Apel o powołanie pasażerskiego portu lotniczego w Mielcu- początkowo jako portu tymczasowego.
Mielec powinien wykorzystać już posiadane atuty: lotnisko które jest pod kontrolą władz miasta daje szansę na jego rozbudowę i dofinansowanie ze środków władz miasta.
Mieleckie lotnisko już raz miało obsługiwać loty pasażerskie- w czasie remontu drogi startowej rzeszowskiego portu lotniczego planowano tutaj przekierować loty pasażerskie, ale port w Mielcu nie posiadał pomocy radionawigacyjnych i z pomysłu zrezygnowano.
Dziś warto wrócić do tego pomysłu., Budowa niewielkiego terminalu pasażerskiego pozwoliłaby przerobić lotnisko w niewielki pasażerski port lotniczy- o podobnej strukturze zatrudnienia jak port lotniczy Zielona Góra, obsługujący loty krajowe. Port ten zatrudnia ok. 35 pracowników. Podobny biznes jest możliwy w Mielcu. Jednakże w Zielonej Górze loty do Warszawy są dotowane.
Jak będzie w Mielcu, pokaże przyszłość. Warto, aby samorząd miasta, które nie ma czynnej kolei pasażerskiej, spróbował z alternatywnymi środkami szybkiej komunikacji. Lotnictwo pasażerskie szybko skomunikowałoby Mielec z Warszawą czy Gdańskiem. Lokalni przewoźnicy pasażerscy są zainteresowani.
Czy jest szansa na kolejny lokalny port lotniczy w Polsce?
Polska ma wg badań naukowych, aż 6-ciokrotnie mniejszą gęstośc portów lotniczych niż w krajach UE.
Jest możliwa stopniowa zmiana tej sytuacji poprzez - uruchamianie połączęń lotniczych do mniejszych portów lotniczych, takich jak port lotniczy w Mielcu, między Tarnowem a Tarnobrzegiem.
Nowy port lotniczy mógłby służyć lotom krajowym i czarterowym. Agencja Prasowa Merkuriusz Polski zwróciła się do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. w Warszawie z apelem o naprawę niewielkiego terminalu pasażerskiego i dawnych zabudowań portu lotniczego Mielec, i dostosowanie go do roli portu dla połączeń krajowych. Niewielki terminal w posiadaniu ARP S.A. powinien wystarczyć do tego celu. Agenca prasowa złożyła na ręce rzecznika ARP S.A. apel o powołanie spółki Port lotniczy Tarnów Tarnobrzeg w Mielcu.
Agencja prasowa sonduje też zainteresowanie lokalnych samorządów sprawą ożywienia terminalu pasażerskiego w tym niewielkim porcie lotniczym.
Zarządca lotniska nie jest rzeciwny tej propozycji, ale proponuje powołanie osobnej spółki zarządzającej terminalem. Spółka ta początkowo nie przynosiłaby dochdów. Opracowałaby też Plan Generalny dla lotniska, które mogłoby sie przekształcić w większy port lotniczy.
Wg liczbych badań porty lotnicze są znacznym generatorem miejsc pracy, ale też osiągnięcie przez nie rentowności jest nieco dłuższym procesem.
Agencja prasowa stara się przekonać ARP S.A. do zainwestowania środków w portu lotniczy obsługujący aglomerację Tarnowa oraz Aglomerację Tarnobrzeg- Sandomierz- Stalowa Wola. Początkowo brano pod uwage loty krajowe.
Zarządca lotniska aktualnie realizuje inwestycję w oświetlenie pasa startowego. Agencja prasowa pytała także o plany rozbudowy dróg kołowania, płaszczyzn postojowych. Zbudowano także nową wieżę kontrolną.
Mielecki port lotniczy mógłby początkowo obsługiwać tylko loty krajowe. Loty tanich linii są możliwe dopiero po zainstalowaniu pomocy nawigacyjnych ILS, a przede wszystkim latarni ogólnokierunkowej DVOR/NDB. Konieczne jest uzyskanie ochrony pożarowej 5 kategorii. Konieczna jest także osłona meteo.
Powinna powstać płyta postojowa mieszcząca dwa samoloty kodu C, powinny także zostać rozbudowane drogi kołowania.
Powinny także rozpocząć się prace projektowane nad docelowym niewielkim terminalem pasażerskim, który powinien obsłużyć samoloty kodu C. Początkowo odprawa pasażerów miałaby się odbywać w starym terminalu, który użytkowany byłby jedynie tymczasowo, i dokonanoby jedynei inwestycji w jego tymczasowe dostosowanie.
Apel o powołanie pasażerskiego portu lotniczego w Mielcu- początkowo jako portu tymczasowego.
Szanowni Państwo,
Kiedyś, przed 10 laty proponowałem utworzenie w Mielcu portu lotniczego obsługującego połączenia tanich linii. Dziś- sensowniejszym wydaje się uruchomienie tego portu dla połączeń krajowych. Mielec, miast pozbawione dostępu do sieci kolejowej kraju (brak połączeń pasażerskich), jest jednym z największych miast Polski bez połączenia kolejowego.
Być może to linie lotnicze mogłyby ożywić ofertę połączeń komunikacyjnych z Mielca. Na liczne, także moje apele, Urząd Lotnictwa Cywilnego stworzył kategorię lotnisk publicznych o ograniczonej certyfikacji. Mieleckie lotnisko, gdyby stało się malutkim portem lotniczym, mogłoby obsługiwać do 10 tysięcy podróżnych rocznie. W tym limicie zmieściłoby się wykonywanie lotów krajowych, w relacji np. do Warszawy.
Powstaćby mógł tutaj port lotniczy Tarnów- Tarnobrzeg. Zbudowanoby terminal pasażerski i drogi kołowania dla samolotów, a sam port wyposażonoby w pomoce nawigacyjne.
Jednakże pomysł ten może się wydawać niemożliwy dla lokalnych władz. Niemniej- podejmijmy w tej kwestii dyskusję, po upływie dekady od zaprezentowania tego pomysłu.
Czy mozliwe jest powstanie w Mielcu portu pasażerskiego? Jak duży byłby popyt na podróże z miasta i w jakich cenach? Być może 18- miejscowy samolot raz na dwa dni byłby początkowo wystarczający?
Czy potrzeba od razu nowego terminalu, czy też można wykonać port lotniczy w tymczasowych warunkach i użyć do tego kontenerów? Ile to pokosztuje, aby móc odprawić tych kilkunastu pasażerów dziennie? Czy potrzeba nowego terminalu, czy też- już istnieją takie - chyba niewielkie- pomieszczenia?
Wystartujmy z pomysłem Tymczasowego Portu Lotniczego Tarnów- Tarnobrzeg. Wykorzystującego stare hangary jako poczekalnie, stare baraki -jako zaplecze techniczne.
Dla odprawienia 19 pasażerów dziennie nie potrzeba aż tak wiele. Warto rozpocząć starania, by terminal dla odpraw pasażerskich powstał w Mielcu, służąc pasażerom np. z Tarnowa i Tarnobrzegu.
Można zbudować także nowy terminal od podstaw, tak by znalazł się przy przebiegającej na południe od obecnej drogi startowej linii kolejowej, bocznicy dla strefy ekonomicznej. Mógłby tam z czasem powstać przystanek końcowy linii kolei pasażerskiej do centrum Tarnowa, dowożącej pasażerów bezpośrednio do nowego terminalu, jeśli taki powstanie w tej dobrze skomunikowanej lokalizacji.
To od władz miasta teraz zależy, czy powstanie port lotniczy w Mielcu, mogący nosić nazwę "Port Lotniczy Tarnów- Tarnobrzeg (Mielec)". Apelujemy o podjęcie inicjatywy w tej sprawie, tak by miasto Mielec uzyskało dodatkowy środek komunikacji, służący jednakże przede wszystkim mieszkańcom Tarnowa, Tarnorzegu i innych miast regionu. Początkowo warto wykorzystać istniejącą infrastrukturę i uruchomić port tymczasowy, aby przekonać się o popycie na ruch pasażerski w tym porcie.
Z wyrazami szacunku Adam Fularz Gazeta Mielecka.eu
Mieleckie lotnisko już raz miało obsługiwać loty pasażerskie- w czasie remontu drogi startowej rzeszowskiego portu lotniczego planowano tutaj przekierować loty pasażerskie, ale port w Mielcu nie posiadał pomocy radionawigacyjnych i z pomysłu zrezygnowano.
Dziś warto wrócić do tego pomysłu., Budowa niewielkiego terminalu pasażerskiego pozwoliłaby przerobić lotnisko w niewielki pasażerski port lotniczy- o podobnej strukturze zatrudnienia jak port lotniczy Zielona Góra, obsługujący loty krajowe. Port ten zatrudnia ok. 35 pracowników. Podobny biznes jest możliwy w Mielcu. Jednakże w Zielonej Górze loty do Warszawy są dotowane.
Jak będzie w Mielcu, pokaże przyszłość. Warto, aby samorząd miasta, które nie ma czynnej kolei pasażerskiej, spróbował z alternatywnymi środkami szybkiej komunikacji. Lotnictwo pasażerskie szybko skomunikowałoby Mielec z Warszawą czy Gdańskiem. Lokalni przewoźnicy pasażerscy są zainteresowani.
Polska ma wg badań naukowych, aż 6-ciokrotnie mniejszą gęstośc portów lotniczych niż w krajach UE.
Jest możliwa stopniowa zmiana tej sytuacji poprzez - uruchamianie połączęń lotniczych do mniejszych portów lotniczych, takich jak port lotniczy w Mielcu, między Tarnowem a Tarnobrzegiem.
Nowy port lotniczy mógłby służyć lotom krajowym i czarterowym. Agencja Prasowa Merkuriusz Polski zwróciła się do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. w Warszawie z apelem o naprawę niewielkiego terminalu pasażerskiego i dawnych zabudowań portu lotniczego Mielec, i dostosowanie go do roli portu dla połączeń krajowych. Niewielki terminal w posiadaniu ARP S.A. powinien wystarczyć do tego celu. Agenca prasowa złożyła na ręce rzecznika ARP S.A. apel o powołanie spółki Port lotniczy Tarnów Tarnobrzeg w Mielcu.
Agencja prasowa sonduje też zainteresowanie lokalnych samorządów sprawą ożywienia terminalu pasażerskiego w tym niewielkim porcie lotniczym.
Zarządca lotniska nie jest rzeciwny tej propozycji, ale proponuje powołanie osobnej spółki zarządzającej terminalem. Spółka ta początkowo nie przynosiłaby dochdów. Opracowałaby też Plan Generalny dla lotniska, które mogłoby sie przekształcić w większy port lotniczy.
Wg liczbych badań porty lotnicze są znacznym generatorem miejsc pracy, ale też osiągnięcie przez nie rentowności jest nieco dłuższym procesem.
Agencja prasowa stara się przekonać ARP S.A. do zainwestowania środków w portu lotniczy obsługujący aglomerację Tarnowa oraz Aglomerację Tarnobrzeg- Sandomierz- Stalowa Wola. Początkowo brano pod uwage loty krajowe.
Zarządca lotniska aktualnie realizuje inwestycję w oświetlenie pasa startowego. Agencja prasowa pytała także o plany rozbudowy dróg kołowania, płaszczyzn postojowych. Zbudowano także nową wieżę kontrolną.
Mielecki port lotniczy mógłby początkowo obsługiwać tylko loty krajowe. Loty tanich linii są możliwe dopiero po zainstalowaniu pomocy nawigacyjnych ILS, a przede wszystkim latarni ogólnokierunkowej DVOR/NDB. Konieczne jest uzyskanie ochrony pożarowej 5 kategorii. Konieczna jest także osłona meteo.
Powinna powstać płyta postojowa mieszcząca dwa samoloty kodu C, powinny także zostać rozbudowane drogi kołowania.
Powinny także rozpocząć się prace projektowane nad docelowym niewielkim terminalem pasażerskim, który powinien obsłużyć samoloty kodu C. Początkowo odprawa pasażerów miałaby się odbywać w starym terminalu, który użytkowany byłby jedynie tymczasowo, i dokonanoby jedynei inwestycji w jego tymczasowe dostosowanie.
Apel o powołanie pasażerskiego portu lotniczego w Mielcu- początkowo jako portu tymczasowego.
Szanowni Państwo,
Kiedyś, przed 10 laty proponowałem utworzenie w Mielcu portu lotniczego obsługującego połączenia tanich linii. Dziś- sensowniejszym wydaje się uruchomienie tego portu dla połączeń krajowych. Mielec, miast pozbawione dostępu do sieci kolejowej kraju (brak połączeń pasażerskich), jest jednym z największych miast Polski bez połączenia kolejowego.
Być może to linie lotnicze mogłyby ożywić ofertę połączeń komunikacyjnych z Mielca. Na liczne, także moje apele, Urząd Lotnictwa Cywilnego stworzył kategorię lotnisk publicznych o ograniczonej certyfikacji. Mieleckie lotnisko, gdyby stało się malutkim portem lotniczym, mogłoby obsługiwać do 10 tysięcy podróżnych rocznie. W tym limicie zmieściłoby się wykonywanie lotów krajowych, w relacji np. do Warszawy.
Powstaćby mógł tutaj port lotniczy Tarnów- Tarnobrzeg. Zbudowanoby terminal pasażerski i drogi kołowania dla samolotów, a sam port wyposażonoby w pomoce nawigacyjne.
Jednakże pomysł ten może się wydawać niemożliwy dla lokalnych władz. Niemniej- podejmijmy w tej kwestii dyskusję, po upływie dekady od zaprezentowania tego pomysłu.
Czy mozliwe jest powstanie w Mielcu portu pasażerskiego? Jak duży byłby popyt na podróże z miasta i w jakich cenach? Być może 18- miejscowy samolot raz na dwa dni byłby początkowo wystarczający?
Czy potrzeba od razu nowego terminalu, czy też można wykonać port lotniczy w tymczasowych warunkach i użyć do tego kontenerów? Ile to pokosztuje, aby móc odprawić tych kilkunastu pasażerów dziennie? Czy potrzeba nowego terminalu, czy też- już istnieją takie - chyba niewielkie- pomieszczenia?
Wystartujmy z pomysłem Tymczasowego Portu Lotniczego Tarnów- Tarnobrzeg. Wykorzystującego stare hangary jako poczekalnie, stare baraki -jako zaplecze techniczne.
Dla odprawienia 19 pasażerów dziennie nie potrzeba aż tak wiele. Warto rozpocząć starania, by terminal dla odpraw pasażerskich powstał w Mielcu, służąc pasażerom np. z Tarnowa i Tarnobrzegu.
Można zbudować także nowy terminal od podstaw, tak by znalazł się przy przebiegającej na południe od obecnej drogi startowej linii kolejowej, bocznicy dla strefy ekonomicznej. Mógłby tam z czasem powstać przystanek końcowy linii kolei pasażerskiej do centrum Tarnowa, dowożącej pasażerów bezpośrednio do nowego terminalu, jeśli taki powstanie w tej dobrze skomunikowanej lokalizacji.
To od władz miasta teraz zależy, czy powstanie port lotniczy w Mielcu, mogący nosić nazwę "Port Lotniczy Tarnów- Tarnobrzeg (Mielec)". Apelujemy o podjęcie inicjatywy w tej sprawie, tak by miasto Mielec uzyskało dodatkowy środek komunikacji, służący jednakże przede wszystkim mieszkańcom Tarnowa, Tarnorzegu i innych miast regionu. Początkowo warto wykorzystać istniejącą infrastrukturę i uruchomić port tymczasowy, aby przekonać się o popycie na ruch pasażerski w tym porcie.
Z wyrazami szacunku Adam Fularz Gazeta Mielecka.eu
Szanowna Pani Prezes
Aleksandra Magaczewska
Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.(ARP S.A.)
Niniejszym apeluję o przekazanie nieużywanego obecnie dawnego terminala lotniska Mielec dla potrzeb nowopowstającego portu lotniczego Tarnów- Tarnobrzeg w Mielcu. Wg naszej propozycji dawny terminal lotniska byłby dostosowany i przebudowany do roli terminala pasażerskiego portu lotniczego Mielec. Powołanoby kolejną spółkę Port Lotniczy Mielec sp. z o.o. do której Agencja mogłaby wnieść budynki i działkę po starym lotnisku.
Docelowo jednak powstałby nowy terminal, stare budynki służyłyby jako tymczasowy terminal portu lotniczego.
Apeluję do Pani Prezes Agencji o powołanie nowego portu lotniczego w Polsce. Agencja posiada majątek w miejscu lotniska który w zupełności wystarcza dla powołania spółki i uruchomienia tymczasowego portu lotniczego. Nowy port lotniczy byłby początkowo np. 100 % własnością ARP S.A.lub udziały w nim posiadałoby także miasto Mielec, miasta Tarnów i Tarnobrzeg.
Proszę o odpowiedź na mój apel- opublikujemy go.
Posted by Adam Phoo
on 08:52.
Filed under
porty lotnicze
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0