dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Transport zbiorowy w Brazylii

Od paru lat podróżuję do Brazylii, i oglądam przemiany tej wschodzącej potęgi. Rozwojowi gospodarczemu w brazylijskim stylu zbędne są koleje czy transport szynowy. Transport dalekobieżny obsługują autobusy czy samoloty, nawet cenowo konkurencyjne z autobusami na większych dystansach, dzięki czemu nawet najbiedniejsi czasem wzbijają się w powietrze.



Kolej dalekobieżna czy regionalna nie istnieje całkowicie. Wokół kilku miast funkcjonują systemy pociągów podmiejskich. W centrum Rio de Janeiro straszy gigantyczny gmach opuszczonego dworca kolei dalekobieżnej, inny dworzec dalekobieżny, Central do Brasil, służy dziś wyłącznie pociągom podmiejskim, przeznaczonym, sądząc z ich jakości, dla mniej zamożnych. W kilkunastomilionowej aglomeracji Rio de Janeiro transport szynowy istnieje głównie w formie półtorej linii metra. Snuje się co prawda mgliste projekty odbudowy kolei, pozbawione konkretów. Wielki, 201-milionowy kraj obywa się praktycznie bez transportu szynowego. Na głównych ulicach Rio wydzielono ostatnio dwupasmowe buspasy. Widzę zmiany: nieomal zanikły droższe, bardziej luksusowe sieci autobusowe przeznaczone dla warstwy zarządzającej. Transport zbiorowy podrożał do tego stopnia że wespół z przyjaciółmi częściej wybieraliśmy taksówki. Ostatni system tramwajowy w Rio znów na nowo funkcjonuje po tym jak po serii drobnych incydentów wskazujących na braki w należytym utrzymaniu archaicznego taboru pojazd wykoleił się na stromym odcinku zabijając 5 osób. Prasa donosiła iż od 10 lat nie zakupywano części zamiennych do pojazdów.

Brazylijczycy zdają się mieć tendencję do porzucania problemów i rozpoczynania na nowo. Transport szynowy, ongiś rozwinięty na europejskim poziomie, dziś jest niewielkim marginesem. Jednocześnie mieszkający w Brazylii cudzoziemcy opowiadali historię o nowej cywilizacji, za jaką wielu Brazylijczykjów uważa ich kraj. Jego cechą charakterystyczną jest darwinistyczny, XIX- wieczny kapitalizm i raczej mocno skorumpowane, zwykle mało obecne państwo. W prasie czytałem o korupcji na miliardową skalę, i to w tekstach u dołu strony. Mieszkający w Rio de Janiro ekspaci mówili o powszechności procederu i niewielkim procencie odzyskiwanych przywłaszczonych środków publicznych.
A. Fularz 

Posted by Adam Phoo on 09:10. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

2 komentarze for Transport zbiorowy w Brazylii

  1. No tak u nas transporty inaczej, u nich transporty inaczej. Ja to w ogóle do biznesu potrzebuję czegoś specjalistycznego, to myślę, że takie https://www.extrego.com/ firmy mi pomogą. Mam coś do rozesłania na kraj, co po prostu nie może być długo transportowane. I mam nadzieję, że oni się tym zajmą właśnie dla mnie.

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery