Czy ruszą na powrót pociągi do Trzebieży?
WIiT.II.8061-54.2024-BJ Pan Adam Fularz e-mail:(..)wieczorna.pl
Szanowny Panie,
W odpowiedzi na przesłane zapytanie w sprawie stanu linii kolejowej nr 406 oraz planów jej wykorzystania, przekazuję stosowne informacje. Linia kolejowa nr 406 Szczecin Gł. – Trzebież Szczeciński wchodzi w skład krajowej infrastruktury kolejowej zarządzanej przez narodowego zarządcę infrastruktury kolejowej tj. PKP PLK S.A. (PKP PLK). Infrastruktura ta udostępniana jest odpłatnie i na równych zasadach wszystkim przewoźnikom operującym w Polsce. W związku z powyższym to PKP PLK jest właściwym adresatem Pańskich pytań na większość poruszanych przez Pana tematów. Województwo siłą rzeczy dysponuje w tym zakresie niepełną wiedzą, którą posiadło w związku z realizowanymi zadaniami własnymi bądź ze źródeł ogólnodostępnych. Od 2002 roku z uwagi na zły stan techniczny linia 406 wykorzystywana jest wyłącznie do obsługi ruchu towarowego. Aktualnie PKP PLK prowadzą modernizację tej linii dla potrzeb uruchomienia przewozów pasażerskich w postaci pociągów Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Według zapowiedzi Zarządcy infrastruktury kolejowej prowadzone prace powinny zakończyć się na początku 2026 roku. Linia nr 406 została ujęta w Planie zrównoważonego rozwoju transportu w województwie zachodniopomorskim, który opracowany został w 2013 roku. W myśl tego dokumentu, a także zgodnie z zapisami Studium wykonalności budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem linii kolejowych nr 273, 351, 401 i 406, przewiduje się uruchomienie przewozów pasażerskich o charakterze aglomeracyjnym jedynie na odcinku Szczecin – Police i ma to nastąpić w połowie 2026 roku, tj. po zakończeniu modernizacji omawianej linii oraz wszelkich procedur administracyjnych związanych z jej dopuszczeniem do eksploatacji. Zgodnie z zapisami ww. Studium wykonalności przewiduje się, że pociągi kursować będą z częstotliwością co 30 minut w godzinach szczytów przewozowych oraz co 60 minut w godzinach Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego Wydział Infrastruktury i Transportu Adres siedziby: ul. Mazowiecka 14; Szczecin tel.: (+48) 91 454 27 93 e-mail: wiit@wzp.pl Adres korespondencyjny: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 40, 70-421 Szczecin www.wzp.pl pozaszczytowych. Na obecnym etapie nie przewiduje się uruchomienia przewozów pasażerskich na odcinku Police – Trzebież Szczeciński, lecz w przyszłości w przypadku wyrażenia takiej woli oraz przy zapewnieniu finansowania przewozów przez Partnerów Projektu SKM, tj. przez samorządy zrzeszone w Stowarzyszeniu Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, uruchomienie przewozów pasażerskich na dalszym odcinku linii nr 406 nie jest wykluczone. Jednak ostateczna decyzja będzie musiała być poprzedzona analizą potrzeb i zachowań komunikacyjnych mieszkańców. Pociąg jest bowiem środkiem transportu predestynowanym do obsługi dużych potoków pasażerów, a nie pojedynczych osób. W przypadku niewielkiej liczby pasażerów konieczne jest rozważenie innych rozwiązań, adekwatnych do realnych potrzeb, za czym przemawiają zarówno argumenty ekonomiczne jak i środowiskowe. Licząc, iż uzna Pan powyższe informacje za wyczerpujące, zapewniam, że Organizator kolejowych przewozów pasażerskich w województwie zachodniopomorskim dokłada wszelkich starań, by przewozy te w jak najwyższym stopniu odpowiadały potrzebom i oczekiwaniom mieszkańców regionu oraz turystów odwiedzających Pomorze Zachodnie, a także by świadczone były z możliwie najwyższą dbałością o punktualność i warunki podróży.
Z poważaniem, p.o. Zastępcy Dyrektora Wydziału Infrastruktury i Transportu Roman Herczyński