dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Co z portem lotniczym Olsztyn- Dajtki?

port lotniczy Berane
W roku 1926 otwarto w Olsztynie pasażerski port lotniczy. Obsługiwał on następujące połączenia krajowe:
Port lotniczy Olsztyn Dajtki 
Połączenia lotnicze przed II wojną światową do Gdańska, Berlina. Po II wojnie światowej do Bydgoszczy i Warszawy.

Napisaliśmy też apel do władz miasta:

Do władz miasta Olsztyna w sprawie portu lotniczego  Olsztyn- Dajtki

Szanowni Państwo,
W przeszłości lotnisko Olsztyn Dajtki obsługiwało ruch lotniczy- loty do Warszawy czy Bydgoszczy po II wojnie światowej, do Gdańska przed II wojną światową. 

Dużo się pozmieniało na polskim rynku lotniczym- na przykład Aeroklub Polski powołał spółkę która zajmuje się doradztwem samorządom nad przekształcaniem lokalnych lotnisk aeroklubowych w lokalne porty pasażerskie o ograniczonej certyfikacji. Nie ma przeszkód formalnych, prawnych i organizacyjnych aby pojawiły się biznesowe loty pasażerskie z Warszawy do Olszyna. Istniejąca długość pasa startowego- po wycięciu drzew-  jest wystarczająca by obsłużyć takie loty krajowe, a ewentualne przedłużenie pasa startowego nie jest aż tak drogie.

Skoro miasto stać na żłobki czy przedszkola, dlaczego władze miasta nie chcą postawić na własny port lotniczy na bazie lotniska aeroklubowego? Gdyby to lotnisko stało się portem lotniczym o ograniczonej certyfikacji, wówczas mogłoby obsługiwać loty biznesowe, w relacji do Warszawy czy Wrocławia, bez lotów tanich linii czy dużych samolotów które obsługiwałby port lotniczy Szymany, dofinansowywany z pieniędzy samorządu województwa.Niemniej port ten jest położony daleko od centrum miasta i nie jest atrakcyjny dla lotów biznesowych czy krajowych.

W Pardubicach - niewielkim czeskim mieście gdzie działa port lotniczy, na terminal pasażerski zaadoptowano stary hangar lotniczy. Jako że lotnisko rozwinęło się i obsługuje 120 tys. pasażerów rocznie, pasażerowie nie mieszczą się i muszą oczekiwać przed terminalem- hangarem. 
O lotniskach aeroklubowych i szansach na ich przebudowę rozmawiałem z panem M. Doskoczem ze spółki Aero Partner, powołanej przez Aeroklub Polski aby pomóc samorządom w przekształceniu lotnisk aeroklubowych do roli lokalnych portów lotniczych. Takie przekształcenie lotniska aeroklubowego w lotnisko o ograniczonej certyfikacji jest możliwe. 

Z usług tej firmy korzystają władze miasta Białystok które przebudowuje swoje lotnisko aeroklubowe do roli małego portu lotniczego.

Posted by Adam Phoo on 03:42. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Co z portem lotniczym Olsztyn- Dajtki?

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery