Warszawa, 30 marca 2021 r.
RADA MINISTRÓW
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:
· projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw;
· rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021–2025;
· wniosek w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie przedsiębiorcy Polska Grupa Górnicza S.A. Finansowania Programowego w ramach programu rządowego „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla dużych firm".
* * * * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej.
Rząd chce zwiększyć przepustowość i ograniczyć zatory na państwowych autostradach płatnych. Chodzi o przejazd odcinkami Konin-Stryków (autostrada A2) i Wrocław-Sośnica (autostrada A4). Na odcinkach tych wprowadzona zostanie nowa metoda poboru opłaty w systemie swobodnego ruchu, czyli przejazd typu „free-flow. Nowoczesny i efektywny pobór opłaty umożliwi likwidację bramek i szlabanów na autostradach oraz poprawi komfort kierowców.
W obecnie funkcjonującym systemie poboru opłaty za przejazd autostradą konieczne jest zatrzymanie na Miejscu Poboru Opłat (MPO) i oczekiwanie na podniesienie szlabanu, aby wjechać lub zjechać z autostrady. Powoduje to powstawanie zatorów w okresach zwiększonego ruchu.
Nowe rozwiązanie pozwoli zmniejszyć koszty poboru opłaty za przejazd autostradą. Dzięki temu nie trzeba będzie przeznaczać środków na utrzymanie i modernizację infrastruktury Manualnego Systemu Poboru Opłat – bramek autostradowych i ich wyposażenia.
Najważniejsze rozwiązania
· Nowy sposób poboru opłaty za przejazd autostradą będzie działać w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej – e-TOLL.
· Kierowcy korzystający z płatnych autostrad będą mieli dwie możliwości zapłacenia za przejazd autostradą:
ü zakup elektronicznego biletu autostradowego – e-biletu, który każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę. Do takiego zakupu nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia, ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych.
ü na podstawie przekazywanych danych geolokalizacyjnych pojazdu do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS. Takie rozliczenie opłaty odbywać się będzie z wykorzystaniem nowoczesnych i wygodnych metod płatności – kierowca będzie musiał jedynie zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić stosowne urządzenie: OBU (On Board Unit), ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny) lub bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL.
· Zakup e-biletu będzie możliwy zarówno online, jak i w formie wydrukowanego biletu na stacji paliw czy w kiosku. Umożliwi to korzystanie z systemu także przez kierowców, którzy nie stosują rozwiązań cyfrowych.
· Sprzedaż biletów autostradowych będą mogli prowadzić przedsiębiorcy na podstawie umowy zawartej z Szefem KAS. Pozwoli to na interoperacyjność z odcinkami koncesyjnymi, które już obecnie umożliwiają wniesienie opłaty z wykorzystaniem videotollingu i aplikacji integratorów płatności.
· Ponadto, przewidziano możliwość likwidacji bramek i zmiany sposobu poboru opłat również na odcinkach koncesyjnych – na wniosek koncesjonariuszy, po zmianie umowy koncesyjnej.
· Przewidziano także rozwiązania związane z utrzymaniem szczelności systemu poboru opłat. Kontrolę będą przeprowadzać funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej, oraz uzupełniająco: funkcjonariusze Policji i inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.
Nowe przepisy wejdą w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Likwidacja bramek i możliwość zakupu biletów autostradowych nastąpi od 1 grudnia 2021 r. Natomiast możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich, z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL, zostanie – jako opcja – wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL.
***
Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025, przedłożone przez ministra zdrowia.
Celem Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021–2025 jest zwiększenie wśród Polaków liczby lat przeżytych w zdrowiu, poprzez profilaktykę promowania postaw prozdrowotnych. Przy realizacji programu będzie brany pod uwagę wpływ skutków wywołanych przez COVID-19. Choroba ta przyczyniła się do największego kryzysu zdrowotnego w Polsce po zakończeniu II wojny światowej. Nakłada się ona na epidemię chorób cywilizacyjnych, takich jak nadwaga i otyłość, uzależnienia czy problemy zdrowia psychicznego. Działania profilaktyczne mają poprawić tę sytuację.
Najważniejsze cele programu
· Profilaktyka nadwagi i otyłości, w tym m.in.:
ü prowadzenie ogólnopolskiej edukacji żywieniowej;
ü kształtowanie postaw prozdrowotnych, w tym upowszechnianie koncepcji przedszkoli i szkół promujących zdrowie;
ü promocja aktywności fizycznej – w tym wsparcie pozalekcyjnych form aktywizacji fizycznej dzieci i młodzieży;
ü działania edukacyjne skierowane do pacjentów z cukrzycą oraz ich rodzin i opiekunów;
ü promocja karmienia piersią;
ü prace nad systemem przyjaznego etykietowania żywności.
· Profilaktyka uzależnień, w tym m.in.:
ü monitorowanie i badania problematyki związanej ze spożywaniem alkoholu, używaniem wyrobów tytoniowych, używaniem środków odurzających czy substancji psychotropowych;
ü poszerzanie i podnoszenie jakości oferty pomocy psychologicznej, socjoterapeutycznej i opiekuńczo-wychowawczej dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym i ich rodzin;
ü ułatwianie wychodzenia z nałogu używania wyrobów tytoniowych, w tym nowatorskich wyrobów tytoniowych i elektronicznych papierosów;
ü wdrożenie w podstawowej opiece zdrowotnej procedury wczesnego rozpoznawania i krótkiej interwencji wobec pacjentów spożywających alkohol ryzykownie i szkodliwie;
ü zadania na rzecz ograniczania stosowania środków odurzających, substancji psychotropowych i środków zastępczych.
· Promocja zdrowia psychicznego, w tym m.in.:
ü podnoszenie kompetencji kadr medycznych i innych specjalistów uczestniczących w realizacji działań profilaktycznych na rzecz opieki psychiatrycznej;
ü kompleksowe badanie stanu zdrowia psychicznego społeczeństwa i jego uwarunkowań;
ü rozwijanie odpowiedzialnej polityki informacyjnej na temat zachowań samobójczych oraz czynników ryzyka i czynników chroniących z nimi związanych;
ü zapewnienie dostępu do pomocy w kryzysie psychicznym przez dostęp do konsultacji za pośrednictwem narzędzi teleinformatycznych (w tym telefony wsparcia i zaufania, poradnie internetowe, infolinie i linie wsparcia), dostosowanej do potrzeb osób w różnym wieku;
ü rozwój kompetencji pracowników ochrony zdrowia, pracowników oświaty, pomocy społecznej, służb mundurowych, osób duchownych i innych grup zawodowych, jeśli chodzi o wczesne wykrywanie symptomów zachowań samobójczych oraz podejmowania interwencji wobec osób przejawiających zachowania samobójcze.
· Zdrowie środowiskowe i choroby zakaźne, w tym m.in.:
ü działania edukacyjne dotyczące wpływu środowiska życia na zdrowie;
ü monitorowanie zagrożeń fizycznych, chemicznych i biologicznych w miejscu pracy;
ü prowadzenie baz danych dotyczących występowania czynników rakotwórczych i mutagennych w miejscu pracy, Centralnego Rejestru Chorób Zawodowych oraz Krajowego Rejestru Czynników Biologicznych;
ü działania promocyjne i popularyzacyjne dotyczące szczepień ochronnych;
ü prowadzenie nadzoru epidemiologicznego dotyczącego chorób zakaźnych.
· Wyzwania demograficzne, w tym m.in.:
ü kreowanie postaw prozdrowotnych oddziałujących na zdrowie prokreacyjne oraz podnoszenie kompetencji kadr medycznych, jeśli chodzi o zdrowie prokreacyjne;
ü upowszechnianie rozwiązań systemowych w zakresie zdrowia prokreacyjnego, w tym w opiece prekoncepcyjnej i okołoporodowej;
ü wspieranie aktywności społecznej seniorów oraz poprawa związanej ze zdrowiem jakości życia osób starszych;
ü informowanie i edukacja przedstawicieli służb publicznych i zawodów niemedycznych mających częsty kontakt z osobami starszymi na temat chorób związanych z wiekiem oraz zasad postępowania w kontakcie z tymi osobami;
ü edukacja w zakresie zarządzania zdrowiem starzejących się pracowników oraz opracowanie i upowszechnienie instrumentów promujących zdrowie i zachowania prozdrowotne w środowisku pracy.
Finansowanie
Wysokość finansowania celów programu wynosi rocznie ok. 140 mln zł.
Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od 1 stycznia 2021 r.
***
Rada Ministrów wyraziła zgodę na udzielenie przedsiębiorcy Polska Grupa Górnicza S.A. Finansowania Programowego w ramach programu rządowego „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla dużych firm" – wniosek przedłożony przez ministra rozwoju, pracy i technologii.
Rząd udzieli wsparcia Polskiej Grupie Górniczej w wysokości 1 mld zł. Będzie to pożyczka płynnościowa z Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju dla dużych firm. PGG to największe przedsiębiorstwo górnicze o istotnym znaczeniu dla polskiej gospodarki i jeden z największych pracodawców na Górnym Śląsku.
Wsparcie, jakie – za zgodą Komisji Europejskiej – rząd zdecydował się udzielić PGG, przyczyni się do utrzymania wielu miejsc pracy, co jest szczególnie istotne w dobie pandemii COVID-19. Wpłynie także na umocnienie całego łańcucha dostaw, którego spółka jest kluczowym elementem.
Najważniejsze rozwiązania
· Polska Grupa Górnicza otrzyma pomoc w postaci pożyczki płynnościowej w wysokości 1 mld zł. Firma zatrudnia ok. 40 tys. pracowników. W jej skład wchodzi 7 kopalń.
· Spółka złożyła wniosek do PFR o wsparcie finansowe. Komisja Europejska wyraziła zgodę na wprowadzenie zmian w programie pomocy dla dużych firm, które znacząco odczuły kryzys związany z pandemią koronawirusa.
Wsparcie dla przedsiębiorców z Tarczy Finansowej PFR adresowane jest do małych, średnich i dużych podmiotów gospodarczych. Całkowita pomoc dla wszystkich firm, które mogą skorzystać z Tarczy wynosi ok. 38 mld zł.
CENTRUM INFORMACYJNE RZĄDU
KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW
(... )