dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Wniosek o Plan Ratunkowy dla lotnisk w Zamościu i Białej Podlaskiej


Wniosek do podjęcia natychmiastowych działań w celu ożywienia rynku lotniczego w Polsce Południowo-Wschodniej

do Radnych Sejmiku Woj. Lubelskiego
Drodzy Państwo,

Jako ekonomista zauważyłem że wiele lotnisk przed II wojną światową miało ruch pasażerski. Szczególnie na terenie dawnego zaboru pruskiego każde większe miasto kiedyś miało stałe rozkładowe połączenia lotnicze.

Połączenia takie można wznowić korzystając z popularnych w innych krajach typów samolotów pasażerskich. Wielu przewoźników wykorzystuje kilkudziesięciomiejscowe maszyny mogące wznieść się z takich lotnisk jak te mające zaledwie 1200 metrów pasa startowego, czasem nawet mniej.

Daje to szansę stworzenia w Polsce na Lubelszczyźnie sieci biznesowych połączeń obejmujących lotniska:
  1. Zamość (lotnisko Mokre, zniszczone, kiedyś ok. 1300 - 1500 metrów pasa betonowego).

    Lotniskiem mogącym oferować połączenia krajowe jest rozbudowany port Zamość. Na jego modernizację środki wydali członkowie aeroklubu. Możliwe jest wydłużenie pasa podczas odbudowy zniszczonego pasa startowego w kierunku zachodnim oraz w kierunku wschodnim. W przyszłości możliwa jest modernizacja oświetlenia oraz montaż urządzeń nawigacyjnych kosztem ok. 10 mln PLN, celem obsługi połączeń pasażerskich. Nowozmodernizowany port lotniczy Zamość mógłby mieć pas o długości np. 1200- 1300 metrów, co umożliwi przyjmowanie lotów rozkładowych samolotami klasy STOL. Z Zamościa mały, np. 18- miejscowy samolot klasy STOL dowoziłby pasażerów na przesiadki do hubów (portów przesiadkowych). Loty te musiałyby być subwencjonowane przez władze publiczne, wzorem np. władz woj. Lubuskiego dofinansowujących loty samolotami typu STOL do portu lotniczego Zielona Góra- Babimost. Te same linie mogłyby włączyć Zamość do swojej siatki połączeń.

  2. Chełm (lotnisko miejskie akademickie Deptułycze, kilkaset metrów pasa z możl. odbudowy do możliwych 1500 metrów .)
  3. Biała Podlaska koło atrakcji turystycznej Białowieża (ok. 2500 metrów długości pasa startowego)
Na tych lokalnych lotniskach dodanoby miniterminale pasażerskie, oraz szereg udogodnień dla podróżnych w lotach krajowych które odbywanoby ok. dwa razy w tygodniu w szczytach przewozowych- np. w poniedziałki rano do Warszawy, ew. Gdańska czy dużych miast, w piątki wieczorem loty na lokalne lotniska.

W Polsce linię lotniczą do Radomia na początku jej działalności czeskie linie lotnicze Czech Airlines obsługiwały samolotem ATR. Loty tego typu wymagałyby jakichś dotacji.

Redakcja wzywa Samorząd Woj. Lubelskiego do podęcia natychmiastowych działań w celu rozwoju tutejszego rynku lotniczego.

1. W Lwowie i w Brześciu działają pasażerskie lotniska, połączone z siecią transportu zbiorowego, czego nie można powiedzieć w żaden sposób o lokalnych lotniskach po polskiej stronie granicy. Te nie działają (Zamośc, Biała Podlaska, Chełm) mimo możl. technicznych ich naprawy.

2. Istnieje możl. uruchomienia połączeń przesiadkowych do Okęcia z lotnisk w Zamościu w Białej Podlaskiej. Proponuję naprawę lotniska w Zamościu Mokrem. Nowy Port Lotniczy Zamość, ze względu na swój krótki pas startowy, należałby do kategorii lotnisk miejskich (tzw. City Airport) lub małych regionalnych, która pojawiła się na świecie ok. 10 lat temu. Lotnisko to przyjmowałby loty krajowe wykonywane niewielkimi samolotami (z ATR-ami włącznie) oraz niektóre loty międzynarodowe wykonywane mniejszymi maszynami i zorientowane byłoby pod obsługę ruchu regionalnego i turystycznego. Uważam, że powstanie tego typu portu lotniczego jest kluczowe dla dalszego rozwoju Zamościa jako miasta o rosnącym znaczeniu gospodarczym.

3. Rząd zaproponował że utrzyma/ obroni rynek lotniczy poprzez 
3a) nowy lotniczy centralny port pod Warszawą, 
3b) dowóz pasażerów drogą lądową tamże.

4. W Babimoście, 33 km od siedziby redakcji działa podobne lokalne lotnisko. Z obiektu terminalu odlotów w Nowym Kramsku oferowano w niskich cenach dolot dwa razy dziennie na przesiadkę na inne samoloty w Warszawa- Okęcie, obecnie jest to jeden lot dziennie. To samo jest możliwe i w Zamościu i w Białej Podlaskiej. Są to miejsca o większym potencjale niż np. wieś Nowe Kramsko i pobliski 3-tysięczny Babimost. Jest szansa, że lotniska w Białej Podlaskiej czy Zamościu mogą prześcignąć wynikami lotnisko pasażerskie w Babimoście- Nowym Kramsku.  

5. Jako ekonomista obawiam się że model zaproponowany przez Rząd jurysdykcji Rzeczpospolita Polska w celu obrony tutejszego rynku lotniczego przed przejęciem jest niesprawny, obarczony błędem logicznym. Podróżny lecący np. z obiektu w Białej Podlaskiej czy Zamościu przesiadaliby się w piaście czy hubie lokalnym w Lublinie albo nawet  w hubie centralnym ulokowanym w  planowanej przez rząd lokalizacji pod Warszawą. Obecnie nie jest to możliwe. 

6. Wnoszę o tymczasową aktualizację planu rozwoju rynku lotniczego celem obrony majątku ludności województwa lubelskiego przed dalszą deprecjacją. Otóż- tutejsze 2 porty lotnicze zbudowane przed wojną, jeden po wojnie, lotniska rozbudowanie obecnie, zyskałyby na wartości jeszcze bardziej. Uruchomionoby niewielką ofertę dotowanych połączeń krajowych. Szkic sieci dołączono.

7. Redakcja przedstawia plan ratunkowy:

- przygotowanie ew. odtworzenie i. przedłużenie drogi startowej oraz dostosowanie terminali lotnisk Zamość Mokre, Biała Podlaska do lotów pasażerskich samolotem ATR.. Poszerzenie dróg kołowania i płaszczyzn postojowych. Cel to możliwość konkurencji na rynku za pomocą infrastruktury drogi startowej. Uruchomienie połączeń dwa razy w tygodniu- dotowanych, na trasie Warszawa-Biała Podlaska- Zamość albo Warszawa-Zamość- Biała Podlaska, w piątki wieczorem z Warszawy, w poniedziałek z samego rana- do Warszawy.. Propozycje dla terminali (lokalne doświadczenia ze wsi Nowe Kramsko) przedstawiono poniżej:

image 
Fot. Namiotowa poczekalnia pasażerska lotniska w Nowym Kramsku w czasie sezonu lotów czarterowych. Obecnie kupiono większy namiot na lotnisko w nowym Kramsku w Babimostu, celem obsługi podróżnych większych samolotów. To samo wystarczy w Arłamowie czy w Mielcu. Redakcja nie proponuje inwestycji w terminal, jedynie w część airside. 

Plany dla Lotniska Zamość 2011r.


Samorządy Miasta , Gminy i Powiatu wyrażają zainteresowanie i chęć rozwoju małego ruchu pasażerskiego, dla mniejszych ( do 30 miejsc ) samolotów pasażerskich. Starosta Powiatu Zamojskiego Henryk Matej, Prezydent Zamościa Marcin Zamoyski oraz Wójt Gminy Zamość Ryszard Gliwiński czynili i czynią starania, aby na bazie Lotniska w Mokrem uczynić okno na świat dla Zamojszczyzny. I nie chodzi, o to aby nagle tysiące mieszkańców nie najbogatszych terenów Rzeczypospolitej wzięli kredyty i rzucili się do podróżowania liniami lotniczymi. Głównie chodziło o ułatwienie potencjalnym inwestorom dotarcie na Zamojszczyznę. A także stworzenie nowej możliwości dotarcia turystów w przepiękne Polskie tereny. Można także uruchomić połączenia taksówek powietrznych do Mińska i Lwowa. Lotnisko leży zaledwie około 4 km od centrum Miasta. Dogodny jest także dojazd do Biłgoraja, Krasnobrodu i Tomaszowa Lubelskiego. Marzeniem jest niewielki nowoczesny terminal, betonowa DS., wieża kontroli i nawigacji lotów. W województwie jedyne nowo budowane lotnisko jest w Świdniku, które jest popierane przez Rząd Rzeczypospolitej.

...)

http://www.polot.net/?p=167

Fotografie portu w Zamościu


 


Strona 1,2,3- Port lotniczy Zamość- wg dlapilota.pl, Konieczne jest przedłużenie pasa startowego aby obsługiwać loty pasażerskie. Autor zdjęć: Bogusław S. Kafarski


Załącznik:

Załącznik: Korzyści ekonomiczne z lotniska

 

Rozdział ten w całości pochodzi z tekstu pt. „Memorandum w sprawie inwestycji w rozwój Portu Lotniczego Łódź Lublinek", por. http://www.rotwl.pl/. (opracowane przez: Stowarzyszenie „Lotnisko dla Łodzi"na podstawie raportu „Oddziaływanie społeczne i ekonomiczne portów lotniczych w Europie", wydanego przez ACI Europe - Airports Council International w styczniu 2004 r.)

 

 

Port lotniczy stanowi niezbędną infrastrukturę regionu, służącą wspieraniu rozwoju ekonomicznego i przemian społecznych. Lotnisko to także przedsiębiorstwo, zdolne po osiągnięciu pewnego rozmiaru, zarówno do wypracowania zysków dla swoich udziałowców, jak i do generowania dochodów firm, położonych w zasięgu jego oddziaływania.

 

Komisja Europejska wyraziła dobitnie swoje stanowisko w tej kwestii w raporcie „Transport White Paper": „Trudno jest sobie wyobrazić dynamiczny wzrost gospodarczy, zapewniający tworzenie miejsc pracy i dobrobyt społeczeństwa, bez sprawnego systemu transportu, który pozwala wykorzystać wszystkie możliwości, jakie jest w stanie wygenerować zarówno rynek krajowy, jak i globalny."


Całokształt oddziaływania ekonomicznego portów lotniczych można opisać w następujących czterech wzajemnie zależnych kategoriach:

 

1.    Wpływ bezpośredni – to miejsca pracy i przychód, będące w całości lub przeważającej mierze wynikiem funkcjonowania operacyjnego lotniska,

2.    Wpływ pośredni – to miejsca pracy i przychód, wytworzone w gospodarce regionu przez sieć dostawców towarów i usług dla lotniska,

3.    Wpływ indukowany (wynikowy) – to miejsca pracy i przychód, wytworzone w gospodarce regionu poprzez wydawanie dochodów pracowników zatrudnionych w firmach powstałych w wyniku oddziaływania bezpośredniego i pośredniego lotniska,

4.    Wpływ katalityczny – to miejsca pracy i przychód, wytworzone w gospodarce regionu poprzez szeroką rolę lotniska we wzmacnianiu produktywności przedsiębiorstw i sprzyjaniu napływowi nowych inwestycji oraz zwiększeniu ruchu turystycznego.

 

 

Dobry dostęp do rynków, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych, za pomocą dogodnych połączeń transportowych jest uważany za absolutnie podstawowy warunek do podejmowania decyzji o lokowaniu nowych inwestycji. Dotyczy to zwłaszcza branży związanych z zaawansowanymi technologiami. Region w promieniu 30 minut jazdy od lotniska doświadcza niezwykle szybkiego wzrostu gospodarczego. Przykłady: 31% przedsiębiorstw zlokalizowanych w strefie oddziaływania portu lotniczego w Monachium wskazało czynnik bliskości lotniska jako kluczowy dla lokalizacji firmy. 80% podmiotów produkcyjnych w Hamburgu określiło wpływ portu lotniczego jako istotny w pozyskiwaniu nowych klientów.

 

Rozwój firm w niektórych branżach jest w sposób szczególny uzależniony od dogodnego dostępu do transportu lotniczego. Należą do nich:

ubezpieczenia

bankowość i finanse

transport

poligrafia

przemysł paliwowy

media

usługi biznesowe

badania i rozwój (R&D)

informatyka

przemysł precyzyjny.

 

Tereny wokół lotnisk są często wykorzystywane do tworzenia stref inwestycyjnych.

Obecność portu lotniczego jest wskaźnikiem atrakcyjności i poziomu życia w regionie.

 

Obsługa każdego miliona pasażerów w okresie rocznym, wymusza stworzenie około 1000 miejsc pracy w samym porcie lotniczym (wpływ bezpośredni), a 2000 miejsc pracy łącznie w regionie. Pozwala to zwiększyć dochód regionu brutto od 1,4 do 2,5%. Liczba miejsc pracy, stworzonych w efekcie oddziaływania bezpośredniego, może być jeszcze wyższa w przypadku niewielkich lotnisk, nie odnoszących korzyści z efektu skali, i wynosić nawet 1700.

 

Dobra jakość pasażerskich i towarowych połączeń lotniczych jest kluczowa dla konkurencyjności regionu.

 

Zwiększenie liczby połączeń lotniczych wpływa na potencjał wzrostu gospodarczego regionu, który z kolei powoduje wzrost zapotrzebowania na nowe połączenia lotnicze, tworząc samonapędzający się układ.

 

Obecność portu lotniczego wpływa pobudzająco na rozwój gospodarczy regionu poprzez:

·         przyciąganie i lokalizację nowych inwestycji, szczególnie zagranicznych,

·         zapobieganie uciekaniu firm z regionu,

·         zwiększenie konkurencyjności firm poprzez stworzenie im możliwości ekspansji na nowe rynki

·         stymulowanie eksportu poprzez bezpośrednie połączenia transportowe z ważnymi rynkami

·         poprawę jakości życia mieszkańców

·         zwiększanie liczby przybywających turystów.

 

Łatwy dostęp do globalnej sieci połączeń lotniczych jest szczególnie ważny dla regionów niestołecznych. W dobie globalizacji sprzyja to przenoszeniu przedsiębiorstw do tych regionów.

 

Posiadanie własnego portu lotniczego jest szczególnie ważne dla miast, organizujących dużą liczbę imprez: targowych, sportowych, naukowych i kulturalnych.

 

Nawet niewielkie lotniska mogą mieć olbrzymi wpływ na aktywność ekonomiczną firm w swoim regionie.

 

Obecność funkcjonalnego lotniska jest niezwykle istotna w rejonach, w których istnieje możliwość połączeń z innymi środkami transportu, posiadających węzły autostradowe i szybką kolej. Zapewnia to często funkcjonowanie takiego regionu jako centrum logistycznego.

 

Porty lotnicze wybitnie sprzyjają tworzeniu i rozwojowi centrów nowoczesnych technologii. Przykład: Centrum Sophia-Antipolis Science Park, położone obok lotniska w Nicei przyciągnęło 1 227 firm zatrudniających łącznie 24 550 pracowników.

 

Aktualnie wzrasta rola towarowego transportu lotniczego. Obecnie już ponad 30% przewozów towarów (według wartości) odbywa się drogą lotniczą.

 

Z powodu braku dostępności połączeń lotniczych wiele regionów zostało pozbawionych korzyści wynikających z ponadregionalnego wzrostu gospodarczego, co skutkuje osłabieniem ich atrakcyjności jako całości.

 

Port lotniczy i firmy z nim powiązane, tworzą miejsca pracy dla wielu wysoko wykwalifikowanych fachowców, wpływając na ogólny poziom wykształcenia w regionie.

 

Obszary wokół lotnisk cechują się niższą stopą bezrobocia w porównaniu do terenów bardziej oddalonych.

 

Szczególnie korzystnym rozwiązaniem dla portów lotniczych jest tworzenie na swoim terenie baz linii lotniczych. Ma to istotny wpływ na zwiększenie liczby miejsc pracy, generowanych przez lotnisko.

 

Lotnisko odprowadza podatki, zarówno do budżetu lokalnego, jak i centralnego. Port lotniczy, po osiągnięciu pewnego rozmiaru, jest z zasady dochodowym przedsiębiorstwem. Przyjmuje się, że zyski pojawiają się najczęściej po przekroczeniu progu 500 000 pasażerów rocznie. Jeżeli lotnisko obsługuje również ruch towarowy, wymagana liczba pasażerów jest odpowiednio mniejsza. Nawet jeżeli port lotniczy nie przynosi zysków jako spółka, jego stymulujący wpływ na gospodarkę regionu wielokrotnie przewyższa bilansowe straty spółki zarządzającej lotniskiem.

 

Lotnisko ma poważny wpływ na liczbę turystów, odwiedzających region. Szacuje się, że obecnie około 1/3 turystów, przyjeżdżających do dużych miast, korzysta z transportu lotniczego. Polska należy do pierwszej dziesiątki państw europejskich, które odwiedza najwięcej turystów. Pojawienie się na rynku przewoźników niskokosztowych stworzyło nowy rodzaj turystyki, określanej jako turystyka „weekendowa". Celem takich wyjazdów są często nowe miejsca, niepopularne wcześniej na turystycznym rynku. Przykład: Badania przeprowadzone w Cork w Irlandii wskazują, że 40% turystów nie pojawiłoby się w tym regionie, gdyby nie istnienie połączeń lotniczych. Ocenia się, że przyjazdy tych właśnie turystów pozwoliły ocalić w Cork blisko 4 000 miejsc pracy. Rozwój turystyki poza poprawą wskaźników ekonomicznych ma trudny do przecenienia korzystny wpływ społeczny.

 

Lotnisko jest niezbędne dla miast z dużą społecznością akademicką. Połączenia lotnicze warunkują żywą wymianę międzynarodową studentów i kadry naukowej, a co za tym idzie swobodny przepływ idei.

 

Wzrastająca pozycja na rynku przewoźników niskokosztowych stwarza niespotykane w przeszłości możliwości dynamicznego wzrostu liczby pasażerów, obsługiwanych przez niewielkie, marginalne dotąd lotniska.

 

Zdaniem zdecydowanej większości analityków przemysł lotniczy czeka w najbliższych latach szybki stabilny wzrost.

 

Komisja Europejska uważa mobilność, którą zapewnia transport (zwłaszcza lotniczy), za podstawowy element w dalszej integracji europejskiej. Połączenia lotnicze zwiększają przepływ zasobów ludzkich, co ma znaczący wpływ na redukcję bezrobocia. Stopniowe otwieranie rynków pracy przez „starych" członków Unii Europejskiej stwarza tutaj nowe możliwości.

 

Utrata połączeń lotniczych prowadzi, nawet w krótkiej perspektywie czasowej, do niepożądanych zmian w gospodarce regionu. Przykład: Badania przeprowadzone po bankructwie linii lotniczych Swissair, wskutek którego doszło do likwidacji połączeń niektórych szwajcarskich lotnisk z Zurychem. Wykazały one spadek regionalnego produktu brutto w tych kantonach nawet o 3%. Podobne skutki może mieć zaniechanie rozbudowy lotniska, uniemożliwiające otwieranie nowych połączeń.


--

--


Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra



Posted by Telewizja Opera on 08:42. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Wniosek o Plan Ratunkowy dla lotnisk w Zamościu i Białej Podlaskiej

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery