dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Petycja do zarządu PPL: Propozycja rozwoju lotniska w zarządzie PPL


Petycja do zarządu PPL

w sprawie:  Propozycja rozwoju lotniska w zarządzie PPL

Szanowni Państwo Cłonkowie Zarządu PPL 

Szkoda że przygraniczne lotnisko ktorego terminal jest w zarządzie PPL, nie służy Niemcom za to my wszyscy od lat latamy z Niemiec. Niniejszy list piszę by to zmienić na odwrót. Interesuję się gospodarką i uważam że w zachodniej Polsce potrzebny jest port lotniczy z konkurencyjną ofertą. Mieszkając w tym regionie przygranicznym, latamy z Berlina po stronie niemieckiej.

Ostatni raz z portu lotniczego Babimost po stronie polskiej w woj. lubuskim leciałem ok. 35 lat temu. Tymczasem owe przygraniczne lotnisko ma znacznie lepsze szanse rynkowe (bliskość aglomeracji 4,5 mln mieszkańców) niż np. wiele lotnisk w Polsce Wschodniej. Dlaczego-skoro w Warszawie brak przepustowości a nowego lotniska także brak, nie zorganizować rodzaju drugiego hubu linii LOT - tym razem w okolicach Berlina?

Gdyby przygraniczne lotnisko uczynić hubem przesiadkowym Polskich Linii Lotniczych LOT i reklamować pod nazwą marketingową (bez zmiany nazwy prawnej) jako "Berlin- Frankfurt / Oder" to można by przyciągnąć pasażerów Berlina gdzie przeładowuje się mniej więcej tyle cargo i wsiada/ wysiada niemal tylu pasażerów co w całej Polsce razem wziętej.

Lotnisko Okęcie zapchane jest już teraz. Drugi hub na lotnisku Babimost przy granicy na Odrze możnaby relatywnie szybko uruchomić -są np. plany terminalu który obecnie jest za ciasny i ma 41 lat, czy też przedłużenia drogi startowej sprzed lat 60-ciu- ale relatywnie dobrze utrzymanej. Poszerzenie dróg kołowania znacznie poprawiło by przepustowość lotniska. Powiększenie płaszczyzn postojowych można odsunąć w czasie- obecnie mieszczą one 12 boeingów czy airbusów jednocześnie gdyby naprawić i rozbudować wszystkie obecne płaszczyzny postojowe.

Czy możliwe jest takie przebudowanie istniejącej budowli portu lotniczego Babimost by w istniejącym obiekcie zorganizować trzy check'iny - obecnie są chyba dwa, oraz ze trzy czy cztery gate'y? A najlepiej kika gate'ów?

Wówczas można byłoby w wypadku awarii przejmować ruch z polskiego portu lotniczego Schoenefeld w Berlinie, zgodnie z ustaleniami ze spotkania z 2016 r. Propozycje graficzne dołączam. Przygotowałem w załączniku plik graficzny.

Czy PL Babimost w zarządzie PPL planuje obsługę tanich linii lotn.? Na lotnisku Babimost możnaby dokonać przebudowy budynku technicznego i magazynu lotniczego cargo który jest obecnie nieużywany- na terminal odlotowy dla pasażerów tanich linii lotniczych.  Hangar cargo wg moich informacji obecnie nie jest w użyciu. Nadaje się on na tymczasową poczekalnię czy tymczasowy terminal pasażerski dla tego lotniska i pozwala zaoszczędzić na kosztach przebudowy istniejących obiektów lotniska.

Nowy proponowany tymczasowy terminal pasażerów w starym hangarze cargo w środkowej
części obiektów lotniska pozwoli lekko zwiększyć przepustowość portu lotniczego i pozwoli na zwiększenie wydajności portu w odniesieniu do liczby odprawionych osób. Dzięki nowemu terminalowi w porze porannej można było by odprawić kilkukrotnie więcej podróżnych niż do tej pory. Pozwoli ta inwestycja także na odprawę w Babimoście tanich linii lotniczych. Co PPL o tym sądzi? Poniżej przekazuję opinię UMWL.

LIST Z UMWL 

Szanowny Panie,

W 2016 r. przedstawiciele UMWL i Lotniska Zielona Góra/Babimost na spotkaniu w Berlinie z Zarządem Lotnisk Berlińskich (FBB) ustalili, że lotnisko Zielona Góra w Babimoście jest rozważane jako lotnisko zapasowe dla lotnisk w Berlinie dla połączeń z Europy Środkowej, Bliskiego wschodu i Azji. 

Wdrożenie procedury i ponownych rozmów w tym zakresie możliwe będzie dopiero po otwarciu lotniska BER im. Willy Brandt'a.

W zakresie pytania dotyczącego przebudowania obecnego terminala proszę zwrócić się w tym temacie bezpośrednio do jego właściciela PP Porty Lotnicze w Warszawie. 

Pozdrawiam


Maciej K. Król

Prezes Lotnisko Zielona Góra/Babimost sp. z o.o.

i Główny Specjalista ds. Lotnictwa 

Departament Infrastruktury i Komunikacji


TECHNICZNA CZĘĆ PETYCJI

Przedstawiam plan w sprawie robudowy portu lotniczego Babimost, która z przerwami trwa ponad 60 lat i pochłonęła wraz z dotacjami na utrzymanie oferty na niedokończonym obiekce- ponad miliard PLN. W tej chwili układ dróg kołowania jest bodaj jednym z najbardziej rozbudowanych w Polsce, ale drogi kołowania są miejscami za wąskie. Lotnisko zaś jest niedokończone- zaś infrastruktura w części której dotyczy petycja, jest zarządzana przez UMWL. Przesyłam 3 części mojej propozycji które złożyłem w Kanclarii Sejmiku WL jako petycję. 

Część 1
Wnoszę petycję o rozpoczęcie przygotowań do przystosowania lotniska do wykonywania operacji cargo i operacji pasażerskich statkami powietrznymi kodu D. Motywuję to popytem na tego typu usług w promieniu 170 km, który przekracza popyt na terenie całej Rzeczp. Polskiej razem wziętej. 

Czy - skoro tyle wydano, to może lepiej doprowadzić lotnisko do stanu w którym mogłoby słuzyc np. jako port lotniczy tanich linii dla pobliskiego Berlina?

Wymaga to prac na PPS1. 

"Dostosowanie lotniska do obsługi cargo wymaga modyfikacji płyty postojowej PPS 1 w rejonie planowanego terminala cargo. Płyta ta powinna umożliwić parkowanie dodatkowych dwóch samolotów kodu D. Jedno stanowisko do parkowania statku powietrznego powinno być przystosowane również do odladzania statków powietrznych gdyż obecne stanowisko nie jest w stanie obsłużyć tak dużego samolotu."

Wnoszę o rozpoczęcie prac projektowych nad przedłużeniem DS, co już wykonano na lotnisku w Rzeszowie i pojawiły się tam transkontynentalne loty pasażerskie do USA. Ponadto przedłużenie DS umożliwi konkurencję o loty cargo z portami lotniczymi Berlina 170 km dalej, gdzie przewozy ładunków lotniczych są wyższe niż w całej Polsce razem.

"Jak wykazała analiza zapotrzebowania na długość drogi startowej w celu jej dostosowania do operacji cargo prowadzonych statkami powietrznymi typu MD 11 należy zwiększyć jej długość o 700 metrów. Warunki terenowe na przedłużeniu osi drogi startowej pozwalają na zwiększenie jej długości odpowiednio o:
 200 metrów po stronie progu THR 24
 500 metrów po stronie progu THR 06."

Na końcach drogi startowej można wykonać płaszczyzny do zawracania statków powietrznych kategorii D z założeniem jednakże że powinno się minimalizować koszty inwestycji i jeśli te statki kategorii D będą mogły zawrócić na istniejącej DS, to może jednak tej inwestycji realizować nie trzeba od razu. Statki te po prostu zajmowałyby DS na czas zawracania.

"W związku z zainteresowaniem inwestorów zewnętrznych rozbudową bocznicy kolejowej w pobliżu płyty postojowej PPS 1, część tej płyty powinna zostać przebudowana w celu zapewnienia 2 miejsc postojowych dla samolotów kodu D zamiennie z jednym miejscem postojowym dla samolotu kodu E. W związku z brakiem możliwości odladzania ciężkich samolotów na PPS 3 miejsce postojowe powinno być równocześnie stanowiskiem odladzania statków powietrznych."

(wg Planu Generalnego na lata 2014- 2034)


Część 2
 dot. nieczynnych płyt postojowych PPS2 i PPS5 na terenie lotniska w Babimoście

W sąsiednim Berlinie osiągnięto w roku 2017 wskaźnik ok. 33 mln obsłużonych pasażerów (czyi niemal tyle ile w całej Polsce w roku 2016- 34 mln pax). Port lotniczy w przygranicznym woj. lubuskim mógłby stanowić rezerwę dla Berlina na wypadek nadzwyczajny, ale ma obecnie nieczynną część infrastruktury. Z możliwych 12 miejsc postojowych dla samolotów klasy C nieczynne są aż 4 takie potencjalne miejsca parkingowe. 

W przypadku gdyby port lotniczy miał zastąpić lotniska sąsiedniego Berlina na czas np. jakiegoś wypadku, ma on nieczynne aż 1/3 miejsc postojowych dla samolotów. 

Wnoszę petycję o rozpoczęcie przygotowań do naprawy i rozbudowy 2 lub 3 nieczynnych płyt spośród 6 płyt postoju samolotów (z których tylko cztery: PPS 3, 4 oraz PPS 1 i 6 dostępne są dla ruchu lotniczego).

Port Lotniczy Zielona Góra - Babimost posiada w sumie 6 płyt postoju samolotów, z czego cztery PPS 1, 3 i PPS 4 i 6 są użytkowane. Dalsze 2 płyty: PPS 5 i PPS 2 są zamknięte dla ruchu lotniczego.

Wydaje się że zamiast rozbudowywać PPS3/ PPS4 do łącznie 6 miejsc dla samolotów klasy C, szybciej, prościej i taniej jest dostosować pobliską PPS5 do przyjęcia jednego samolotu klasy C. Wymaga to montażu oznakowania, oświetlenia, oraz poszerzenia szerokiej na 12 metrów drogi kołowania TWY K1 (Drogi kołowania Kilo na odcinku od PPS3 do PPS5) do szerokości ok. 15-18 metrów szerokości.  Możliwe że także sama PPS5 musiałaby być nieznacznie powiększona, i wyposażona w oświetlenie.

Czy PPS 6 może zostać przygotowana do parkowania samolotu? W dokumentacji nie znalazłem informacji o wyznaczeniu miejsca postojowego na PPS6, byc może jest to spowodowane brakiem oświetlenia w tym miejscu. Czy można zainstalować tutaj oświetlenie?

Możliwe jest także uruchomienie płyty postojowej PPS 2 tworząc tutaj dwa miejsca postojowe dla samolotów klasy C. W sumie uruchomienie PPS2, PPS5, PPS6 dałoby dodatkowe 4 miejsca postojowe dla samolotów klasy C. 

Wskaźnik nośności PCN dróg kołowania TWY E i K4 wynosi 57 R/B/W/U. Możliwe jest więc doprowadzenie do płyty kołowania PPS 2 poszerzonej drogi kołowania od strony PPS1 z PCN 57 jeśli istniejąca szerokość TWY K4 zostanie zwiększona o 3-6 metrów (do 15 lub 18 metrów szerokości).   

W Planie generalnym zanotowano iż "Z powyższej tabeli Aircraft Classification Number dla samolotu Boeing B737-800 wynika, że przy obecnym PCN na drogach kołowania TWY A, E i TWY K4 umożliwia operowanie tym statkiem powietrznym przy maksymalnej masie dopuszczalnej masie startowej."- tak więc wydaje się możliwe uruchomienie dwóch nieczynnych płaszczyzn postojowych. 

Może to być konieczne w przypadku np. przekierowania ruchu lotniczego z pobliskiego Berlina lub w przypadku udostępnenia lotniska dla celów wojskowych.

Czytając o planach budowy nowych miejsc postojowych pomyślałem że warto przedstawić wielokrotnie tańsze rozwiązania - wykorzystanie istniejących PPS zamiast budowy nowych, przynajmniej na tym etapie rozwoju portu. Wnoszę o przeprowadzenie tych relatywnie niewielkich inwestycji. 

Część 3

dot. dostosowania lotniska w Babimoście do obsługi operacji lotniczych w sposób ciągły 



Wnoszę petycję o podjęcie prac na rzecz znacznego, wielokrotnego zwiększenia przepustowości operacyjnej lotniska w Babimoście w zakresie obsługi startów i lądowań statków powietrznych. 

Poprzez relatywnie niewielką inestycję możnaby uruchomić obsługę operacji lotniczych w sposób ciągły co może być niezwykle ważne w przypadu np. problemów portów lotniczych Berlina i konieczności przejęcia znacznego ruchu z pobiskiej aglomeracji. Obecnie przejęcie większego ruchu nie jest możliwe z powodu niewystarczającej- za wąskiej o ok. 3 metry- szerokości jednej z dróg kołowania.

Możliwe jest bowiem takie nieznaczne poszerzenie ciągu równoległych do pasa startowego dróg kołowania K1, K2, K3, K4, w sposób taki że wraz z drogą kołowania E stworzą one szanse maksymalnego wykorzystania przepustowości lotniska celem prowadzenia operacji startów/ lądowań w ciągły, płynny i dużo bezpieczniejszy sposób. 

Obecny sposób w którym droga kołowania K jest nieczynna, jest wyjątkowo czasochłonny, jest mniej bezpieczny i powoduje znaczne, wręcz radykalne ograniczenie przepustowości lotniska w sensie liczby możliwych do obsłużenia w ciągu godziny operacji lotniczych. 

Niewielka inwestycja jednakże może ten problem trwale rozwiązać.

Inwestycja w nieznaczne poszerzenie ciągłu równoległej drogi kołowania (o numerach K1, K2, K3, K4) jest inwestycją zastepczą w poprawę przepustowości ponieważ lotnisko nie jest wyposażone w drogę szybkiego zejścia. Pozwoli owe poszerzenie dróg kołowania na poprawę przepustowości celem pełnienia przez port lotniczy Babimost funkcji awaryjnej/ zastępczej w przypadku problemów lotnisk pobliskiego Berlina. 

Obecnie droga kołowania K1, K2, K3, K4 ma 12 m szerokości, i brakuje minimum 3 metrów szerokości by mogła zostać wykorzystana przez popularne obecnie samoloty klasy C. Już droga kołowania o szerokości 15- 18 metrów umożliwiłaby znaczne zwiększenie przepustowości lotniska dla obsługi np. popularnego modelu samolotu Boeing 737.

Oto wymogi dla tych maszyn odnoścnie szer. drogi kołowania na odcinku prostym: 

UK CAP168: 15 metrów
Australia: 18 metrów, FAA: możliwe że 15-18 metrów 

Polska:
C- 15,0 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów

o bazie kół*)poniżej 18 m

D- 18 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów

o bazie kół 18 m i więcej

- 18 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów

o odległości pomiędzy zewnętrznymi krawędziami skrajnych kół

głównego podwozia poniżej 9 m

- 23 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów

o odległości pomiędzy zewnętrznymi krawędziami skrajnych kół

głównego podwozia 9 m lub więcej

E- 23 m

Z planu generalnego lotniska:
"Modernizacja równoległej drogi kołowania TWY Ki,K2,K3,K4, którą zaprezentowano w Fazie 4 jako kolejną dodatkową opcję, umożliwi znaczne zwiększenie przepustowości operacyjnej lotniska w zakresie startów i lądowań statków powietrznych. Taka konfiguracja pozwoli maksymalnie wykorzystać przepustowość lotniska bez uruchamiania dodatkowych dróg zjazdowych z drogi startowej. Operacje będą mogły być wykonywane w sposób ciągły."

Opracowanie to podaje ponadto:

"Obszary drogi startowej oraz płyt postoju samolotów lotniska Babimost są wyposażone w system dróg kołowania (Taxiway - TWY). Istnieje jedna równoległa droga kołowania (TWY K) oraz pięć dojazdowych dróg kołowania (TWY A, B, C, D, E). Lotnisko nie posiada drogi szybkiego zejścia. Jedynie TWY A i TWY E są dostępne dla ruchu lotniczego i umożliwiają kołowanie do płyt postojowych. Równoległa droga kołowania oraz pozostałe drogi kołowania są w tej chwili zamknięte dla ruchu lotniczego. Jedynie droga kołowania TWY K4 (część TWY K) jest dostępna do kołowania wzdłuż PPS 1, jako przedłużenie drogi kołowania TWY E.
Na drogach kołowania występuje oznakowanie krawędziowe oraz poprzeczki zatrzymania. TWY A dodatkowo posiada oznakowanie osi i miejsc oczekiwania oraz światła krawędziowe." (...)

"Modernizacja równoległej drogi kołowania TWY Ki,K2,K3,K4, którą zaprezentowano w Fazie 4 jako kolejną dodatkową opcję, umożliwi znaczne zwiększenie przepustowości operacyjnej lotniska w zakresie startów i lądowań statków powietrznych. Taka konfiguracja pozwoli maksymalnie wykorzystać przepustowość lotniska bez uruchamiania dodatkowych dróg zjazdowych z drogi startowej. Operacje będą mogły być wykonywane w sposób ciągły." (wg Planu Generalnego na lata 2014- 2034)

W ten sposób na drodze kołowania K która, służyłaby jako kolejna czynna droga kołowania, mogłaby powstać równoległa do DS, węższa ADS (awaryjna droga startowa). W moim rozumieniu jest to druga droga startowa, mająca mniejszą szerokość i znaczenie tylko awaryjne.

Pozwoli to na oferowanie połączeń samolotami popularnych typów w sposób ciągły w przypadku awarii np. portu lotniczego SXF Schoenefeld w Berlinie. Sąsiedni Berlin w swoich portach odprawia niemal tyle pax lotniczego niż cała Polska razem wzięta, a dystans do Berlina to ok. 170 km. W 2017 r. na obu lotniskach Berlina obsłużono 33,3 miliony pasażerów. Stawia to Berlin na trzecim miejscu w Niemczech i jest to niewiele mniej niż obsłużono pasażerów we wszystkich lotniskach całej Polski w 2016 roku (34 mln 6 tys. w roku 2016).

Inwestycja w udrożnienie obsługi lotniczej na lotnisku w Babimoście umożliwi oferowanie usług w przypadku awarii czy problemów lotnisk pobliskich. Nakład finansowy w stosunku do osiągniętej poprawy jest stosunkowo niewielki. Samorząd może tą inwestycje sfinansować ze środków własnych jako projekt własny.



opinia MI:

Szanowny Panie,

 MI nie planuje budowy lotniska centralnego w miejscu obecnego portu
lotniczego Babimost.


Z poważaniem


Zespół prasowy

Ministerstwo Infrastruktury


Załącznik:
Graficzna propozycja rozwoju lotniska

















--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra


Posted by Telewizja Opera on 04:19. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Petycja do zarządu PPL: Propozycja rozwoju lotniska w zarządzie PPL

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery