Czy uda się ożywić port lotniczy w Malborku?
Malbork od 1926 roku posiadał pasażerski port lotniczy. Dziś porty lotnicze stały sie ogromnymi generatorami miejsc pracy, stworzyły nierzadko setki miejsc pracy- także w miejscowościach oddalonych o dziesiątki kilometrów od dużych aglomeracji.
W wielu miastach świata podejmowane są starania o wykorzystanie wojskowych portów lotniczych dla celów komunikacji pasażerskiej i lotów cargo (towarowych).
Od roku 1926 port lotniczy Malbork obsługiwał loty pasażerskie w relacjach do takich miast jak: Berlin, Szczecin, Słupsk, Gdańsk, Elbląg, Olsztyn i Kaliningrad.
W latach 1926-1934 Malbork posiadał regularne sezonowe połączenie lotnicze z Berlinem, Szczecinem, Słupskiem, Gdańskiem, Elblągiem, Olsztynem i Królewcem. Bilet z Malborka do Berlina kosztował w 1930 roku 66 reichsmarek. Do Paryża można było polecieć z przesiadką w Berlinie za 221, a do Londynu za 251 marek. (wg starymalbork.blogspot.com)
W mieście zbudowano także terminal pasażerski linii Lufthansa.
Kiedyś, w warunkach znacznie niższej rentowności tych usług, port lotniczy w Malborku rozwinął się. Dziś mógłby na nowo zafunkcjonować jako port lotniczy Elbląg- Malbork.
Samorząd miasta powinien przede wszystkim uwzyskać- wzorem miasta Radom- zgodę na cywilne współużytkowanie portu, oraz poszukać inwestorów, którzy uruchomia port lotniczy cargo.
Z uwagi na ogromą długość pasa startowego, lotnisko w Malborku bardzo dobrze sprawdzi się jako port lotniczy cargo. Nawet na Litwie, kraju wielokrotnie mniejszym, istnieją porty lotnicze zupełnie i całkowicie zorientowane tylko na usługi lotniczego cargo.
Dla obsługiu lotów cargo port lotniczy w Malborku ma lepsze, znacznie lepsze warunki niż port lotniczy w Gdańsku, który ma krótki pas startowy. Pas startowy w Malboru jest dłuższy, i liczne linie lotnicze chętnbiej wybrałyby ten port lotniczy. Obecnie nie jest to możliwe, ponieważ port lotniczy jest portem wojskowym.
W Radomiu władze miasta przez lata wywalczyły możliwość współużytkowania portu - wydzielono część wywilną portu, dokonano podziału infrastruktury i nieruchomości.
To samo jest możliwe w Malborku, i tak samo stworzonych może zostac około 100 miejsc pracy. Początkowo możliwy jest tylko port lotniczy cargo, ponieważ taka działalność jest bardziej dochodowa niż port pasażerski.
Niemniej, władze samorządowe powinny wywalczyć współużytkowanie portu lotniczego dla calów cywilnych powołując się właśnie na tradycje lotów pasażerskich do miasta, a w przypadku braku zgody- powinny wystąpić do sądu przeciwko władzom MON, domagając się odszkodowania z tytułu utraty wpływów podatkowych i utraty miejsc pracy.
Na Litwie bardzo sprawie działa port lotniczy w Szwalach (Siauliai). Port ten nazywa się Siauliai International Airport, jest dużym portem lotniczym bazującym na wojskowej infrastrukturze- szczególnie korzystnej dla ruchu cargo, ponieważ mającej podobną długość pasa startowego jak w Malborku. W Szwalach długośc pasa startowego to 3500 metrów. Także ten port ma status portu cywilno- wojskowego. Od wielu lat tamtejsze władze samorządowe borykały się z problemem uruchomienia portu lotniczego, aż wreszcie się to udało.
W Malborku władze miejskie powinny porozumieć się z władzami np. Elbląga i wspólnie powołać spółkę o przykładowej nazwie " Port lotniczy Elbląg- Malbork" by zarządzać tym lotniskiem.
Nie powinno się także zapominać o lotach pasażerskich- powienien powstać terminal pasażerski umożliwiający odprawianie samolotów pasażerskich, w tym samolotów tanich linii lotniczych.
Niemniej, ta inwestycja może poczekać, aż port lotniczy cargo zacznie na siebie zarabiać. Długość pasa startowego umożliwia także obsługe lotów transatlantyckich, co nie jest możliwe w porcie lotniczym Gdańśk.
Posted by Adam Phoo
on 08:33.
Filed under
porty lotnicze
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0