Pytnaie w sprawie programu Kolej +
Inbox
Adam
Sep 17, 8:31 AM
Pytanie, czy rząd ponowi program kolej plus? Może pod inna nazwą? Jest wiele miast do których zlikwidowano tory. Pzdr Adam
media
Szanowny Panie Redaktorze,
spółka PKP Polskie Linie Kolejowe do końca 2023 r. zawarła umowy z samorządami lokalnymi o wspólnej realizacji 35 projektów w ramach Programu Kolej Plus.
Obecnie realizowane są przez wykonawców umowy na opracowanie dokumentacji projektowej (dla projektów w formule „Projektuj”) oraz wykonanie dokumentacji projektowej i robót budowlanych (dla projektów w formule „Projektuj i Buduj”). Ponadto PKP PLK SA prowadzi działania przygotowawcze w celu ogłoszenia i rozstrzygnięcia kolejnych przetargów na opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie robót budowlanych. Zakończenie robót budowlanych w ramach Programu planowane jest na 2029 r.
W związku z powyższym obecnie nie jest planowana kolejna edycja Programu Kolej Plus.
Z poważaniem
Anna Szumańska
Rzecznik prasowy
Biuro Komunikacji
Pan
Adam Fularz
ul. Dolina Zielona 24a
65-154 Zielona Góra
ePuap: /ADAMFULARZ790522/domyslna
Szanowny Panie,
informuję, że Pana dokument z dnia 18.06.2024 r. skierowany do Samorządowego Kolegium
Odwoławczego został przekazany do rozpatrzenia do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego w dniu
10.07.2024 r. Wojewoda określił przedmiotowe pismo jako petycję i przekazał do rozpatrzenia przez
Radę Miasta Olsztyna w dniu 29.07.2024 r. Rada Miasta Olsztyna, na podstawie decyzji Komisji
Skarg, Wniosków i Petycji, w dniu 26.08.2024 r. przekazała pismo do Prezydenta Miasta Olsztyna.
Po analizie Pana zgłoszenia pragnę zaznaczyć, że rozwój kolei, w tym utworzenie kolei
aglomeracyjnej jest brane pod uwagę w dokumentach strategicznych, takich jak „Plan transportowy
województwa Warmińsko-Mazurskiego do roku 2030 (z perspektywą do 2050)” czy „Plan
zrównoważonej mobilności dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Olsztyn 2030+”.
Niemniej,
Miasto Olsztyn nie ma możliwości zapewnienia finansowania przewozów kolejowych na terenie
miasta, jak również prowadzenia inwestycji w rozwój infrastruktury typowo kolejowej. W
szczególności należy podkreślić, że finansowanie regionalnych przewozów kolejowych jest zadaniem
Marszałka Województwa.
Stopniowo podejmowane są natomiast działania zmierzające do wzmocnienia integracji
pomiędzy systemem transportu kolejowego, a innymi systemami transportu funkcjonującymi w
mieście. Przykładowo, w ramach projektu „Zrównoważona mobilność miejska - ekotransport w
Olsztynie” ma powstać dodatkowy przystanek autobusowy (w kierunku ul. Bałtyckiej) przy
przystanku kolejowym „Olsztyn Zachodni”, a od strony powstającego tunelu do Dworca Głównego
prowadzone mają być działania związane m.in. z infrastrukturą dla komunikacji miejskiej, ruchu
pieszych i miejscami parkingowymi typu „kiss & ride”.
Dziękuję za przygotowaną przez Pana analizę i przekazane uwagi.
Z poważaniem
|
Zimowa siatka pll lot. najlepsze propozycje na nadchodzący sezon |
|
- PLL LOT przygotowały podsumowanie nowości w zimowej siatce połączeń i podpowiadają, gdzie warto polecieć w najbliższym sezonie.
- Przewoźnik już wkrótce uruchomi nowe połączenia do Lyonu, Larnaki, na Teneryfę, do Innsbrucka i Lizbony.
- W listopadzie i marcu wzrośnie liczba rotacji do Nicei, a Wenecja, Dubrownik i Sarajewo pozostaną także w rozkładzie siatki zimowej.
- Przez cały sezon dostępne będą również doceniane przez pasażerów rejsy do Rijadu, Dubaju, Kairu i Baku.
- Dzięki stale rosnącej flocie PLL LOT systematycznie poszerzają siatkę połączeń. Aktualnie przewoźnik dysponuje 80 samolotami, a do końca roku ich liczba ma wzrosnąć do 86.
Sezon zimowy rozpoczyna się zwyczajowo w ostatnią niedzielę października. To czas, gdy wiele osób planuje podróże, poszukując odskoczni od jesiennych i zimowych miesięcy lub przeciwnie, planując ferie na nartach, czy odwiedziny bliskich w święta. Narodowy przewoźnik przygotował kilka propozycji, które doskonale sprawdzą się zarówno na weekendowy citybreak, jak i dłuższy, wakacyjny pobyt. Nowości, które warto sprawdzić tej zimy Tegoroczna lotnicza zima w PLL LOT przyniesie kilka nowych propozycji, w tym debiutujące w siatce PLL LOT: Teneryfę (27 listopada), Innsbruck (1 grudnia) i Lizbonę (3 lutego 2025). Do listy nowości dołączą również Lyon (30 września) i Larnaka (29 października), które po przerwie wracają do siatki przewoźnika. Wenecja, Dubrownik, Sarajewo i Nicea: tutaj lato zostanie na dłużej Dzięki nowym możliwościom flotowym PLL LOT przedłużyły na sezon zimowy popularne rejsy do Wenecji i Dubrownika. Na skutek tego, pasażerowie przewoźnika będą mogli odwiedzić miasto gondoli i masek w czasie jego najbardziej spektakularnego widowiska: karnawału. Stolicę historycznej Dalmacji Południowej warto natomiast poznać poza sezonem w jej codziennej, autentycznej odsłonie, ciesząc się unikalną architekturą i łagodnym, śródziemnomorskim klimatem miasta. LOT przedłuża również rejsy do Sarajewa. To niezwykłe miasto przenikających się kultur osmańskiej i europejskiej będzie dostępne w siatce połączeń PLL LOT przez całą jesień i zimę, 3 razy w tygodniu. Dobra pogoda na urlop zimą panuje również w Nicei. W listopadzie i marcu pasażerowie PLL LOT będą mogli skorzystać z 5 rotacji tygodniowo z Warszawy na południe Francji. Dzięki coraz większej liczbie samolotów dołączających do naszej floty, tegoroczna zima otwiera naszym pasażerom wiele ciekawych możliwości. Część z nich w najbliższym sezonie pojawi się w siatce PLL LOT po raz pierwszy. Wydłużymy też dostępność kierunków oferowanych dotąd głównie latem, proponując naszym pasażerom odkrywanie ich uroków również poza wysokim sezonem. Zapraszamy Państwa do podróżowania na naszych gościnnych pokładach – mówi Robert Ludera, dyrektor Biura Siatki Połączeń PLL LOT. Na narty z PLL LOT Na interesującą propozycję tej zimy będą mogli liczyć również wielbiciele narciarskich stoków. W tegorocznej mapie połączeń PLL LOT 1 grudnia wystartują rejsy do Innsbrucka, austriackiego centrum sportów zimowych. Data pierwszego startu do stolicy Tyrolu została przełożona z 29 listopada. W Alpy będzie można polecieć również 3 razy dziennie do Monachium, 2 razy dziennie do Zurychu, dwa razy dziennie do Genewy oraz 2 razy dziennie do Mediolanu. Kierunkiem z potencjałem narciarskim jest również uruchamiany w najbliższych dniach francuski Lyon. Kair, Dubaj i Rijad: kierunki dla poszukujących słońca Wielbicielom orientu, poszukiwaczom śladów starożytnych cywilizacji i słońca PLL LOT proponują także tej zimy rejsy do Kairu, Dubaju i Rijadu. Stolica Arabii Saudyjskiej z niezwykłą architekturą i pustynnym krajobrazem była jednym z największych turystycznych otwarć 2024 roku. Przez cały sezon w siatce przewoźnika dostępne będzie również Baku – położone nad Morzem Kaspijskim „miasto wiatru i ognia" skrywa wiele cennych zabytków, w tym przykłady polskiego dziedzictwa na Kaukazie. Bilety PLL LOT są dostępne na stronie lot.com oraz w kanałach sprzedaży agencyjnej. |
Szanowni Państwo,
pragnę poinformować, że Małopolska firma CX Engineering, lider w produkcji wysokiej jakości aparatury medycznej, oficjalnie rozpoczęła budowę nowoczesnego centrum technologii medycznych w strefie
okołolotniskowej przy Porcie Lotniczym Olsztyn-Mazury.
Wydarzenie symbolizujące start prac budowlanych – wbicie pierwszej łopaty – odbyło się 23 września tego rokuw Szymanach.
Szczegóły dotyczące wydarzenia oraz planowanej inwestycji znajdą Państwo w informacji prasowej załączonej do niniejszej wiadomości. Przesyłam również fotorelację.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
____________________
mob. +48 510 069 388
d.naworski@mazuryairport.pl
z doręczonej odpowiedzi Radcy Prawnego nie sposób coś pewnego wywnioskować, literalnie pisze on: "to Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego na jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego terenie województwa", może Pozwanemu chodzi o to że nie jest organizatorem tych usług? Nie organizuje ich praktycznie. Współpraca z miastem Olsztyn- nie wyszła poza fazę deklaracji- przesłanych redakcji z UMWWM po wielu ponagleniach.
Biuro Prasowe <biuroprasowe warmia.mazury.pl> | Wed, Aug 30, 2023 at 8:49 AM |
To: Telewizja Opera <telewizjaopera gmail.com> |
Szanowny Panie Redaktorze, W nawiązaniu do Pana prośby informujemy: Mając na uwadze oczekiwania mieszkańców integracji transportu autobusowego, tramwajowego i kolejowego oraz dostrzegając potencjał rozwojowy Olsztyna oraz oddziaływanie miejskiego obszaru funkcjonalnego, Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego wspiera potrzebę realizacji projektu kolei aglomeracyjnej w obszarze Olsztyna i gmin ościennych. Uwzględniając możliwości finansowe, które warunkują rozwój przedmiotowego projektu w celu jego realizacji konieczne jest zaangażowanie i współpraca samorządów lokalnych. Biuro Prasowe
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO 10-562 Olsztyn ul. Emilii Plater 1 |
|
Wyborcza.pl pisze: "
„Wsiąść do pociągu byle jakiego...”, śpiewała kiedyś Maryla Rodowicz. Piosenka stała się hitem, bo była w niej tęsknota, marzenie i zapach spontanicznej letniej przygody. Ale czasy się zmieniły. Znacznie więcej podróżujemy, ale dziś „na spontanie” pociągiem nie da się pojechać. Bilety trzeba kupić z dużym wyprzedzeniem, bo wiadomo, później ich nie ma. A gdyby komuś przyszło do głowy jechać w wagonie sypialnym, to musi to wiedzieć już 30 dni wcześniej, czyli wtedy, gdy zaczyna się sprzedaż. Tak też zrobił nasz dziennikarz Michał Jamroż - miesiąc przed wyprawą, w środku nocy, zdobył miejsce dla siebie i syna w pociągu z Krakowa na Hel. Opis jego podróży zaczyna się tak: „Pojechałem z dzieckiem nad morze nocnym pociągiem TLK. Stary, głośny, można się ugotować. "Co mnie podkusiło..."."
fragment: "wagony sypialne mają blisko 40 lat i jest ich za mało. Choć ciężko w nich zasnąć, to bilety trzeba kupować już w dniu uruchomienia sprzedaży. Nocne pociągi to polska kolej w pigułce - wszystko postawione jest na głowie. W czasach liceum i na studiach dużo podróżowałem po Polsce. Głównie w góry. Aby nie marnować wolnych dni, starałem się podróżować nocą. Wtedy na nocne pociągi mówiło się „nocna rzeźnia". Określenia tego najczęściej używano dla (kursującego do dziś) pociągu TLK z Kołobrzegu do Krakowa. Pasowało idealnie, bo składał się on z najgorszych wagonów, które najczęściej były przepełnione i zawsze trzeba było uważać, aby dojechać do celu ze wszystkimi rzeczami.
Tamte czasy już dawno niby minęły (to już ponad 20 lat), ale w przypadku nocnych połączeń czas jakby się zatrzymał (choć teraz jest znacznie bezpieczniej). Nie zmieniło się też to, że jadąc nocą, nie traci się dnia. Dlatego postanowiłem powrotną podróż z południa Polski nad morze odbyć właśnie w wagonie sypialnym." (...) " |
Jako wydawca prasowy skierowałem do sądu WSA sprawę na bezczynność tytułem braku wytyczenia, wyznaczenia, przygotowania do budowy przystanku kolejowego w centrum miasta Ostróda podczas trwającej aktualnie przebudowy sieci kolei w mieście Ostróda, polegającej na zerwaniu dawnych torowisk i kładzedniu nowych torów w innym układzie torowym. Niemniej dawny dworzec jest daleko oddalony od centrum i podróż wymaga użycia autobusu miejskiego. Tory jednakże mijają rynek i stare miasto, bez przystanku.
Teraz zapytałem, jakie jest stanowisko PKP PLK by zabudować krawędzie peronowe już teraz podczas trwającej przebudowy dla dwóch nowych przystanków dla kolei aglomeracyjnej Olsztyn- Ostróda- na terenie miasta Ostróda- przy wiadukcie nad torami i przy jeziorze, w okolicy przejazdów?
W piśmie procesowym które wczoraj odebrałem, UMWWM winą za brak rozpoczęcia prac budowlanych przystanków w Ostródzie obarcza PKP PLK. Na dokumencie widnieje podpis radcy prawnego, dołączone jest pełnomocnictwo podpisane przez Pana marszałka WWM.
Adam Fularz
Olsztynska.blogspot.com,
Dol. Ziel. 24a Ziel. Góra
Szanowni Państwo,
pragnę poinformować, że dzięki współpracy z touroperatorem Itaka, Port Lotniczy Olsztyn-Mazury zyskał kolejne połączenie czarterowe, tym razem na sezon zima 2024/2025. Od 28 grudnia tego roku realizowane będą loty do Egiptu.
Szczegóły znajdą Państwo w informacji prasowej załączonej do niniejszej wiadomości.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
____________________
mob. +48 510 069 388
d.naworski@mazuryairport.pl
Napisałem skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na przetrzymywanie korespondencji- pozwu sądowego do WSA z dnia 4 lipca 2024 r., przez Urząd Marszałkowski Woj. Mazowieckiego. Dodaję że chodzi o bezczynność podmiotu w sprawie nieczynnej dla ruchu pasażerskiego linii kolejowej do Konstancina Jeziornej która jest w zarządzie PGNiG Termika. Telefonicznie ustaliłem iż UMWM zrezygnował z planów przywrócenia połączeń koleją do Konstancina Jeziornej (w przeszłości realizowano jedynie przejazdy próbne w 1999 roku). Jako powód podano iż linia ma niewystarczającą przepustowość, choć w aglomeracji warszawskiej jest wiele podobnych linii na których ruch pociągów mimo jednego toru jest wielokrotnie większy. Domagam się zainstalowania urządzeń SRK celem zwiększenia przepustowości linii, dodania rozjazdów w Piasecznie na styku z linią PKP PLK, oraz przywrócenia ruchu do Konstancina - Jeziornej choćby w formie przejazdów próbnych, dla testu popytu na przewozy koleją.
Adam Fularz
Szanowni Państwo,
pragnę poinformować, że Port Lotniczy Olsztyn-Mazury został oficjalnie włączony do sieci transeuropejskiej TEN-T, stając się częścią Kompleksowej Sieci Transportowej. To ważne osiągnięcie podkreśla strategiczne znaczenie lotniska dla regionu Warmii i Mazur oraz dla całej Polski.
Włączenie warmińsko-mazurskiego portu do sieci TEN-T zostało zatwierdzone na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024, które weszło w życie 18 lipca tego roku. Ustanawia ono nowe zasady i kryteria dotyczące rozwoju
transeuropejskiej sieci transportowej, z naciskiem na poprawę połączeń i infrastruktury w całej Unii Europejskiej.
Szczegóły znajdą Państwo w informacji prasowej załączonej do niniejszej wiadomości.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
____________________
TK-IV.8081.16.2024 Kielce, 10 czerwca 2024 r.
TK-II.8081.44.2023
Pan Adam Fularz
(..)
Dotyczy:
wniosku wysłanego drogą elektroniczną dnia 22.04.2024 roku.
W odpowiedzi na Pana wniosek z 22.04.2024 r., jak również w związku
z Uchwałą Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego Nr II/33/24 z
dnia 16 maja 2024 roku w sprawie przekazania zgodnie z
właściwością wniosku dotyczącego zmian w budżecie województwa
na 2024 rok informuję, że stanowisko Zarządu Województwa
Świętokrzyskiego wyrażone w Uchwale Nr 8151/23 z dnia 22 listopada
2023 roku w sprawie rozpatrzenia wniosku dotyczącego
zabezpieczenia w budżecie województwa na rok 2024 środków
finansowych na uruchomienie połączeń lotniczych Kielce – Gdańsk,
którą Pan otrzymał drogą elektroniczną dnia 22.12.2023 roku za
pośrednictwem maila: telewizjaopera -- gmail.com
pozostaje niezmienne i zachowuje swą aktualność.
Andrzej Pruś
Członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego
(dokument podpisane elektronicznie)
POLSKIE LINIE LOTNICZE LOT PONOWNIE POŁĄCZĄ WARSZAWĘ Z FRANCUSKIM LYONEM |
|
- Polskie Linie Lotnicze LOT przywracają do regularnej siatki francuski Lyon.
- Połączenie startuje 30 września br. i będzie realizowane 6 dni w tygodniu.
- Od uruchomienia rejsów PLL LOT będą jedynym przewoźnikiem, który zaoferuje pasażerom bezpośrednie połączenie z lotniska Chopina w Warszawie do stolicy regionu Owernia-Rodan-Alpy.
Polskie Linie Lotnicze LOT ogłaszają powrót połączenia Warszawa - Lyon. Nowa trasa narodowego przewoźnika wystartuje już 30 września i będzie realizowana sześć razy w tygodniu – od poniedziałku do piątku oraz w niedziele, zarówno w sezonie letnim, jak i zimowym. W poniedziałki, wtorki i czwartki rejs LO345 wystartuje z Warszawy o godzinie 8:10, a rejs powrotny LO346 wyleci z Lyonu o 11:20. Z kolei w środy, piątki i niedziele rejs LO347 wyruszy z Warszawy o godzinie 16:00, a rejs LO348 z lotniska Lyon-Saint-Exupéry wystartuje o 19:10. Pasażerowie będą podróżować samolotami typu Embraer 195, a czas lotu na tej trasie wyniesie około 2 godzin i 20 minut. Lyon to kolejny kierunek w siatce połączeń narodowego przewoźnika wynikający ze strategii na lata 2024-2028. Wznowienie trasy Warszawa-Lyon to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na bezpośrednie połączenia między Polską a środkowo-wschodnią częścią Francji. Lyon, będący dynamicznym centrum ekonomicznym kraju, jest bez wątpienia atrakcyjnym kierunkiem dla rozwoju biznesu. Ze względu na wyjątkową historię, niezwykłe zabytki kulturalne i dziedzictwo kinematografii, miasto ma wiele do zaoferowania odwiedzającym je turystom. Bezpośrednie loty do Lyonu to także świetna propozycja dla pasjonatów sportów zimowych - z lotniska Lyon-Saint-Exupéry w 2,5 godziny dotrą w rejon przepięknych tras narciarskich w alpejskich Trzech Dolinach – mówi Michał Fijoł, prezes zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT. Lyon – miasto wynalazców kina i światowa stolica gastronomii Miasto ma bogatą historię sięgającą czasów starożytnych, a jego historyczne centrum, zwane Starym Lyonem (Vieux Lyon), zostało wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Znajdują się tam dobrze zachowane renesansowe kamienice, wąskie uliczki oraz liczne zabytki, takie jak Katedra św. Jana Chrzciciela i Bazylika Notre-Dame de Fourvière, z której rozciąga się panoramiczny widok na całe miasto. Lyon jest również znany jako światowa stolica gastronomii. Słynie z licznych restauracji, zarówno luksusowych, jak i tradycyjnych, gdzie można skosztować lokalnych specjałów. Kultura i sztuka odgrywają ważną rolę w życiu miasta. Lyon jest siedzibą wielu muzeów, teatrów i galerii sztuki. Do najważniejszych muzeów należy Muzeum Sztuk Pięknych (Musée des Beaux-Arts), jedno z najważniejszych muzeów sztuki we Francji oraz Muzeum Lumière, poświęcone wynalazcom kina, braciom Lumière. Miasto jest również znane ze swoich festiwali, w tym z Fête des Lumières, czyli Święta Świateł, które odbywa się co roku w grudniu i przyciąga miliony turystów z całego świata. Lyon, z bogatym dziedzictwem kulturowym, kulinarnym i historycznym, jest jednym z najważniejszych i najpiękniejszych miast Francji. Bilety na połączenia z Warszawy do Lyonu są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, w tym na stronie lot.com, w LOT Contact Center i w biurach LOT Travel od 10 lipca 2024 r. |
Strategia zrównoważonego rozwoju transportu do r. 2030, która została przedstawiona, budzi szereg kontrowersji oraz stawia pytania dotyczące jej aktualności i adekwatności do obecnych wyzwań środowiskowych i społecznych. W mojej ocenie, jako eksperta w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, strategia ta wydaje się opierać na przestarzałych założeniach, które mogą nie służyć długoterminowemu i harmonijnemu rozwojowi regionów.
Główne Uwagi do Strategii:
Podejście Powierzchowne i Archaiczne:
Prognoza ogranicza się głównie do prezentacji danych w formie tabel, co może nie odzwierciedlać pełnego i złożonego obrazu wpływu planowanych działań na środowisko i społeczeństwo. Brakuje głębszej analizy i dyskusji na temat długoterminowych konsekwencji przedstawianych działań.
Promowanie Rozwoju Drogowego:
Chociaż rozbudowa dróg i obwodnic może przynieść krótkoterminowe korzyści, takie jak poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego czy zmniejszenie hałasu w centrum miast, to jednak długoterminowo takie podejście może prowadzić do zwiększenia zależności od transportu samochodowego, co stoi w sprzeczności ze światowymi trendami promowania mobilności zrównoważonej i alternatywnych form transportu.
Niedocenianie Wpływu Żeglugi Śródlądowej:
Pominięcie analizy negatywnego wpływu żeglugi śródlądowej na rzeki, które są ważnymi korytarzami ekologicznymi i biologicznymi, jest poważnym przeoczeniem. Żegluga może wpływać na ekosystemy wodne, jakość wody, a także na bioróżnorodność.
Budowanie na Transpozycji Dyrektywy SEA:
Choć strategia jest zgodna z ustawą i transpozycją dyrektywy SEA, warto zauważyć, że same zapisy prawne nie zawsze wystarczająco adresują zmieniające się warunki środowiskowe i społeczne. Zastosowanie dyrektywy powinno iść w parze z dynamiczną interpretacją potrzeb środowiskowych, a nie tylko z literalnym stosowaniem prawa.
Rekomendacje:
- Integracja zrównoważonych metod transportowych: Rozwój infrastruktury rowerowej, pieszej oraz poprawa oferty transportu publicznego mogą znacząco przyczynić się do zmniejszenia negatywnego wpływu transportu na środowisko.
- Szersze konsultacje społeczne: Zaangażowanie społeczności lokalnych i ekspertów w procesie tworzenia i oceny strategii pozwoli na lepsze zrozumienie lokalnych potrzeb i oczekiwań.
- Dynamika i elastyczność w planowaniu: Strategie powinny być na bieżąco aktualizowane, aby odzwierciedlały najnowsze naukowe odkrycia i społeczne trendy, zwłaszcza w kontekście szybkich zmian klimatycznych.
Podsumowując, strategia zrównoważonego rozwoju powinna być dokumentem żywym, dostosowującym się do ciągle zmieniających się warunków i wyzwań, a nie tylko sztywnym zestawem przepisów i tabel.
opr. Sztuczny Czat
Odwołanie do Rady Ministrów w sprawie decyzji ministra odpowiedzialnego za infrastrukturę zostało wysłane dziś przez redakcję. Przykład Babimostu, niedaleko Zielonej Góry, jest doskonałym studium przypadku. Zaproponowano zmianę nazwy lotniska. "Berlin-Babimost" jako strategia marketingowa są kontrowersyjne i mogą być postrzegane jako wprowadzające w błąd. Jest to praktyka znana z innych części Europy, gdzie lotniska na obrzeżach dużych miast wykorzystują nazwy tych metropolii w celu przyciągnięcia ruchu turystycznego.
Reaktywacja małych lotnisk w Polsce to skomplikowana kwestia wymagająca starannego rozważenia zarówno technologicznych, ekonomicznych, jak i rynkowych realiów. Choć teoretycznie możliwe dzięki postępom w technologii lotniczej, praktyczne implementacje muszą być poparte solidnymi planami biznesowymi i marketingowymi, aby zapewnić ich długoterminową żywotność i rentowność.
opr.SztucznyCzat
Szanowni Państwo,
Port Lotniczy Olsztyn-Mazury po raz drugi gościł uczestników Lotniczych Regat Żeglarskich, wydarzenia stworzonego z myślą o integracji polskiej branży lotniczej poprzez sportową rywalizację. Regaty zgromadziły przedstawicieli polskich portów lotniczych, firm oraz instytucji związanych zlotnictwem, oferując uczestnikom wyjątkową okazję do spotkań, wymiany doświadczeń i nawiązywania nowych kontaktów.
Tegoroczne regaty odbyły się pod patronatem Marszałka Województwa Warmińsko- Mazurskiego – Pana Marcina Kuchcińskiego oraz Prezydenta Olsztyna – Pana Roberta Szewczyka. Kontynuując tradycję I edycji z 2023 roku, rywalizacja o Puchar Prezesa Portu Lotniczego Olsztyn- Mazury miała miejsce na jeziorze Ukiel w Olsztynie.
Szczegóły znajdą Państwo w informacji prasowej załączonej do niniejszej wiadomości.
Przesyłam również link do katalogu zdjęć z wydarzenia: https://we.tl/t-TQjkrw3u8v
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
____________________
mob. +48 510 069 388
d.naworski@mazuryairport.pl
Nowy numer dwumiesięcznika "Z Biegiem Szyn" jest już
dostępny na stronie http://www.zbs.net.pl i pod bezpośrednim linkiem http://www.zbs.net.pl/zbs130.pdfW nowym numerze między innymi:NIESPODZIEWANY POWRÓTMało pociągów, dużo pasażerów. Fenomen reaktywowanego połączenia Białystok – Ostrołęka, które okazało się odpowiedzią na problemy w poruszaniu się między tymi miastami.JEDZIE LUKA TABOROWADo końca obecnej dekady planowane jest w różnych regionach Polski przywrócenie do życia setek kilometrów linii kolejowych – w tym tras niezelektryfikowanych. Na zakup spalinowego taboru nie można już jednak otrzymać dofinansowania z funduszy unijnych. Czy polska kolej jest gotowa na Zielony Ład?WYŚCIG Z CZASEMZaczynają się modernizacje linii kolejowych finansowane z Krajowego Planu Odbudowy. Trzeba je zrealizować do połowy 2026 roku. Będzie z tym duży problem.POLITYKA KADROWAKulisy powyborczych zmian personalnych w spółkach kolejowych.
--
Z BIEGIEM SZYN - niezależny dwumiesięcznik poświęcony kolei na Mazowszu. Co porusza Mazowsze.
http://www.zbs.net.pl
Szanowni Państwo,
już po raz drugi, Port Lotniczy Olsztyn-Mazury będzie gospodarzem Lotniczych Regat Żeglarskich – inicjatywy, która powstała z myślą o integracji uczestników polskiej branży lotniczej w duchu sportowej rywalizacji. W zaplanowanych na 17-18 maja regatach udział biorą przedstawiciele m.in. polskich portów lotniczych oraz firm i instytucji związanych z lotnictwem na co dzień. Wydarzenie zostało objęte oficjalnym patronatem Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego – Pana Marcina Kuchcińskiego oraz Prezydenta Olsztyna – Pana Roberta Szewczyka.
Szczegóły znajdą Państwo w informacji prasowej załączonej do niniejszej wiadomości. Przesyłam również materiał graficzny.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
____________________
mob. +48 510 069 388
d.naworski@mazuryairport.pl
Szanowni Państwo,
pragnę poinformować o nadchodzącym sezonie letnim w Porcie Lotniczym Olsztyn-Mazury oraz ofercie połączeń czarterowych.
Szczegóły znajdą Państwo w informacji prasowej załączonej do niniejszej wiadomości.
Pozdrawiam
Dariusz Naworski
Rzecznik Prasowy
Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
____________________
mob. +48 510 069 388
d.naworski@mazuryairport.pl
Polska polityka transportowa odznacza się złożoną i nieefektywną strukturą zarządzania, co rodzi szereg problemów w efektywności realizacji projektów infrastrukturalnych i dostarczaniu usług komunikacyjnych odpowiadających na faktyczne potrzeby mieszkańców. W kraju, gdzie różne poziomy administracyjne – gminy, powiaty, i województwa – są odpowiedzialne za różne segmenty transportu publicznego, powstają naturalne bariery w koordynacji i realizacji przedsięwzięć przekraczających te granice administracyjne.
Problem rozdrobnienia odpowiedzialności
W Polsce gminy odpowiadają za komunikację wewnętrzną, powiaty za połączenia o charakterze powiatowym, a województwa za transport regionalny. Taka fragmentacja prowadzi do patów kompetencyjnych, gdzie żaden z tych poziomów administracyjnych nie ma ani wystarczających bodźców, ani zasobów, aby realizować projekty o większym zasięgu, takie jak linie tramwajowe łączące miasta z ich suburbanizującymi się okolicami.
Brak efektywności w lokalnym transporcie
Gminne linie autobusowe często są projektowane bez większej analizy rynkowej i potrzeb mieszkańców, co skutkuje tzw. komunikacją „znikąd donikąd”. Takie rozwiązania nie tylko są nieskuteczne, ale również niezrównoważone ekonomicznie, ponieważ nie generują wystarczającego popytu i nie są odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby komunikacyjne mieszkańców.
Brak kooperacji transgranicznej
Przez ostatnie dwie dekady, mimo intensywnych inwestycji w infrastrukturę komunikacyjną, w Polsce nie powstała żadna nowa linia tramwajowa, która by przekraczała granice miasta. Projekty takie jak połączenia tramwajowe do podwarszawskich Łomianek i Ząbek czy podkrakowskiej Wieliczki pozostały w fazie planów, głównie z powodu braku odpowiednich struktur zarządzających, które mogłyby prowadzić takie inwestycje od etapu planowania do eksploatacji.
Problem finansowania
W kwestii finansowania, przykład Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii pokazuje, jak powołanie struktury metropolitalnej bez zapewnienia jej odpowiedniej autonomii finansowej i decyzyjnej ogranicza jej skuteczność. Metropolie potrzebują solidnych fundamentów finansowych oraz uprawnień do samodzielnego podejmowania decyzji w kluczowych kwestiach, aby móc efektywnie odpowiadać na potrzeby transportowe skomplikowanego obszaru metropolitalnego.
Potrzeba reformy
Aby sprostać wyzwaniom nowoczesnej polityki transportowej, Polska potrzebuje reform, które zintegrują zarządzanie transportem na różnych poziomach administracyjnych i umożliwią realizację projektów o znaczeniu ponadlokalnym. Potrzebne jest również stworzenie mechanizmów finansowych, które pozwolą na efektywne zarządzanie i utrzymanie infrastruktury transportowej, co jest kluczowe dla zrównoważonego rozwoju transportu publicznego w kraju.
opr.SztucznyCzat