dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Nowości na temat linii kolejowej do portu lotniczego Radom

Jak informuje jednostka wojskowa, nikt jeszcze nie zgłaszał się z propozycją wykorzystania przystanku przy porcie lotniczym dla ruchu pasażerskiego. Przystanek istnieje i posiada krawędź peronową zdolną do obsługi pociągów pasażerskich. 

Połączenie kolejowe na lotnisko w Radomiu- jest zepsute. Tyle tylko można napisać, by sensownie opisać  stan tej usługi przewozowej. 

W wielu miastach- np. w Lublinie czy w Olsztynie, portu lotnicze uruchamia się od razu w komplecie z wygodnym systemem dowozu pasażerów z wielkich nierzadko odległości. Kolej pasażerska działa lub ma działać do wielu regionalnych portów lotniczych w Polsce. Ostatnio na ukończeniu jest budowa linii kolejowej do portu lotniczego w Olsztynie. 

Połączenie kończy się jakieś 1000- 1500 metrów od terminala, po drugiej stronie niewielkiego osiedla. Brakujący odcinek był w sumie niewielki, ale wypadł z planów. 

Czy władze miasta kiedyś zrozumieją, że uruchamiać "niekompletne" porty w dzisiejszych czasach jest coraz tudniej? Połączenie kolejowe najlepiej byłoby uruchomić natychmiast, wykorzystując istniejący peron w pobliżu portu lotniczego, nawet jeśli pieszy mają do pokonania jakis dystans po lokalnych uliczkach. W wielu krajach działają z powodzeniem też takie- niekompletne systemy dowozu pasażerów. Torowisko pod sam terminal mogłoby powstać w przyszłości.

Szanowni Państwo, Aby port lotniczy Radom mógł się rozwijać, potrzebuje połączenia kolejowego do terminalu, airport linku.

Chcemy aby takie połączenie powstało. 

Port lotniczy w Radomiu nie działa- nie obsługując lotów pasażerskich. Mógłby przyciągnąć choć pasażerów linii sezonowych, czarterów, ale konieczna jest zmiana systemu komunikacyjnego, wzorem wszystkich liczących się portów tanich linii lotniczych. Budowa linii kolejowej do terminalu to drobny wydatek w porównaniu z kosztami utraconych korzyści. 

Port lotniczy po prostu uzyskałby połączenie kolejowe, stając sie jednym z lepiej skomunikowanych portów tanich linii lotniczych, nierzadko mocno odległych od centrów aglomeracji.

Szansą na wyjście z sytuacji jest:

- natychmiastowa odbudowa i modernizacja lini Radom - Port Lotniczy Radom Sadków. 

- uruchomienie bezpośrednich połączeń dowożących pasażerów koleją do Warszawy z wykorzystaniem spalinowych autobusów szynowych, w relacji Radom Lotnisko (istniejąca linia kolejowa do lotniska i jej przystanek)- Warszawa Zachodnia- W-wa Centralna- W-wa Wschodnia. 

Takie pociągi już kursowały w tej relacji, jako sezonowe, ale czas przejazdu był dość długi. Obecnie może wynosić ok. 1 godz. 50 minut dla autobusu szynowego. Końcowy odcinek bocznicy nie jest zelektryfikowany, ale nie jest to konieczne- (są wszak spalinowe autobusy szynowe)- aby już dziś wprowadzić połączenia kolejowe dowożące pasażerów do lotów tanich linii, jeśli takie byłyby zachęcone ofertą niskich cen i dowozu pasażerów do centrum Warszawy.

Opis idei jest w załączeniu.

Oto nasz apel

APEL

Do Prezydenta Miasta Radom

Apeluję do Pana o uruchomienie połączeń kolejowych w ramach kolei miejkiej- zintegrowanej z miejskim systemem biletowym, w relacji do portu lotniczego Radom Sadków.

Torowisko w tej relacji już istnieje. Pociągi- autobusy spalinowe mógłby uzyczyc lub wynając- wraz z obsługą - przewoźnik kolejowey Koleje Mazowieckie.

Zachodzi konieczność remontu stacji kolejowej Radom Sadków. Tutejszy peron powstał około 2007 roku na potrzeby dowozu pasażerów na Air Show - pokazy lotnicze na lotnisku Radom, i dziś jest już nieco zniszczony. Proponuję też remont chodnika z przystanku kolejowego do terminalu portu lotniczego.

Koleje na lotniska funkcjonują na całym świecie, także w licznych polskich miastach (Gdańsk, Warszawa, Kraków, Lublin, Szczecin). Powstają także nowe połączenia tego typu- podobne połączenie właśnie powstaje na remontowany port Szczytno- Szymany koło Olsztyna.

Istnieje możliwość przedłużenia aktualnej linii kolejowej pod sam terminal portu lotniczego, do czego gorąco Pana namawiam. Port lotniczy- zwłaszcza na początku- potrzebuje dobrego skomunikowania z siecią transportu publiczego. Wiele portów lotniczych w dzisiejszych czasach jest uruchamianych od razu w komplecie z połączeniem kolejowym.

W Radomiu tak się jednak nie stało. Wzywam Pana, aby naprawić ten błąd. Początkowo i tak pociągi obsługiwałyby osiedle mieszkaniowe przy porcie lotniczym i przy jednostce wojskowej, łącząc je z miastem. Jak szacuję, większość ruchu początkowo nie byłaby generowana przez port lotniczy.





Skoro uruchamiają Państwo port lotniczy, proszę o uważniejsze obserwowanie biezących trendów. Oba bardziej profesjonalnie uruchamine porty lotnicze o skali regionalnej miały od razu połączenie kolejowe w komplecie z terminalem. Port lotniczy Olsztym Szymany ma już takie połączenie w budowie, a także ma je port lotniczy Lublin w Świdniku. 

W wielu miastach skutecznie przekonywaliśmy do uruchomienia połączeń kolejowych na lotniska. W Radomiu nawet dobrze się składa, że w pobliżu końcowego peronu znajduje się niewielkie osiedle. Początkowo to pasażerowie z tego osiedla byliby głównymi klientami nowego połączenia. Są możliwe kilkukrotnie w ciągu dnia kursy autobusu szynowego na linii Radom Sadków- Radom- Przysucha- Przysucha Miasto (wykorzystanie bocznicy kolejowej w kierunku miasta) wraz z budową nowego przystanku końcowego na bocznicy w kierunku centrum miasteczka Przysucha- to nie jest plan niemozliwy do wdrożenia juz od zaraz, natychmiast. Pociągi na linii do portu lotniczego Sadków kursowały już wielokrotnie nawet z częstotliwością równą częstotliwościom kolei podmiejskich. 

Taka oferta mogłaby ożywić tą dzielnicę, a sam port lotniczy mógłby także pełnić inne funkcje, np. centrum handlowego, skoro nie nadaje się zbytnio jako port lotniczy, to jego funkcje usługowo- komercyjne mogłyby dzięki temu zostac dalej rozbudowane do roli shoping- mallu z licznymi sklepami, przyciagającego nie tylko pasażerów odlatujących, ale także zwykłych kupujących. 

Takie połączenie obu funkcji czyniłoby sensowną budowę linii kolejowej do samego terminalu, lub- usytuowanie końcowego przystanku znacznie bliżej niś obecnie. 


Zachęcam do uruchomienia w mieście Radom namiastki kolei podmiejskiej, na wzór warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej sp. z o.o. Początkowo wystarczy np. umowa na honorowanie biletów miejscowej komunikacji miejskiej podpisana np. z przewoźnikiem Koleje Mazowieckie lub podobne uzgodnienie, by namiastka kolei miejskiej w Radomiu stała sie możliwa. 




Oto odpowiedzi K. Orła z portu lotniczego Radom:

W odpowiedzi na poniższe pytania 
- czy planowane jest połączenie kolejowe do PL Radom? Co sądzi na nen temat zarząd PL Radom?
- czy mozna tymczasowo uruchomić linię na lotnisko w stanie jak jest?
- co władze województwa lub miasta sądzą o takim projekcie? Czy PL Radom posiada jakieś informacje?
informujemy, że
Ad.1 Tak, połączenie takie jest w planach, jednakże dopiero w okresie, 
kiedy zostanie uruchomiony terminal docelowy lotniska, pod którym 
wybudowana ma zostać stacja kolejowa.
Ad.2 W ocenie PLR nie ma takiej możliwości technicznej bez rozbudowy 
szlaku kolejowego. O szczegóły należy jednak zapytać PKP PLK S.A.
Ad.3 PLR nie posiada wiedzy na temat podejścia władz wojewódzkich do 
przedmiotowej kwestii. Władze miasta Radomia wspierają dążenia do 
uruchomienia połączenia kolejowego, przyjęty został miejscowy plan 
zagospodarowania przestrzennego uwzględniający połączenie kolejowe 
lotniska z miastem Radom.


--
Pozdrawiam,
Kajetan Orzeł
Rzecznik prasowy

Czy planowane jest połączenie kolejowe do PL Radom?
Obowiązujący plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa mazowieckiego (stanowiący akt prawa miejscowego) w swojej treści nie uwzględnia uruchomienia połączenia kolejowego do Portu Lotniczego w Radomiu. Wobec powyższego organizator publicznego transportu zbiorowego na terenie województwa mazowieckiego nie planuje organizacji kolejowego publicznego transportu do ww. lokalizacji.
Czy można tymczasowo uruchomić linię na lotnisko w stanie jak jest?
Samorząd województwa mazowieckiego nie jest w posiadaniu informacji dotyczących aktualnego statusu własnościowego danej linii kolejowej, nie mówiąc o jej stanie technicznym, który potencjalnie mógłby sprzyjać uruchomieniu połączeń kolejowych na lotnisko.
Co władze województwa sądzą o takim projekcie?
Przyglądamy się doświadczeniom innych samorządów w tym zakresie.
Połączenia kolejowe realizowane na lotniska w Szczecinie (Goleniów), Lublinie (Świdnik) oraz Olsztynie (Szymany) pokazują, że ta forma dowozu/odwozu pasażerów – z portów lotniczych generujących nie więcej niż 400 tys. pasażerów rocznie, przy nieregularnie wykonywanych operacjach lotniczych – nie jest optymalna w stosunku do poniesionych kosztów inwestycji oraz ponoszonych kosztów uruchamiania pociągów. Nie bez znaczenia jest również fakt częstych zmian godzin lotów przez przewoźników, co powoduje trudności w dostosowaniu godzin kursowania pociągów pod przylotu/odlotu danego samolotu (m.in. z uwagi na 40 dniowy okres realizacji zmiany rozkładu jazdy pociągów przez zarządcę infrastruktury kolejowej PKP PLK). 
W innym świetle rysuje się przyszłość połączeń kolejowych z lotnisk w Gdańsk oraz Krakowie, gdzie ilość odprawionych podróżnych szacowana jest na ok. 4 mln pasażerów przez każdy port lotniczy. Są to połączenia stosunkowo niedawno uruchomione, które cechuje regularność, potencjał oraz obsługa nie tylko pasażerów lotniska.

Pozdrawiamy,

Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego

ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa

Co z portem lotniczym w Radomiu?

Pytania do poniższego tekstu:
- czy planowane jest połączenie kolejowe do PL Radom?
- czy mozna tymczasowo uruchomić linię na lotnisko w stanie jak jest?
- co władze województwa sądzą o takim projekcie?






Port lotniczy w Radomiu powinien ocaleć i zostać rozbudowany. Władze miasta Radomia powinny podjąć działania na rzecz rozbudowy portu lotniczego w Radomiu do roli regionalnego portu lotniczego. Lotnisko już dowiodło swoich możliwości- obsługując łotewskie linie Air Baltic oraz czeskie CSA.



Władzom miasta Radom powinno w tej sytuacji zależeć na poprawie naziemnego skomunikowania portu lotniczego z siecią naziemnego transportu zbiorowego. To brak poprawnego skomunikowania skutkował małymi liczbami pasażerów.

Od wielu lat w tym celu rozwija się nowa gałąź rynku- airport links. Wiele z portów lotniczych jest połączonych czy to komunikacją miejską czy regionalną - kolejową lub drogową.



W niniejszym artykule dowodzę że nizebędne dla startu lotniska jako portu tanich linii lotniczych jest uruchomienie airport linku- początkowo kolejowo- drogowego, z czasem kolejowego, do portu lotniczego Radom.

Port ten już dziś posiada bocznicę kolejową, która okazyjnie była wykorzystywana do połączeń pasażerskich.

Uruchamiając już to obecnie możliwe do urochomienia połączenie pasażerskie port lotniczy uzyska kolejowe połączenie z dojściem pieszym do terminalu portu lotniczego.

Tak zaczynało połączenie do portu lotniczego Kraków. Także tam brakowało końcowego odcinka toru pod sam terminal. Pasażerów dowożono autobusem na końcowym odcinku.

Uruchomienie już dziś systemu kolejowej komunikacji miejskiej Radomia w postaci szynobusu kursującego wahadłowo w relacji Radom Port Lotniczy - Radom - (Przysucha) pozwoli na wprowadzenie w aglomeracji Radomia swoistej kolei aglomeracyjnej.

Możliwe jest uruchomienie połączeń z Radomia do przystanku Radom Port Lotniczy. Ten przystanek od lat nie był włączony do eksploatacji. Wykorzstywano go do ruchamianej na potrzeby Radom Airshow kolejowej komunikacji miejskiej na trasie na lotnisko.

Przystanek powstał około 2007 roku i od tego czasu był wykorzystywany jako przystanek końcowy dla pociągów ze stacji Radom oraz prawdopodobnie- dla pociągów specjalnych z Warszawy na radomskie Airshow.

Niniejszym proponuję powrót do koncepcji uruchomienia kolei miejskiej do dzielnicy Lotnisko/ Port Lotniczy z wykorzystaniem autobusu szynowego. Autobus szynowy służyłby przede wszystkim mieszkańcom, ale także podróżnym udającym się w relacji do portu lotniczego, nawet jeśli końcowy odcinek trasy musieliby pokonać pieszo.

Proponuję niniejszym masymalnie beziwestycyjne ożywienie radomskiej kolei na lotnisko w trybie "as is" z maksymalnym wykorzystaniem już istniejącej infrastruktury- istniejącej bocznicy i zniszczonego przystanku pasażerskiego Radom Lotnisko, który byłby naprawiony.

Proponuję wykorzystanie do maksimum istniejącej infrastruktury. Dopiero z czasem można będzie zbudować połączenie kolejowe bezpośrednio do istniejącego terminalu pasażerskiego. Tymczasem powinna wystarczyć istniejąca infrastruktura. Powinny się pojawić wygodne i dobrze oznakowane dojścia piesze.

Dopiero z czasem można myśleć o naprawie głównej bocznicy i budowie dwóch wiaduktów nad drogami. Na chwilę obecną władze miejskie powinny się starać uruchomić kolej miejską w oparciu o obecną, skąpą infrastrukturę.

Być może autobus szynowy możnaby uruchomić tak aby dowoził pasażerów na pierwsze loty z nowostartującego portu lotniczego. Na pewno połączenie kolejowe poprawiłoby ofertę komunikacyjną portu lotniczego nawet przy obecnym oddaleniu przystanku kolejowego od terminalu portu.

Na chwilę obecną powinna wystarczyć obecna infrastruktura. W dalszej przyszłości możliwa jest budowa bezpośredniego wyprowadzenia torowiska w kierunku na Warszawę i w kierunku Dęblina. W kierunku Dęblina odchodzi już zlikwidowana odnoga linii kolejowej do portu lotniczego. Odbudowa tej łącznicy umożliwiłaby odtworzenie połączeń Radom- Radom Port Lotniczy- Lublin lub Dęblin.

W przyszłości powinna powstać odnoga tej linii prowadząca w bezpośrednie sąsiedztwo terminalu lotniczego. W wielu miastach Polski rozpoczęto budowę portu lotniczego od zaplanowania jego skomunikowania z transportem naziemnym.

W Radomiu o takim połączeniu zapomniano, choć jest to istotny element decydujący o powodzeniu portów lotniczych we współczesnych czasach. Niemniej, możnaby zbudować krótką kilkusetmetrową łącznicę do terminalu portu lotniczego. Przebieg takiej łącznicy zilustrowano na zdjęciach.



Władze miasta powinny już dziś rozpocząć planowanie budowy takiego połączenia. Wykonanie studium wykonalności i dokładnych planów budy zajmuje wiele lat, a jeszcze więcej czasu zajmie wpisanie zadania rozbudowy połączenia do portu lotniczego Radom do rozmaitych planów wieloletnich. Połączenie do portu lotniczego Modlin juz w tych planach znalazło się. Także tam istnieje nieużywana bocznica do portu lotniczego. Tym razem jednak połączenie powstanie ze środków unijnych.

W Radomiu nikt nie zadbał, aby budowa połączenia kolejowego do portu lotniczego Radom mogła zostać sfinansowana ze środków unijnych. Połączenia tego nie wpisano na listę wieloletnich planów inwestycyjnych.

Niemniej, warto zaapelować do władz miasta by przypomniały sobie o tak ważnym dla rentowności portów lotniczych elemencie jakim są kolejowe połączenia do portów lotniczych. W krajach całego świata przeżywają one swój renesans.

W przypadku lotniska w Radomiu wydaje się, że połączenie kolejowe z portu lotniczego Radom do Warszawy byłoby najbardziej pożądane dla rozwoju tego portu lotniczego w przyszłości.

Władze miasta powinny jeszcze raz przeanalizować ową inwestycję i podjąć przygotowania do jej realizacji- zabezpieczyć tereny pod taką inwestycję, dokonać- już teraz- wykupu gruntów. Za kilka lat, gdy inwestycja już będzie możliwa ekonomicznie, będzie już ona gotowa do realizacji.

Samo przygotowanie wszystkich pozwoleń i dokumentów pochłonie wiele lat. Rozpoczęcie tych prac już dziś skróci okres niepotrzebnego przestoju w przyszłości.


-- 
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.

Posted by Adam Phoo on 02:29. Filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Nowości na temat linii kolejowej do portu lotniczego Radom

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery