Przykładem jest ostatnie referendum w Szwajcarii, gdzie obywatele zdecydowanie sprzeciwili się rozbudowie autostrad o dodatkowe pasy ruchu. Argumentowano tam, że taka polityka jest kosztowna, nie rozwiązuje kluczowych problemów transportowych i sprzyja dalszej degradacji środowiska naturalnego. Tymczasem Rząd Warszawski proponuje dokładnie coś identycznego jako swoją politykę transportową.
Wezwanie do referendum w Polsce
W związku z powyższym wnoszę o:
- Przeprowadzenie ogólnokrajowego referendum, w którym obywatele mogliby wyrazić swoją opinię na temat dalszego ponoszenia wydatków inwestycyjnych na rozbudowę sieci drogowej, zwłaszcza autostrad i dróg ekspresowych.
- Uwzględnienie alternatyw transportowych, takich jak rozwój transportu kolejowego, którego degradacja była widoczna w ostatnich dekadach. Liczne linie kolejowe, zwłaszcza w zachodnich województwach Polski, zostały zlikwidowane, a ich torowiska wykorzystano pod budowę dróg. W innych przypadkach drogi szybkiego ruchu przecięły istniejące linie kolejowe, uniemożliwiając ich przywrócenie bez ponoszenia ogromnych kosztów. Stało się tak na przykład wokół Gorzowa, a liczne pozwy sądowe nie przyniosły rozwiązania problemu. Jedynie na trasie kolejowej Góra- Wrocław rządowa warszawska GDDKIA przegrała batalię sądową o blokowanie korytarza kolei. Samemu pozwałem GDDKiA - pozew sygn. akt. I Ns 467/24 - do sądu, ponieważ warszawska dyrekcja blokuje mi i moim sąsiadom dojazd niesamochodowy (np. hulajnogą zwykłą), czy dojście piesze- ze wsi do stycznego z nią- pobliskiego miasta.
- Ustalenie priorytetów inwestycyjnych w sposób transparentny i demokratyczny, z uwzględnieniem opinii obywateli i długoterminowych korzyści społeczno-ekonomicznych.
Wpływ inwestycji drogowych na rynek transportowy
Rozbudowa sieci dróg w Polsce, kosztem infrastruktury kolejowej, doprowadziła do znaczącego ograniczenia konkurencyjności transportu publicznego, szczególnie w Polsce Zachodniej. W rezultacie nastąpiło wrogie przejęcie rynku transportowego przez zagraniczne korporacje, które zdominowały przewozy samochodowe i towarowe. Umożliwiło to przejęcie handlu detalicznego przez amerykańskie i amerykańsko- izraelskie lub zachodnioeuropejskie korporacje dysponujące kapitałem na budowę otoczonych morzami parkingów "wysp handlu" na przedmieściach. W miastach takich jak Zielona Góra doszło niemal do likwidacji handlu w dawnych centrach miast. Dawne domy towarowe upadły, a na rynku w Zielonej Górze od dwóch dekad straszy ruina domu towarowego.
Pytania do rządu
- Na jakiej podstawie prawnej podejmowane są decyzje o dalszej rozbudowie sieci drogowej w Polsce?
- Czy rząd bierze pod uwagę negatywne skutki społeczne i środowiskowe tych inwestycji, takie jak:
- niszczenie infrastruktury kolejowej,
- zwiększanie korków drogowych,
- likwidacja tradycyjnej struktury handlowej opartej o rodzime firmy i tutejszy kapitał,
- wzrost emisji gazów cieplarnianych?
- Czy rząd planuje przeprowadzenie referendum w sprawie dalszego finansowania inwestycji drogowych, aby umożliwić obywatelom wyrażenie swojego zdania?
- Jakie działania podejmuje rząd, aby naprawić skutki degradacji transportu kolejowego spowodowane przez rozbudowę infrastruktury drogowej? W miastach takich jak Barlinek czy Myślibórz - skasowano programy odbudowy linii kolejowych a w zamian na dawnych torowiskach zbudowano drogi samochodowe.
Przykład do naśladowania
Wnioskuję, aby rząd Polski wziął pod uwagę przykład Szwajcarii, gdzie obywatele mieli możliwość decydowania o priorytetach inwestycyjnych w drodze referendum. Dzięki temu uniknięto kosztownych i nieefektywnych działań, które mogłyby jedynie pogłębić problemy związane z transportem, doprowadzając do upadku polską przedsiębiorczość opartą o tradycyjne modele handlu. Tradycyjny model handlu pozwala skutecznie uchronić gospodarkę przed integracją pionową jaką prowadzą amerykańsko- izraelskie big-techy, takie jak Amazon, Google, Meta: szybko zastępując w swoich wyszukiwarkach i platformach e-handlu ofertę polskich przedsiębiorców firmami o kapitale amerykańsko-izraelskim, amerykańskim czy zachodnioeuropejskim, z którymi są one powiązane właścicielsko przez takie konglomeraty jak BlackRock.
Wzywam do zaniechania naruszeń prawa to jest tworzenia systemowych rozwiązań mających na celu eliminację tradycyjnego modelu handlu opartego o central business district, CBD, i tradycyjne monocentryczne modele miejskie, na rzecz subwencjonowanych przez rząd modeli policentrycznych centrów handlowych niepolskiego kapitału, otoczonych morzami parkingów, wymagających silnych dotacji rządowych do utrzymania przerośniętej infrastruktury dróg dla samochodów osobowych wraz z ogromną ilością silnie dotowanych bezpłatnych miejsc parkingowych.
Z poważaniem,
Adam Fularz
Instytut Ekonomiczny i-e.pl
Polishnews.pl
Dolina Zielona 24a
65-154 Zielona Góra
"Oto przykład ze Szwajcarii: Gestern war in der Schweiz grosser Abstimmungs- und Wahlsonntag. Mit grossen Überraschungen! Es standen vier eidgenössische Vorlagen zur Abstimmung. Zwei behandelten Verschärfungen des Mietrechts im Sinne der bürgerlichen Vermieter. Eine andere forderte einen starken Ausbau der Autobahnen und die vierte eine Revision des Gesundheitsrechts. Die letztere war die einzige, die angenommen wurde, was eigentlich ein Erfolg der neuen SP-Bundesrätin bedeutet. Die Mietinitiativen wurden ganz knapp abgelehnt (es war bis zum Schluss nicht klar, auf welche Seite das Resultat schwingen würde!), zum Frust der Befürworter von SVP und FDP. Am klarsten abgelehnt wurde das Begehren zum Ausbau mehrerer Autobahnstrecken auf mehr Spuren. Hier wurde der neue SVP-Bundesrat A. Röschti abrupt ausgebremst und den grünen Initianten ein Triumph beschert! Es wurde im Vorfeld immer mehr Leuten klar, dass das ein teures Geschäft wird und nicht direkt zielführend ist. "
-------- Wiadomość oryginalna --------
Temat: | Gestern war in der Schweiz grosser Abstimmungs- und Wahlsonntag. Mit grossen Überraschungen! Es standen vier eidgenössische Vorlagen zur Abstimmung... |
Data: | 2024-12-02 23:07 |
Od: | Quora - Vorgeschlagene Salons |

Szanowni Państwo,
w tym roku Port Lotniczy Olsztyn-Mazury obchodzi swoje 9 urodziny. Przy tej okazji chciałabym podziękować za Państwa wkład w rozwój naszego lotniska, poprzez informowanie o jego działalności, relacjonowanie kluczowych wydarzeń oraz wspieranie nas w budowaniu świadomości o jego roli w regionie.
W załączeniu do wiadomości przesyłam informację prasową w której znajdziecie Państwo podsumowanie minionego roku na lotnisku w Szymanach.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
____________________
mob. +48 510 069 388
d.naworski@mazuryairport.pl
Sz.
P.
Adam
Fularz
Adam(...)wieczorna.pl
W
odpowiedzi na pytania dotyczące planów budowy systemu kolei
aglomeracyjnej w Częstochowie, uprzejmie informuję, że zadania
własne gminy w zakresie lokalnego transportu zbiorowego realizowane
są przy wykorzystaniu komunikacji tramwajowej i autobusowej na
terenie Częstochowy oraz na podstawie porozumień międzygminnych,
na terenie gmin ościennych i w powyższym zakresie potrzeby
przewozowe mieszkańców są zabezpieczone. Informuję ponadto, że
infrastruktura kolejowa jest w gestii spółek państwowych, a
przewozy regionalne to kompetencja władz marszałkowskich.
Z
poważaniem
Naczelnik
Wydziału
(-) Małgorzata Biernat
WYDZIAŁ INŻYNIERII MIEJSKIEJ I KONTROLI
"mimo utrudnień spowodowanych przebudową Katowickiego Węzła Kolejowego, Koleje Śląskie utrzymały rekordowy poziom z 2023 roku blisko 22 mln przewiezionych pasażerów. Oznacza to, że drugi rok z rzędu, statystycznie każdy mieszkaniec województwa śląskiego pięciokrotnie wybrał podróż pociągami regionalnego przewoźnika. W 2024 roku częściej niż rok wcześniej podróżowaliśmy pociągami do turystycznych miejscowości: Wisły, Ustronia, Zwardonia i Zakopanego. "
wg Koleje Śląskie
WIiT.II.8061-54.2024-BJ
Pan Adam Fularz
e-mail:(..)wieczorna.pl
Szanowny Panie,
W odpowiedzi na przesłane zapytanie w sprawie stanu linii kolejowej nr 406 oraz planów jej
wykorzystania, przekazuję stosowne informacje.
Linia kolejowa nr 406 Szczecin Gł. – Trzebież Szczeciński wchodzi w skład krajowej infrastruktury
kolejowej zarządzanej przez narodowego zarządcę infrastruktury kolejowej tj. PKP PLK S.A. (PKP PLK).
Infrastruktura ta udostępniana jest odpłatnie i na równych zasadach wszystkim przewoźnikom
operującym w Polsce. W związku z powyższym to PKP PLK jest właściwym adresatem Pańskich pytań
na większość poruszanych przez Pana tematów. Województwo siłą rzeczy dysponuje w tym zakresie
niepełną wiedzą, którą posiadło w związku z realizowanymi zadaniami własnymi bądź ze źródeł
ogólnodostępnych.
Od 2002 roku z uwagi na zły stan techniczny linia 406 wykorzystywana jest wyłącznie do obsługi
ruchu towarowego. Aktualnie PKP PLK prowadzą modernizację tej linii dla potrzeb uruchomienia
przewozów pasażerskich w postaci pociągów Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Według zapowiedzi
Zarządcy infrastruktury kolejowej prowadzone prace powinny zakończyć się na początku 2026 roku.
Linia nr 406 została ujęta w Planie zrównoważonego rozwoju transportu w województwie
zachodniopomorskim, który opracowany został w 2013 roku. W myśl tego dokumentu, a także zgodnie
z zapisami Studium wykonalności budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem linii
kolejowych nr 273, 351, 401 i 406, przewiduje się uruchomienie przewozów pasażerskich
o charakterze aglomeracyjnym jedynie na odcinku Szczecin – Police i ma to nastąpić w połowie 2026
roku, tj. po zakończeniu modernizacji omawianej linii oraz wszelkich procedur administracyjnych
związanych z jej dopuszczeniem do eksploatacji.
Zgodnie z zapisami ww. Studium wykonalności przewiduje się, że pociągi kursować będą
z częstotliwością co 30 minut w godzinach szczytów przewozowych oraz co 60 minut w godzinach
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Wydział Infrastruktury i Transportu
Adres siedziby:
ul. Mazowiecka 14; Szczecin
tel.: (+48) 91 454 27 93
e-mail: wiit@wzp.pl
Adres korespondencyjny:
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 40, 70-421 Szczecin
www.wzp.pl
pozaszczytowych. Na obecnym etapie nie przewiduje się uruchomienia przewozów pasażerskich na
odcinku Police – Trzebież Szczeciński, lecz w przyszłości w przypadku wyrażenia takiej woli oraz przy
zapewnieniu finansowania przewozów przez Partnerów Projektu SKM, tj. przez samorządy zrzeszone
w Stowarzyszeniu Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, uruchomienie przewozów pasażerskich
na dalszym odcinku linii nr 406 nie jest wykluczone. Jednak ostateczna decyzja będzie musiała być
poprzedzona analizą potrzeb i zachowań komunikacyjnych mieszkańców. Pociąg jest bowiem środkiem
transportu predestynowanym do obsługi dużych potoków pasażerów, a nie pojedynczych osób.
W przypadku niewielkiej liczby pasażerów konieczne jest rozważenie innych rozwiązań, adekwatnych
do realnych potrzeb, za czym przemawiają zarówno argumenty ekonomiczne jak i środowiskowe.
Licząc, iż uzna Pan powyższe informacje za wyczerpujące, zapewniam, że Organizator
kolejowych przewozów pasażerskich w województwie zachodniopomorskim dokłada wszelkich starań,
by przewozy te w jak najwyższym stopniu odpowiadały potrzebom i oczekiwaniom mieszkańców
regionu oraz turystów odwiedzających Pomorze Zachodnie, a także by świadczone były z możliwie
najwyższą dbałością o punktualność i warunki podróży.
Z poważaniem,
p.o. Zastępcy Dyrektora
Wydziału Infrastruktury i Transportu
Roman Herczyński

Szanowni Państwo,
pragnę poinformować, że Port Lotniczy Olsztyn-Mazury oraz touroperator Itaka rozszerzają swoją współpracę – wczasy w Egipcie, dostępne dotychczas w zimowej siatce połączeń, będą oferowane także w sezonie letnim 2025.
Więcej szczegółów znajdą Państwo w informacji prasowej, którą dołączam do wiadomości.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
____________________
mob. +48 510 069 388
d.naworski@mazuryairport.pl

Szanowni Państwo,
pragnę poinformować, że w dniu dzisiejszym w Porcie Lotniczym Olsztyn-Mazury odbyła się inauguracja zimowego czarteru do Egiptu touroperatora Itaka.
Więcej szczegółów znajdą Państwo w informacji prasowej, którą dołączam do wiadomości.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
____________________
mob. +48 510 069 388
d.naworski@mazuryairport.pl
Szanowny Panie Redaktorze,
temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Z wyrazami szacunku
Centrum Informacyjne Rządu
From: adam@wieczorna.pl <adam@wieczorna.pl>
Sent: Thursday, December 12, 2024 10:21 AM
To: Centrum Informacyjne Rządu <dziennikarze@kprm.gov.pl>
Subject: pytanie o odpowiedź na argumenty ostatniego pokolenia
do KPRM
Jak rząd oskarżany o lobbying prosamochodowy odpowiada na argumenty protestujacych? Oto one:
. „Jeżeli stanowiskiem tego rządu będzie dalej prowadzenie nas do zapaści klimatu i uciszanie ludzi, którzy biją na alarm, to protesty nasilą się, a nie osłabną. Nie damy się zastraszyć" – napisali na X.
„Pan może to zatrzymać. Żądamy dwóch prostych rzeczy. Proszę wyjść przed kamery i zadeklarować: 1. Przekazanie 100% pieniędzy z budowy nowych dróg ekspresowych i autostrad na regionalny transport publiczny. 2. Jeden bilet za 50 zł miesięcznie na transport regionalny w całym kraju"
Pozdrawiam,
Adam Fularz
Polishnews.pl
Dol. Ziel. 24a Ziel. G.
WOJEWODA POMORSKI
POMORSKI URZĄD WOJEWÓDZKI W GDAŃSKU
Wydział Infrastruktury
ul. Okopowa 21/27, 80-810 Gdańsk, tel.: 58 30 77 482, fax: 58 30 77 482
www.gdansk.uw.gov.pl, e-mail:
Gdańsk, dnia 21 listopada 2024 r.
WI-III.7843.3.34.2024.MB.a
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
W dniu 15.11.2024 r. do tut. urzędu wpłynęło pismo Pana Adama Fularza zawierające
zastrzeżenia dotyczące przebiegu linii kolejowej w Kwidzyniu.
W odpowiedzi na powyższe pismo należy wyjaśnić, że wojewodowie w procesie budowy linii
kolejowych pełnią funkcję organu, który w ramach swoich kompetencji wydaje decyzje o pozwoleniu
na budowę oraz decyzje o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, o ile wystąpi o to z wnioskiem
zarządca infrastruktury kolejowej.
Wojewoda jest uprawniony i jednocześnie zobowiązany wyłącznie
do kontroli kompletności złożonej dokumentacji i w konsekwencji do wydania właściwej decyzji, nie
jest natomiast upoważniony i uprawniony do występowania w roli inwestora. To inwestor
samodzielnie dokonuje wyboru najbardziej korzystnych rozwiązań lokalizacyjnych i rozwiązań
techniczno-wykonawczych inwestycji.
W związku z powyższym przekazuję ww. pismo do podmiotu właściwego do wypowiedzenia
się w przedmiotowej sprawie tj. do zarządcy infrastruktury kolejowej (inwestora) – PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A.
Załączniki (tylko adresat):
1. ePismo Pana Adama Fularza z dnia 15.11.2024 r.
2. Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia z dnia 15.11.2024 r.
z up. Wojewody Pomorskiego
Zastępca Dyrektora
Wydziału Infrastruktury
Janusz Woliński