Lotnisko Żagań- Tomaszowo
Położenie - 51°37'39”N, 15°24'30”E; 140 m.n.p.m.
Nazwy - EPZN; Sagan-Kupper; Żagań-Tomaszowo
Powierzchnia - 200ha (kompleks 935ha)
Pasy startowe - 2 / 2500 m / 60 m (il. / dł. / szr.), betonowe - elewacja: 500ft
Droga startowa RWY - 11/29
Kierunek lądowania (GEO) - 108/288
Liczba budynków - ok. 197 różnego rodzaju.
Wybudowane przez Niemców jako lotnisko szybowcowe. W 1936 zostało przebudowane na lotnisko wojskowe. W czasie II wojny światowej najpierw było miejscem uzbrajania samolotów bojowych. Testowano tam również samoloty o napędzie odrzutowym. W 1945 zajęte przez wojska radzieckie i odtąd służyło jako jednostka pierwszego uderzenia. Stacjonująca w tamtym okresie jednostka to 42 Tannenberski Pułk Lotnictwa Bombowego wchodząca w skład 149 Dywizji Lotnictwa Bombowego. Nastąpiła rozbudowa i powiększenie obiektu. Był on użytkowany przez wojska sowieckie do 30 lipca 1992 roku.
Obecnie teren lotniska jest zagospodarowywany. Niestety nadal jego większa część tylko niszczeje. W niektórych hangarach ulokowały się firmy. Część pasa startowego użytkuje WORD Zielona Góra. Budynki mieszkalne szybko zostały zaadoptowane ze względu na dobrą lokalizację (bliskość miasta Żagań) i konkurencyjne ceny. Na pozostałych częściach pasów startowych organizowane są od czasu do czasu różne imprezy takie jak zloty samochodowe (w tym samochodów złomowanych itp.), rajdy, Paintball, ASG i inne.
Ciekawostki
Niektóre schronohangary posiadają oryginalne bramy - dlatego teren ten stanowi świetną atrakcję dla historyków itp.
Na odcinku jednego z pasów startowych można "pojeździć" swoim pojazdem (samochodem, motocyklem).
Nazwy - EPZN; Sagan-Kupper; Żagań-Tomaszowo
Powierzchnia - 200ha (kompleks 935ha)
Pasy startowe - 2 / 2500 m / 60 m (il. / dł. / szr.), betonowe - elewacja: 500ft
Droga startowa RWY - 11/29
Kierunek lądowania (GEO) - 108/288
Liczba budynków - ok. 197 różnego rodzaju.
Wybudowane przez Niemców jako lotnisko szybowcowe. W 1936 zostało przebudowane na lotnisko wojskowe. W czasie II wojny światowej najpierw było miejscem uzbrajania samolotów bojowych. Testowano tam również samoloty o napędzie odrzutowym. W 1945 zajęte przez wojska radzieckie i odtąd służyło jako jednostka pierwszego uderzenia. Stacjonująca w tamtym okresie jednostka to 42 Tannenberski Pułk Lotnictwa Bombowego wchodząca w skład 149 Dywizji Lotnictwa Bombowego. Nastąpiła rozbudowa i powiększenie obiektu. Był on użytkowany przez wojska sowieckie do 30 lipca 1992 roku.
Obecnie teren lotniska jest zagospodarowywany. Niestety nadal jego większa część tylko niszczeje. W niektórych hangarach ulokowały się firmy. Część pasa startowego użytkuje WORD Zielona Góra. Budynki mieszkalne szybko zostały zaadoptowane ze względu na dobrą lokalizację (bliskość miasta Żagań) i konkurencyjne ceny. Na pozostałych częściach pasów startowych organizowane są od czasu do czasu różne imprezy takie jak zloty samochodowe (w tym samochodów złomowanych itp.), rajdy, Paintball, ASG i inne.
Ciekawostki
Niektóre schronohangary posiadają oryginalne bramy - dlatego teren ten stanowi świetną atrakcję dla historyków itp.
Na odcinku jednego z pasów startowych można "pojeździć" swoim pojazdem (samochodem, motocyklem).
Posted by Adam Phoo
on 06:38.
Filed under
airports in Poland,
porty lotnicze
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0