dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Do dziennikarza trójmiejskiej Gazety Wyborczej- Autostrada Północna a Kolej Wschodnia

Zielona Góra, 7 października 2008

Szanowny Panie,

Jako ekolog i ekonomista transportu uważam że gdyby motoryzacja indywidualna miała pokryć chociażby pełne koszty utrzymania infrastruktury (300 tys. km dróg) to cała epoka samochodu osobowego wylądowałaby na smietniku historii. Martwi mnie więc Pana zaangażowanie w promowanie Autostrady Północnej, przy jednoczesnym zapomnieniu o przedwojennej linii kolejowej "średnio dużych prędkości" z Gdańska do Berlina. Przedwojenna średnia prędkość handlowa na tej linii- 140 km/godz. (na większości linii, wraz z postojami i spowolnieniami na łukach) do dziś jest w tym kraju niepobita.

Odnośnie dróg i kolei: Są oczywiście przesłanki za tym aby korzystanie z infrastruktury odbywało się po kosztach krańcowych, ale nawet wówczas samochody powinny ponosić owe koszty krańcowe. Ile powinna płacić ciężarówka jeśli zużywa nawierzchnię drogi w stopniu 150 tys. razy większym niż jeden samochód osobowy? W Czechach i w RFN jest już myto elektroniczne na drogach. Ponadto koszty krańcowe nie powinny byc już stosowane gdy przepustowość infrastruktury została wyczerpana, wówczas kierowcy powinni płacić już nie wg kosztów krańcowych, ale pokrywać też koszty kapitałowe.

Wracając do linii kolejowej Gdańsk- Berlin. Trasa wiodła z Gdańska przez Tczew, Chojnice, Piłę, Gorzów do Berlina. Istnieje nawet stowarzyszenie starające się o nadanie odpowiedniego statusu tej linii kolejowej i wprowadzenie na nią na powrót szybkich pociągów (vide strona ostbahn.eu). Linia oczywiście istnieje, tylko jest dziś strzępem dawnej świetności. Miłoby było, gdyby oprócz popierania idei autostrad, opisałby Pan chociażby sam fakt tego iż Gdańsk posiadał ongiś szybkie połączenie kolejowe z Europą, i możliwe jest jego przywrócenie (choć wg mnie już bez PKP).

Pozdrawiam z woj. lubuskiego,
Adam
/-/

Posted by Adam Phoo on 01:47. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Do dziennikarza trójmiejskiej Gazety Wyborczej- Autostrada Północna a Kolej Wschodnia

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery