Pomysł odbudowy linii kolei dla połączeń SKM z miejscowości Cewice do Lęborka
Polska jest krajem w którym zaobserwowano największą w skali kontynentu likwidację linii kolei. Jako ekonomiści obserwujemy że często te likwidacje doprowadziły do pauperyzacji, ubożenia całych regionów w otoczeniu aglomeracji. Odpływ ludności jest znaczny, warunki dojazdu do centrów aglomeracji odległych o 20-30 km są na poziomie najuboższych krajów świata. Czas przejazdu i jakość podróży środkiem transportu (brak możliwości np. pracy biurowej w pojeździe transportu) zmusza osoby zamożne i wykształcone do wyprowadzki z okolic Lęborka.
Wokół Trójmiasta wraz z uruchomieniem linii spalinowej kolei SKM do Kartuz i Kościerzyny obserwuję że ok. 4 mln podróżnych rocznie wybrało podróże po odtworzonej linii kolei podmiejskiej PKM- już kilka lat po jej odbudowie. Obecnie planuje się odtworzenie linii z Kartuz do Sierakowic.
W przypadku m. Cewice obserwuję że linię kolei niedawno naprawiano dla celów dowozu do jednostki wojskowej. Czuję jako ekonomista że możnaby wykorzystać ten wielodziesięciomilionowy majątek w lepszym stopniu. Wiem że odbudowa linii kolei pasażerskiej także na teren gminy Cewice doprowadziłaby do rozwoju tej gminy i sądzę iż odbudowa tej kolei pasażerskiej poprzez budowę zupełnie nowej bocznicy/ łącznicy do centrum m. Cewice powinna być istotnym zadaniem samorządu gminy Cewice.
Identyfikuję potrzebę szybkiego dojazdu z Lęborka i jego okolic do Trójmiasta korytarzem przez przez Wejherowo.
Budowa łącznicy do centrum Cewic pozwoliłoby na:
1. uruchomienie wahadła SKM Cewice Centrum- Lębork- Nowa Wieś-Garczegorze lub Cewice-Lębork-Potęgowo dowożącego pasażerów do stacji Lębork na kolej SKM i pociągi pospieszne w relacji do Gdańska. Linię do Maszewa Lęb. zamknięto dla pasażerów dnia 31 maja 1980. Kolej SKM po budowie łącznicy dotarłaby do centrum Cewic.
2. zwiększenie rentowności połączeń kolei SKM z Gdańska do Lęborka dzięki potokowi podróżnych do miejscowości Cewice i do Nowej Wsi czy północnych dzielnic Lęborka. Większa rentowność tych połączeń do Lęborka oznaczałaby większą ich ilość.
Niemniej- wymaga to naprawy 12 km istniejącego już torowiska z Lęborka do mostu za Maszewem Lęborskim i budowy ok. 2 do 3 kilometrów nowego toru od owego mostu do centrum miejscowości Cewice, aby poprawić błędy przy projektowaniu tej linii kolei ok. 1900-1902, a więc ok. 117 lat temu.
Możliwa jest poprawa parametrów linii kolei na trasie Lębork- Maszewo Lęb.- most w lesie (12 km toru) wraz z nową łącznicą (2 do 3 km).
Odbudowa linii mogłaby polegać na zmianie jej przebiegu od miejscowości Maszewo Lęb. nowym torowiskiem do centrum Cewic.
Potrzebna jest inwestycja w budowę 2 do 3 km łącznicy do centrum Cewic aby uczynić czas dojazdu z gminy Cewice do Gdyni i Gdańska p. Lębork- bardziej atrakcyjnym. Proponuję by bieg linii zmieniono prowadząc ją nowym przebiegiem w kierunku centrum Cewic. Wiele profili łuków na istniejącym odcinku 12 km obecnej linii mogłoby być złagodzonych/ zmienionych celem podniesienia prędkości handlowej do 80-100 km/ godz. Proponuję by inwestorem stała się gmina Cewice lub spółka PKM S.A.- na zlecenie gminy Cewice, lub inny zarządca infrastruktury kolei.
Po budowie łącznicy jest możliwe aby pociągi SKM w relacji z Gdańska/ Lęborka połączone z wahadłem do Cewic kursowały w porannym szczycie np. co 60 minut. Przy poprawnie działającej kolei SKM byłoby to możliwe aby dotrzeć z miejscowości Cewice, Garczegorze czy Nowa Wieś do Gdyni w czasie 55 minut poc. pospiesznym oraz 75-80 minut poc. SKM.
Wnoszę petycję by UM Lębork rozważył opisane w liście potrzeby przewozowe oraz aby wpisał
te propozycje do swoich planów strategicznych i planu miejscowego gminy. Wnoszę aby gmina wystąpiła do różnych organów (UMWP, PKP PLK) o uwzględnienie tej propozycji w planie transportowym i w różnych planach i strategiach. Większość infrastruktury istnieje poza ok. 15 % długości całego torowiska - brakuje po prostu fragmentu do centrum Cewic.
Proponowana lista przystanków SKM z kilometrażem:
Lębork (przesiadka na SKM)
0,405
Lębork Elewator (SKM)
1,323
Lębork Dretowo (SKM)
2,483
Osowo Lęborskie (SKM)
8,376
Maszewo Lęborskie (SKM)
11,095
Cewice Centrum SKM