Ponowny restart portu lotniczego Radom
Loty do portu lotniczego Radom wracają. Linie CSA odważyły się na reaktywację połączenia do Radomia. Zawieszenie lotów mogło być spowodowane niejasnością co do procedur odladzania samolotów czeskiego przewoźnika. Później linie CSA się wycofały, za to linie Sprintair ogłosiły loty od 18 kwietnia 2016 r.
"- Powodem są problemy techniczne z zapewnieniem obsługi naziemnej przez lotnisko w Radomiu, a konkretnie - z absolutnie niezbędnym zimą sprzętem do odladzania. Nie możemy latać do Radomia bez usługi odladzania zgodnej z międzynarodowymi standardami jakości" - argumentował wtedy Daniel Sabik, rzecznik prasowy Czech Airlines, cytowany przez portal Pasazer.com.
Przez ostatnie lata na radomskim lotnisko wieszano psy. Narzekano, że port w mieście wielkości Radomia nie ma racji bytu, że to pieniądze wyrzucone w błoto. Tymczasem Polska ma jeden z najniższych w Europie wskaźników liczby portów lotniczych na liczbę mieszkańców. Nowe, niewielkie porty lotnicze mogłyby na nowo zafunkcjonować w takich miastach jak Białystok, Słupsk, Koszalin- wszędzie w tych miastach porty lotnicze już działały, ale zostały zamknięte ze względu na politykę władz państwa polskiego.
Po II wojnie światowej w Polsce zamknięto większość poprzednio używanych w ruchu pasażerskim portów lotniczych. Nawet w Białystoku, największym mieście Europy bez portu lotniczego, działający ongiś port lotniczy zamknięto, choć w przeszłości obsługiwał on 3 loty pasażerskie tygodniowo.
Polityka polskiego rządu jest w ostatnim okresie wroga pomysłowi otwierania nowych portów lotniczych, mimo że w Polsce jest ich mniej niż nawet w ubogiej Rumunii. Nieczynnych jest kilkanaście portów lotniczych które w porzeszłości obsługiwały- czasami nawet znaczny ruch pasażerski.
Powrót linii lotniczych na lotnisko w Radomiu to jedyna dobra wiadomość w temacie lokalnych portów lotniczych w Polsce. Port w Zielonej Górze jest nawet w gorszej sytuacji niż port lotniczy w Radomiu- jedyne loty z tego portu lotniczego- do Warszawy- wymagają ogromnych dotacji ze strony władz samorządowych. Loty do portu lotniczego Radom odbywają się na razie bez dotacji ze strony samorządu.
Nieco lepiej ma się sytuacja portu lotniczego Olsztyn- Szymany. Na połączenia lotnicze sprzedano do tej pory 900 biletów, wyprzedając niekiedy większość miejsc w pierwszym miesiącu lotów.
Port lotniczy w Radomiu stracił trwale już jednego przewoźnika- linie lotnicze Air Baltic. Przewoźnik Czech Airlines już w przeszłości realizował loty do Radomia- od 18 września 2015 roku, ale zawiesił je po sporach z władzami lotniska.
21 października spółka wydała komunikat następującej treści: "W związku z doniesieniami medialnymi o rzekomej likwidacji przez Czech Airlines połączenia z Pragą, spółka Port Lotniczy Radom oświadcza, że nie otrzymała żadnego pisma w tej sprawie, a o ewentualnym problemie dowiedziała się z mediów. Lotnisko jest przygotowane do obsługi samolotów oraz odprawy pasażerów. Przeprowadzona analiza zawartej umowy jednoznacznie wskazuje, że absolutnie nie ma żadnych powodów do jej zerwania bądź wypowiedzenia. Umowa jest ważna do września 2016 roku. W zaistniałej sytuacji oczekujemy na oficjalny komunikat Czech Airlines."
Port lotniczy przez 12 miesięcy funkcjonowania obsłużył zaledwie 642 samoloty, jak podaje serwis fakt.pl.
Szansą na utrzymanie się lotniska w Radomiu jest budowa łącznicy kolejowej do odległej o kilkaset metrów bocznicy kolejowej. W Europie wiele mniejszych portów łatwiej wystartowało na rynku dzięki połączeniom kolejowym do największych miast regionu.
Niestety, w Radomiu, zamiast kilkuset metrów toru do terminalu pasażerskiego i budowy peronu, publiczne pieniądze poszły jedynie na ogomny parking samochodowy przed terminalem lotniska. Połączenie kolejowe ma powstać najwcześniej w 2021 roku. Tymczasem w Lublinie czy w Olsztynie- Szymanach takie połączenia wybudowano już na starcie portów lotniczych, i bilety lotnicze sprzedały się znacznie lepiej niż w Radomiu.
opr. Adam Fularz
Adam Fularz
P.S. Z lotniska w Radomiu do tej pory odleciały 783 osoby...
"- Powodem są problemy techniczne z zapewnieniem obsługi naziemnej przez lotnisko w Radomiu, a konkretnie - z absolutnie niezbędnym zimą sprzętem do odladzania. Nie możemy latać do Radomia bez usługi odladzania zgodnej z międzynarodowymi standardami jakości" - argumentował wtedy Daniel Sabik, rzecznik prasowy Czech Airlines, cytowany przez portal Pasazer.com.
Przez ostatnie lata na radomskim lotnisko wieszano psy. Narzekano, że port w mieście wielkości Radomia nie ma racji bytu, że to pieniądze wyrzucone w błoto. Tymczasem Polska ma jeden z najniższych w Europie wskaźników liczby portów lotniczych na liczbę mieszkańców. Nowe, niewielkie porty lotnicze mogłyby na nowo zafunkcjonować w takich miastach jak Białystok, Słupsk, Koszalin- wszędzie w tych miastach porty lotnicze już działały, ale zostały zamknięte ze względu na politykę władz państwa polskiego.
Po II wojnie światowej w Polsce zamknięto większość poprzednio używanych w ruchu pasażerskim portów lotniczych. Nawet w Białystoku, największym mieście Europy bez portu lotniczego, działający ongiś port lotniczy zamknięto, choć w przeszłości obsługiwał on 3 loty pasażerskie tygodniowo.
Polityka polskiego rządu jest w ostatnim okresie wroga pomysłowi otwierania nowych portów lotniczych, mimo że w Polsce jest ich mniej niż nawet w ubogiej Rumunii. Nieczynnych jest kilkanaście portów lotniczych które w porzeszłości obsługiwały- czasami nawet znaczny ruch pasażerski.
Powrót linii lotniczych na lotnisko w Radomiu to jedyna dobra wiadomość w temacie lokalnych portów lotniczych w Polsce. Port w Zielonej Górze jest nawet w gorszej sytuacji niż port lotniczy w Radomiu- jedyne loty z tego portu lotniczego- do Warszawy- wymagają ogromnych dotacji ze strony władz samorządowych. Loty do portu lotniczego Radom odbywają się na razie bez dotacji ze strony samorządu.
Nieco lepiej ma się sytuacja portu lotniczego Olsztyn- Szymany. Na połączenia lotnicze sprzedano do tej pory 900 biletów, wyprzedając niekiedy większość miejsc w pierwszym miesiącu lotów.
Port lotniczy w Radomiu stracił trwale już jednego przewoźnika- linie lotnicze Air Baltic. Przewoźnik Czech Airlines już w przeszłości realizował loty do Radomia- od 18 września 2015 roku, ale zawiesił je po sporach z władzami lotniska.
21 października spółka wydała komunikat następującej treści: "W związku z doniesieniami medialnymi o rzekomej likwidacji przez Czech Airlines połączenia z Pragą, spółka Port Lotniczy Radom oświadcza, że nie otrzymała żadnego pisma w tej sprawie, a o ewentualnym problemie dowiedziała się z mediów. Lotnisko jest przygotowane do obsługi samolotów oraz odprawy pasażerów. Przeprowadzona analiza zawartej umowy jednoznacznie wskazuje, że absolutnie nie ma żadnych powodów do jej zerwania bądź wypowiedzenia. Umowa jest ważna do września 2016 roku. W zaistniałej sytuacji oczekujemy na oficjalny komunikat Czech Airlines."
Port lotniczy przez 12 miesięcy funkcjonowania obsłużył zaledwie 642 samoloty, jak podaje serwis fakt.pl.
Szansą na utrzymanie się lotniska w Radomiu jest budowa łącznicy kolejowej do odległej o kilkaset metrów bocznicy kolejowej. W Europie wiele mniejszych portów łatwiej wystartowało na rynku dzięki połączeniom kolejowym do największych miast regionu.
Niestety, w Radomiu, zamiast kilkuset metrów toru do terminalu pasażerskiego i budowy peronu, publiczne pieniądze poszły jedynie na ogomny parking samochodowy przed terminalem lotniska. Połączenie kolejowe ma powstać najwcześniej w 2021 roku. Tymczasem w Lublinie czy w Olsztynie- Szymanach takie połączenia wybudowano już na starcie portów lotniczych, i bilety lotnicze sprzedały się znacznie lepiej niż w Radomiu.
opr. Adam Fularz
Adam Fularz
P.S. Z lotniska w Radomiu do tej pory odleciały 783 osoby...
Posted by Adam Phoo
on 04:46.
Filed under
airports in Poland,
porty lotnicze,
skm radom
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0