Schemat połączenia:
Wprowadzenie
Port lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi przed szansą zwiększenia swojej dostępności i atrakcyjności poprzez uruchomienie bezpośredniego połączenia kolejowego z najbliższymi aglomeracjami. W tym kontekście, nasza redakcja zwracała się z pytaniami do Rejonowego Zarządu Infrastruktury w Zielonej Górze na temat potencjału i planów dotyczących takiego przedsięwzięcia.
Potencjał Kolei w Dostępie do Portu
Połączenie kolejowe do terminalu pasażerskiego portu lotniczego mogłoby znacząco przyczynić się do poprawy komfortu podróży i dostępności portu, zwłaszcza w kontekście rosnącego zainteresowania tanimi liniami lotniczymi oraz czarterami. W Krakowie, wykorzystanie torowiska wojskowego do stworzenia połączenia na lotnisko w Balicach pokazało, jak istniejąca infrastruktura kolejowa może być efektywnie adaptowana do potrzeb pasażerów lotniczych. Pytanie, czy podobne rozwiązanie jest możliwe w Zielonej Górze, pozostaje otwarte.
Stan Istniejącej Infrastruktury
Zasadnicze pytanie dotyczy stanu i potencjału wykorzystania istniejącej bocznicy kolejowej prowadzącej do portu lotniczego. Istotne jest zrozumienie, do jakiego punktu obecnie dochodzi torowisko kolejowe, czy w ostatnim czasie dochodziło do rozbiórki odcinków torów i jakie są plany w odniesieniu do tej infrastruktury.
Perspektywy Rozwoju
Interesuje nas, czy Rejonowy Zarząd Infrastruktury rozważał możliwość udostępnienia swojego fragmentu torowiska dla realizacji projektu połączenia kolejowego oraz czy istnieje otwartość na współpracę z Urzędem Marszałkowskim i innymi zainteresowanymi stronami w celu finansowania takiej inwestycji. Kluczowe będzie zrozumienie, jakie są szanse na przedłużenie linii kolejowej bezpośrednio pod terminal pasażerski i jakie mogą być szacunkowe koszty takiej inwestycji. Okaząło się, że torowisko sprzedano firmie prywatnej.
Wsparcie dla Idei
Rozumiemy, że realizacja połączenia kolejowego do portu lotniczego to skomplikowany projekt, wymagający współpracy wielu podmiotów oraz znacznych inwestycji. Jednakże, biorąc pod uwagę trwające prace nad nowym terminalem, moment wydaje się być odpowiedni, aby ponownie rozważyć kwestię transportu kolejowego jako uzupełnienie oferty portu lotniczego Zielona Góra-Babimost.
Podsumowanie
Nasza inicjatywa ma na celu zwrócenie uwagi na potencjał i potrzebę rozwoju infrastruktury dostępu do portu lotniczego Zielona Góra-Babimost. Rozwój połączeń kolejowych nie tylko zwiększyłby atrakcyjność portu, ale także przyczynił się do zrównoważonego rozwoju regionalnego transportu. Czekamy z zainteresowaniem na odpowiedź władz i liczymy na otwartość na dalszą dyskusję na ten temat.
opr. SztIntelig. dla
Adam Fularz
Gazeta Zielonogórska
tel.604443623
Wstęp: Petycja o Rewitalizację Portu
Inicjatywa redakcji "Mielecka.pl" dotyczy petycji skierowanej do władz miasta Mielec z apelem o powołanie pasażerskiego portu lotniczego. Korzystając z istniejącej infrastruktury, w tym budynku dawnej wieży kontroli lotów, inicjatywa proponuje zaadaptowanie go na tymczasowy terminal pasażerski. Projekt ma na celu przekształcenie Mielca w kluczowy punkt na mapie polskiego lotnictwa, wzorem sukcesu lotniska pasażerskiego w Pardubicach.
Potencjał i Możliwości
Port lotniczy w Mielcu, obecnie nie wykorzystywany do maksimum swoich możliwości, posiada ogromny potencjał do stania się ważnym hubem dla lotów krajowych, a w przyszłości - międzynarodowych. Sugerowana nazwa "Kraków-Sandomierz" ma na celu przyciągnięcie turystów i ułatwienie dostępu do regionalnych atrakcji turystycznych. Inicjatywa opiera się na przekształceniu portu w STOL-port (Short Take-Off and Landing), co umożliwiłoby obsługę lotów na krótkich pasach startowych.
Propozycje Działania
W ramach projektu proponowane są następujące działania:
- Wykorzystanie Istniejącej Infrastruktury: Adaptacja budynku dawnej wieży kontroli lotów na tymczasowy terminal pasażerski.
- Modernizacja i Rozwój: Inwestycje w niezbędną infrastrukturę, taką jak drogi kołowania, nie są początkowo wymagane, co minimalizuje koszty rozwoju.
- Wsparcie Samorządów: Apel o wsparcie finansowe ze strony władz miasta oraz innych zainteresowanych stron, aby umożliwić subwencjonowanie połączeń.
Korzyści dla Regionu
Realizacja projektu portu lotniczego w Mielcu przyniosłaby liczne korzyści, w tym:
- Zwiększenie Atrakcyjności Turystycznej: Ułatwienie dostępu do regionu, co może przyciągnąć turystów oraz inwestycje.
- Stworzenie Nowych Miejsc Pracy: Bezpośrednio na lotnisku oraz w sektorach powiązanych.
- Rozwój Gospodarczy: Poprawa infrastruktury komunikacyjnej regionu przyczyni się do jego rozwoju gospodarczego.
Wyzwania i Przeszkody
Do głównych wyzwań należą uzyskanie niezbędnych funduszy, przekonanie społeczności lokalnej o korzyściach płynących z inwestycji oraz adaptacja przepisów umożliwiających sprawniejsze zarządzanie małymi portami lotniczymi.
Podsumowanie: Kierunek na Rozwój
Projekt ożywienia pasażerskiego portu lotniczego w Mielcu jest ambitny, ale realny. Wymaga współpracy władz lokalnych, regionalnych oraz zaangażowania społeczności. Jest to szansa na wzbogacenie infrastruktury komunikacyjnej regionu i stworzenie nowych możliwości dla mieszkańców oraz odwiedzających. Przed Mielcem stoi szansa na stanie się ważnym punktem na mapie lotniczej Polski, co może znacząco przyczynić się do rozwoju całego regionu.
opr. Sztuczn. Intelig.
W Polsce obserwujemy zjawisko likwidacji lokalnych portów lotniczych, takich jak te w Legnicy i Kołobrzegu, co rodzi wiele kontrowersji oraz dyskusji na temat uzasadnienia ekonomicznego takich działań. Kwestia ta dotyka nie tylko aspektów logistycznych i komunikacyjnych, ale również szeroko rozumianego wpływu na lokalne gospodarki, szczególnie w kontekście turystyki.
Ekonomiczne uzasadnienie utrzymania małych, regionalnych portów lotniczych jest często podważane, przy czym wskazuje się na ich rzekomą nierentowność. Jednakże, jak pokazują przykłady takie jak port lotniczy Świnoujście-Heringsdorf, wpływ funkcjonowania lotniska na lokalną gospodarkę może być znaczący. Analizy ekonomiczne dla tego portu wskazują, że może on generować dodatkowe wpływy do lokalnej gospodarki na poziomie około 12 mln PLN rocznie, nawet po odjęciu dotacji na utrzymanie infrastruktury.
Wpływ na Lokalną Gospodarkę
Utrzymanie małego portu lotniczego w skali UE wiąże się ze średnimi rocznymi kosztami na poziomie kilkuset tysięcy euro, co jest porównywalne z kosztami prowadzenia innych lokalnych usług, takich jak żłobki. Problemem staje się jednak nie tyle sama ekonomiczna efektywność portów, ile brak szerszego uznania za dodatkowe korzyści wynikające z ruchu turystycznego generowanego przez lotniska.
Lista Zlikwidowanych Portów Lotniczych
W ciągu ostatnich lat Polska doświadczyła znaczącej redukcji w sieci lokalnych i regionalnych portów lotniczych. Wiele z nich posiadało bogatą historię i potencjał, który mógł zostać wykorzystany dla wspierania lokalnej gospodarki:
- Port lotniczy Jelenia Góra: Obsługiwał połączenia do Gliwic, Berlina, Wrocławia, Cottbus przed II wojną światową.
- Port lotniczy Gliwice: Połączenia do Wrocławia, Berlina, Paryża, Istambułu, Szczecina, Brna, Budapesztu przed II wojną światową.
- Port lotniczy Katowice Muchowiec: Połączenia do Brna, Wiednia, Warszawy przed II wojną światową.
- Port Lotniczy Elbląg: Połączenia do Gdańska, Berlina, Królewca, Olsztyna przed II wojną światową.
- Port lotniczy Olsztyn Dajtki: Połączenia do Gdańska, Berlina przed II wojną światową, a po wojnie do Bydgoszczy i Warszawy.
- Port Lotniczy Słupsk: Połączenia do Berlina, Gdańska, Królewca, Szczecina przed wojną, później do Warszawy, Katowic, Wrocławia.
- Port lotniczy Szymany-Mazury: Jedyny reaktywowany, obsługiwał loty do Warszawy i Niemiec od 1996.
- Port lotniczy Gdynia, Port lotniczy Nysa, Port lotniczy Malbork, Port Lotniczy Opole, Port lotniczy Piła, Port lotniczy Koszalin: Również zlikwidowane, z różnymi historycznymi połączeniami.
Wnioski
Debata na temat zasadności likwidacji lokalnych lotnisk nie może ograniczać się jedynie do bezpośrednich przychodów z ruchu lotniczego. Musi ona uwzględniać szerszy kontekst wpływu na lokalną gospodarkę, szczególnie turystykę, która może generować znaczne dochody dla regionów. Niestety, zaniedbanie tej perspektywy prowadzi do utraty ważnych szans rozwojowych dla wielu obszarów Polski.
opr. SztucznInt.
W świetle niedawnych wydarzeń związanych z wnioskiem o uruchomienie szynobusu na trasie Szczecin-Dębno, obserwujemy kolejny przykład problemu wykluczenia komunikacyjnego, który dotyka mniejsze miasta i gminy w Polsce. Korespondencja redakcji między Adamem Trzcińskim, Kierownikiem Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, oraz Karoliną Biedroń, Naczelnikiem Wydziału ds. skarg i wniosków w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., rzuca światło na złożoność tej kwestii.
Adam Fularz w liście z dnia 17 kwietnia 2023 roku podkreśla potrzebę uruchomienia szynobusu na trasie Szczecin – Dębno, zwłaszcza podczas letnich weekendów, kiedy to zwiększa się ruch turystyczny. Zwraca uwagę, że mimo zorganizowania festiwalu, na którym zjawiło się nawet milion osób, i mimo istnienia przystanku kolejowego, odpowiedzi od PKP PLK były niezadowalające.
Karolina Biedroń odpowiada, że odpowiedź na wniosek została udzielona już w lipcu, jednak bez podania konkretnych rozwiązań, co dodatkowo podkreśla problem bezczynności w kontekście wniosków lokalnych społeczności.
Wniosek do władz Dębna o przywrócenie szynobusu- porusza kluczowe kwestie dotyczące wykluczenia komunikacyjnego, takie jak brak dostępu do niezbędnych informacji o możliwościach przewozowych oraz brak inicjatyw na rzecz poprawy dostępności transportowej dla mieszkańców i turystów. Podkreśla to, jak ważne jest, aby zarządcy infrastruktury kolejowej oraz organy samorządowe współpracowały w celu zapewnienia efektywnych i dostępnych rozwiązań transportowych.
Problem wykluczenia komunikacyjnego dotyka nie tylko mieszkańców Dębna, ale jest to wyzwanie na szerszą skalę, dotykające wielu regionów w Polsce, gdzie brak odpowiedniej infrastruktury i połączeń transportowych utrudnia dostęp do usług, pracy, edukacji oraz rekreacji. Przykład szynobusu Szczecin-Dębno przez torowisko omijające m. Kostrzyn pokazuje, jak ważna jest rola dialogu między społecznościami lokalnymi a operatorami transportu w rozwiązywaniu tych problemów.
To nie tylko kwestia wygody; to kwestia równości społecznej, dostępu do możliwości i zrównoważonego rozwoju regionów. W przypadku Dębna, jak i wielu innych miejsc, kluczowe staje się znalezienie skutecznych rozwiązań, które pozwolą na integrację lokalnych społeczności z szerszą siecią komunikacyjną kraju, eliminując tym samym problem wykluczenia komunikacyjnego.
opr. SztInt.
Szanowni Państwo,
pragnę poinformować, że Port Lotniczy Olsztyn-Mazury zyskał pierwsze zimowe połączenie czarterowe na sezon 2024/2025. Największy polski touroperator - Itaka, uruchomił sprzedaż wczasów w Kenii z wylotem z Szyman.
Szczegóły znajdą Państwo w informacji prasowej załączonej do niniejszej wiadomości.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
____________________
mob. +48 510 069 388
d.naworski@mazuryairport.pl
Inicjatywa redakcji w sprawie kontrowersyjnego przejścia podziemnego w Białymstoku zyskała szerszy rozgłos, kiedy wniosek redakcji dotyczący likwidacji tego obiektu został przekazany do wszystkich radnych miejskich. Przejście podziemne, zlokalizowane na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Sienkiewicza, stało się przedmiotem intensywnej debaty publicznej po tym, jak Adam Fularz zredagował wniosek krytykujący tę inwestycję za jej rzekomą przestarzałość oraz brak dostępności dla starszych osób i potencjalne zagrożenia bezpieczeństwa w nocy.
W swoim piśmie Fularz nie tylko wyraził swoje niezadowolenie, ale także zapowiedział możliwość podjęcia działań sądowych w celu wymuszenia likwidacji przejścia podziemnego i nałożenia sankcji na osoby odpowiedzialne za realizację tego projektu. Zaproponował również, aby sąd rozważył zakaz zajmowania przez te osoby stanowisk kierowniczych w jednostkach samorządu terytorialnego (JST) oraz zakaz wykonywania zawodu projektanta.
Pismo przewodniczącego Rady Miasta Białystok, które zostało rozesłane do wszystkich radnych, nie zawierało bezpośredniej odpowiedzi na postulaty Fularza. Jednak samo przekazanie wniosku redakcji do szerszego grona odbiorców może świadczyć o woli rozmowy i potencjalnego rozwiązania konfliktu.
Ta sytuacja rzuca światło na znaczenie otwartego dialogu między mieszkańcami a władzami miasta oraz na potrzebę rozważnego planowania inwestycji miejskich, które bezpośrednio wpływają na życie i bezpieczeństwo lokalnych społeczności. Pokazuje również, jak media i aktywni obywatele mogą wpływać na dyskusje publiczne i decyzje samorządowe, podnosząc ważne kwestie społeczne i wzywając do odpowiedzialności osoby podejmujące decyzje.
opr. SzI
Fot. PPL/ PL Babimost
Historia portu lotniczego Zielona Góra-Babimost jest bogata i pełna interesujących wydarzeń. Od momentu jego inauguracji w 1977 roku port był świadkiem wielu zmian, które odzwierciedlały rozwój lotnictwa cywilnego w Polsce.
23 czerwca 1977 roku to data, która zapisała się złotymi zgłoskami w historii tego portu, kiedy to pierwszy samolot Polskich Linii Lotniczych LOT przywiózł gości na ceremonię otwarcia. Już dzień później uruchomiono regularne rejsy łączące Zieloną Górę z Warszawą, z przystankiem w Poznaniu. W latach 1977-1982 samoloty AN-24 kursowały na tej trasie, oferując połączenia przez Poznań i Bydgoszcz.
Niestety, wprowadzenie stanu wojennego w grudniu 1981 roku przerwało operacje lotnicze. Jednak już 10 lipca 1982 roku rejsy zostały wznowione i kontynuowano je aż do roku 1990. Następnie, po przerwie trwającej od 1991 do 25 marca 2001, połączenia Warszawa – Poznań - Zielona Góra ponownie zostały uruchomione, tym razem z samolotami ATR-72 obsługiwanymi przez Eurolot w okresie od 26 października 2001 do 27 marca 2004.
Późniejsze lata przyniosły kolejne zmiany. Firma Jet Air przejęła obsługę połączeń, a następnie rolę tę przejęła Sprintair. Obecnie za obsługę rejsów odpowiadają państwowe linie lotnicze LOT, kontynuując tradycję połączeń z portu Zielona Góra-Babimost.
Port lotniczy Zielona Góra-Babimost, choć nie jest jednym z największych portów w Polsce, pełni ważną rolę w systemie komunikacji lotniczej kraju, oferując mieszkańcom regionu dostęp do szybkiego i wygodnego transportu powietrznego.
opr. SzI
Fot. Propozycja dla Wrocławia (wg skyscrapercity.com)
Perspektywy i Wyzwania Kolei Miejskich w Polsce: Analiza Stanu Obecnego
W obliczu dynamicznie rozwijających się metropolii i aglomeracji, efektywny i zrównoważony transport zbiorowy staje się kluczowym elementem wspierającym ich wzrost i jakość życia mieszkańców. Koleje miejskie, znane na świecie jako S-Bahn lub SKM, odgrywają fundamentalną rolę w systemach komunikacyjnych wielu europejskich miast, ułatwiając szybkie i wygodne przemieszczanie się na obszarach miejskich i podmiejskich. Tymczasem w Polsce, mimo ewidentnych potrzeb i potencjału, rozwój tego segmentu transportu napotyka znaczące przeszkody.
Stan Obecny
Analizując sytuację kolei miejskich w Polsce, można zauważyć, że choć zapotrzebowanie na szybki i ekologiczny transport publiczny rośnie, inicjatywy dotyczące kolei miejskich często napotykają na bariery administracyjne i brak zintegrowanej strategii rozwoju. Samorządy, będące kluczowymi graczami w procesie decyzyjnym dotyczącym lokalnej infrastruktury transportowej, nie zawsze uznają rozwój kolei miejskich za priorytet, preferując inne formy transportu.
Porównanie z Europejskimi Modelami
Warto zauważyć, jak inne kraje europejskie podchodzą do kwestii kolei miejskich. Niemcy, z ich rozbudowaną siecią S-Bahn obsługującą zarówno duże aglomeracje, jak i mniejsze miasta, są przykładem skutecznego wykorzystania tego środka transportu do dekongestii miejskich centrów i poprawy jakości powietrza. Podobnie w Czechach, gdzie koleje aglomeracyjne odgrywają ważną rolę w lokalnych systemach transportowych, pokazując, że nawet w mniejszych aglomeracjach istnieje miejsce na efektywną kolej miejską.
Przeszkody i Wyjątki
W Polsce, nieliczne przykłady funkcjonujących systemów SKM, takie jak w Trójmieście czy częściowo w Warszawie, wskazują na potencjał, który nie został w pełni wykorzystany. Wiele miast porzuciło plany rozbudowy kolei miejskich na rzecz innych rozwiązań transportowych, często mniej efektywnych i bardziej obciążających środowisko.
Potrzeba Zmian
Aby odwrócić ten trend, niezbędne jest przyjęcie bardziej holistycznego podejścia do planowania transportu miejskiego, które uwzględniałoby zarówno potrzeby mieszkańców, jak i wyzwania środowiskowe stojące przed współczesnymi metropoliami. Kluczową rolę powinny odegrać tu zintegrowane strategie rozwoju, które pozwolą na efektywniejsze wykorzystanie istniejącej infrastruktury kolejowej oraz inwestycje w nowe linie i technologie.
W Kierunku Zrównoważonego Rozwoju
Rozwój kolei miejskich w Polsce wymaga przemyślanej strategii, która połączy cele środowiskowe, ekonomiczne i społeczne. Takie podejście pozwoli nie tylko na poprawę mobilności miejskiej, ale także przyczyni się do redukcji zanieczyszczenia powietrza, dekongestii centrum miast i poprawy jakości życia mieszkańców. Inwestycje w koleje miejskie są zatem inwestycjami w przyszłość polskich miast, odpowiadając na wyzwania związane z urbanizacją, zmianami klimatycznymi i rosnącymi oczekiwaniami zmian.
opr. SzI