Do Prezydenta Miasta Radom: Petycja o połączenie kolejowe Port Lotniczy Radom- Kielce
Petycja do władz Radomia
- wnoszę o zamieszczenie petycji w BIP zgodnie z ustawą
-wnoszę o przekazanie petycji radnym miasta Radom
- wnoszę o udzielenie odpowiedzi elektronicznie, w formacie do publikacji
Treść petycji
Jako ekonomista transportu widzę szansę na zaoszczędzienie 5-10 mln PLN rocznie poprzez zmniejszenie dotacji do Portu Lotniczego Radom. Jest to najbardziej rentowna inwestycja władz Radomia. Uruchomionoby połączenie autobusem szynowym z Portu Lotniczego Radom do Kielc. Znacnie zwiększyłoby to liczbę pasażerów. Przykładem może być port lotniczy Szymany, który anotował ogromny wzrost przewozów dopiero po 20 latach działalności, gdy doprowadzono do niego linię kolejową. Bez połączenia kolejowego port lotniczy notował bardzo znikomy ruch pasażerski. Dopiero kolej pasażerska trwale ożywiła ten port lotniczy. Dziś obsłużył on już 22 tys. pasażerów od stycznia br. Połączenia kolejowe są skoordynowane z lotami.
Wnoszę o:
- Wystąpienie do Stołecznego Zarządu Infrastruktury w Warszawie z wnioskiem o doraźne odpłatne udostępnienie nieruchomości wykorzystywanej przez wojsko i będących w trwałym zarządzie MON, tj. bocznicy kolejowej na lotnisko. To może nastąpić po uzyskaniu zgody dyrektora Departamentu Infrastruktury MON. W takim przypadku zgoda na udostępnienie bocznicy o numerze WBK-201 w Radomiu może zostać wydana na wniosek zainteresowanej instytucji złożony do zarządcy nieruchomości wojskowej, w tym przypadku do szefa Stołecznego Zarządu Infrastruktury w Warszawie.
- Wystąpienie do Marszałków województw Mazowieckiego i Świętokrzyskiego o zamówienie, zorganizowanie i dofinansowanie połączenia kolejowego Kielce- Radom- Port Lotniczy Radom po bocznicy kolejowej WBK-201.
- ustawienie na istniejącym przystanku kolejowym w pobliżu portu lotniczego- tablicy z nazwą przystanku "Radom Port Lotniczy".
DOTYCHCZASOWA KORESPONDENCJA
Pytania
- czy władze miasta Radom mogą wznowić połączenia kolejowe na trasie Radom Dworzec- Radom Port Lotniczy?
Takie połączenia pasażerskie obsługiwano. Linia istnieje. Posiada przystanek kolejowy.
Od kogo zależy decyzja o możliwości wykorzystania linii w zarządzie MON?
Użytkownikiem bocznicy jest 42 Baza Lotnictwa Szkolnego, z siedzibą: 26-603 Radom, ul. Sadków 9, zwana dalej „WBK 201".
Właścicielem bocznicy „WBK 201" jest – Skarb Państwa – Ministerstwo Obrony Narodowej z tytułu trwałego zarządu i posiadania prawa do dysponowania nieruchomością.
Bocznica „WBK 201" przeznaczona jest do przyjmowania i nadawania wagonów ładownych i próżnych po wyładunku i załadunku dla 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego:
a) w grupach wagonowych,
b) w pojedynczych wagonach.
Łukasz Kwasiborski
Wydział prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Pytania o bocznicę kolejową na radomskie lotnisko
W odniesieniu do przesłanej korespondencji uprzejmie informuję, że sprawy udostępniania nieruchomości wojskowych regulują przepisy:
1) ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego[1],
2) zarządzenia Nr 22/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 07 lipca 2016 r. w sprawie sposobu zarządzania nieruchomościami przeznaczonymi na zakwaterowanie oraz właściwości organów wojskowych i norm rozmieszczenia[2].
W przypadku czasowego lub częściowego niewykorzystywania przez jednostki wojskowe nieruchomości będących w trwałym zarządzie MON, nieruchomość podlega przekazaniu do Agencji Mienia Wojskowego, która zagospodarowuje nieruchomości zgodnie z przepisami powołanej ustawy. Udostępnienie nieruchomości przez AMW może nastąpić w np. formie dzierżawy w wyniku wyłonienia najkorzystniejszej oferty albo w trybie bezprzetargowym po spełnieniu ściśle określonych przesłanek ustawowych.
Natomiast doraźne odpłatne udostępnienie nieruchomości wykorzystywanych przez wojsko i będących w trwałym zarządzie MON, może nastąpić po uzyskaniu zgody dyrektora Departamentu Infrastruktury MON. W takim przypadku zgoda na udostępnienie WBK-201 w Radomiu może zostać wydana na wniosek zainteresowanej osoby lub instytucji złożony do zarządcy nieruchomości wojskowej, w tym przypadku do szefa Stołecznego Zarządu Infrastruktury w Warszawie. SZI uzgadnia możliwość udostępnienia bocznicy z jej użytkownikiem tj. z dowódcą 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego. Następnie wniosek jest kierowany do rozpatrzenia przez Dowódcę Generalnego RSZ. W przypadku pozytywnego zaopiniowania wniosku przez Dowódcę Generalnego RSZ, wniosek jest kierowany do dyrektora Departamentu Infrastruktury MON.
1 Dz. U. z 2015 r. poz. 1322 z późn. zm.
2 Dz. Urz. Min. Obr. Nar. z 2016 r. poz. 122.
Bartłomiej Misiewicz
Rzecznik prasowy MON
Centrum Operacyjne
Ministra Obrony Narodowej
Bocznica kolejowa na radomskie lotnisko biegnie przez teren 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Port Lotniczy Radom ma w swoich planach wykorzystanie kolejowej infrastruktury poprzez dobudowanie 600 metrowej odnogi, prowadzącej wprost do nowego, docelowego terminala pasażerskiego.
(za K. Orzeł)
A dlaczego nie rozważają Państwo uruchomienia połączeń pasażerskich koleją na lotnisko już od września 2015 r., z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury? Połączenia takie przecież były regularnie organizowane z okazji eventów na lotnisku w Radomiu, takich jak Air Show. Wystarczy przekonać do tego przewoźników, podjąć negocjacje np. ze spółką Koleje Mazowieckie.
Odpowiedź:
Bocznica kolejowa nie znajduje się na naszym terenie. Z informacji które posiadamy wynika ponadto, że jej stan techniczny uniemożliwia skierowanie tam ruchu pasażerskiego i jego obsługę. Niezbędna jest jej gruntowna modernizacja, o którą prowadzimy stosowne starania.
(za K. Orzeł)
- czy planowane jest połączenie kolejowe do PL Radom? Co sądzi na nen temat zarząd PL Radom?
- czy mozna tymczasowo uruchomić linię na lotnisko w stanie jak jest?
- co władze województwa lub miasta sądzą o takim projekcie? Czy PL Radom posiada jakieś informacje?
informujemy, że
Ad.1 Tak, połączenie takie jest w planach, jednakże dopiero w okresie, kiedy zostanie uruchomiony terminal docelowy lotniska, pod którym wybudowana ma zostać stacja kolejowa.
Ad.2 W ocenie PLR nie ma takiej możliwości technicznej bez rozbudowy szlaku kolejowego. O szczegóły należy jednak zapytać PKP PLK S.A.
Ad.3 PLR nie posiada wiedzy na temat podejścia władz wojewódzkich do przedmiotowej kwestii. Władze miasta Radomia wspierają dążenia do uruchomienia połączenia kolejowego, przyjęty został miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego uwzględniający połączenie kolejowe lotniska z miastem Radom.
--
Kajetan Orzeł
Rzecznik prasowy
Przypominam że wiele portów wzbogacono o połączenia kolejowe do terminala pasażerskiego portu lotniczego. Także te nowopowstające- Olsztyn Szymany i Lublin. . Peron pasażerski- tymczasowy- miał powstać na Airshow w 2007 roku. W wielu miastach skutecznie przekonywaliśmy do uruchomienia połączeń kolejowych na lotniska. W Radomiu nawet dobrze się składa, że w pobliżu końcowego peronu znajduje się niewielkie osiedle. Kilkukrotne kursy autobusu szynowego na linii Radom Sadków- Radom- Przysucha- Przysucha Miasto (wykorzystanie bocznicy kolejowej w kierunku miasta) wraz z budową nowego przystanku końcowego na bocznicy w kierunku centrum miasta Przysucha - to nie jest plan niemozliwy do wdrożenia juz od zaraz, natychmiast. Pociągi na linii do portu lotniczego Sadków kursowały już wielokrotnie nawet z częśtotliwością równą częstotliwościom kolei podmiejskich.
Taka oferta mogłaby ożywić tą dzielnicę, a sam port lotniczy mógłby także pełnić inne funkcje, np. centrum handlowego, skoro nie nadaje się zbytnio jako port lotniczy, to jego funkcje usługowo- komercyjne mogłyby dzięki temu zostac dalej rozbudowane do roli shoping- mallu z licznymi sklepami, przyciagającego nie tylko pasażerów odlatujących, ale także zwykłych kupujących.
Takie połączenie obu funkcji czyniłoby sensowną budowę linii kolejowej do samego terminalu, lub- usytuowanie końcowego przystanku znacznie bliżej niś obecnie.
Zachęcam do uruchomienia w mieście Radom namiastki kolei podmiejskiej, na wzór warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej sp. z o.o. Początkowo wystarczy np. umowa na honorowanie biletów miejscowej komunikacji miejskiej podpisana np. z przewoźnikiem Koleje Mazowieckie lub podobne uzgodnienie, by namiastka kolei miejskiej w Radomiu stała sie możliwa.
Do Prezydenta Miasta Radom
Apeluję do Pana o uruchomienie połączeń kolejowych w ramach kolei miejkiej- zintegrowanej z miejskim systemem biletowym, w relacji do portu lotniczego Radom Sadków.
Torowisko w tej relacji już istnieje. Pociągi- autobusy spalinowe mógłby uzyczyc lub wynając- wraz z obsługą - przewoźnik kolejowey Koleje Mazowieckie.
Zachodzi konieczność remontu stacji kolejowej Radom Sadków. Tutejszy peron powstał około 2007 roku na potrzeby dowozu pasażerów na Air Show - pokazy lotnicze na lotnisku Radom, i dziś jest już nieco zniszczony. Proponuję też remont chodnika z przystanku kolejowego do terminalu portu lotniczego.
Koleje na lotniska funkcjonują na całym świecie, także w licznych polskich miastach (Gdańsk, Warszawa, Kraków, Lublin, Szczecin). Powstają także nowe połączenia tego typu- podobne połączenie właśnie powstaje na remontowany port Szczytno- Szymany koło Olsztyna.
Istnieje możliwość przedłużenia aktualnej linii kolejowej pod sam terminal portu lotniczego, do czego gorąco Pana namawiam. Port lotniczy- zwłaszcza na początku- potrzebuje dobrego skomunikowania z siecią transportu publiczego. Wiele portów lotniczych w dzisiejszych czasach jest uruchamianych od razu w komplecie z połączeniem kolejowym.
W Radomiu tak się jednak nie stało. Wzywam Pana, aby naprawić ten błąd. Początkowo i tak pociągi obsługiwałyby osiedle mieszkaniowe przy porcie lotniczym i przy jednostce wojskowej, łącząc je z miastem. Jak szacuję, większość ruchu początkowo nie byłaby generowana przez port lotniczy.
Pytanie:
- czy władze samorządowe woj. świętokrzyskiego są zainteresowane zawarciem porozumienia dot. obsługi połączenia kolejowego z Kielc do portu lotniczego Radom?
Opisujemy szanse na ponowne ożywienie kolei do portu lotniczego Radom, która okazyjnie funkcjonowała w relacji Radom Lotnisko- Radom Dworzec.
W pobliżu portu lotniczego Radom znajduje sie nieużywany przystanek kolejowy Radom Lotnisko. Został on zbudowany w 2007 roku.
Linia do portu lotniczego Radom nie jest zelektryfikowana. Przewozy pasażerskie poprzednio obsługiwała spółka Przewozy Regionalne. Koleje Mazowieckie już nie kontynuowały obsługi pasażerskiej tej linii.
Intereruje nas:
- czy władzewojewództwa są zainteresowane utworzeniem "Kielce Airport Express" w relacji Kielce- Radom Lotnisko celem dowozu pasażerów z Kielc do Radomia na połączenia do Gdańska i Berlina?
W nawiązaniu do otrzymanego e-maila informuję, że realizację ustawowych zadań dotyczących publicznego transportu zbiorowego na terenie Województwa Mazowieckiego (w tym dotyczących istniejących lub planowanych połączeń kolejowych) prowadzi tamtejszy Marszałek Województwa.
W związku z powyższym Województwo Świętokrzyskie nie jest zainteresowane tworzeniem kolejnych nowych dodatkowych relacji. Tym bardziej, że połączenia lotnicze z lotniska w Radomiu do tej pory nie cieszyły się zbytnim zainteresowaniem. Potwierdzeniem braku- na dzień dzisiejszy – zasadności uruchomienia takiego połączenia kolejowego, jest chociażby ubiegłotygodniowe wycofanie się z przewoźnika z połączenia Bus Expres z centrum miasta Kielce na lotnisko im. Chopina w Warszawie (zbyt niskie zainteresowanie ofertą).
W/w połączenia może realizować bez przeszkód w chwili obecnej Województwo Mazowieckie komunikując na stacji Skarżysko Kamienna pociągi osobowe Przewozów Regionalnych przyjeżdżające z kierunku Kielc i Ostrowca Świętokrzyskiego z pociągami Kolei Mazowieckich wyjeżdżających w kierunku Radomia i Warszawy.
Województwo Świętokrzyskie realizuje własną politykę przewozową, wynikającą z Planu Transportowego Województwa Świętokrzyskiego opartą obecnie na łączeniu mniejszych ośrodków na terenie województwa z Kielcami.
Pragnę jednak podkreślić, że zasadność uruchomienia przedmiotowych połączeń, wymaga niezbędnych analiz, znajdujących ekonomiczne i społeczne uzasadnienie realizacji.
Anna Grzela
Pytania prasowe:
Opisujemy szanse na ponowne ożywienie Radomskiej Kolei Miejskiej, która okazyjnie funkcjonowała w relacji Radom Lotnisko- Radom Dworzec.
W pobliżu portu lotniczego Radom znajduje sie nieużywany przystanek kolejowy Radom Lotnisko. Został on zbudowany w 2007 roku.
Linia do portu lotniczego Radom nie jest zelektryfikowana. Przewozy pasażerskie poprzednio obsługiwała spółka Przewozy Regionalne. Koleje Mazowieckie już nie kontynuowały obsługi pasażerskiej tej linii.
Intereruje nas:
- czy PR są zainteresowane przywróceniem sporadycznych przewozów na tej linii np, celem dowożenia pasażerów do portu lotniczego Radom
- czy PR są zainteresowane współpracą z miastem Radom celem utworzenia kolei aglomeracyjnej w relacji Radom Lotnisko- Przysucha obsługiwanej autobusem szynowym w trakcji spalinowej?
- czy PR są zainteresowane obsługą tej linii na zlecenie i z dofinansowaniem Urzędu Miejskiego w Radomiu?
- czy PR są zainteresowane utworzeniem "Kielce Airport Express" w relacji Kielce- Radom Lotnisko celem dowozu pasażerów z Kielc na połączenia do Gdańska i Berlina?
Panie Adamie,
Przewozy Regionalne nie obsługują połączeń kolejowych w rejonie Radomia. Sugeruję kontakt z Kolejami Mazowieckimi i samorządem województwa mazowieckiego. Jeśli chodzi o pociągi regionalne z Kielc do Radomia, to proszę pamiętać, że ich uruchomienie musiałoby zostać poprzedzone zawarciem porozumienia między władzami województw mazowieckiego i świętokrzyskiego.
Jako przewoźnik organizujemy też połączenia komercyjne. Zarówno prywatne firmy, jak i samorządy mogą zamówić u nas takie pociągi. Oferty tego rodzaju przygotowywane są indywidualnie, a dystrybucja biletów leży po stronie zamawiającego. Na takiej zasadzie współpracujemy np. ze skansenem w Jaworzynie Śląskiej lub Instytutem Rozwoju i Promocji Kolei (marka TurKol.pl).
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.