dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

O porcie lotniczym Ostrów Wlkp.- Kalisz


Lotnisko potrzebne przedsiębiorcom
24-11 10:05 Kalisz | Gospodarka

Czy potrzebne jest lotnisko w Michałkowie? Inwestycja budzi wiele kontrowersji. Ale przedsiębiorcy podliczają już straty. Brak autostrady i szybkiej kolei nie wpływa korzystnie na przyciąganie inwestorów.

Straty szacuje Bogdan Zmyślony, prezes zarządu firmy Pratt&Whitney Kalisz.
- Kalisz pozostaje na uboczu. Inwestorzy nie chcą spędzić kilku godzin w samochodzie, żeby dojechać do Kalisza - wyjaśnia.

Teraz powstaje projekt lotniska w Michałkowie. Potem Fundacja na rzecz rozbudowy lotniska Wielkopolska Południowa będzie starała się o pozyskanie pieniędzy na budowę betonowego pasa, lądowiska dla helikopterów i portu lotniczego.

Budowa pasa kosztuje od 8 do 12 milionów złotych. W budżecie unijnym na lata 2007-2013 są pieniądze na rozbudowę lotnisk. Z tych pieniędzy chce skorzystać fundacja.





Pas startowy coraz bliżej
Wspólne dążenia Ostrowa Wielkopolskiego, Kalisza oraz gminy Ostrów Wielkopolski i pozostałych członków Fundacji Rozwoju Lotniska Wielkopolska Południowa nabierają coraz bardziej wyraźnego kształtu. Opracowana została już koncepcja rozbudowy lotniska w Michałkowie. Zdaniem władz Fundacji, istnieje realna szansa zrealizowania tej inwestycji do 2010 roku. Lotnisko oprócz dotychczasowej sportowej funkcji będzie pełniło dodatkową rolę małego pasażerskiego lotniska.

Rozbudowa lotniska w Michałkowie to szansa na zwiększenie atrakcyjności regionu południowej wielkopolski pod względem gospodarczym i turystycznym. Sprawnie działające lotnisko przyczyni się do lepszych kontaktów z kontrahentami. „Rozbudowa lotniska jest dla nas bardzo ważną sprawą. Przedsiębiorcy twierdzą, że jest ono potrzebne, po to, by nie tracić szans. Często z uwagi na czas dojazdu do naszych miast, wielu inwestorów rezygnuje z przyjazdu” – podkreślał Janusz Pęcherz, prezydent Kalisza. Rangę i znaczenie budowy pasa startowego dostrzega także Jerzy Świątek, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego. „Nasz region zamieszkuje ponad 300 tys. mieszkańców, to wspólny rynek pracy, a warunki komunikacji przekładają się na inwestycje, biznes” .

Dlatego ambitny cel, rozbudowę lotniska w Michałkowie, postawili sobie nie tylko włodarze „Regionu OK.” czyli Ostrowa Wielkopolskiego i Kalisza ale także Gminy Ostrów Wielkopolski i firm z regionu.
Koncepcja rozbudowy
Jednym z efektów powołania wspomnianej Fundacji, jest zlecenie opracowania tzw. „Programu funkcjonalno – użytkowego z elementami koncepcji dla rozbudowy lotniska w Michałkowie”. Dokument ten przyjęła Rada Fundacji na ostatnim swoim posiedzeniu. Program zakłada, że długość pasa startowego będzie wynosić 1.200 m, a szerokość 30 m, z tym, że istnieje docelowo możliwość jego wydłużenia do długości 2.000 m. W planach jest także budowa drogi kołowania o nawierzchni utwardzonej o szerokości 15 m, budynku dworca pasażerskiego oraz systemu oświetlenia drogi startowej.

Rozbudowa lotniska umożliwi poprawę istniejących warunków startu i lądowania oraz przyjmowania większych statków powietrznych typu np. taksówki powietrzne.

W koncepcji przedstawiono również propozycję budowy budynku dworca pasażerskiego przeznaczonego dla obsługi ruchu lotniczego. Służyć ma on nie tylko prywatnym właścicielom, którzy samodzielnie pilotują własne samoloty, ale i tym, którzy korzystają z usług profesjonalnych pilotów. Mini dworzec ma pełnić także rolę miejsca wypoczynku podczas oczekiwania na zmianę warunków atmosferycznych. Dodatkową atrakcją będzie przeszklony hol umożliwiający obserwację lotniska. W jednej z części budynku istnieje możliwość urządzenia małych salek konferencyjnych wykorzystywanych na organizację spotkań biznesowych

„W wstępnych rozważaniach, planach mówiliśmy o kosztach ok. 10 milionów złotych. Ale wtedy zamiarem była budowa tylko pasa startowego, natomiast nasza wyobraźnia poszła trochę dalej. Jeżeli doliczymy drogi kołowania, zerwanie wszystkich płyt betonowych i wybudowanie nowych, oraz wybudowanie stacji paliw i małego dworca - to kwota ta ulega zwiększeniu nawet do 20 milionów złotych - powiedział Witold Sitarz, Prezes Zarządu Fundacji.
Władze Fundacji liczą, że na realizację tej inwestycji pozyskają środki unijne z Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego Województwa Wielkopolskiego na lata 2007 – 2013. Część pieniędzy może także pochodzić od zainteresowanych samorządów oraz firm z regionu południowej wielkopolski.


wg http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=418163


W 2005 powołano fundację, która postawiła sobie za cel budowę betonowego pasa startowego oraz, w przyszłości, utworzenie niewielkiego regionalnego portu lotniczego dla zespołu miast Kalisz-Ostrów-Skalmierzyce. Partycypują w niej samorządy i przedsiębiorstwa z powiatów: ostrowskiego, kaliskiego i pleszewskiego.

Lotnisko Michałków - cywilne lotnisko sportowe używane przez Aeroklub Ostrowski, położone 6 km na północ od Ostrowa Wielkopolskiego i 10 km na południowy zachód od Kalisza, we wsi Michałków.

foto:skansen

Michałków w RMF FM

Piątek, godz. 15.00, na lotnisku w Michałkowie spotykają się prezydenci miast: Ostrowa Wielkopolskiego - Jerzy Świątek oraz Kalisza - Janusz Pęcherz. Przyjmując zaproszenie dziennikarzy RMF FM, rozmawiali o wspólnej inicjatywie obu miast „To taki pakt stabilizacyjny dla miast, które dzieliło i nadal dzieli.... ” – nadmieniła pani redaktor Maria Dutkiewicz .... zadając jednocześnie pytanie „Dlaczego miasta odległe o 30 km nie lubią się” .....To już oczywiście historia. „Współczesność .... >>

...wprowadza oba miasta Ostrów Wielkopolski i Kalisz na nowe tory. Stacja docelowa wspólnej jazdy to „Region OK.”. Miasta połączył pas betonowy” – kontynuuje wątek redaktor Michał Kowalewski. Nie ma co ukrywać, zdaniem prezydenta Światka, współpraca pomiędzy obydwoma miastami układa się bardzo dobrze, a „nasze miasta rozbudowujemy tak, żeby zbliżały się do siebie” – dodaje prezydent Pęcherz. O regionie oraz zaawansowaniu prac przy inwestycji związanej z budową pasa startowego mówił prezydent Świątek „Nasz region zamieszkuje ponad 300 tys. mieszkańców, to wspólny rynek pracy, a warunki komunikacji przekładają się na inwestycje, biznes. W opracowaniu jest koncepcja, najprawdopodobniej w 2007 roku rozpoczną się fizyczne prace przy budowie pasa startowego na lotnisku w Michałkowie”. Na pytanie, czy mieszkańcy obu miast popierają tą współpracę, odpowiedział prezydent Kalisza, Janusz Pęcherz „Zawsze się znajdą tacy, którzy będą mówili, żeby za bardzo się nie kochać, ale sądzę, że większość jest za”. Przypomnijmy, że m.in. Rady Miejskie: Ostrowa Wielkopolskiego i Kalisza podjęły uchwałę o przystąpieniu do Fundacji Rozwoju Lotniska Wielkopolska Południowa. Akcentem podsumowującym wątek wspólnej inicjatywy i współpracy było przełamanie się prezydentów kaliskim andrutem. Zostało to poczynione, jak powiedzieli: Jerzy Świątek i Janusz Pęcherz „na wieczne pojednanie”. Podsumowując, dziennikarze RMF FM stwierdzili „To lokalny przykład dobrej współpracy. Zgoda buduje, niezgoda rujnuje. Wiedzą o tym, prezydenci Ostrowa Wielkopolskiego i Kalisza. Nie wiedzą chyba w Warszawie”.

Uzupełnienie informacji
Została już podpisana umowa na wykonanie dokumentacji, która będzie zawierała koncepcję przedsięwzięcia. Pozwoli to na podjęcie działań o pozyskanie decyzji o lokalizacji celu publicznego. Zakładamy, że na przełomie stycznia/ lutego dokumentacja stanie się przedmiotem prezentacji. Dalsze kroki związane są z ogłoszeniem przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej. Zakończenie tego etapu planuje się latem br.

„FUNDACJA ROZWOJU LOTNISKA WIELKOPOLSKA POŁUDNIOWA” została ustanowiona aktem notarialnym przez następujące samorządy i firmy :
1. Miasto Kalisz – reprezentowane przez Janusza Pęcherza-Prezydenta Miasta Kalisza
2. Gminę Miasto Ostrów Wielkopolski – reprezentowaną przez Jerzego Świątka - Prezydenta Miasta Ostrowa Wielkopolskiego
3. Gminę Ostrów Wielkopolski – reprezentowaną przez Zygmunta Glapę - Wójta Gminy Ostrów Wielkopolski
4. Aeroklub Ostrowski – reprezentowany przez Tadeusza Malarczyka – Prezesa Zarządu i Witolda Sitarza – Wiceprezesa Zarządu
5. Przedsiębiorstwo Produkcji Farb i Lakierów „MALFARB” Sp. z o. o. – reprezentowaną przez Bogdana Szombarę – Prezesa Zarządu i Józefa Szeląga – Wiceprezesa Zarządu
6. „ZAP Kooperacja” Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Usługowe Sp. z o.o. z siedzibą w Ostrowie Wielkopolskim - reprezentowaną przez Zenona Pawlaka - Prezesa Zarządu i Małgorzatę Walczak - Prokurenta
7. Pratt & Whitney Sp. z o.o. z siedzibą w Kaliszu – reprezentowaną przez Bogdana Zmyślonego - Prezes Zarządu i Wojciecha Wasika – Wiceprezesa Zarządu
8. „FAMOT” Pleszew S.A. z siedzibą w Pleszewie – reprezentowaną przez Pawłą Pawlaka - pełnomocnika.

Siedzibą Fundacji jest miasto Ostrów Wielkopolski.

Celem Fundacji jest :
1. Podejmowanie działań zmierzających do wybudowania pasa startowego i lądowiska dla helikopterów wraz z infrastrukturą na Lotnisku Wielkopolska Południowa zwanego dalej „Lotniskiem Michałków” oraz wspieranie bezpieczeństwa ruchu lotniczego - jako działań mających szczególne znaczenie dla rozwoju gospodarczego Południowej Wielkopolski;
2. Podejmowanie działań zmierzających do aktywizacji gospodarczej otoczenia wokół „Lotniska Michałków”;
3. Prowadzenie działalności na rzecz wszechstronnego rozwoju gospodarczego Południowej Wielkopolski;
4. Popieranie wszelkich inicjatyw zmierzających do powstawania nowych przedsiębiorców i pomoc dla istniejących przedsiębiorców wokół otoczenia „Lotniska Michałków”;
5. Wspieranie i organizowanie regionalnych inicjatyw społeczno – gospodarczych;
6. Wspieranie przedsięwzięć na polu kultury, oświaty, ochrony środowiska, turystyki, kultury fizycznej i sportu oraz rekreacji, a w szczególności w zakresie sportów lotniczych, promocji lotnictwa i lotniczych tradycji regionu Południowej Wielkopolski mających na celu aktywizację społeczności lokalnych;
7. Wspieranie inicjatyw regionalnych w zakresie rozwoju działalności naukowej i naukowo – technicznej;
8. Wspieranie działań innych organizacji realizujących zadania zgodne z wyżej określonymi celami Fundacji.

Majątek Fundacji stanowi wkład pieniężny Fundatorów w kwocie 346.000,- zł. (słownie: trzysta pięćdziesiąt sześć tysięcy złotych) tworzący fundusz założycielski Fundacji oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w toku jej działania.
Fundatorzy wnoszą do funduszu założycielskiego wkłady pieniężne w niżej podanych kwotach :
1) Miasto Kalisz – 150.000,-zł (słownie: sto pięćdziesiąt tysięcy złotych);
2) Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski – 150.000,- zł (słownie: sto pięćdziesiąt tysięcy złotych);
3) Gmina Ostrów Wielkopolski – 5.000,- zł (słownie: pięć tysięcy złotych);
4) Aeroklub Ostrowski - 1.000,- zł (słownie: tysiąc złotych);
5) „Malfarb” Sp. z o.o. w Ostrowie Wielkopolskim - 10.000,- zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych);
6) „ZAP Kooperacja” Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Usługowe Sp. z o.o. w Ostrowie Wielkopolskim – 10.000,- zł. (słownie: dziesięć tysięcy złotych);
7) Pratt & Whitney Sp. z o.o. w Kaliszu - 10.000,- zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych);
8) „FAMOT” Pleszew S.A. – 10.000,- zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych).

Osoby fizyczne i prawne, które dokonują na rzecz Fundacji darowizny w wysokości równej co najmniej 10.000,- zł. (słownie: dziesięć tysięcy złotych), mogą uzyskać tytuł Honorowego Donatora Fundacji.
- Tytuł Honorowego Donatora Fundacji ma charakter osobisty.
- Fundacja prowadzi Księgę Honorowych Donatorów, do której wpisuje się Donatorów, którzy w szczególny sposób przyczynili się do rozwoju działalności Fundacji.
- Fundacja może przyznawać odznaki i medale honorowe oraz inne nagrody i wyróżnienia osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.
- Przyznanie tytułu Honorowego Donatora Fundacji, decyzja o dokonaniu wpisu w Księdze Honorowych Donatorów, przyznanie odznak i medali honorowych oraz inne nagród i wyróżnień należy do kompetencji Rady Fundacji.

UM Ostrów

Posted by Adam Phoo on 08:51. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for O porcie lotniczym Ostrów Wlkp.- Kalisz

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery