dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Odzyskiwanie odszkodowań od przewoźników kolei za opóźnienie jest niełatwe....

Redakcja serwisu otrzymała list z odpowiedziami UTK Urząd Transportu Kolejowego na pytanie o odszkodowanie za opóźnienie pociągu. Jak się okazuje- wszystko zależy od przyczyny opóźnienia. 

Opr. Adam Fularz

---------- Wiadomość przekazana z Utk----------
Od: <pasazer na s. utk.gov.pl>
Data: czwartek, 17 września 2020
Temat: Odpowiedź UTK: Utrudnienia w realizacji podróży na trasie Giżycko - Zielona Góra [DPP-WOPN.612.642.2020]
Do: adam na s. wieczorna.pl


Szanowny Panie,

w nawiązaniu do Pana korespondencji z 23 sierpnia 2020 r. dziękujemy za kontakt z Urzędem Transportu Kolejowego (UTK).

W przekazanej wiadomości e-mail nie sprecyzował Pan pociągu, którego opóźnienie spowodowało utrudnienia w kontynuacji Pana podróży. Z treści skargi wynika jednak, że był to prawdopodobnie pociąg TLK nr 35104 Branicki (rel. Kraków Główny - Gdynia Główna). Weryfikacja przeprowadzona przez UTK w Systemie Ewidencji Pracy Eksploatacyjnej (SEPE) wykazała, że powodem opóźnienia ww. składu było, m.in.: wstrzymanie ruchu z powodu awarii innego pociągu, potrącenie zwierzyny domowej oraz wydłużony czas lokowania podróżnych.

Niezależnie od powyższego, podmiotem właściwym w kwestii wyjaśniania przyczyn opóźnień jest przewoźnik, w tym przypadku:

"PKP Intercity" Spółka Akcyjna
Aleje Jerozolimskie 142A
02-305 Warszawa

Wskazujemy ponadto, że podróżni mają prawo do złożenia reklamacji w związku z opóźnieniem składu pasażerskiego.

Zasady wypłaty rekompensat z tytułu opóźnień pociągów dalekobieżnych wynikają z rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym (Dz. Urz. UE L 315 z 03.12.2007, str. 14, ze sprost.) dalej jako: "rozporządzenie 1371/2007".

Art. 17 ust. 1 rozporządzenia 1371/2007 stanowi, że pasażer może zażądać od przedsiębiorstwa kolejowego odszkodowania za opóźnienie w przypadku opóźnienia pomiędzy podanym na bilecie miejscem wyjazdu i miejscem docelowym, za które nie otrzymał on zwrotu kosztów biletu. Minimalna kwota odszkodowania wynosi:
a) 25 % ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut;
b) 50 % ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej.

Przepis art. 17 ust. 3 zdanie drugie i trzecie rozporządzenia 1371/2007 stanowi natomiast, że przedsiębiorstwa kolejowe mogą wprowadzić próg minimalny, poniżej którego odszkodowanie nie będzie wypłacane. Wysokość progu nie przekracza 4 euro.

"PKP Intercity" S.A. wprowadziła próg wypłaty rekompensat za opóźnienia pociągów. Zgodnie z § 25 ust. 7 Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez "PKP Intercity" S.A., dalej jako: "RPO-IC", wynosi on 16,00 zł, a zatem na chwilę obecną nie przekracza 4 euro.

Prosimy mieć jednak na uwadze, że przytoczone regulacje unijnego rozporządzenia nie ograniczają prawa pasażerów wszystkich kategorii pociągów w Polsce do reklamacyjnego dochodzenia roszczeń z tytułu naprawy szkody na podstawie krajowych przepisów Kodeksu cywilnego (tj. art. 363 § 1 i 471 k.c.) oraz ustawy Prawo przewozowe. W tym przypadku brak jest progów kwotowych limitujących odszkodowanie.

Zgodnie z art. 62 ust. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 8), przewoźnik odpowiada za szkodę, jaką poniósł podróżny wskutek opóźnionego przyjazdu lub odwołania regularnie kursującego środka transportowego. Odpowiedzialność może obejmować rzeczywistą stratę na mieniu, jak również utracone pożytki.

W przypadku dochodzenia roszczeń na podstawie ww. przepisów krajowych konieczne jest udowodnienie przewoźnikowi poniesionej straty (np. przedstawienie rachunków mających związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy faktem opóźnienia pociągu a powstałą szkodą). Co istotne, przewoźnik może uchylić się od odpowiedzialności, jeżeli opóźnienie pociągu i powiązana z nim szkoda wynikły z przyczyn całkowicie od niego niezależnych, tj. ze zdarzeń nadzwyczajnych:
- na powstanie których nie miał on wpływu (np. utrudnienia na szlaku po nawałnicy),
- których, mimo zachowania należytej staranności, nie mógł przewidzieć lub których skutkom nie mógł zapobiec (np. wtargnięcie pod pociąg osoby postronnej czy zderzenie pociągu z samochodem na niestrzeżonym przejeździe drogowo-kolejowym).

Nie jest to więc odszkodowanie za sam fakt opóźnienia środka transportowego, lecz za udowodnioną stratę materialną powstałą wskutek opóźnionego przyjazdu pociągu do stacji docelowej zgodnej z danymi na bilecie.

Do zdarzeń nadzwyczajnych nie zaliczają się jednak przypadki awarii taboru niewywołanej czynnikami zewnętrznymi, samoczynne usterki urządzeń sterowania ruchem kolejowym czy niewłaściwa organizacja prac torowych. Za takie zdarzenia przewoźnicy ponoszą odpowiedzialność odszkodowawczą.

Usystematyzowane informacje na temat zasad dochodzenia roszczeń z tytułu opóźnień pociągów znajdzie Pan w artykule poradnikowym UTK pod adresem: https://utk.gov.pl/pl/aktualnosci/14068,Odszkodowanie-za-opozniony-pociag.html?search=37004438

Formularz reklamacyjny spółki PKP Intercity znajduje się na stronie:
https://www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/obsluga-klientow/reklamacje-i-skargi/zglos-reklamacje.html

Przewoźnik będzie miał obowiązek rozpatrzyć reklamację w przepisowym terminie do 30 dni od momentu jej wpływu. O dochowaniu wymaganego terminu decyduje data wysłania odpowiedzi.

Istotnym dokumentem, który należy dołączyć do reklamacji jest kopia (skan lub czytelne zdjęcie) biletu papierowego lub plik/numer biletu internetowego na przejazd pociągiem. Prosimy o zachowanie jego oryginału na wypadek, gdyby jego dostarczenie do spółki kolejowej okazało się na dalszym etapie sprawy niezbędne.

W przypadku gdy odpowiedź przewoźnika nie będzie dla Pana satysfakcjonująca, ma Pan prawo złożyć wniosek do Rzecznika Praw Pasażera Kolei przy Prezesie UTK w celu polubownego rozwiązania sporu pasażerskiego. Formularz wniosku wszczynającego postępowanie i więcej informacji o tej procedurze znajdzie Pan na stronie Rzecznika: https://www.pasazer.gov.pl

Zaznaczamy również, że zgodnie z § 23 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. 2020 poz. 1356, z późn. zm.): danym środkiem transportu albo pojazdem można przewozić, w tym samym czasie, nie więcej osób niż wynosi 100% liczby miejsc siedzących albo 50% liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących określonych w dokumentacji technicznej lub dokumentacji techniczno-ruchowej dla danego typu środka transportu albo pojazdu przy jednoczesnym pozostawieniu w środku transportu albo pojeździe co najmniej 50% miejsc siedzących niezajętych.

"PKP Intercity" S.A. wybrała limit odnoszący się do liczby 100% dostępnych w pociągu miejsc do siedzenia, całkowicie wyłączając na okres epidemii COVID-19 sprzedaż biletów bez gwarancji miejsca siedzącego. Rozwiązanie takie pozwala spółce ściśle przestrzegać wynikający z przepisów limit przewozu pasażerów w transporcie zbiorowym i zapobiegać przypadkom przepełnienia pociągów.

Prosimy o przyjęcie powyższych informacji.

Jednocześnie informujemy, że zasady przetwarzania Pana danych osobowych znajdują się w załączonym pliku.

Z poważaniem
Martyna Biernacka

Specjalista
Departament Przewozów Pasażerskich

Urząd Transportu Kolejowego
Al. Jerozolimskie 134
02-305 Warszawa
NIP: 526-26-95-081 REGON: 015481433


(... )



==============cytowana wiadomość==============

From: Adam Fularz [mailto:adam na s. wieczorna.pl]
Sent: Sunday, August 23, 2020 9:29 PM
To: UTK <utk na s. utk.gov.pl>
Subject: Skarga na koleje w Polsce -brak gwarancji podróży

 

Do Utk

Utknalem podczas wakacyjnych wyjazdów- dziś z Giżycka nie mogłem się wydostać.  Jeden pociąg co odjechał ok. 18-tej mial opóźnienie 1.5 do 2 godziny i zerwał przesiadki a inny- połączenie przesiadkowe z Mazur z Giżycka do Zielonej Góry przez Ełk Białystok i Wrocław- niestety nie mogłem kupić biletu bo nie było już miejsc w pociągu Intercity.  

 

Pozdrawiam

Adam Fularz

Redakcja Polish News Agency



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl




--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Posted by Telewizja Opera on 21:31. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Odzyskiwanie odszkodowań od przewoźników kolei za opóźnienie jest niełatwe....

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery