W sprawie uruchomienia sezonowego połączenia kolejowego do Austrii i Włoch (sezon narciarski)
Zapytania do Ministerstwa Infrastruktury
1. Koncepcja i zasadność uruchomienia
Czy resort posiada już konkretną koncepcję lub analizę wykonalności uruchomienia sezonowego połączenia kolejowego do Austrii i Włoch (sezon narciarski)? Jeśli tak – czy możliwe jest jej udostępnienie?
Na jakiej podstawie minister stwierdził istnienie “bardzo dużego zainteresowania” takim połączeniem? Czy były prowadzone ankiety, badania rynku lub zbieranie opinii pasażerów?
2. Uwarunkowania operacyjne i techniczne
Jakie są główne bariery techniczne i logistyczne, które utrudniają realizację takiego połączenia, zdaniem Ministerstwa?
Czy została przeprowadzona analiza dostępności taboru PKP Intercity, infrastruktury kolejowej (np. moc przerobowa, przepustowość linii, dostępność torów nośnych)?
3. Priorytety komunikacyjne
Jak resort planuje pogodzić przedsięwzięcia o charakterze turystycznym (np. do Austrii/Włoch) z bieżącymi potrzebami dotyczącymi połączeń lokalnych, regionalnych i wykluczenia komunikacyjnego?
Czy została uwzględniona możliwość uruchomienia nowych tras jedynie jako dodatek sezonowy, a nie kosztem istniejących połączeń krajowych?
4. Aktualizacja i komunikacja
Minister wspominał o planach zwiększenia liczby połączeń międzynarodowych (Lipsk, Budapeszt, Berlin) w grudniowej korekcie rozkładu jazdy. Czy resort może potwierdzić konkretne trasy, ich harmonogram i przewidywane daty uruchomienia?
Resort wskazał także pomyłkę w nazwie miejscowości („Gołubczyce” zamiast „Głubczyce”) w komunikacie o rewitalizacji linii. Czy resort przewiduje korektę tej informacji i kiedy można się spodziewać przywrócenia połączenia?
5. Ocena zapotrzebowania na połączenia międzynarodowe
W lipcu minister stwierdził, że popyt na połączenia do Austrii i Włoch może być niewystarczający. Na jakich danych oparto tę ocenę i czy jest plan dalszego monitorowania potencjału takiej oferty?
Czy możliwy jest pilotaż sezonowy (np. w grudniu–marcu), monitorujący zapotrzebowanie, z możliwością ewentualnego wstrzymania w przypadku niskiej frekwencji?
Szanowny Panie Redaktorze,
pociągi PKP Intercity kursują w kierunku Alp, m.in. z Warszawy przez Kraków do Salzburga (pociąg EN Chopin). Od grudniowej zmiany rozkładu jazdy pociąg będzie prowadził grupę wagonów także z Przemyśla przez Rzeszów, a czas przejazdu do Warszawy ulegnie skróceniu.
Minister Infrastruktury zgodnie z obowiązującymi przepisami odpowiada za organizację połączeń międzynarodowych i międzywojewódzkich. Za organizację połączeń lokalnych i regionalnych, w szczególności których celem jest spełnianie bieżących potrzeb lokalnych, odpowiadają poszczególne władze samorządowe właściwe ze względu na zakres terytorialny.
Spółka PKP Intercity intensywnie rozwija siatkę cyklicznych połączeń krajowych i międzynarodowych. Wprowadzony w grudniu 2024 r. rozkład jazdy przyniósł wzrost oferty rozkładowej o około 12%. Uruchamia ponad 500 połączeń dalekobieżnych dziennie. Od zmiany rozkładu jazdy w czerwcu br. Uruchomione zostały kolejne nowe połączenia, m.in. do Kalisza, Sieradza, Mielca, Tarnobrzega, Stalowej Woli, Biłgoraja, Zamościa i Hrubieszowa. W nowym rozkładzie jazdy 2025/2026 przewidzieliśmy uruchomienie kolejnych połączeń krajowych (m.in. do Gorzowa Wlkp., Suwałk, Augustowa, Białegostoku, Legnicy, Bolesławca) i międzynarodowych (m.in. do Lipska, Wiednia, Berlina, na Litwę oraz na Ukrainę). Łączny wzrost oferty rozkładowej pomiędzy rozkładem jazdy 2023/2024 a 2025/2026 wyniesie około 19%. Dla porównania wzrost oferty rozkładowej pomiędzy rozkładami 2016/2017 a 2023/2024 wyniósł również ok. 19%.
Z poważaniem
Rafał Jaśkowski
Dyrektor
Biuro Komunikacji
