Warszawa, 20 września 2016 r.
RADA MINISTRÓW
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:
- projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny wykonawczy;
- projekt ustawy o zmianie ustawy prawo łowieckie;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.
Podjęto uchwałę w sprawie ustanowienia „Programu otwierania danych publicznych".
Rada Ministrów zapoznała się z informacją dotyczącą zasadności i możliwości realizacji od 17 października 2016 r. dopłat bezpośrednich dla producentów rolnych w formie 70 proc. zaliczek.
* * * * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny wykonawczy, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.
Zaproponowano rozwiązania, które zwiększą zatrudnienie osób skazanych. Projekt jest częścią „Programu Pracy Więźniów".
Praca stanowi ważny element odbywania kary pozbawienia wolności: wpływa pozytywnie zarówno na skazanych (resocjalizacja, rozwój umiejętności zawodowych, możliwość zarobkowania), jak i na porządek w jednostkach penitencjarnych.
Doświadczenia związane z wykonywaniem nieodpłatnych prac przez osoby osadzone w więzieniach, wskazują na ich przydatność nie tylko w codziennych pracach porządkowych na potrzeby zakładu karnego czy samorządu terytorialnego, ale także w sytuacjach nagłych lub kryzysowych, np. w związku z powodzią czy potrzebą usuwania szkód. Dlatego zaproponowano zwiększenie liczby podmiotów, dla których nieodpłatnie pracowaliby więźniowie. Chodzi o pracę na cele społeczne na rzecz:
· samorządu terytorialnego,
· podmiotów, dla których organ gminy, powiatu lub województwa jest organem założycielskim,
· państwowych lub samorządowych jednostek organizacyjnych,
· spółek prawa handlowego z wyłącznym udziałem Skarbu Państwa lub gminy, powiatu bądź województwa,
· instytucji lub organizacji reprezentujących społeczność lokalną,
· placówek oświatowo-wychowawczych,
· młodzieżowych ośrodków wychowawczych,
· młodzieżowych ośrodków socjoterapii,
· podmiotów leczniczych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej,
· jednostek organizacyjnych pomocy społecznej,
· fundacji, stowarzyszeń i innych instytucji lub organizacji użyteczności publicznej, niosących pomoc charytatywną.
Praca ta będzie możliwa – za zgodą skazanego – również powyżej 90-ciu godzin w miesiącu.
W projekcie przewidziano też zwiększenie dochodów Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy. Kwota potrąceń na ten cel zwiększy się z 25 do 45 proc. wynagrodzenia przysługującego skazanemu. Dodatkowe środki funduszu zostaną przeznaczone na:
· zwiększenie pokrycia części kosztów zatrudnienia osadzonych, ponoszonych przez przedsiębiorców w postaci wypłaty ryczałtu (obecnie pracodawcy otrzymują ryczałt w wysokości 20 proc. wynagrodzenia przysługującego zatrudnionym osobom pozbawionym wolności), co bezpośrednio wpłynie na atrakcyjność zatrudnienia więźniów,
· budowę infrastruktury produkcyjnej na terenie jednostek penitencjarnych (chodzi o budowę na terenach więzień hal produkcyjnych o lekkiej konstrukcji, które można by wydzierżawić przedsiębiorcom – w celu wyposażenia ich w maszyny i urządzenia produkcyjne, a następnie zatrudnienia osób pozbawionych wolności).
Jednocześnie z 10 do 7 proc. zmniejszy się wysokość potrąceń wynagrodzenia przysługującego skazanemu na cele Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej. Chodzi o skazanych, którzy będą szkoleni i przyuczani do zawodów z wykorzystaniem środków unijnych.
Znowelizowana ustawa ma wejść w życie po 3 miesiącach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy prawo łowieckie, przedłożony przez ministra środowiska.
Wdrożenie proponowanych rozwiązań zapewni racjonalne prowadzenie gospodarki łowieckiej.
Przede wszystkim przewidziano wzmocnienie uprawnień właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości przy tworzeniu obwodów łowieckich, zwiększenie stopnia wykonania planów łowieckich, a także możliwość ustanawiania zakazu polowań na nieruchomości oraz obowiązki informacyjne dotyczące organizacji polowań zbiorowych.
Proponowana regulacja zapewni wykonanie:
1) wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 10 lipca 2014 r. (TK za niezgodne z ustawą zasadniczą uznał istniejące przepisy uniemożliwiające właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości wyrażenie opinii w sprawie włączenia jej do obwodu łowieckiego i wskazał na niedostatecznie uregulowany obowiązek informacyjny wobec właścicieli, których nieruchomość została włączona do obwodu łowieckiego);
2) dostosowanie niektórych delegacji ustawowych do wymagań art. 92 ust. 1 konstytucji (dotyczy wydawania rozporządzeń);
3) wprowadzenie mechanizmów prawnych wzmacniających nadzór ministra środowiska nad Polskim Związkiem Łowieckim (PZŁ) oraz dyscyplinujących dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich w zakresie wykonywania rocznych planów łowieckich.
Uwzględnianie opinii właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości przy wyznaczaniu na nich obwodów łowieckich oraz informowanie ich o polowaniach zbiorowych (i inne zagadnienia).
Zgodnie z projektem noweli ustawowej, sejmik województwa (w uchwale) będzie dokonywał w obrębie województwa podziału na obwody łowieckie i zmiany ich granic. O projekcie uchwały, dotyczącym podziału województwa na obwody łowieckie, marszałek województwa będzie informował na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego oraz za pośrednictwem wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast. Właściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości, które mają być włączone do obwodu łowieckiego, będą mogli wnosić uwagi do projektu uchwały. Powinny one być rozpatrzone przez marszałka województwa w ciągu 30 dni od daty upływu terminu ich składania.
Zgodnie z projektem noweli, właściciele lub użytkownicy wieczyści będą mogli wystąpić do urzędu marszałkowskiego o wypłatę odszkodowania, gdy objęcie nieruchomości obwodem łowieckim uniemożliwi lub istotnie ograniczy korzystanie z niej na dotychczasowych zasadach.
Przewidziano także możliwość wystąpienia – przez właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości objętej obwodem łowieckim – do sądu z wnioskiem o ustanowienie na niej zakazu wykonywania polowania ze względu na jego przekonania religijne lub wyznawane zasady moralne. Jednocześnie w każdym momencie, właściciel lub użytkownik będzie mógł wystąpić do sądu o zniesienie tego zakazu. Rozwiązanie to jest kompromisem między prawami właściciela lub użytkownika, który jest przeciwnikiem polowań a koniecznością prowadzenia racjonalnej gospodarki łowieckiej, będącej elementem ochrony środowiska.
Projekt nowelizacji wprowadza także obowiązki informacyjne dotyczące polowań zbiorowych. Dzierżawcy albo zarządcy obwodów łowieckich będą musieli pisemnie poinformować o planowanych polowaniach zbiorowych właściwych: wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast oraz nadleśniczych – z co najmniej 14-dniowym wyprzedzeniem. Informacja ta będzie podawana przez właściwy organ samorządu do publicznej wiadomości w obwieszczeniu lub na stronie internetowej danego urzędu – nie później niż w ciągu 5 dni od jej otrzymania.
Właściciel, posiadacz lub zarządca gruntu będzie mógł, nie później niż na 3 dni przed planowanym polowaniem zbiorowym – zgłosić sprzeciw. Zostanie on uwzględniony jednak tylko wtedy, gdy polowanie będzie zagrażać bezpieczeństwu lub życiu ludzi.
Rozwiązanie to nie dotyczy polowań indywidualnych – z powodów logistycznych niemożliwe byłoby informowanie z wyprzedzeniem każdego właściciela nieruchomości o polowaniu indywidualnym. Możliwe natomiast będzie wystąpienie do dzierżawcy lub zarządcy obwodu łowieckiego z prośbą o udostępnienie informacji o polowaniach z ewidencji polowań indywidualnych.
Zgodnie z projektem noweli, dokarmianie zwierzyny (zwłaszcza gdy może to wpłynąć na zmniejszenie szkód wyrządzanych przez nią w uprawach rolnych i gospodarce leśnej) – będzie wymagało od dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich uzgodnienia z właścicielem gruntu (posiadaczem lub zarządcą) miejsca wyłożenia karmy. Jednocześnie dokarmianie przestanie być obowiązkowe, czyli będzie stosowane w zależności od potrzeb np. w celu zapewnienia zwierzętom przetrwania w trudnych warunkach atmosferycznych (np. mroźnej zimy) lub ograniczenia szkód w płodach rolnych.
Ponadto, po zmianach Państwowa Straż Łowiecka będzie musiała współpracować, oprócz Krajowego Centrum Informacji Kryminalnej, także z Policją, Polskim Związkiem Łowieckim i Strażą Leśną.
Wzmocnienie nadzoru ministra środowiska nad Polskim Związkiem Łowieckim (PZŁ).
Przewidziano obowiązek przedkładania ministrowi środowiska rocznych informacji z wykonania zadań określonych w ustawie przez PZŁ. Minister będzie mógł też żądać uchwał podjętych przez Krajowy Zjazd Delegatów PZŁ, Naczelną Radę Łowiecką i Zarząd Główny PZŁ. Ponadto, sąd – na wniosek ministra – będzie mógł uchylić niezgodną z prawem lub statutem PZŁ uchwałę ww. organów Polskiego Związku Łowieckiego.
Istotną zmianą będzie możliwość wypowiedzenia umowy dzierżawy kołu łowieckiemu, które nie realizuje rocznego planu łowieckiego na poziomie co najmniej 80 proc., w każdym z trzech następujących po sobie lat. Rozwiązanie to będzie również pomocne w walce z afrykańskim pomorem świń (ASF).
Znowelizowana ustawa ma wejść w życie po 14 dniach od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem części przepisów, które będą obowiązywać w innych terminach.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Najważniejsze proponowane zmiany:
- Przewidziano rozwiązania, które będą sprzyjać lepszemu wykorzystaniu wsparcia w sektorze roślin wysokobiałkowych i budowaniu bardziej konkurencyjnej bazy surowcowej do produkcji pasz.
Od 2017 r. dotychczasowa płatność do roślin wysokobiałkowych zostanie zastąpiona dwiema odrębnymi formami wsparcia:
1) płatnością do roślin strączkowych na ziarno – będzie to wsparcie dla roślin mających istotne znaczenie w produkcji pasz białkowych, tj. bobiku, grochu pastewnego, łubinu białego, łubinu wąskolistnego, łubinu żółtego i soi zwyczajnej. Płatności będą zróżnicowane w zależności od powierzchni upraw.
2) płatnością do roślin pastewnych – w tym przypadku wspierane będą gatunki objęte płatnością do roślin wysokobiałkowych w latach 2015-2016 (esparceta, koniczyna, komonica, lędźwian, lucerna, nostrzyk, seradela, wyka) – z wyjątkiem warzywnych roślin strączkowych. Płatność będzie można uzyskać maksymalnie do 75 ha uprawy.
- Płatność do owoców miękkich będzie przyznawana wyłącznie do truskawek, nie będzie kontynuowane wsparcie do produkcji malin.
- Jeśli chodzi o płatność do buraków cukrowych, to wsparcie będzie przyznawane do całkowitej powierzchni upraw buraków cukrowych objętej umową, a nie wyłącznie do powierzchni upraw buraków kwotowych (rozwiązanie to wprowadzono ze względu na zniesienie od 1 października 2017 r. kwotowania produkcji cukru).
- Obniżono limit bydła i krów w gospodarstwie – z 30 do 20 sztuk – które będzie można objąć płatnością. Wsparcie skoncentruje się na gospodarstwach, w których mimo ogólnego wzrostu pogłowia tych zwierząt, zaobserwowano tendencję spadkową.
- Zmieniono okres przetrzymywania owiec, czyli okres w którym zwierzęta, aby kwalifikowały się do płatności muszą przebywać w gospodarstwie. Okres ten ma obejmować czas od 15 marca do 15 kwietnia roku złożenia wniosku (obecnie obejmuje czas od 20 października do 20 listopada roku złożenia wniosku). Przesunięcie tego okresu ułatwi zarządzanie stadem.
- Uproszczono procedurę ubiegania się o wsparcie do hodowli owiec i kóz. Rolnikom będzie łatwiej starać się o wsparcie do owiec i kóz, bo nie będzie już wymagane podawanie wraz z wnioskiem numerów identyfikacyjnych zwierząt (kolczyków), co jest czasochłonne i obarczone dużym ryzykiem popełnienia błędu.
- Nowe zasady przyznawania płatności bezpośrednich zaczną obowiązywać od 2017 r.
* * *
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia „Programu otwierania danych publicznych", przedłożoną przez ministra cyfryzacji.
Ustanowiony przez Radę Ministrów strategiczny i innowacyjny „Program otwierania danych publicznych" – jest pierwszym dokumentem rządowym poświęconym temu zagadnieniu.
Program poprawi standardy otwierania danych publicznych i ich jakość, umożliwi jak najszersze ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego oraz zwiększy liczbę danych dostępnych na portalu danepubliczne.gov.pl.
Program przyniesie korzyści przedsiębiorcom (wesprze innowacyjne firmy i przyczyni się do powstania innowacyjnych produktów) i obywatelom (zwiększy ich udział we współdecydowaniu o sprawach publicznych oraz poprawi standard życia dzięki stworzeniu nowych usług i aplikacji wykorzystujących dane gromadzone przez podmioty publiczne).
Podstawowym celem programu jest poprawa jakości i zwiększenie liczby danych dostępnych na portalu danepubliczne.gov.pl. Cele szczegółowe to m.in.:
- wsparcie innowacyjnych firm i przemysłu kreatywnego, co poprawi wzrost gospodarczy oraz zwiększy rozwój przedsiębiorczości i miejsc pracy w przemyśle kreatywnym (tworzy on nowatorskie i niekonwencjonalne rozwiązania w różnych dziedzinach gospodarki);
- poprawa jakości życia obywateli dzięki budowie innowacyjnych usług i aplikacji na podstawie danych gromadzonych przez podmioty publiczne;
- zwiększenie przejrzystości i skuteczności funkcjonowania organów administracji publicznej, usprawnienie działalności urzędów, umożliwienie obywatelom udziału w sprawowaniu władzy i procesie ponownego wykorzystywania danych publicznych;
- wsparcie realizacji „Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju (chodzi o wzrost gospodarczy, rozwój innowacyjnych firm, sprawniejszą administrację, zapewnienie elektronicznego obiegu dokumentów w administracji i gospodarce).
Aby ułatwić ponowne wykorzystywanie danych publicznych i metadanych będą one przygotowane tak, aby były zrozumiałe dla odbiorców oraz udostępnione w formacie sprzyjającym ponownemu wykorzystywaniu. Dane publiczne i metadane mają być dostępne także przez interfejsy programowania aplikacji (API).
Głównymi realizatorami programu będą organy administracji rządowej i kierownicy jednostek organizacyjnych im podległych lub przez nich nadzorowanych. Program może także być realizowany przez inne podmioty, które tworzą lub przechowują dane publiczne, w szczególności przez jednostki samorządu terytorialnego, fundusze celowe, państwowe instytuty badawcze. Koordynatorem programu będzie minister cyfryzacji.
Środki na realizację programu w latach 2016-2020 powinny być wygospodarowane w ramach limitów budżetowych ustalonych dla danych dysponentów (ministerstw). W 2016 r. resort cyfryzacji w swoim budżecie zaplanował 120 tys. zł na szkolenia dla administracji.
Program stanowi odpowiedź na liczne potrzeby przedsiębiorców, organizacji pozarządowych i obywateli. Jego przygotowanie poprzedzono analizą potrzeb zainteresowanych, wykorzystujących informacje do różnych celów.
Z ankiety przeprowadzonej przez Ministerstwo Cyfryzacji w kwietniu 2016 r. wynika, że dane publiczne w pierwszej kolejności wykorzystywane są w celach naukowych i edukacyjnych (53,3 proc.), w drugiej – w celu kontroli działań władzy (46,1 proc.), w trzeciej – chodzi o zwiększenie wiedzy na temat działania państwa (45,5 proc.). Największym zainteresowaniem respondentów cieszą się dane z zakresu statystyki, administracji publicznej oraz budżetu i finansów publicznych. Aż 62,3 proc. osób biorących udział w ankiecie poparło ustanowienie w urzędach pełnomocników ds. dostępu do informacji publicznej i jej ponownego wykorzystywania.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
* * *
Rada Ministrów zapoznała się z informacją dotyczącą zasadności i możliwości realizacji od 17 października 2016 r. dopłat bezpośrednich dla producentów rolnych w formie 70 proc. zaliczek, przedłożoną przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Komisja Europejska zgodziła się na podwyższenie do 70 proc. wysokości wypłacanych w 2016 r. zaliczek dopłat bezpośrednich, co wynika z troski o rolników unijnych mających poważne trudności finansowe i problemy z płynnością finansową. Dotyczy to rynku mleka, wieprzowiny oraz owoców i warzyw.