dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Pytanie o politykę MIB w zakresie zlikwidowanych pasażerskich portów lotniczych

Pytanie prasowe do MIB

Szanowni Państwo, W Polsce kiedyś istnialo ok. 2-krotnie więcej portów lotniczych. Wg badań dla lotniska Heringsdorf, próg rentowności lotniska jest bardzo mały, jeśli się uwzględni dochody z turystyki.

Jaką politykę ma obecny rząd w sprawie zlikwidowanych portów lotniczych? Dla lokalnych wydań prasowych często opisujemy problemy lokalnych polityków nie mogących doprowadzić do odbudowy portów lotniczych w Polsce. 

Czy rząd planuje jakąś specjalną strategię odbudowy portów lotniczych w mniejszych miastach kraju? Lista jest niepełna- wg części źródeł także w Zamościu czy Gorzowie obsługiwano regularne połączenia lotnicze pasażerskie.



Lista zlikwidowanych pasażerskich portów lotniczych jest zadziwiająco długa. Ogromna liczba miast miała ongiś pasażerskie porty lotnicze. Te często istnieją, ale są niedostosowane do obsługi ruchu lotniczego, choćby na tak skromną skalę jak w Radomiu.

Od czasów II wojny światowej zlikwidowano więcej portów, niż ich obecnie istnieje. Zlikwidowano następujące porty lotnicze:

Port lotniczy Jelenia Góra 

Połączenia przed II wojną światową do: Gliwic, Berlina, Wrocławia, Cottbus.

Port lotniczy Gliwice

Połączednia przed II wojną światową do Wrocławia, Berlina, Paryża, Istambułu, Szczecina, Brna, Budapesztu.

Port lotniczy Katowice Muchowiec (Katowice- Centrum)

Połączenia do Brna, Wiednia, Warszawy (od 2 stycznia 1929)- przed II wojną swiatową.

Port Lotniczy Elbląg

Połączenia lotnicze przed II wojną światową do Gdańska, Berlina, Królewca, Olsztyna

Port lotniczy Olsztyn Dajtki (Olsztyn- Centrum)

Połączenia lotnicze przed II wojną światową do Gdańska, Berlina. Po II wojnie światowej do Bydgoszczy i Warszawy.

Port Lotniczy Słupsk

Połączenia lotnicze do Berlina, Gdańska, Królewca, Szczecina przed II wojną światową, po drugiej wojnie światowej, od 1975 roku- loty do Warszawy, Katowic, Wrocławia. Loty do Warszawy działały z przerwami do lat 90-tych.

Port lotniczy Szymany- Mazury

Obsługiwał od 1998 roku loty do Warszawy i miast w Niemczech. Jako jedyny port lotniczy z powyższej listy ma zostać reaktywowany.

Port lotniczy Gubin

Połączenia przed II wojną światową do Szczecina.

Port lotniczy Gdynia

Od kwietnia 1936 połączenia lotnicze do Warszawy. Obecnie w rozbiórce i likwidacji.

Port lotniczy Nysa

Połączenia do Gliwic i Jeleniej Góry przed II wojną światową

Port lotniczy Malbork

Połączenia do Gdańska, Berlina przed II wojną światową

Port Lotniczy Opole

Port obecnie nieczynny, planowano jego reaktywację jako portu pasażerskiego.

Port lotniczy Piła

Port lotniczy powstal w 1913 roku. Brak danych n/t kierunków lotów. Planowano jego reaktywację.

Port lotniczy Koszalin

Działał jako pasażerski port lotniczy od 1965 r. W 1979 obsłużyło 85 853 pasażerów, a w latach 1986-1991 średnio 50-55 tys. pasażerów. Port lotniczy zamknięto w 1991 roku.

Port lotniczy Świnoujście

Przed II wojną światową połączenia do Szczecina, pradopodobnie także Berlina. Obecnie port lotniczy znajduje się po niemieckiej stronie granicy i działa sezonowo. Nie obsługuje lotów do Polski. W przeszłości obsługiwał loty do Warszawy i miast południa Polski.

Port lotniczy Białystok

30 kwietnia 2015 roku obchodzono w Białymstoku rocznicę 70 lat działalności pasażerskiego portu lotniczego. Port lotniczy juz nie działa, pas startowy o wymiarach 1420 na 50 metrów jest już zniszczony. 

Lotniczy Port Pasażerski Białystok zaczął działalośc krótko po II wojnie światowej, bo już 30 kwietnia 1945 roku. Linie lotnicze LOT utworzyły oddział białostocki i zaczęły obsługę połączenia do Warszawy kursującego w poniedziałki, środy i poiątki używając samolotów Douglas DC-3. Lot z Warszawy do Białegostoku trwał 50 minut. Bilety były drogie. Połączenia szybko wstrzymano. 

"Tuż po wojnie utworzono w Białymstoku Oddział Polskich Linii Lotniczych LOT. 30 kwietnia 1945 r. uruchomiono loty rejsowe. Co tydzień w poniedziałki, środy i piątki lądowały u nas Douglasy DC-3. Lot z Białegostoku do Warszawy trwał 50 minut, a bilet kosztował 400 złotych. Ten interes - jako relikt kapitalizmu - szybko zwinięto."
wg http://epbk.pl/forum/index.php?acti...

opr. A. Fularz

 

Port lotniczy Jelenia Góra Served flights to: Gliwice, Berlin, Wrocław, Cottbus. Port lotniczy Gliwice Served flights to Wrocław, Berlin, Paris, Istambul, Szczecin, Brno, Budapest. Port lotniczy Katowice Muchowiec (Katowice- Centrum) Flights to Brno, Vienna, Warszawa (since 1929)- closed after 1958. Port Lotniczy Elbląg Flights to Gdańsk, Berlin, Kaliningrad, Olsztyn in the past.Port lotniczy Olsztyn Dajtki (Olsztyn- Centrum) Connections to Gdańsk, Berlin. After WWII flights to Bydgoszcz and Warszawa. Currenlty out of use. Port Lotniczy Słupsk In the past flights to Berlin, Gdańsk, Kaliningrad, Szczecin, since 1975- flights to Warszawa, Katowice, Wrocław. Opened till earlt 90-ties. Port lotniczy Szymany- Mazury Since 1998 offered flights to Warszawa and destinations in Germany. Closed for refurbisment. Port lotniczy Gubin Flights to Szczecin in the past, currently closed. Port lotniczy Gdynia Since April 1936 offered flights to Warszawa. Currently in liquidation. Port lotniczy Nysa Flights to Gliwice and Jelenia Góra prior to WWII Port lotniczy Malbork Flights to Gdańsk, Berlin, currently out of use for passenger traffic Port Lotniczy Opole Currently nt used in passenger traffic. Port lotniczy Piła Created in 1913. Port lotniczy Koszalin Passenger airport since 1965. Closed for passenger service in 1991. Port lotniczy Świnoujście Currently no passenger traffic, airport relocated to Heringsdorf, 10 km from Swinoujscie. Port lotniczy Białystok Flights to Warsaw, defunct since 1945

Airports that served commercial passenger traffic in the past.

Białystok-KrywlanyIn 1945, LOT Polish Airlines launched a scheduled route to Warsaw. This service was quickly discontinued.[2]
Częstochowa-RudnikiIn 1983, LOT operated scheduled service for just one season.[3]
Gdańsk-WrzeszczOperated as a civil airport until the opening of the new airport in Rębiechowo in 1974.[4]
Gdynia-Rumia-ZagórzeScheduled service operated by LOT from 1935 to 1939.[5]
Katowice-MuchowiecScheduled service operatedby LOT from 1929 to 1958.[6]
Koszalin-Zegrze PomorskieScheduled and charter service operated by LOT from 1965 to 1991. At its peak, the airport handled 80,000 passengers annually.[7]
Kraków-Rakowice-CzyżynyOperated as a civil airport from 1924 until the relocation of the passenger service to Balice in 1963.[8]
Olsztyn-DajtkiScheduled service served by Lufthansa (from 1926 to 1939) and LOT (after World War II).[9]
Słupsk-RedzikowoFrom 1920 to early 1930s served by German passenger airlines. From 1975 to early 1990s served by LOT.[10]
Szczecin-DąbiePassenger flights served from 1921 to 1939. At its peak, the airport had direct and indirect connections with 70 cities in Europe. After Wolrd War II, served by Polish airlines until 1968.[11]
Szczytno-SzymanyServed by LOT from 1996 to 2003. Currently the airport is being modernized. The planned date to begin scheduled flights is January 2016.[12]
Warsaw-MokotówServed civil passenger traffic from 1920 until the opening of Okęcie Airport in 1934.[13]
Wrocław-Gądów MałyScheduled flights operated from 1921 to 1942 and, after World War II, from 1946 until the relocation of all passenger service to Strachowice Airport in 1958.[14]
Polish airports in the territories that belonged to Poland before World War II
Lwów-LewandówkaPassenger flights launched in 1922 and were served by AeroAerolloyd/Aerolot and LOT Polish Airlines. Closed in 1929.[15]
Lwów-SkniłówEstablished in 1922. Currently located within the borders of Ukraine (see Lviv Danylo Halytskyi International Airport).
Wilno-PorubanekEstablished in 1932. Currently located within the borders of Lithuania (see Vilnius Airport).
German airports currently within the borders of Poland that have served passenger traffic only before World War II
Elbląg (German: Elbing)Opened in 1915. Operated routes to Gdańsk, Szczecin, Königsberg and Moscow, among others.[16]
Gliwice-Trynek (German: Gleiwitz-Trinneck)Scheduled service began in 1925. Operated routes to many cities in Germany, as well as international destinations like Constantinople.[17]
Gubin (German: Guben)Since 1929 regular connections to Szczecin, Dresden, Nuremberg, Frankfurt (Oder) and Cottbus, among others.[18]
Jelenia Góra (German: Hirschberg)Established in 1927. Before World War II served routes to most major German cities.[19]
Malbork (German: Marienburg)From 1926 to 1934, the airport served seasonal routes to Berlin, Szczecin, Słupsk, Gdańsk, Elbląg, Olsztyn and Königsberg.[20]
Nysa-Radzikowice (German: Neiße-Stephansdorf)From 1927 to 1939, offered passenger flights to Gliwice, Görlitz, Jelenia Góra and Berlin.[21]
Piła (German: Schneidemühe)In 1919, a route Berlin–Piła–Gdańsk–Königsberg was launched, however the service proved to be unprofitable and was very quickly abandoned.[22]
Słupsk-Krzekowo (German: Stolp-Kreckow)From 1920 to 1927, served scheduled connections to Berlin, Gdańsk, Riga, Kaunas and Königsberg.[23]

 wg Wikipedii

  1.  "70 lat historii pasażerskiego portu lotniczego w Białymstoku" (in Polish). dziendobry.bialystok.pl. 17 October 2015. Retrieved 25 November 2015.
  2. Jump up^ Blue Ocean Business Consulting sp. z o.o. (October 2013). "Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Częstochowy" (PDF) (in Polish). Urząd Miasta Częstochowa. Retrieved25 November 2015.
  3. Jump up^ Marcin Stąporek (14 May 2014). "Jak to z lotniskami w Gdańsku było" (in Polish). Trojmiasto.pl. Retrieved 8 December 2015.
  4. Jump up^ Rafał Borowski (23 August 2015). "Pierwsze gdyńskie lotnisko. Historia Portu Lotniczego Gdynia w Rumi-Zagórzu" (in Polish). Trojmiasto.pl. Retrieved 25 November 2015.
  5. Jump up^ Piotr Adamczyk (4 April 2013). "Podróże lotnicze z Katowic w latach 20-stych XX wieku" (in Polish). katowice-airport.com. Retrieved 25 November 2015.
  6. Jump up^ "Uruchomienie lotniska cywilnego w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina" (PDF) (in Polish). Wydział Rozwoju i Współpracy Zagranicznej Urzędu Miejskiego w Koszalinie. 21 May 2013. Retrieved 25 November 2015.
  7. Jump up^ Karol Placha Hetman (25 April 2009). "Lotnisko Czyżyny" (in Polish). Polot.net. Retrieved 25 November 2015.
  8. Jump up^ Marek Książek (20 September 2013). "Olsztyńskie skrzydła" (in Polish). Olsztyn24.com. Retrieved 8 December 2015.
  9. Jump up^ "Tajemnicze lądowanie na nieczynnym lotnisku" (in Polish). RMF24. 26 March 2012. Retrieved 8 December 2015.
  10. Jump up^ Anja Tatarczuk (12 July 2009). "Lotnisko Szczecin-Dąbie i o szczecińskim lotnictwie" (in Polish). lotniczapolska.pl. Retrieved 8 December 2015.
  11. Jump up^ Justyna Urbaniak (21 January 2015). "Trwa rozbudowa lotniska w Szymanach" (in Polish). RynekInfrastruktury.pl. Retrieved 8 December 2015.
  12. Jump up^ Piotr Marciniak. "Ciekawostki z historii Pola Mokotowskiego" (in Polish). polemokotowskie.pl. Retrieved 25 November 2015.
  13. Jump up^ "Lotniczy Gądów. Historia podniebnych asów wrocławskiego osiedla" (in Polish). mmwroclaw.pl. 5 November 2014. Retrieved 8 December 2015.
  14. Jump up^ Karol Placha Hetman (26 October 2015). "Lotniska Lwowa: Lewandówka i Skniłów" (in Polish). Polot.net. Retrieved 25 November 2015.
  15. Jump up^ Edward Jaremczuk (5 July 2015). "Historia lotniska w Elblągu" (in Polish). Info.Elblag.pl. Retrieved 8 December 2015.
  16. Jump up^ Schmidt, Jacek (1992). Rocznik Muzeum w Gliwicach - Historia Lotniska w Gliwicach do 1945 r. część I (in Polish). Gliwice. p. 155-188.
  17. Jump up^ Traczyk, Zygmunt (2011). Ziemia Gubińska 1939–1949… (in Polish). Gubin: Stowarzyszenie Przyjaciół Ziemi Gubińskiej. p. 55-56. ISBN 978-83-88059-54-4.
  18. Jump up^ "Pasażerski port lotniczy w Jeleniej Górze" (in Polish). Jelonka.com. 20 July 2015. Retrieved 9 December 2015.
  19. Jump up^ Jacek Kmieć (10 March 2010). "O lotniskach w Malborku" (in Polish). starymalbork.blogspot.com. Retrieved 9 December 2015.
  20. Jump up^ Krzysztof Stecki (29 December 2013). "Ze Śląska na podbój przestworzy. Oraz kosmosu" (in Polish). Wyborcza.pl. Retrieved 9 December 2015.
  21. Jump up^ Robert Kulczyński. "Śladami lotniczej historii Piły" (in Polish). Dawna.Pila.pl. Retrieved 9 December 2015.
  22. Jump up^ "Historia szczecińskich lotnisk" (in Polish). Aeroklub-Szczecinski.pl. Retrieved 8 December 2015.

--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
+442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.



--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.






Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 08:24. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Pytanie o politykę MIB w zakresie zlikwidowanych pasażerskich portów lotniczych

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery