dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Władze Zielonej Góry tłumaczą powody likwidacji kolei miejskiej/ podmiejskiej


Szanowny Panie,
w odpowiedzi na przesłane pismo z 5 czerwca 2014 r. dotyczące przedstawienia
stanowiska Urzędu Miasta Zielona Góra w sprawie likwidacji kolei miejskiej w
Zielonej Górze, uprzejmie informuję, że podtrzymujemy stanowisko o tym, że
transport w Zielonej Górze oparty będzie na autobusach elektrycznych oraz
ścieżkach rowerowych.

Z wyrazami szacunku,
Monika Wiśniewska
Biuro Prezydenta Miasta Zielona Góra
ul. Podgórna 22
65-424 Zielona Góra

Odpowiedź naszej redakcji

Szanowna Pani, Uprzejmie wnioskujemy o zmianę stanowiska. 

Zaręczam, że w mieście Lozanna istniejącą infrastrukturę szynową na terenie miasta przebudowano tworząc nowoczesne, automatyczne metro.
System proponowany przez nasze wydawnictwo jest tańszy w użytkowaniu- składy byłyby automatyczne. 


Zaapelowaliśmy do władz  miasta o zmainę stanowiska, nie wiem czy ów apel dotarł.
Pozdrawiam,
Adam

Szanowna Pani, 
Uprzejmie wnioskujemy o zmianę stanowiska. 
W uzupełnieniu do wniosku załączam tekst:

W krainie nadzwyczajnej rozrzutności chyba jest biednie...

Gdyby ledwie kilka lat temu zadecydowano się pozostawić torowisko "miejskiego metra", dziś w ledwie kilka minut dostaliśmyby się rodzajem "naziemnego metra" z dworca PKP czy PKS do Focus Parku, na al. Wojska Polskiego czy na ul. Wiśniową i Ogrodową. Być może w budżecie znalazłoby się kilka mln PLN na podbicie podtorza czy wymianę zużytych szyn na inne, równie staroużyteczne, choćby z wymiany torowiska na miejscowym dworcu PKP. Zadecydowano inaczej. 


Pisałem w zeszłym tygodniu kilka tekstów do gazet w Polsce Wschodniej. Miasta Polski C mają całkiem podobne problemy jak Zielona Góra. Prezydent Zamościa od lat próbuje się pozbyć torów kolei pasażerskiej na zamojskiej Starówce. Kolej pasażerska już tam nie dociera, ale tory pozostały. Rozmaici miejscowi autorzy zarzucali lokalnej władzy, że się nie zna, że na serio likwiduje coś co w innych krajach jest podstawą transportu zbiorowego. 

Jakiś tydzień temu odwiedziłem też szwajcarską Lozannę. Miasto liczące 129 tys. mieszkańców przerobiło podobną kolej pasażerską wożącą przed laty pasażerów z "dolnej" części miasta do górnej, jak linia kolei podmiejskiej w Ziel. Górze, na nowoczesne, bardzo często kursujące metro automatyczne. To rodzaj taniej w obsłudze, automatycznej, bezobsługowej kolejki miejskiej. Jej wagony kursują bez obsługi i są sterowane automatycznie. Perony od torów oddziela rozsuwana szklana tafla.

Nieco większe Rennes, mające 208 tys. mieszkańców, także zainwestowało w metro automatyczne. Pierwszą linię otwarto w 2002 roku, 12 lat temu, a obecnie kosztem ok. 800 mln PLN powstaje kolejna linia.

W Zielonej Górze od kilkunastu lat niezwykle dziwiłem się ostentacyjnej miejscowej rozrzutności. Stare torowisko w śródmieściu miasta było dla wielu osób jedynie złomem do skasowania. Ktokolwiek mówił inaczej, wydawał się marzycielem- wówczas kolej w całym regionie upadała. Od dwóch lat powstaje na ok. połowie trasy dawnej kolei ścieżka rowerowa- niestety, ktoś poprowadził ją- zamiast obok torowiska, to dokładnie w miejscu dotychczasowego torowiska. Tory zerwano, dopłacając jeszcze do tego -budzącego pewne kontrowersje- przedsięwzięcia.

Po podmiejskiej kolejce, którą opisywałem jeszcze jako nastolatek w pierwszych wydaniach mojego lokalnego portalu internetowego 2 dekady temu, została jeszcze jakaś 1/4 torowiska. Trudno pozbyć się wrażenia że  władze zlikwidowały co do joty ten sam typ infrastruktury, który gdzie indziej- budowany od podstaw, kosztuje około kilkadziesiąt mln PLN za kilometr. Czy aby nie zmarnowano kilkuset mln PLN?

Czy to przypadłość Polski? Może nie do końca. W Olsztynie trwają prace nad wyborem wykonawcy odbudowywanego odcinka linii tramwajowej do tamtejszego Starego Miasta. Tramwaj powraca do miasta po pół wieku. Podobnie ma powstać kolej podmiejska do terminalu odbudowywanego portu lotniczego, zdecydowaną większość linii już wyremontowano. W podzielonogórskim Babimoście podobną bocznicę pod terminal pasażerski portu lotniczego, budowaną przy portach lotniczych w Olsztynie czy Szczecinie kosztem dziesiątków mln PLN, właśnie zlikwidowano jako zbyteczną. 

Być może ubóstwo jednych regionów bierze się z niemożności wykorzystania szans, które już mają. Inne regiony- nie mając tych szans prześcigają te regiony kraju, które je miały, i zmarnowały. Czy Zielona Góra swoją szansę na "naziemne metro" po starych torach już na zawsze, definitywnie zmarnowała, pokaże przyszłość. Jako ekonomiście, szkoda mi jedynie tych "setek milionów" jakich -nader rozrzutnie- pozbyto się przy okazji. Jak dotychczas, miejskie kolejki są pod względem prędkości podróży w miastach- dość niedoścignione. Zielonogórska kolejka, nawet mimo niezbyt korzystnego przebiegu, chyba raczej wykorzystałaby swoją jednotorową linię z dworca PKP do Focus Parku - nawet do granic przepustowości. 

Adam Fularz

Dyplomowany ekonomista, rocznik 1979. Interesuje się ekonomiką miast i regionów. Pochodzi z Zielonej Góry.



mapka; cc wikimedia



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 04:06. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Władze Zielonej Góry tłumaczą powody likwidacji kolei miejskiej/ podmiejskiej

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery