dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku


- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?
- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne? Różnice z innymi miastami są kilkunastokrotne.

"Na wciąż niewielką rolę kolei miejskiej wskazują też statystyki Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie: w 2015 r. SKM przewiozła 25 mln pasażerów, tymczasem z metra w ubiegłym roku skorzystały 224 mln pasażerów, z tramwajów – 272 mln, natomiast z autobusów – 574 mln. Warszawie ciągle daleko do Berlina, gdzie koleją S-Bahn odbywa się jedna trzecia przejazdów transportem zbiorowym. W 2014 r. berlińska kolej S-Bahn na swojej 327- kilometrowej sieci przewiozła 414 mln pasażerów – to więcej niż cała kolej w Polsce (w 2014 r. wszyscy polscy przewoźnicy kolejowi mieli 269 mln pasażerów). W Hamburgu, liczącym podobnie jak Warszawa niespełna 1,8 mln mieszkańców, z pociągów S-Bahn na sieci o długości 144 km skorzystały w 2014 r. 266 mln pasażerów. W niemal trzykrotnie mniejszym od Warszawy Stuttgarcie kolej S-Bahn przewiozła 121 mln osób. To ukazuje potencjał tkwiący w miejskim wykorzystaniu kolei." (wg Z Bigiem Szyn)



Odpowiedzi ZTM:

Szanowny Panie,

Nie da się porównywać metra, tramwajów, SKM i autobusów w taki sposób, bo są to podsystemy nieporównywalne zarówno pod kątem funkcji, potencjału lokalizacyjnego jak i zasięgu przewozów i pracy przewozowej.

Szybka Kolej Miejska stanowi UZUPEŁNIENIE usług przewozowych organizowanych przez Marszałka Województwa Mazowieckiego i realizowanych przez Koleje Mazowieckie. Nie można SKMki traktować jako odrębnego systemu, bo nim NIE JEST, a zatem nie można porównywać tego z systemami S-Bahn w zachodnich miastach. SKM korzysta z infrastruktury narodowej bez priorytetu w dostępie do infrastruktury w odniesieniu do innych przewoźników. Co więcej, zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym istnieje hierarchizacja poziomu organizacji ptz w zakresie kolei i plan transportowy m.st. Warszawy musi uwzględniać zapisy planu transportowego województwa. A zatem - nie ma co do zasady w sferze przewozów użyteczności publicznej miejsca na konkurowanie między szczeblem wojewódzkim i miejskim.

Od kilku lat polityka transportowa Warszawy w zakresie kolei opiera się na konstruktywnej współpracy z samorządem wojewódzkim w zakresie koordynacji i integracji przewozów KM i SKM. Nie ma mowy o konkurencji i rozbudowie systemu SKM kosztem KM (byłoby to zresztą niemożliwe do realizacji, gdyż województwo ma prawo zablokować tego rodzaju "ekspansję" naruszającą równowagę w przewozach regionalnych). Zwiększona liczba pociągów SKM siłą rzeczy ograniczyła by ofertę KM, a tym samym, pogorszyła warunki dojazdu w skali regionalnej. Obowiązujące w Polsce prawo nie pozwala na takie przypadki - rozwój systemu lokalnego możliwy jest o tyle o ile istnieje rezerwa rynkowa (niewykorzystana przez usługi wojewódzkie).

S-Bahn w Berlinie stanowi osobny podsystem, "infrastrukturalnie" całkowicie wyizolowany i nie ma tam praktycznie żadnych zakłóceń związanych z równoległym funkcjonowaniem innych segmentów przewozów. Chcąc osiągnąć bardziej miarodajny obraz, należałoby spróbować zsumować podróże KM iSKM i WKD w aglomeracji warszawskiej. Tym bardziej iż w przypadku KM na Wspólnym Bilecie odbywa się ok. 50% podróży pociągami KM (1 i 2 strefa) a w przypadku WKD - ok. 60% podróży w I strefie. Dodatkowo należałoby doliczyć potoki z linii zastępczych oraz wybranych linii ZTM, które w określonych przypadkach pełniły taką funkcję w okresach prac remontowych, a także w pociągach KM (honorowanie biletów).

Jeśli chodzi zaś o wyniki przewozowe SKM w 2015 r. - miały miejsce bardzo duże ograniczenia oferty przewozowej (na linii pruszkowskiej i otwockiej), które trwały po kilka miesięcy. Niestety z racji tego, żeSKM realizuje przewozy w krótszych relacjach, przy większości zamknięć torowych ograniczających przepustowość dla KM i SKM, w pierwszej kolejności "cierpi" na tym SKM (pociągi KM w dłuższych relacjach). Ma to zresztą swoje uzasadnienie - w obszarze miejskim łatwiej jest zorganizować komunikację uzupełniającą (niekiedy bez organizowania specjalnych linii), a konflikty o trasy zostały wyeliminowane poprzez ugruntowanie współpracy ZTM i KM w zakresie honorowania biletów.

Na większości linii wprowadzających ruch do Warszawy w szczycie mamy do czynienia z przepełnieniem pociągów KM i SKM, a linia średnicowa wypełniona jest trasami w 100%. Praktycznie na każdej linii korytarzowej w WWK przepustowość całkowita (dla wszystkich segmentów ruchu kolejowego) w szczycie przewozowym jest wypełniona w 100% i nie ma już prostych rezerw na poprawę tej sytuacji (poza zwiększaniem zestawień pociągów). A zatem trudno mówić o niewykorzystanym potencjale w kontekście warunków jakie mamy lokalnie. Dopiero inwestycje PKP PLK mają przyczynić się do pewnej poprawy możliwości, w tym wykorzystania linii obwodowych (z budową nowych przystanków), ale nastąpi to za kilka lat.


Igor Krajnow
Rzecznik Prasowy
p.o. Kierownika Sekcji Komunikacji Medialnej i Społecznej
Dział Funduszy Europejskich i Mediów


Posted by Adam Phoo on 11:54. Filed under , , , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery