Kolej na lotnisko w Radomiu mogłaby zacząć działać
Uruchommy kolej do portów lotniczych w Zielonej Górze i Radomiu
W wielu miejscach kraju - w Olsztynie czy w Lublinie- udało się ożywić "nieżywe" porty lotnicze nie tylko dzięki naprawie sanego terminala, ale także- i może właśnie przede wszystkim- dzięki doprowadzeniu sieci kolejowej do portów lotniczych.
Ten aspekt prowadzenia portów lotniczych jest często przez prowadzących porty lotnicze- pomijany. Czasem odległe o kilkaset metrów dystansu przystanki kolejowe- są nieużywane.
Taka sytuacja panuje w Radomiu, najbardziej znanym polskim porcie lotniczym- widmo. Ma on także swój przystanek kolejowy- widmo. Działał on tylko w czasie tutejszych airshows.
Przystanek Radom Airshow. Jest to chyba właściwa nazwa tego przedsięwzięcia ożywienia tutejszego, niedostosowanego do większych samolotów portu lotniczego, i ożywienie tej stacji kolejowej wraz z Radom Airshow Express, byłobu hitem sezonu kolejowego.
Taki sam airport express jest w budowie w Pradze, oraz powstał już na lotnisku w Ostrawie. Obecnie samoloty z Radomia kursują z Pragi z międzylądowaniem w Ostrawie, więc być może uda się zdobyć pasażerów którzy będą dojeżdżali koleją na lotnisko w Ostawie, lecieli samolotem do Radomia i przesiadali się dalej na kolej.
Takie pociągu już kursowały. Dziś możnaby je wprowadzić na nowo. Najlepiej- w ozdobnym malowaniu, jak ma to miejsce na wielu kolejach świata, gdzie pociągi typu airport express są odpowiednio oznakowane.
kolej taka mogłaby być namiastką miejskiego transportu szynowego w Radomiu, a operatorem mogłaby być specjalnie do tego celu powołana spółka miejska- na przykład Radomska Kolej Miejska spółka z o.o.
Dzięki pociągom na lotniska, zatrzymującym się czasem nawet w sporej odległości od terminalu (pasażerów podwożono autobusami, rikszami) udało się ożywić porty lotnicze w Anglii. Pasażerowie okazywali się często zmierzać do portów lotniczych koleją.
W Radomiu z obecnego przystanku Radom Airshow do samego portu lotniczego jest tylko krótki dystans piechotą. Pasażerów możnaby także dowozić rykszami. Pociągi mogłyby na razie kursować promocyjnie i przewozić wszystkich pasażerów za darmo.
Ta sytuacja mogłayby mieć miejsce aż do pełnego rozwoju portu, a kursy kolei miejskiej musiałoby dotować miasto Radom. Niemniej, zyskałoby także- z czasem- linię miejskiego transportu szynowego.
Z lotniska w Radomiu do tej pory odleciały 783 osoby... To dramatycznie mało i bezpłatne połączenie kolejowe, mające być zaczątkiem miejskiej komunikacji szynowej Radomia, mogłoby być zaczątkiem nowej jakości i z czasem doporwadzić także do ożyw. Z czasem możnaby przedłużyć tą linię w stronę centrum miasta lub południowych dzielnic miasta.
Pamiętam jak proponowałem połączenie kolejowe do portu lotniczego Balice w Krakowie- wyśmiewano mnie, że to będzie mało używane, że kilkaset metrów do terminalu od przystanku- tymczasem połączenie przyjęło się na rynku, obecnie linię przebudowano na dwutorową, jest obsługiwana co 30 minut, dobudowano odcinek wraz ze stacją przy terminalu.
Posted by Adam Phoo
on 05:26.
Filed under
airports in Poland,
kolej w Polsce,
porty lotnicze
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0