dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Pytanie: wskaźniki HHI dla usług zarządzania sieciami kolejowymi

Opisywaliśmy ostatnio początki kolei pasażerskiej w Polsce, notując spowolnienie czasów przejazdu na trasach podmiejskich po 170 latach - w porównaniu z pierwotnymi czasami przejazdu z roku 1845.
 

Czy jakieś elementy konkurencji wprowadzono w zarządzaniu sieciami kolejowymi? Dwie sieci kolei pasażerskiej wydzielonej ongiś z PKP S.A. (WKD i kolej aglomeracji trójmiejskiej) zarządzają własnymi sieciami kolejowymi, notując nierzadko bardziej intensywny ruch pociągów niż na równoległych sieciach monopolisty PKP- PLK.

W większości krajów z bardziej rozwiniętym rynkiem kolejowym istnieje bardzo wielu prywatnych i samorządowych zarządców sieci kolejowych. 

Czy sprywatyzowano choć jedną większą sieć kolejowych linii pasażerskich? Owszem- kilka linii na Dolnym Śląsku jest zarządzanych przez tamtejsze samorządy, raczej z dobrym skutkiem. Były one ongiś nieczynne, dziś zostały wyremontowane. Dlaczego takie przypadki są tak sporadyczne? 

Powstało minimum 20-30 miliardów PLN strat gospodarczych związanych z likwidacją infrastruktury kolejowej , promując politykę monopolizacji rynku infrastruktury kolejowej w Polsce? Jest to- po Francji- najbardziej zmonopolizowany rynek zarządzania infrastrukturą spośród dużych obszarowo krajów w Unii Europejskiej.

Infrastruktura kolejowa w Polsce jest niemalże w całości zmonopolizowana, choć w sąsiednich krajach jest wielu zarządców torowisk kolei pasażerskich. Może to być głównym powodem likwidacji linii kolejowych, w tym głównych linii magistralnych.

Ostatnio, przejeżdżając przez Poznań, dostrzegłem rozbiórkę jednej z linii miejskich w obleganym korytarzu śródmiejskim (w kierunku południowym Pń- Główny- Luboń). W każdym z miast są podobne przykłady. Między Gorzowem a Szczecinem rozebrano jedyną linię kolejową, by w jej miejsce zbudować autostradę. 

Pod obwodnicę Lubska, dziś wyludnionego i opuszczonego przez młode pokolenia, rozebrano torowiska i nasypy szybkiej kolei Berlin- Wrocław- Górny Śląsk (przed wojną vmax= 160 km/h, czas przejazdu Berlin- Wrocław 2:39 h, 14 poł/ dziennie), a w Sudetach nawet lokalna ludność nie rozumie powodów rozbiórki przebiegającego przez Polskę odcinka torowiska na trasie ekspresowej Berlin- Wiedeń.

Kto wrażenie być głównym sprawcą tej ogromnej w skali kontynentu akcji likwidacyjnej? W Czechach po upadku poprzedniego systemu ruch zawieszono jedynie na kilku liniach, wiele z nich jednak zmieniło zarządców, co czego w Polsce- nigdy nie doszło w tej skali.

W ilu przypadkach w Polsce doprowadzono do zmiany zarządców torowisk? Kto jest w stanie podać wskaźniki monopolizacji (np. HHI) dla usług zarządzania siecią kolejową w Polsce? Wg mnie osiągają one ok. 0.9. W krajach ze sprawnym rynkiem kolejowym, np. w Szwajcarii, są one wszak nieporównywalnie niższe.

Czy różne urzędy zatrudniają specjalistów od regulacji rynków sieciowych? Kto w odpowiednim urzędzie posiada kompetencje w tej dziedzinie regulacji rynków sieciowych? Jak prowadzona jest regulacja rynków sieciowych, skoro rynki te zostały w 70-80 procentach zlikwidowane w ciągu ostatnich 25 lat licząc wg wolumenu świadczonych usług transportowych w sektorze przewozów pasażerskich?

Czy rządzący mają w ogóle jakieś plany regulacji sektora świadczenia usług zarządzania siecią kolejową? Po lekturze czasopisma Newsweek (opis średniej prędkości 25 km/h między Krakowem a Katowicami) sugeruję stworzenie regionalnych zarządów sieci kolejowych, które przejęłyby wszelkie linie lokalne i główne linie regionalne. Jestem przekonany że większość rozbiórek tej infrastruktury była gospodarczym nieporozumieniem. 

Rozebrano np. linie w śródmieściach miast, jak p. sieć kolei miejskiej w Ziel. Górze. W efekcie na równoległej sieci drogowej występuje znaczna kongestia, a kolej obsługuje kilkudziesięcokrotnie mniejsze potoki pasażerskie niż ledwie 50-60 km dalej, po stronie niemieckiej. Jej udział w rynku przewozowym w tym regionie jest marginalny, w granicach błędu statystycznego. Pociągi lokalne potrafią kursować całkowicie puste. 
 
Zlikwidowano nawet linię do terminalu pasażerskiego portu lotniczego w tym mieście. Nie wspominając o braku zabezpieczenia torowisk przed wtargnięciem pieszych- to dobrze funkcjonowało jeszcze 20 lat temu, dziś - pozostały dziurawe płoty, a piesi skracają drogę na ukos przez torowiska. Pociągi muszą zwalniać- po cóż więc remontować torowiska?
Czy rządzący nie propagują utopii gospodarczej- mam na myśli centralizację zarządzania infr. kolejową? Czy obliczali wskaźnik HHI dla usług zarządzana siecią drogową w Polsce? Czy badali zmiany organizacyjne, które umożliwiły np. odbudowę sieci kolejowej na wyspie Wolin?

Posted by Adam Phoo on 11:25. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Pytanie: wskaźniki HHI dla usług zarządzania sieciami kolejowymi

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery