dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Wniosek o sezonowe promy pasażerskie na jeziorze Gardno oraz o terminal promowo- autobusowy

do UMiG w Ustce
Wniosek o sezonowe promy pasażerskie na jeziorze Gardno

Szanowni Państwo,

Myślę czy podobnie jak na jeziorze Wansee pod Berlinem- czy nie poprosić władze o prom, tramwaj wodny kursujący po jeziorze Gardno przez większość roku lub sezonowo w relacji z centrum miasteczka Rowy do Gardna Mała, Gardna Wielka. 

Wzór dla usługi promu to całoroczna linia F10 na Jeziorze Wansee. 

Por. https://www.berlin.de/tourismus/dampferfahrten/faehren/1824948-1824660-faehre-f10-wannsee-altkladow.html

Opis produktu turystycznego

Polityka władz w Polsce sprawiła że ten teoretycznie najszybszy środek transportu miejskiego (pasażerski katamaran HSS Stena rozpędza się do 110 km/h)- w większości polskich miast nie kursuje... 

W wielu miastach na świecie jest to popularny środek komunikacji- w warunkach polskich jest on zupełnie marginalnym środkiem transportowym, mimo- dość dobrych warunków- sieci wodnej, oraz historii kursowania tramwajów wodnych w tym rejonie świata. 

W Polsce sieć linii tramwaju wodnego działa w Darłowie czy w Gdańsku, albo w Bydgoszczy, ponadto sieć na Wiśle w Krakowie została po latach przerwy uruchomiona 22 czerwca 2009. Niestety, w Polsce brak jest nowocześnie wyglądających jednostek, co wpływa na postrzeganie transportu wodnego jako przestarzałego.

Propozycja dla Rowów
Wierzę, że możliwe jest zorganizowanie wokół Rowów co najmniej takiej komunikacji promowej sezonowej lub całorocznej jak w mojej okolicy- na jeziorze Wansee w Berlinie. Jest to finansowane z szeregu źródeł. W przypadku m. Rowy usługi współfinansowałyby okoliczne samorządy jak i UMWP.

Proponuję aby gmina wystąpiła o środki na budowę gminnego centrum przesiadkowego w porcie Rowy. Obejmowałoby głównie przystań dla promów- mających w zamierzeniu kursować wg schematów dołączonych do wniosku. 
Gminne centrum przesiadkowe przy marinie w Rowach, przy porcie, w samym sercu miasta, posiadałoby: 
  • peron autobusowy, początkowo tylko jeden, bo Rowy to mała miejscowość, a sam port obsługuje tylko dzielnicę portową
  • Jedno lub dwa nabrzeża, wraz z wyświetlaczami godzin rejsu czy też odjazdu. System pokazywania godzin rejsów i odjazdów rejsów/ autobusów byłby sercem centrum przesiadkowego. To tutaj podróżni z regionu całorocznie mieliby się przesiadać na promy w kierunku Gardna Mała, Gardna Wielka i innych możliwych przystani. 

W uzupełnieniu przekazuję schemat połączeń transportu tramwaju wodnego w Hamburgu. Szczególnie linia nr 62 jest bardzo popularna i liczba podróżnych/ okrętujących stale rośnie. Jest to część systemu autobusowo- kolejowego i jest objęta wspólnym biletem. Połączenia kursują w szczycie nawet co 15- 20 minut. Przedostatni statek w soboty przed północą obsługuje wszystkie przystanki, później ok. 23.08 wraca na główną trasę.

Jak sądzę, biorąc Hamburg jako przykład, możnaby zorganizować co najmniej jedną "podmiejską" trasę w Rowach, obsługiwaną co 40- 60 minut w szczycie, co 90- 120 minut poza szczytem..

Opis promów w Hamburgu: "Das maritime Hamburg erschließt sich Ihnen durch die HADAG-Hafenfähren im Hamburger Verkehrsverbund. Mit dem entsprechenden HVV-Ticket für U-/S-Bahn und Bus können auch die Hafenfähren benutzt werden. Diese 'Hamburgensie' bietet Ihnen vielfältige Möglichkeiten, die Wasserseite mit z.B. den Containerriesen zu entdecken."

Streckennetz zum Download >>


Kilka informacji o samym środku transportu:
Tramwaj wodny pojawił się w XIX wieku z chwilą upowszechnienia się napędu parowego na statkach. Nazwa jego pochodzi od tramwaju szynowego bardzo popularnego w tym samym wieku. Nie stanowił on dla niego konkurencji, a raczej był jego uzupełnieniem w dużych miastach, leżących nad rzekami z dużą liczbą kanałów.

Równie popularny był w dużych portach morskich np. Hamburg, gdzie do dzisiaj funkcjonują linie tramwajów wodnych oznaczone numerami. W Oslo tramwaje wodne wykorzystywane są latem do przewożenia turystów, natomiast zimą można dzięki nim dostać się z centrum miasta do wysp położonych na Oslofjordzie. Na Jeziorze Genewskim tramwaje wodne (fr. lokalnie: Mouettes Genevoises) obsługują cztery linie regularne pomiędzy pięcioma przystaniami na terenie Genewy, a korzystanie z nich odbywa się na podstawie biletów komunikacji miejskiej. Kursujące po rzece Menam tramwaje wodne (dzielące się na linie zwykłe, szybkie i ekspresowe) są ważnym elementem komunikacji miejskiej Bangkoku.

Lista miast opierających komunikację o tramwaje wodne i inne rozwiązania:
 
  • Amsterdam
  • Astana
  • Auckland[1]
  • Baltimore
    • Ed Kane's Water Taxi[2]
  • Bangkok
  • Bordeaux
    • Boats BatCub[3]
  • Boston[4]
  • Bratislava
    • Bratislava Propeler [5] [5]
  • Bremen
  • Brisbane
    • CityCat
    • CityFerry
  • Bristol
    • Bristol Ferry Boats
  • Brunei
  • Bucharest
  • Buenos Aires, Tigre
  • Cardiff
    • Cardiff Waterbus
  • Cap-Haïtien, Haiti (at Labadee beach)
  • Cape Town
  • Caye Caulker
  • China: Cheung Chau, Chi Ma Wan, Peng Chau, Silvermine Bay
    • New World First Ferry (Hong Kong)
  • Chicago
  • Copenhagen
    • Copenhagen Harbour Buses
  • Davao City
    • Davao water taxi service
  • Dubai
    • Abras
    • RTA water taxis (recently introduced)
  • Erie, Pennsylvania
    • Presque Isle Water Taxi
  • Fort Lauderdale
  • Galápagos Islands
  • Gothenburg
    • Älvsnabben ferry
    • Paddan[6]
  • Guangzhou
  • Halifax Regional Municipality
  • Hamburg
  • Helsinki
  • Istanbul[7]
  • Jacksonville, Florida
  • Karachi
  • Kobe
  • Kochi
  • Kragerø and surrounding area, Norway
  • Kristiansund, Norway
  • Lake Ozark, Missouri[8]
  • Laughlin, Nevada and Bullhead City, Arizona
  • Lisbon
  • London
    • London River Services
    • Thames Clippers
  • Long Beach, California
    • Long Beach Transit
  • Malta
    • Dghajsa
  • Manila
    • Pasig River Ferry Service
  • Moscow (River tram[9])
  • Mumbai (Catamarans and ferries)
  • Nantes
    • Navibus
  • New York City
    • Liberty Water Taxi
    • New York Water Taxi
  • New Zealand[10]
  • Niigata
  • Oklahoma City[11]
  • Orlando, Florida
  • Osaka
    • Osaka Suijō Bus
  • Oslo
    • Bygdøfergene
    • NBDS
    • Oslo-Fergene[12]
  • Panama
  • Paris
    • Voguéo
  • Pittsburgh
  • Plymouth
  • Potsdam, Germany[13]
  • Quad Cities, Illinois/Iowa[14]
  • Rotterdam/Dordrecht[15]
  • Sacramento
  • Saint Petersburg
    • Aquabus[16]
  • Seattle
    • King County Water Taxi
  • Seoul[17]
  • Sha Lo Wan, Tai O, Tuen Mun, Tung Chung (Urmston Road, Hong Kong)
  • Shizuoka
  • Singapore (Singapore River)
  • Spalding (River Welland)
  • Stockholm[18]
  • Sydney
  • Tallinn[19]
  • Tampa[20]
  • The Woodlands, Texas
  • Tokyo
    • Tokyo Cruise Ship
    • Tokyo Mizube Line
  • Toronto
    • Toronto water taxis
  • Trinidad
    • Water Taxi Service, Port of Spain to San Fernando – service implemented in December 2008
  • Vancouver
    • The Aquabus
    • Coastal Link Ferries
    • English Bay Launch
    • False Creek Ferries
    • Granville Island Water Taxi Services (defunct)
    • SeaBus
  • Venice
    • Gondola
    • Vaporetto
  • Victoria, British Columbia
    • Victoria Harbour[21]
  • Walt Disney World[22]
  • Wellington
    • Ferries in Wellington
  • Winnipeg
  • Xochimilco, Mexico City
    • Chalupa
  • Yokohama
    • Keihin Ferry Boat
    • The Port Service
Uzasadnienie ekonomiczne

Rowy to nadbrzeżne miasteczko, wieś letniskowa, kurort liczący ok. 0,3 tys. mieszkańców. W sezonie turystycznym nowa linia promowa umożliwiłaby podróże statkami okolicznym turystom, letnikom. Możliwa byłaby podróż statkiem na plażę w Rowach dla letników ze wsi Retowo, Gardna Mała, Gardna Wielka. Możnaby rozwinąć okół jeziora Gardno agroturystykę oparta o często kursujące tramwaje wodne dowożące letników w sezonie na plażę w Rowach. Powstałaby dwie lub trzy przystanie w Rowach, np. w porcie, na ul. Rybackiej, przy plaży w kanale portowym na molo.


Przesiadki na żeglugę w porcie

Wnoszę o dodanie kursów autobusów do stacji końcowej promów w Rowach w porcie do planu transportowego (UM w Ustce musi o to wnioskować w UMWP) jak i do planów rozwoju sieci transportu, gdzie ujętoby kursy także do centrum przesiadkowego Rowy Port. 


W porcie w Rowach dodanoby ofertę promów do Retowa, gardny Małej i Wielkiej, i innych wsi zatoki, skoordynowanych z godzinami odjazdu autobusu z portu do Słupska czy Ustki. Naprawionoby nabrzeże portowe i dodanoby wiatę dla oczekujących na promy. Ustawionoby wyświetlacze godzin rejsów i maszynę do sprzedaży biletów: proponuję aby taryfa na statki była identyczna jak na kolej. Sieć połączeń statkami dodanoby na schematy połączeń kolejowych całego regionu.


Odbudowanoby przystanie pasażerskie w szeregu miejscowości zatoki a także przy ul. Rybackiej w Rowach oraz na końcu basenu portowego w Rowach przy ul.  Portowej. Przez centrum miejscowości Rowy przeprowadzonoby linię autobusu ulicami jednokierunkowymi (propozycja doączona w formie pliku png), wytyczonoby np. ulicę ograniczoną np. tylko dla autobusów- ul. Portową. w porcie dodanoby pętlę autobusową i centrum przesiadkowe na promy.

 

Uruchomionoby początkowo jedną linią promów, hydrobusów.

 

L1: 


Proponuję wiosenno- letnio- jesienny lub letni sezonowy prom pasażerski, realizujący przewozy z zakresu rozkładowego transportu publicznego, na trasie:
  • Rowy Port (centrum przesiadkowe na autobusy)
  • Rowy Plaża (ewentualna przystań przy falochronie basenu portowego, zmiana kierunku rejsu)
  • Rowy ul. Rybacka
  • Retowo 
  • Gardna Mała 
  • Gardna Wielka
 
Na jez. Gardno prowadzonoby po prostu regularny rozkładowy ruch pasażerski w miesiącach kwiecień- październik, lub tylko od maja do września. 
--
opr. Adam Fularz
Redakcja: Dolina Zielona 24a, 65-154 Ziel. Góra

Posted by Telewizja Opera on 23:38. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Wniosek o sezonowe promy pasażerskie na jeziorze Gardno oraz o terminal promowo- autobusowy

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery