Redakcja odebrała odpowiedz MI:
Od:
media <media na serw.
mi.gov.pl>
Data: piątek, 26 kwietnia 2019
Temat: Pytanie o upadające PKS
Do: Adam Fularz
Szanowny Panie Redaktorze,
Ministerstwo Infrastruktury nie ma wpływu na politykę biletową prowadzoną przez organizatorów publicznego transportu zbiorowego.
Z poważaniem
Szymon Huptyś
Rzecznik prasowy
Ministerstwo Infrastruktury
(..)
From: Adam Fularz
Sent: Wednesday, April 03, 2019 10:57 AM
To: media
Subject: Pytanie o upadające PKS
Pytanie: W Zielonej Górze w krótkim czasie bilet PKS miesięczny do odległej o ok. 17 minut podróży pociągiem Nowej Soli- podrożał ze 151 PLN do 190 PLN. W Internecie jak i na przystankach wiszą rozkłady z kursami których już nie ma. Na trasie kursuje kilku przewoźników i każdy z nich ma osobny system biletów miesięcznych. Zwykle podróżni musza wydać ok. 400 PLN by kupić dwa bilety miesięczne (na trasę miedzy miastami oraz bilet miesięczny na kom. miejską w jednym z obu miast)
Co proponuje MI? Jak rozwiąże problem 4-5 niekompatybilnych systemów biletów miesięcznych w tej jednej relacji?
W dodatku w Nowej Soli decyzją Min. Infrastruktury kilka miesięcy temu zlikwidowano linię kolejową do strefy ekonomicznej (stacja Otyń przy strefie), co w mojej ocenie jest celową likwidacją systemu transportu zbiorowego. Jak MI to wytłumaczy?
Pozdrawiam
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.
Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.
Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.
Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych.
Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone.
Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)
W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf
Do UM w Gdańsku
Petycja do Pani Prezydent miasta Gdańsk
Droga Pani.
Po 5 latach ponawiam prośbę o to aby miasto Gdańsk jako organizator publicznego transportu zbiorowego koleją miejską na terenie miasta - doprowadziło do odbudowy dworca kolejowego "Brama Nizinna" który znajduje się na terenie Starego Miasta. Być może prywatny inwestor który kupił teren dworca- odbudowałby dworzec kolejowy by zarobić na ruchliwym węźle komunikacji miejskiej?
Załączam list sprzed 5 laty:
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od:
Adam Fularz <
adam.fularz@wieczorna.pl>
Data: środa, 15 kwietnia 2015
Temat: pytania prasowe- stacja SKM Gdańsk Stare Miasto na Wyspie Spichrzów
Do:
skm@skm.pkp.pldo
Prezesa Zarządu Spółki - Dyrektora Przedsiębiorstwa - mgr Macieja Lignowskiego
PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o.
Gdynia ul. Morska 350A
81-002 GdyniaSzanowni Państwo, dlaczego, mimo że częściowo istnieje infrastruktura, nie funkcjonują połączenia do dworca Brama Nizinna, dziś zrujnowanego? Możliwe są relacje
m.in. do Starego Miasta (odbudowa linii do stacji
Gdańsk Brama Nizinna). Czy jest planowana odbudowa tego odcinka linii SKM-1?
Jakiś czas temu usiłowałem opisać sprawę dziwnego "kończenia się" torów przedłużonej linii kolei SKM, które zamiast połączyć się z torowiskiem na stacji
Gdańsk Południowy- mają kilkusetmetrową przerwę między oboma torowiskami.
Są to torowiska równoległe do zatłoczonej do granic przepustowości magistrali
Gdańsk Gł- Tczew. Jest tak zatłoczona ruchem, że kolej SKM praktycznie, poza nielicznymi kursami, nie dociera do Tczewa. Możliwa byłaby także odbudowa połączenia do stacji
Gdańsk Brama Nizinna, w okolicach Starego Miasta.
Poprzednio - przed kilkunastu laty- opisywałem airport link (kolej do portu lotniczego) – który powstaje. W forach w sieci internet jeszcze można poczytać, jak różni internauci wyzywają mnie od idiotów, gdy to proponowałem przed wielunastu laty.
Proponuję przywrócenie połączenia kolei PKM oraz kolei miejskiej SKM do staromiejskiego dworca, wraz z odbudową częściowo zachowanego torowiska łącznicy z dworca Brama Nizinna do torowiska stacji
Gdańsk Południowy oraz uzupełnienie odcinka kilkuset metrów toru łączącego ta stację z powstającą akurat stacją
Gdańsk Śródmieście.
Interesuje mnie, czy PKM S.A. jest zainteresowana przeprowadzeniem takiej inwestycji po przekonaniu samorządów lokalnych i regionalnych- do tej pory torowisko urywa się na stacji
Gdańsk Śródmieście. Interesuje mnie, czy możliwe jest odtworzenie pierwotnego przebiegu z czasów początków
Gdańskiej Kolei Miejskiej, która docierała właśnie na Stare Miasto do wspomnianego dworca Brama Nizinna, który zmieniłby nazwę na np.
Gdańsk Stare Miasto.
Jest możliwe także "podprowadzenie" kolei miejskiej jeszcze bliżej historycznej starówki- przy ul. Toruńskiej znajduje się nieużywany most kolejowy, wobec czego wydaje się możliwe doprowadzenie torów kolei aż do Podwala Przedmiejskiego czy jeszcze bliżej u. Stągiewnej.
Projekt ten wydaje się skomplikowany, ale byłby idealnym zwieńczeniem idei PKM, i ożywiłby historyczne Stare Miasto oraz Wyspę Spichrzów. Proponowany przebieg linii załączono.
Dlaczego zlikwidowano dworzec kolei miejskiej na gdańskim Starym Mieście?
Dlaczego w Gdańsku zlikwidowano najstarszą, mającą 148 lat, linię kolei miejskiej SKM-1 łączącej ongiś położone przy plaży Brzeźno, a później Terminal Promowy, z położonym na gdańskim Starym Mieście opuszczonym dziś dworcem Brama Nizinna? Wysłałem okolicznościowy email do innych redakcji, informując o stosownej rocznicy równych 6 lat oczekiwania na odpowiedź. W międzyczasie zbudowano odcinek toru do stacji Śródmieście, ale – pomiędzy odcinkiem który chciałbym włączyć do sieci SKM, tak aby pociągi SKM mogły kursować na Stare Miasto czy do Tczewa, powstała kilkusetmetrowa dziura bez torowiska.
Ktoś doprowadził do likwidacji połączenia, zarówno kolei miejskiej, jak i dalekobieżnej, do międzynarodowego terminalu promowego w Gdańsku. W miastach Holandii, Finlandii, Szwajcarii, takie linie nadal istnieją, kursują na nich specjalne pociągi dowożące i odwożące pasażerów korzystających z promów morskich. W Polsce, w Gdańsku- podróż jest możliwa tylko z dwiema przesiadkami, a ktoś podjął kuriozalną decyzję o rozbiórce torowiska najstarszej, liczącej 147 lat, linii kolei miejskiej S-1 lub SKM-1.
Linia została uruchomiona w 1867, doprowadzona od nieczynnej obecnie stacji Gdańsk Brama Nizinna. Rozwój gdańskiego portu był uzależniony od połączenia go z ogólnoniemiecką siecią kolejową. 10 lipca 1865 rozpoczęto budowę jednotorowej linii kolejowej (z wieloma obiektami inżynieryjnymi i z pomocą saperów), do użytku została oddana 1 października 1867. W Śródmieściu został zbudowany nieistniejący obecnie dworzec Gdańsk Brama Wyżynna.
wg Gedanopedia
W 1852 r. do Gdańska dotarła od strony południowej linia kolejowa z Tczewa (początkowo jednotorowa), będąca bocznym odgałęzieniem Pruskiej Kolei Wschodniej łączącej Berlin z Królewcem. Na jej końcu powstała stacja czołowa Gdańsk Brama Nizinna. Jej nazwa wzięła się od położonej nieopodal Bramy Nizinnej - stacja była zlokalizowana przy fortyfikacjach miejskich, po ich wewnętrznej stronie. Stację oblewał Opływ Motławy, Nowa Motława i stara Motława. Wjazd na stację odbywał się przez wykonany niewielki wyłom w linii fortyfikacji, poprzez Bramę Kolejową. Pierwszy w historii Gdańska pociąg wjechał na nową stację 17 lipca 1852 r.
W 1884 roku, na północ od stacji, wzdłuż ulicy Chmielnej na Wyspie Spichrzów poprowadzono tor dla pociągów towarowych, tzw. Kolej Spichrzowa. Drugim odgałęzieniem od stacji była linia towarowa zbudowana w 1893 r. w kierunku Dolnego Miasta.
Kolej Spichrzowa powstała w Gdańsku 1884 r., dzięki finansowaniu przez Korporację Gdańskich Kupców. Dzisiaj jej tory można jeszcze odnaleźć w północnej części Wyspy Spichrzów.
wg: http://ibedeker.pl/spacery/kupiecka-kolej-na-wyspie-kolej-spichrzowa/#ixzz3HTdlfKhf
Kolej Spichrzowa na planie z 1902 r.
1 października 1896 dworzec Brama Nizinna zaprzestał obsługi pociągów pasażerskich, które od tamtej pory kierowane były na oddany ostatecznie do użytku w 1900 r. dworzec Gdańsk Główny. Od tego momentu dworzec Gdańsk Brama Nizinna pełnił funkcje jedynie dworca towarowego. Został przebudowany podczas I wojny światowej (według projektu z 1913 roku) na biura odpraw towarowych i celnych (Güter und Zollabfertigungs-Gebäude); czasowo pełnił funkcję szpitala polowego Czerwonego Krzyża. Budynek spłonął w marcu 1945 r. Obecnie nie odbywa się tutaj żaden ruch pociągów, został zamknięty po 1995 r.
Proponuję przywrócenie połączenia kolei miejskiej SKM do tego dworca, wraz z odbudową częściowo zachowanego torowiska łącznicy z dworca Brama Nizinna do torowiska stacji Gdańsk Południowy oraz uzupełnienie odcinka kilkuset metrów toru łączącego ta stację z powstającą akurat stacją Gdańsk Śródmieście.
Pozdrawiam,
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk
do
Sz. Pani Prezydent miasta Gdańsk
Szanowni Państwo,
dlaczego, mimo że istnieje infrastruktura linii kolei, nie funkcjonują połączenia np. do cypla Westerplatte?
W znacznie mniejszych miejscowościach w Niemczech sieć kolei miejskiej jest dużo lepiej rozwinięta.
Dlaczego kolej SKM kończy się na stacji Gdańsk Śródmieście, mimo że możliwe są relacje
m.in. do ul. Siennickiej/ Lenartowicza, na Stogi etc., z wykorzystaniem istniejących torowisk?
Wystarczy że po istniejącym torowisku kolei na cypel Westerplatte kursowałby szynobus o napędzie spalinowym. Byłaby to atrakcja dla turystów odwiedzających miejsce wybuchu II wojny światowej. Obecnie dojazd transportem zbiorowym w to miejsce jest utrudniony.
Linia na Westerplatte: obecnie kursuje tam sporadycznie turystyczna kolej drezynowa. Istnieje także możl. kursowania sezonowych poc. SKM w relacji na plażę w Stogach, z wykorzystaniem bocznicy towarowej.
SKM w kilkakrotnie mniejszym mieście Rostock obsługiwał kiedyś takie połączenia:
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
--
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu,
WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk --
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk
Od lat nie działa kolej do północnych dzielnic miasta Gdynia. Redakcja serwisu otrzymała przed 4 laty ten list:
Od:
Zofia Gawlik <z.gawlik na serw.
gdynia.pl>
Data: piątek, 4 grudnia 2015
Temat: Fwd: Fwd: Kolej miejska
Do: adam.fularz na serw.
wieczorna.pl Szanowny Panie,
z zainteresowaniem przeczytałam pana Pismo. Gdynia od lat walczy z PKP, czy innymi spółkami o powrót komunikacji szynowej pdo północnych dzielnic miasta. Jeżeli śledzi Pan doniesienia prasowe, to wiele zabiegów trzeba było wykonać, aby kolej metropolitalna docierała do Gdyni w miare często. Na ostatniej sesji w uchwale budżetowej przeznaczyliśmy ogromne pieniądze na budowę przystanków przy tej lini. W odległych planach marszałka jest połączenie z lotniskiem w Badich dołach. Miasto nie jest właścicielem torowisk i nie ma funduszu na ich wykupienie, naprawę a następnie wprowadzenie ruchu pociągów.
Z wyrazami szacunku
Joanna Zielińska
--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk
W imieniu
Portu Lotniczego Wrocław oraz KLM Królewskich Holenderskich Linii Lotniczych
zapraszamy na
uroczystą inaugurację nowego połączenia KLM
na trasie Wrocław – Amsterdam Schiphol
W spotkaniu udział wezmą:
- Thijs Komen, Dyrektor Generalny Air France-KLM na region Alp, Bałkanów i Europy Centralnej
- Warner Rootliep, Prezes KLM Cityhopper
- Barry Ter Voert, Straszy Wiceprezes Air France na Europę
- Wojciech Adamski, Przewodniczący Rady Nadzorczej Portu Lotniczego Wrocław S.A.
- Dariusz Kuś, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Wrocław S.A.
Bezpośrednie loty na lotnisko Amsterdam-Schiphol
to najbardziej oczekiwane połączenie tego roku w stolicy Dolnego Śląska.
W planach spotkania: salut wodny i uroczyste powitanie pierwszego samolotu linii KLM we Wrocławiu.
Data: 6 maja (poniedziałek), godz. 12.40.
Miejsce: salon VIP wrocławskiego lotniska (wejście od strony parkingu VIP).
Ważne: z uwagi na konieczność przejścia przez kontrolę bezpieczeństwa (część spotkania odbędzie się na płycie lotniska), prosimy o przekazanie danych (imię, nazwisko, nr PESEL lub nr dowodu osobistego) w celu wystawienia przepustki. Na spotkanie należy zabrać dokument tożsamości.
Uwaga: samochód można zostawić na parkingu A, B, C lub VIP. Po spotkaniu przekażemy bilety wyjazdowe.
Potwierdzenie udziału:
Adriana Kondratowicz, 502 332 358, akondratowicz@prexpert.com.pl
W przypadku zainteresowania indywidualnymi wywiadami z zaproszonymi gośćmi, proszę o wcześniejsze zasygnalizowanie takiej potrzeby.
Proszę o potwierdzenie udziału do 29 kwietnia 2019 roku.
List do UMWM
Modlin-Lublin Airport Express
Propozycja połączenia
Z uwagi na modernizację sieci kolejowej występuje konieczność objazdowych tras po liniach niezelektryfikowanych. Proponuję takie połączenie kolei pasażerskiej w relacji z Modlina do Lublina z pominięciem Warszawy. Wykorzystanoby linie Legionowo- Nieporęt-Radzymin-Tłuszcz oraz Tłuszcz- Pilawa.
Airport Express staje tylko w większych miastach na trasie i jest to połączenie regionalne przyspieszone.
propozycje postojów handlowych:
Lublin
Lubartów
Parczew
Radzymin Podl.
Łuków
Stoczek Lubelski
Pilawa
Radzymin
Nieporęt
Nowy Dwór Mazowiecki
Modlin
opr. A. Fularz
Komentarze czytelników w Gazecie Wyborczej
diaskop29.11.2018, 08:33
Koleje marszałkowskie są dla lokalnej społeczności. Na swojej stacji widzę stare kilkudziesięcioletnie EZT Przewozów Regionalnych i nowe Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jakość nieporównywalna: taboru i obsługi. Biletomat w każdym pociągu ŁKA. Wzrost pasażerów w łódzkiem to jakość ŁKA!
Omijanie państwowych, centralnie sterowanych, pociągów dalekobieżnych Intercity przez Łódź. Niedogodne dla mieszkańców godziny kursowania pociągów Intercity. Wstrzymywanie zakupów, nowy rozkład za kilkanaście dni a nie można było kupić biletów Intercity przez stronę www na wiele pociągów.
NIE DLA CENTRALIZACJI.
indywidualismus28.11.2018, 13:42
Zgorzelskiemu chyba mózg kompletnie zgorzał albo zapatrzył się na Morawieckiego i chce większe lody kręcić!
3
Tylko samorządowe koleje regionalne, za które odpowiada marszałek, który z kolei jest wybierany pośrednio w wyborach przez wyborców z własnego województwa - tylko takie koleje chcą się rozwijać, kupować nowe pociągi, przyspieszać przebiegi, przejmować i remontować nieużywane linie kolejowe. Zgorzelski widzi "swoje" stare trupy, nawet nie odremontowane "kible" EN 57 (na ilustracji stoi taki na dworcu Wrocław Gł.) i zazdrości Kolejom Dolnośląskim nowiutkich Impulsów, Śląskim Flirtów, mazowieckim pasażerów i nie wiem czego jeszcze. Owszem idiotyczna to jest struktura Przewozów Regionalnych - należą częściowo do 16 marszałków, podczas gdy ci marszałkowie już mają całkiem "własne" koleje samorządowe! Absyrd na poziomie światowym! Jedyny sens ma połączenie Przewozów Regionalnych z PKP Intercity i oferowanie przez nie wyłącznie połączeń międzywojewódzkich: krótszych, międzyregionalnych (np. Łódź-Warszawa) i dalekobieżnych (np. Kraków-Gdynia). Połączenia lokalne najlepiej zostawić samorządom. Większość z nich radzi sobie coraz lepiej.
hallgrimur29.11.2018, 08:51
Wypadałoby dodać do artykułu tabelkę z cenami za km przewozów, które płacą samorządy województw Przewozom Regionalnym i spółkom samorządowym. Z tego, co kojarzę, dopłaty dla spółek samorządowych są niższe - zwłaszcza od cen PR w województwach, gdzie nie mają konkurencji.
furman29.11.2018, 09:34
Strasznie jednostronny artykuł. Żadnych konkretnych argumentów tylko wypowiedzi jednej strony, brak jakiejkolwiek analizy ekonomicznej. Ciocia pani Edyty pracuje w PR ?
Adelcats29.11.2018, 17:37
Wzrost liczby pasażerów o 75% na Dolnym Śląsku mówi sam za siebie. Zresztą idealny przykład to Wałbrzych - kiedyś 4/5 pociągów do Wrocławia na dobę i to głównie IC lub TLK z Jeleniej Góry, a dziś szybki, wygodny pociąg co dwie godziny, a rano i wieczorem co godzinę i zawsze kilkudziesięciu pasażerów na peronie. O każdej porze. Po co to niszczyć?
Komentarze w portalu samorządowym
Rad, 2018-11-29 12:11:53
Prezes jednego z przewoźników otwarcie domaga się likwidacji konkurencji. Jak już pan prezes zrealizuje swoje obietnice o ofercie przewozowej skrojonej na miarę zapotrzebowania, a zadowoleni pasażerowie będą wybierać tylko jego usługi, to na pewno samorządowi przewoźnicy stracą rację bytu. Żeby to zrobić to trzeba mieć pomysł i nie bać się nowych technologii, a nie bredzić o reanimacji taboru z lat 60-tych. Czekam na autonomiczne drony z logo PR, dowożące pasażerów na punktualne połączenia, czy na brak konieczności rezerwowania pomocy dla osoby niepełnosprawnej z wyprzedzeniem 24h. Od biedy wystarczy zacząć aplikacji mobilnej, która wskaże on-line, w którym wagonie jest więcej miejsca w czasie podróży, aby nie trzeba było samemu losowo kierować się na czoło lub koniec składu. Jest całe mnóstwo pożytecznych działań, gdzie pan prezes mógłby skierować swoją energię. Postulat likwidacji konkurencji jest zupełnie kontrproduktywny.
RJW, 2018-11-30 02:09:23
Obsesja jednoczenia kolei zamiast organizowania systemu po prostu przeraża. Gdyby nie osobne przedsiębiorstwo SKMWA do dziś by nie było kolei miejskiej w Warszawie. PKP nie chciały, KM twierdziły, że pasażera miejskiego nie będzie i że to niepotrzebna konkurencja dla nich.
Maciej, 2018-11-22 10:47:55
Wszystko jest wspaniałe, do czasu w którym związkowcy z Przewozów Regionalnych nie rozpoczną strajków. Dlatego aby nie ulegać terrorowi PR potrzebne są lokalne koleje samorządowe. Skoro PR chcą wozić ludzi niech kupią nowy tabor, a nie żerują na taborze samorządu
nanader, 2018-11-22 09:15:14
Koleje Wielkopolskie to też bardzo dobra firma. Bez nich dużo mniej osób korzystałoby z usług kolejowych. To pierwsza linia kolejowa która w moim regionie wprowadziła cywilizowane łazienki i wagony do których łatwo wjechać wózkiem. To co oferują PR i intercity nadal bywa kompletną porażką. Jeśli chce Pan zdobyć klientów, niech Pan zacznie od: cywilizowanych toalet w każdym pociągu, przewozów bez opóźnień, przyzwoitych barów w składach lub chociaż podajników. Bywa że na 8-godzinnej trasie nie można kupić nic do jedzenia czy do picia. Większość składów nie ma też dostępu do internetu. Dzięki kolejom regionalnym, dziadostwu możemy powiedzieć "Dziękuję i do widzenia"! Dla Pana to 10 mln dodatkowych kosztów, a dla takiego szarego zjadacza chleba jak ja to możliwość przewidywalnego dotarcia do celu podróży.
cytaty wybrał AF
Petycja-port lotniczy dla Kielc: uruchommy wreszcie loty krajowe i międzynarodowe z Masłowa
do UMWŚ
Kielce to miasto pozbawione portu lotniczego, jednak ambicje lokalnych władz na posiadanie własnego portu lotniczego kiedyś były znaczące. Co więc zrobić, by poprawić dostępność lotniczą regionu możliwie najefektywniej ekonomicznie?
Przed laty proponowałem by doprowadzić lotnisko sportowe w Masłowie, zbudowane w 1937 roku, do standardu umożliwiającego przyjmowanie samolotów pasazerskich klasy STOL (short take-off and landing). Pas startowy w Masłowie należałoby wówczas wydłużyć o około 500- 600 metrów (miał on ongiś wymiary 900 x 30 metrów, obecnie ma wymiary 1155 x 30 m). Port, by przyjmować loty krajowe musiałby mieć długość pasa startowego ok. 1200-1500 metrów. Z Kielc-Masłowa mały, 18- miejscowy samolot klasy STOL dowoziłby pasażerów na przesiadki do hubów (portów przesiadkowych). Jest to już możliwe po ostatniej przebudowie, lecz lotów nie uruchomiono.
Obecnie port w Masłowie kosztem 5 mln 969 tys. PLN został rozbudowywany. Dodane jest 140 metrów pasa startowego w kierunku zachodnim oraz 115 metrów pasa w kierunku wschodnim. Nowy port lotniczy w Masłowie posiada drogę startową o długości 1155 metrów. Możliwa będzie obsługa planowych rejsów biznesowych samolotami krótkiej drogi startu i lądowania (typu STOL). Loty te nie będą dochodowe, przynajmniej początkowo. Samorząd winien więc rozpisać przetarg na ich wykonywanie w ramach służby publicznej. Proponowane destynacje krajowe to np. Gdańsk, Wrocław, Rzeszów, Poznań, z międzynarodowych: Berlin, Frankfurt nad Menem. Warszawa jest położona zbyt blisko, lot będzie niekonkurencyjny do podróży koleją czy samochodem. Samorząd winien rozpisać przetarg dla linii lotniczych, istnieją stosowne akty prawne regulujące subwencjonowanie regionalnych połączeń lotniczych.
Typowe lotnisko regionalne dla tanich linii powstałoby natomiast w Radomiu. Budowa portu pod Kielcami to pomysł na przyszłość bowiem jest on po prostu za drogi w porównaniu z alternatywnymi rozwiązaniami. Już dość dawno bezskutecznie proponowałem władzom Kielc by zamiast wydawać 250-500 mln na inwestycję o niepewnej stopie zwrotu, zainwestowały wspólnie z Radomiem w tamtejsze lotnisko wojskowe dostosowując je do roli portu pasażerskiego relatywnie niewielkimi nakładami finansowymi. Tam w zasadzie podstawowa infrastruktura już jest, samoloty mogłyby lądować już obecnie, tylko że brak jest możliwości naziemnej obsługi pasażerów i samolotów- nic nawet nie wiem o radomskim terminalu. Port w Radomiu nie ma urządzeń do naziemnej obsługi samolotów etc.
Aby obsłużyć Kielce, wystarczy zrobić tzw. airport link: zakupić jeden- dwa wagony motorowe z wychylnym pudłem albo nowoczesne pojazdy ezt, wyremontować linię kolejową do Radomia i bocznicę do tamtejszego lotniska, i pod sam terminal portu lotniczego w Radomiu z Kielc dowożonoby pasażerów w ciągu 35- 40 minut (a więc tylko o kilkanaście minut dłużej niż do proponowanego nowego portu pod Kielcami). Koszty takiej inwestycji to ułamek kosztów budowy nowego portu, czas realizacji również jest krótszy.
Całość winna być sprawdzona przede wszystkim pod kątem finansowym i ekonomicznym. Nie twierdzę ze mam patent na nieomylność, a mały port Kielce-Masłów też może nie być najlepszym rozwiązaniem (klasa City-Airpot przynosi zyski jedynie w dużych aglomeracjach). Nie słyszałem jednak by tamtejsze władze prosiły jakichkolwiek bardziej uznanych i niezależnych ekspertów o pomoc i wybranie najlepszego rozwiązania z kilku możliwych (Masłów plus nowy port, Masłów plus Radom).
Adam Fularz
PPL odpowiada w sprawie lotniska Radom-Sadków
----------
From:
Biuro Public Relations <pr na serw.
polish-airports.com>
Date: Thursday, March 28, 2019
Subject: pytania
To: Adam
Data została przesunięta ze względu na liczbę zadanych pytań w trakcie postępowania (i konieczność udzielenia odpowiedzi), jak również wprowadzenia zmian do Ogólnego Przedmiotu Zamówienia (pełna dokumentacja dostępna jest na stronie: https://portal.smartpzp.pl/ppl).
Jednocześnie, na wniosek oferentów, zrezygnowano z aukcji elektronicznej, co skróci procedurę.
Z poważaniem
| | Piotr Rudzki Specjalista ds. komunikacji zewnętrznej Dział Public Relations Lotnisko Chopina w Warszawie www.lotnisko-chopina.pl |
|
From: Adam [mailto:phooli@gmail.com]
Sent: Thursday, March 28, 2019 12:32 PM
To: Biuro Public Relations <pr@polish-airports.com>
Subject: pytania
Dlaczego przedluzono przetarg w sprawie pasa startowego w Radomiu-Sadkowie?
Niniejsza wiadomość wraz z ew. załącznikami może zawierać informacje prawnie chronione i jest przeznaczona wyłącznie dla adresata. Ujawnianie, kopiowanie lub wykorzystywanie tych informacji przez osoby nieuprawnione jest zabronione. Jeśli nie jesteście Państwo adresatami tej wiadomości lub otrzymaliście ją omyłkowo, prosimy o powiadomienie o tym fakcie nadawcy i usunięcie wszelkich kopii tej wiadomości.
Informacje na temat przetwarzania przez nas Pani/Pana danych osobowych znajdują się w polityce prywatności i klauzulach informacyjnych dostępnych na naszych stronach internetowych pod adresem: https://www.lotnisko-chopina.pl/pl/ochrona-danych-osobowych.html
This message, along with attachments, if any, may contain legally protected information and is intended only for the addressee. Any disclosure, copying or use of information by unauthorised persons is prohibited. If you are not addressees of this message or you received it in error, please contact the sender and delete all copies of the message.
Information concerning our processing of your personal data are included in the privacy policy and information clauses available on our websites at: https://www.lotnisko-chopina.pl/pl/ochrona-danych-osobowych.html
do UM Gdynia
Sz. P. Wojciech Szczurek, Prezydent
Wnoszę petycję o odtworzenie linii kolei miejskiej typu SKM kursującej ongiś na trasie Rumia- Port Oksywie. Linia ta jest zdatna do wznowienia ruchu, bowiem dokonano jej naprawy i modernizacji. Naprawy wymagają jednak przystanki i stacje pośrednie. Proszę aby Pan nie odwlekał w przyszłość wznowienia przewozów piętrząc nieistniejące przeszkody. Linia istnieje i została zmodernizowana. Nie ma potrzeby budowy mostów lub wiaduktów jak w przypadku połączenia z Oksywia do Gdyni. Linię tą można uruchomić już obecnie, poprawiając tylko stan przystanków na trasie. Wnoszę by to zrobić zamiast podawać nierealistyczne daty w bardo odległej przyszłości.
Schemat graficzny dołączam.
Uzasadnienie:
W Polsce brak jest planów rewitalizacji całego segmentu rynku miejskich pasażerskich przewozów kolejowych. Za ten segment odpowiadają samorządy miejskie, ale ani myślą się tym tematem zająć. Samorządy miast, odpowiedzialne wg polskiego prawa za systemy kolei miejskiej, jak Polska długa i szeroka twierdzą że koleje miejskie to nie ich kompetencje.
W efekcie cały segment miejskich przewozów kolejowych upadł. Wiele systemów kolei miejskich zlikwidowano, jak w Szczecinie, Gdyni, Zielonej Górze, Bydgoszczy. Różne linie kolei miejskich rozbierano w Toruniu, Wrocławiu, Częstochowie (linia do centrum Blachowni) czy w Łodzi (bocznica do CH Manufaktura czy tzw. Kolej Scheiblerowska). Polska jest krajem w którym nie ma centralnego programu rozwoju kolei miejskiej czy aglomeracyjnej. Rząd skupia się tylko na remontach linii magistralnych i głównych, linie miejskie i aglomeracyjne zaś porzucając. W Czechach koleje aglomeracyjne przetrwały, a ilość połączeń na tych liniach jest nierzadko większa niż w największych polskich aglomeracjach.
W Niemczech kolej miejska S-Bahn Berlin przewozi 402 mln pasażerów rocznie (2013), znacznie więcej niż wynoszą przewozy na wszystkich sieciach kolei w całej Polsce, razem wziętych. W Niemczech funkcjonuje ok. 16 - 18 systemów S-bahn. Systemy S-bahn działają nawet w tak niewielkich miastach jak Magdeburg, gdzie rocznie przewozi się koleją miejską około 2 mln pasażerów. Rozwój tych systemów przypada na lata 60-te XX wieku. Dopiero wówczas mniejsze miasta zaczęły kopiować systemy S-bahn jakie działały w Berlinie i Hamburgu. Zrezygnowano z odrębnych par torów i odmiennego systemu zasilania, jakie cechują systemy S- bahn w Hamburgi i Berlinie. Wybudowano już w latach 70-tych systemy S-bahn w Monachium, Frankfurcie, Stuttgarcie. Od 1967 roku rozwijano system S-bahn w Zagłębiu Ruhry.
W dawnym NRD w latach 70tych otwarto systemy S-bahn w Rostoku, Magdeburgu, Halle i Lipsku. W Dreźnie system S-bahn otwarto dopiero w 1992 roku, choć pierwsze próby podjęto jeszcze w latach 70-tych. W połowie lat 80-tych systemy S-bahn w Niemczech Zachodnich obsługiwały łącznie 500 milionów pasażerów, co stanowiło połowę liczby pasażerów przewożonych transportem zbiorowym w dawnych Niemczech Zachodnich. Stopień pokrycia kosztów w wielu tych systemach wynosił około 50 %.
Dopiero w latach 80-tych uruchomiono system S-bahn w Norymberdze, zaś najnowsze systemy od roku 2000 powstawały w Hanowerze, w obszarze Ren- Neckar i w Bremie. W 2013 roku otwarto system S-Bahn Niemcy Środkowe, łączący w jedną całość systemy w Halle i w Lipsku.
Niemieckie systemy S- bahn cały czas są rozwijane. Ostatnio wprowadzono oparte o tramwaje dwusystemowe systemy w Chemnitz, Karlsruhe, Saarbruecken, Kassel. W Polsce systemy S-bahn, nazywane SKM działają tylko w Trójmieście i w Warszawie. Tylko w tych aglomeracjach normą są wysokie częstotliwości kursowania składów. Systemy kolei aglomeracyjnych w Krakowie czy w Łodzi nie spełniają kryterium częstotliwości ruchu jakie jest wymagane w systemach S-bahn. W Krakowie istnieją plany zwiększenia częstotliwości kursowania jednej z linii do cyklu co 20 minut w szycie.
Wnoszę o odtworzenie ongiś kursującej linii kolei typu SKM w relacji Rumia- Port Oksywie. Schemat dołączyłem w załączniku.
A. Fularz
Redakcja "Danziger Zeitung"
ul. Dolina Zielona 24a,
Zielona Góra
data | odcinek | prędkość km/h | uwagi |
---|
2007-11-18 | Rumia - Gdynia Port Oksywie | ↔ 50 km/h | Import PLK2007_10 |
2009-01-03 | Rumia - Gdynia Port Oksywie | ↔ 70 km/h | Import PLK2009_01 |
(..) Na przełomie 1988/1989 roku dokonano elektryfikacji linii nr 228 Rumia - Gdynia Port Oksywie, na odcinku Rumia - Gdynia Port Centralny (GPF). Obecnie linia ta nie obsługuje ruchu pasażerskiego, w 1994 roku zlikwidowano ostatnie połączenia na odcinkach: Gdynia Port Oksywie - Gdynia Chylonia oraz - Gdynia Port Oksywie – Kościerzyna (popularna "Bana", odjeżdżająca o 15.10 z przystanku Gdynia Port Oksywie). Dziś portowa linia służy do transportu towarowego, w ostatnich latach poddano ją kolejnej modernizacji, wymieniono podkład kolejowy, tory, słupy trakcyjne, zlikwidowano betonowy przepust w rejonie Janowa, wzmocniono nasyp. Prace modernizacyjne na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęto w 2006 roku, wykonawcą było Przedsiębiorstwo Automatyki i Telekomunikacji Sp.z.o.o. z Gdyni. Roboty modernizacyjne miały się zakończyć 30 listopada 2007 roku. W kilometrze 3+600 omawianej linii, w okresie od maja do października 2009 roku gdańska firma Euro-Alians.Pracownia projektowa sp.z.o.o. wykonała nowy przepust znajdujący się na obszarze Gdyni.(..)
data nieznana | Rumia - Gdynia Port | Otwarcie linii ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm; | |
1937-01-01 (???) | Gdynia Port - Gdynia Port Oksywie | Otwarcie linii ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm; | |
1989-01-01 (???) | Rumia - Gdynia Port | Elektryfikacja system zasilania: ; | |
1994-01-01 (???) | Gdynia Port - Gdynia Port Oksywie | Zamknięcie dla ruchu ruch pasażerski; | |
data nieznana | Rumia - Gdynia Port | Zamknięcie dla ruchu ruch pasażerski;
|
Do UM Woj. Świętokrzyskiego
Petycja o regionalne ekspresy z Krakowa do Staszowa - jako produkt turystyczny
Drodzy Państwo,
Obecnie cała sieć kolei na południu województwa nie jest obsługiwana w ruchu pasażerskim. Martwi mnie to jako ekonomistę, podejrzewam że ludność może emigrować z takich rejonów Europy w kierunku miejsc w których jeszcze funkcjonuje transport zbiorowy.
Mam propozycję by uruchomić w ten region Europy choćby tylko dwadzieścia kursów kolei rocznie, czyli tylko dwa kursy tygodniowo i tylko w okresie wakacyjnych weekendów.
Województwo świętokrzyskie w mojej opinii powinno tak kształtować politykę tworzenia produktów turystycznych by zarabiać dochody podatkowe na obsłudze ruchu turystycznego z największych aglomeracji w pobliżu. Dowożenie turystów z Krakowa by spędzili weekend w woj. świętokrzyskim jest w mojej ocenie działaniem które rozwinie przemysł turystyczny na południu województwa świętokrzyskiego.
Jak sądzę, nowe połączenie w wakacyjne weekendy z Krakowa pozwalające zwiedzić tereny leżące kilkadziesiąt km od Krakowa- może być atrakcyjne dla turystów weekendowych.
Wnoszę petycję o uważne rozważenie mojej propozycji zarobku na wpływach podatkowych z przemysłu turystycznego. Wnoszę o próbne uruchomienie wakacyjnego, sezonowego, weekendowego połączenia turystycznego Kraków- Jędrzejów- Chmielnik- Staszów z pominięciem Kielc linią kolei nr 569. Skróci to czas przejazdu. Przebieg trasy z pominięciem wjazdu na stację Kielce skraca czas podróży. Próba praktyczna uruchomienia takich połączeń- o co wnoszę- da odpowiedź na pytanie, czy połączenie takie utrzyma się także w okresie po wakacjach.
Pytam, czy możliwe jest prowadzenie połączeń regionalnych w relacji Kraków- Sędziszów-
Chmielnik- Staszów łącznicą poprzez tor linii nr 569 Radkowice- Brzeziny, z pominięciem wjazdu do stacji Kielce. Ominięcie stacji Kielce i pominięcie mniejszych przystanków ma za zadanie znacząco skrócić czas podroży
.
Chcę tą petycją by wznowić lub uruchomić wakacyjne połączenia weekendowe dalekobieżne i regionalne liniami z Krakowa do:
- Chmielnika, Staszowa i ewentualnie Połańca
- ewentualnie w relacji Kraków- Sandomierz trasą południową do Chmielnika, Staszowa, Osieku, Chmielowa, Tarnobrzegu i Sandomierza.
Wnoszę o dodatkową wakacyjną weekendową relację - kursującą jako pociąg osobowy przyspieszony- w relacji do Krakowa. Pociąg kursowałby w sumie tylko ok. 20-krotnie w czasie wakacji i tylko w wybrane dni tygodnia:
- z Krakowa do Chmielnika, Staszowa, Połańca- w piątek wieczorem, oraz w sobotę rano (2 kursy w tygodniu)
- z Chmielnika, Staszowa, Połańca do Krakowa- w sobotę oraz w niedzielę wieczorem (2 kursy na tydzień)
Wnoszę o równoległe uruchomienie linii autobusowej pozwalającej korzystającym z tego połączenia kolei dostać się do różnych atrakcji turystycznych tego regionu województwa.
Wnoszę o dodatkowe prace naprawcze peronów na stacji Staszów.
Staszów. Jeśli chodzi o budynek dworca nie jest on zdewastowany. Natomiast płyta peronu wyspowego oraz wiaty przypominają trawnik lub dobrze zarośniętą łąkę. Wiaty przystankowe przedstawiają również obraz nędzy i rozpaczy. Przed dworcem na placu znajduje się czynny sklepik spożywczy.
Wejście na perony od strony płyty dworca PKS uniemożliwia siatka. (info:
Sajan, 2007-11-02)
Propozycja: wszystkie 3 krawędzie peronowe byłyby doprowadzone do porządku.
na podst. bazakolejowa.pl- z uwagami redakcji.
--
Pytania redakcji:
Jaki jest stan linii? Czy pociągi regio mogłyby kursować tą trasą? Co PKP PLK oferuje gdyby samorząd przywrócił ruch regionalny?
Czy w Połańcu PKP PLK dobudowałyby kilkaset metrów toru aby stację końcową przenieść w bardziej atrakcyjną lokalizację?
Panie Redaktorze,
Linie kolejowa prowadząca do Połańca jest obecnie wykorzystywana w ruchu towarowym. W Krajowym Programie Kolejowym nie przewidziano dedykowanego projektu na liniach kolejowych 73, 70, 75 na odcinku Sitkówka Nowiny – Włoszczowice - Staszów – Rytwiany – Rytwiany – Połaniec. Trwają prace planistyczne związane z nową perspektywą finansową 2021 – 2027, w ramach które będą analizowane także projekty w woj. świętokrzyskim.
Z poważaniem,
zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
autor petycji:
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Dzień dobry,
W Porcie Lotniczym Wrocław sezon na wakacje zorganizowane z biurem podróży rusza pełną parą. Za kilka dni pierwsi podróżni polecą do Turcji, Grecji i na Majorkę. To o miesiąc wcześniej niż przed rokiem. W sumie do wyboru w tym sezonie są 24 kierunki, a z nowości - Algarve. Przed majówką zainteresowanie ofertą biur podróży jest bardzo duże.
Więcej informacji w załączeniu. W razie pytań, pozostaję do dyspozycji.
Galeria zdjęć (fot. Port Lotniczy Wrocław, Adobe Stock) dostępna pod linkiem: https://bit.ly/2PhZQDo
Aby pobrać całą galerię zdjęć i filmów, kliknij w ikonkę POBIERZ, która znajduje się na niebieskim pasku (prawy górny róg).
Pozdrawiam serdecznie,
Aleksandra Palus
PR EXPERT
apalus@prexpert.com.pl
GSM + 48 509 065 355
Wrocław, 23 kwietnia 2019 r.
Informacja prasowa
Rusza sezon wakacyjny na wrocławskim lotnisku
W Porcie Lotniczym Wrocław sezon zorganizowanych letnich wyjazdów rozpoczyna się już przed majówką. Zainteresowanie ofertą biur podróży jest bardzo duże. Miesiąc wcześniej niż przed rokiem startują wycieczki do Turcji, Grecji i Hiszpanii. Nowością jest Algarve, a w sumie do wyboru w tym sezonie są 24 kierunki.
Pierwsi podróżni do Bodrum nad Morzem Egejskim polecą już 25 kwietnia. Do Antalyi, która jest dostępna przez cały rok, zaczyna właśnie latać kolejny, już trzeci samolot w tygodniu. Turcja wyrasta na numer jeden tegorocznego sezonu letniego. – Tamtejsze kurort: Antalya, Bodrum, Izmir są świetnie znane, a w tym roku w ramach oferty all inclusive podróżni mogą tam liczyć na bardzo dobre ceny. Jest też dużo ofert dla rodzin z dziećmi – mówi Michał Kozak, manager ds. rozwoju ruchu czarterowego w Porcie Lotniczym Wrocław. Już tradycyjnie ogromną popularnością cieszy się również Grecja. W tym roku wycieczki z biurami podróży do tego kraju ruszają 25 kwietnia. Pierwsze będzie Zakynthos, a w kolejnych trzech dniach Rodos, Korfu i Kos, a także Kreta (Chania i Heraklion). W sumie, podróżni wrocławskiego lotniska mają do wyboru aż osiem greckich kierunków. Z kolei 28 kwietnia wystartuje pierwszy samolot na Majorkę.
Podróżnym wyjątkowo sprzyja w tym roku układ dni wolnych. Np. na majówkę, biorąc tylko kilka dni wolnego, można się wybrać na dłuższy wyjazd (aż 9-12 dni przy 3-6 dniach urlopu). Poza tym oferty tour operatorów są często bardzo elastyczne, powodzeniem cieszą się np. wycieczki 11-dniowe. – Z biurem podróży można wybrać się również na krótszy wypoczynek, np. 4-5 lub standardowy, 7-dniowy. To ciekawa opcja dla tych, którzy urlop planują w późniejszym terminie – dodaje Michał Kozak. Tegoroczną nowością w ofercie biur podróży jest Algarve. To najbardziej na południe położony region Portugalii. – Algarve jest znane ze słonecznej pogody i przyjaznego oceanicznego klimatu, pięknych plaż, bogatych możliwości uprawiania sportów wodnych oraz bardzo urozmaiconego wybrzeża. To bardzo ciekawa i dobra propozycja spędzenia udanego urlopu – podkreśla Michał Kozak.
Pierwsza wycieczka do Algarve ruszy w czerwcu. Ofertę wakacyjnych wyjazdów do Portugalii uzupełnia atlantycka wyspa „wiecznej wiosny" Madera. W sezonie letnim 2019 podróżni wrocławskiego lotniska mają do dyspozycji łącznie 24 kierunki czarterowe, oprócz wymienionych również do Bułgarii, Albanii, Egiptu (połączenia całoroczne do Marsa Alam i Hurghady), na Wyspy Kanaryjskie czy na Wyspę Djerbę. W pierwszym kwartale tego roku liczba pasażerów Portu Lotniczego Wrocław korzystających z oferty tour operatorów wzrosła o ponad 50%. To efekt rosnącej oferty w tym segmencie - biura podróży zaproponowały w sezonie zimowym egzotyczne nowości, m.in. Zjednoczone Emiraty Arabskie i Oman, a popularnością cieszył się też wprowadzony w tamtym roku Zanzibar. Dodajmy, że zorganizowane wczasy z wrocławskiego lotniska oferują największe biura podróży: Itaka, TUI, Coral Travel-Wezyr, Grecos, Rainbow, EXIMtours, Neckermann, Sun&Fun Holidays.
Rejsowym samolotem na zorganizowane wakacje
Jest jeszcze jedna możliwość wyjazdu z biurem podróży – lecimy z Wrocławia samolotem rejsowym tanich linii, a wypoczynek mamy zorganizowany na miejscu, w tym oczywiście pobyt w wybranym hotelu, a wszystko - podróż i pobyt - organizuje tour operator. W ten sposób można wybrać się m.in. do Madrytu, Alicante, Lizbony, Porto, Aten, Rzymu, Bari, Mediolanu, Neapolu, jak również do Czarnogóry. To dodatkowa możliwość dla tych podróżnych, którzy chcieliby wybrać się w miejsce nie znajdujące się w regularnej ofercie wycieczkowej biur podróży, a jednocześnie preferują wypoczynek zorganizowany.
Do UM Woj. Swiętokrzyskiego
Petycja o regionalne ekspresy - jako produkt turystyczny
Drodzy Czytelnicy tej petycji,
Województwo mogłoby zarobić na dochodach z turystyki weekendowej ludnosci sąsiedniej alomeacji.
Rowerzyści lubią połączenia kolei w nieznane im rejony wokół wielkich aglomeracji miejskich. W wielu większych aglomeracjach takie składy w weekendy pękają w szwach.
Obserwuję że nawet połączenie sezonowe z Kielc do Buska- Zdroju było popularne. Czuję, że podobne połączenie bezpośrednie, bezprzesiadkowe w relacji Kraków- Kije- Busko-Zdrój, będzie jeszcze bardziej rentowne i popularne niż połączenie weekendowe wakacyjne Busko- Kielce.
Obserwuję że wokół dużych aglomeracji istnieje silny popyt na weekendowe połączenia dla turystów. Połączenia te nie muszą być szczególnie szybkie- jest to przecież produkt turystyczny.
Wnoszę do UMWS aby rozważył poszerzenie oferty wakacyjnych przewozów kolei pasażerskiej w relacji do Buska Zdroju- poprzez utworzenie połączenia bezpośredniego także w relacji Kraków- Busko Zdrój. Schemat takiego połączenia bezpośrednią linią kolei z Buska do Krakowa poprzez tor Radkowice- Brzeziny, z pominięciem wjazdu do stacji Kielce- czyli możliwie najszybszym przebiegiem trasy- dołączyłem w formie pliku .png.
Uważam że możliwe jest bezpośrednie połączenie weekendowe, wakacyjne Busko Zdrój- Kraków z pominięciem Kielc. Skróci to czas przejazdu. Przebieg trasy z pominięciem wjazdu na stację Kielce skraca czas podróży. Próba praktyczna da odpowiedż na pytanie, czy połączenie takie utrzyma się także w okresie po wakacjach.
Obecnie w sezonie letnim w wakacyjne weekendy kursują pociągi regionalne Kielce- Busko Zdrój.
Wnoszę o dodatkową relację - kursującą jako pociąg osobowy przyspieszony- w relacji do Krakowa. Pociąg kursowałby tylko w wybrane dni tygodnia:
- z Krakowa do Buska Zdrój- w piątek wieczorem, oraz w sobotę rano, (2 kursy)
- z Buska- Zdrój do Krakowa- w sobotę oraz w niedzielę wieczorem.(2 kursy)
W latach ubiegłych do Buska docierał weekendowy pociąg: cieszący się dużym zainteresowaniem skład z Kielc. Czy- jeśli nie będzie dodatkowego bezpośredniego połączenia do Krakowa, to czy można zrobić chociaż jakiś półśrodek? Czy składy z Kielc i z Krakowa będą w jakiś sposób skomunikowane tak aby umożliwić przesiadki do Buska? Czy w przyszłości na sezon letni 2019 nie można tych dwóch relacji połączyć w relację z Krakowa do Buska-Zdroju przez Kielce? Potok podróżnych będzie chyba znacznie większy. Możnaby choć spróbować.
Odpowiedzi:
Panie Redaktorze,
Na linii kolejowej nr 73 Sitkówka Nowiny – Busko Zdrój prowadzony jest obecnie ruch towarowy oraz ruch pasażerski regionalny weekendowy w okresie wakacyjnym. Z uwagi na ograniczone środki finansowe w ramach RPO Województwa Świętokrzyskiego, w obecnej perspektywie PLK rozważają przeprowadzenie analiz studialnych dotyczących przystanków na linii kolejowej nr 73 oraz dla budowy nowego przystanku Busko-Zdrój Miasto wraz z dobudową odcinka toru o długości około 1,5 km w ramach projektu „Modernizacja istniejących i budowa nowych przystanków kolejowych", znajdującego się na liście podstawowej KPK. Zakres przystanków, który będzie uwzględniony w analizach, zostanie uzgodniony z Urzędem Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego. Studium wykonalności pozwoliłoby na sprawdzenie możliwości i zasadności realizacji projektu, w tym na określenie jego kosztów.
Z poważaniem,
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
(..)
Odpowiedzi UMWS
W odpowiedzi na poniższy mail oraz wniosek z dnia 22 października 2018, informuję:
1) W roku 2018, realizowaliśmy wakacyjne połączenia weekendowe w relacji Kielce-Busko-Zdrój ;
2) ze względu na obecny stan linii kolejowej nr 73 i infrastruktury towarzyszącej (pasażerskiej - dworce i wiaty, podjazdy dla niepełnosprawnych, przejścia - tory, sieć trakcyjna, perony i dostęp do nich, stan oświetlenia) oraz brak możliwości zabezpieczenia wyższych środków finansowych w budżecie województwa w 2019 roku, nie jest możliwe wznowienie połączeń Katowice – Kielce - Busko-Zdrój.
Anna Grzela
Z-ca Dyrektora
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra