dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Petycja w sprawie dojazdu na lotnisko Babimost

Do Zarządu Województwa Lubuskiego

Petycja

Szanowni Państwo, 
Od wielu lat na lotnisko da się dojechać tylko autobusami PKS które zatrzymują się tylko na dwóch pobocznych przystankach komunikacji miejskiej (ul. Staszica i Sulechowska-Stadion) na całej swojej trasie. Od ok. 41 lat kursy autobusów na lotnisko wykorzystane są tylko w jednym celu. Dojazdu lub odjazdu na samolot (z krótkim epizodem firmy Dami). Lokalna ludność od 40 lat utrzymuje deficytowe lotnisko nie mogąc nawet skorzystać z autobusów je obsługujących od ok. czternastu tysięcy dni- przeliczając okres obslugiwania lotniska transportem zbiorowym.

Proponuję jako ekonomista transportu aby przerobić tą linię w zwykłą linię o standardzie komunikacji miejskiej typu ekspresowego. 

Proponuję zmianę trasy autobusu na terenie miasta. Proponuję nadanie numeru tej linii komunikacji podmiejskiej. Mimo że obsługiwana jest przez innego operatora, byłaby w systemie biletowym MZK. Proponuję włączenie jej w system komunikacji miejskiej w Zielonej Górze. Mogłaby np. nosić numer "3" lub np. numer "100" etc. Linia ta wyświetlałaby się na wyświetlaczach kursów MZK Zielona Góra.

Proponuję specjalny tabor- specjalny autobus w wykonaniu dla miejskiej komunikacji ekspresowej na lotnisko. Jest to specjalnie wykonany autobus przystosowany do prędkości podróży ponad sto kilometrów na godzinę na autostradzie. Ma on bezpieczne luki na bagaż pasażerów wewnątrz przestrzeni pasażerskiej. Jest przystosowany do szybkiej jazdy po autostradzie.

Opis tych autobusów:

Przykład pojazdu

Domagam się zmiany formy tego autobusu. Byłaby to linia wyglądająca taborem jak linia miejska, z numerycznym oznaczeniem linii miejskiej, ale formalnie- byłaby to linia regionalna sfinansowana przez UMWL ze wsparciem ustawowym dla połączenia autobusów regionalnych. Kursowałaby dodatkowo 4-6 razy dziennie dodatkowe połączenia w relacji skróconej, tj. do kursów z godz. 6.45 i 19.25 doszłyby kursy o dodatkowych porach dnia.

Na obszarze miejskim i podmiejskim proponuję trasę:

Dworzec PKS
Dworcowa
Herberta- przystanek 
Zjednoczenia- przystanek Rondo PCK
Wojska Polskiego- przystanek przy Bibliotece 
Ul. Reja- nowy przystanek obok hotelu Ruben, ponadto w powrotną stronę już jest znak przystankowy dla autobusów pod hotelem Ruben, niewykorzystywany.
Al. Konstytucji 3 Maja- przystanek przy Planetarium
Wrocławska- przystanek przy CH Focus Mall
Ul. Lwowska
Ul. Ceglana - MZK być może uruchomi tu przystanek linii 1,37
Zarugiewicza - przystanek: parking przy Palmiarni
Plac Piłsudskiego- przystanek 
Chrobrego, przystanek Rondo Bandurskiego
Sulechowska- przystanek Stadion
Klępsk na żądanie
Kolesin na żądanie
Nowe Kramsko przystanek końcowy z pętlą uliczną ul. Szkolną, B. Chrobrego.

Przedłużenie na lotnisko Babimost:
Nowe Kramsko szkoła- autobus z Zielonej Góry z godz. 6.45 dowoziłby dzieci z Klępska, Kolesina na godz. 7.35 pod szkołę koło której przejeżdża w drodze na lotnisko na ul. Szkolnej 
Port Lotniczy Zielona Góra- przystanek przy terminalu tylko dla dwóch kursów dziennie.

Proponuję początkowo wynajem, a następnie zakup używanego autobusu typu ekspresowego- dostosowanego do roli komunikacji miejskiej w relacji na lotnisko, tj. z lukami bagażu wbudowanymi do wnętrza przestrzeni pasażerskiej.

Proponuję kursy: 6.45 na lotnisko, 8.45, 10.45, 12.45, 14.45, 15.45, 16.45, do Nowego Kramska, 19.25 na lotnisko Babimost. 

Wnoszę aby UMWL zawarł porozumienie z Urzędem Miasta Zielona Góra celem:
- obrandowania autobusu w malowanie komunikacji miejskiej Zielonej Góry
- objęcia miejscowości Kolesin, Nowe Kramsko, Klępsk w miejską strefę biletową MZK. Proponuję cenę 3 PLN - zwykły bilet miejski honorowany przez MZK Zielona Góra. W ostateczności cena biletu mogłaby wynieść najwyżej 4.40 - jest podmiejska taryfa normalna MZK Zielona Góra.

Chciałem przekonać Państwa do zintegrowania systemu biletowego MZK z systemem biletowym linii na lotnisko Babimost organizatora UMWL. Proponuję także nanieść linię do portu lotniczego Zielona Góra Babimost na schematy sieci połączeń komunikacji miejskiej MZK w Zielonej Górze. 

Lotnisko od granicy administracji miejskiej Zielonej Góry dzieli tylko 16 km w linii powietrznej. Warto naprawić także połączenia autobusów w ciągu komunikacyjnym na lotnisko Babimost. 

Projekt ma cechy innowacji- po raz pierwszy w aglomeracji Trójmiasta zastosowanoby szybkie połączenia autobusów ekspresowych z wykorzystaniem trasy S3. Po raz pierwszy w tej aglomeracji- komunikacja miejska dotarłaby trasą szybkiego ruchu do szeregu wsi Klępsk, Kolesin, Nowe Kramsko. Po raz pierwszy obrandowanoby połączenie na lotnisko jako ekspresową komunikację miejską. Wykorzystanoby bardzo szybki specjalnie dostosowany tabor. Możnaby rozwijać na tej podstawie inne podobne trasy autobusów w regionie Zielona Góra. Możnaby uruchomić nawet linię ekspresowego autobusu elektrycznego w tej relacji przewozowej.

Proponuję także rozważenie koncepcji dobudowy 2000 tys. metrów bieżących toru do prywatnej bocznicy kończącej się przy lotnisku (wynajętoby ją), co finalnie może być porównywalne cenowo z opcją transportu autobusowego. Koszt całkowity takiego fragmentu torowiska to max. kilka mln PLN. Torowisko to mogłoby obsługiwać także wieś Nowe Kramsko poprzez ślepo zakończony tymczasowy przystanek kolejowy przy lotnisku. Koszt linii autobusowej może być wyższy niż kilkadziesiąt czy sto złotych dziennie wydane na 2-3 kursy szynobusu z napędem spalinowym który mógłby tutaj dojechać w drodze z Zielonej Góry przez Babimost do Gorzowa.

Obecnie brak jest integracji połączenia na lotnisko Babimost w systemie biletowym MZK Zielona Góra czy w schematach jazdy komunikacji miejskiej w Zielonej Górze. Warto ucywilizować dojazd na lotnisko do standardu reszty kraju (Olsztyn ma kolej na lotnisko, w Rzeszowie podjęto decyzję), reszty kontynentu i ułatwić turystom i przyjezdnym dojazd na lotnisko. Proponuję równoległe wykorzystanie opcji kolejowej jak i autobusowej. 

Opr. Adam Fularz

Załącznik: korespondencja z MZK Zielona Góra

---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz <adam.fularzna serw. wieczorna.pl>
Data: sobota, 9 marca 2019
Temat: MZK odpowiada: Sprawa dojazdu na lotnisko Babimost
Do: RadaMiasta na serw. zielona-gora.pl


Do Rady Miejskiej miasta Zielona Góra złożyłem petycję w sprawie połączenia kom. miejskiej do portu lotniczego. Redakcja otrzymała odpowiedź MZK która w opinii redakcji może się rozmijać ze stanem faktycznym: 

Od: Barbara Langner <b.langner na serw. mzk.zgora.pl>
Data: czwartek, 19 maja 2016
Temat: Sprawa dojazdu na lotnisko Babimost
Do: Adam Fularz <adam.fularz na serw. wieczorna.pl>


Witam!

Szanownie Panie!

Już raz w 2015 roku wyjaśniałam Panu, że nie mamy możliwości uruchomienia komunikacji miejskiej do Lotniska w Babimoście.

Poniżej wyjaśnienia z przed roku.  

Pozdrawiam/Kind regards,

Barbara Langner

________________________________________________________________________

Dyrektor, MZK Zielona Góra | (...)


Szanowny Panie!

Bardzo ciekawy pomysł – co do zasady, nasz zakład zawsze aprobuje wszelkie próby zwiększenia znaczenia i zakresu funkcjonowania zielonogórskiej komunikacji miejskiej, bo w transporcie – potocznie mówiąc – najważniejsze jest, gdy koła się kręcą…

Ale przechodząc do meritum odpowiedzi na Pana propozycję, na wstępie przywołam definicji komunikacji miejskiej z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Są to: „gminne przewozy pasażerskie wykonywane w granicach administracyjnych miasta albo:

a) miasta i gminy,

b) miast, albo

c) miast i gmin sąsiadujących

– jeżeli zostało zawarte porozumienie lub został utworzony związek międzygminny w celu wspólnej realizacji publicznego transportu zbiorowego."

Oznacza to, że uruchomienie postulowanej przez Pana linii w formie komunikacji miejskiej wymagałoby zawarcia porozumienia komunalnego z każdą z gmin na jej trasie (nawet, gdy w poszczególnych gminach nie przewidziano przystanków). Nieodzownymi elementami takich porozumień są deklaracje gmin, dotyczące partycypacji finansowej w przedsięwzięciu. Jak dotąd, nie ma żadnych przesłanek o takich zamiarach ze strony żadnej z gmin na trasie projektowanej linii. Bez porozumień komunalnych uruchomienie linii komunikacji miejskiej jest w świetle obowiązujących przepisów prawa niemożliwe.

Niechęć gmin do angażowania się w komunikację miejską wynika z faktu, iż w komunikacji miejskiej, w przeciwieństwie do drogowej komunikacji regionalnej, nie przysługuje prawo refundacji z budżetu państwa strat poniesionych z tytułu honorowania ulg ustawowych. W rezultacie, pozamiejskie przewozy komunikacji miejskiej stają się dla samorządów kosztowniejsze od komunikacji regionalnej, gdyż pozbawione są dodatkowego źródła finansowania – środków z budżetu państwa.

Poza opisaną, najważniejszą przeszkodą formalną w realizacji Pana propozycji, chciałabym również zwrócić uwagę, że ewentualne uruchomienie takiej linii – ze względu na charakter jej trasy – nie jest zadaniem Prezydenta Miasta Zielonej Góry (ani tym bardziej MZK), tylko Marszałka Województwa Lubuskiego – wyznaczonego przez ustawę o publicznym transporcie zbiorowym organizatora przewozów wojewódzkich, czyli ponadpowiatowych.

Z poważaniem,

Barbara Langner

 

 

From: Adam Fularz 
Sent: Friday, September 18, 2015 8:03 AM
To: mzk
Subject: do MZK: Apel o wprowadzenie komunikacji miejskiej w relacji do Portu Lotniczego Zielona Góra

 

Proszę o odpowiedź MZK na ów apel- opublikujemy ją. Chodzi o wprowadzenie linii autobusowej komunikacji miejskiej z Zielonej Góry przez obwodnicę, w relacji Port Lotniczy- Nowe Kramsko- Kolesin- Klępsk - Zielona Góra (z ominięciem Sulechowa). Linia mogłaby kursować stale, co najmniej kilka razy dziennie, i służyłaby nie tyle pasażerom portu, co mieszkańcom wsi na trasie. Z czasem dopiero być może udałoby się przyciągnąć do portu lotniczego przewoźników lotniczych, ale warunkiem jest poprawa skomunikowania systemem miejskiej komunikacji autobusowej, który obecnie omija port lotniczy.

Pozdrawiam,

Adam

 

From: Adam Fularz 
Sent: Monday, September 21, 2015 1:33 PM
To: b.langner na mzk.zgora.pl
Subject: Re: FW: FW: do MZK: Apel o wprowadzenie komunikacji miejskiej w relacji do Portu Lotniczego Zielona Góra

 

Szanowna Pani,

Czy jest możliwość "wpięcia" porannego połączenia dowozowego w sieć przystanków MZK? Czy połączenie na poranny lot do Warszawy mogłoby sie pojawić na schematach MZK? W mapach sieci MZK rozwieszonych na przystankach? Czy bilety na to połączenie nie mogłyby być sprzedawane w autobusowych automatach biletowych MZK Zielona Góra? Czy linia- która teraz jest obsługiwana przez PKS Zielona Góra- nie mogłaby otrzymać numeru linii autobusowej miejskiej- np. numer 100- i znaleźć się na tabliczkach rozkłądowych? Co musiałoby się stac aby MZK uwzględniło w wykazie swoich połączeń tą linię?

 

 Czy przystanki pod hotelami nie powinny być przerobione na stałe przystanki w stylu przystanków MZK i mieć np. tabliczki odjazdowe z godzinami odjazdów autobusu na lotnisko? Czy linia na lotnisko nie powinna obsługiwać przystanków MZK- przynajmniej kilku najważniejszych na terenie miasta?

Warto, aby powstała stała linia MZK do tego portu, kursująca kilka razy dziennie.  Czy MZK może oszacować koszty takiego połączenia? Jest to konieczne, aby obliczyć, o ile droższa będzie wersja połączenia koleją pasażerską do portu lotniczego, 

Pozdrawiam,

Adam Fularz

 

W dniu 18 września 2015 13:09 użytkownik Adam Fularz <adam.fularz na wieczorna.pl> napisał:

Dziękuję za odpowiedź, 

Pozdrawiam,

Adam

 

From: Adam Fularz 
Sent: Thursday, May 19, 2016 9:14 AM
To: b.langner na serw. mzk.zgora.pl
Subject: Sprawa dojazdu na lotnisko Babimost

 



Szanowna Pani Langner, 

Jak ma się sprawa z komunikacją MZK Zielona Góra na lotnisko w Babimoście? To jedyny port lotniczy nie  połączony z miastem komunikacją miejską- w skali całej Polski.

 

Radzę przeczytać poniższy opis o tym jak w praktyce wygląda dojazd na lotnisko oczami pasażera. To jest recenzja portu jaką znalazłem w sieci Internet. 

 

Zalety: Miła, kameralna atmosfera, życzliwa obsługa.
Wady: Fatalne skomunikowanie lotniska z centrum Zielonej Góry. Jeżeli ktoś jest z tego miasta i ma własny transport samochodowy to nie ma problemu. Ale jeśli nie, to po wylądowaniu samolotu około godz. 19.30 trzeba czekać godzinę na jakiś lokalny PKS, który później dojeżdża na kilka peryferyjnych przystanków w Zielonej Górze. Ewentualnie pracownik lotniska wiezie pasażera osobowym samochodem (to trochę dziwne) do Sulechowa i tam trzeba zlokalizować budkę z kurczakami w okolicach dworca i łapać PKS/busa, (kosmos!), przy czym pracownik lotniska tego nie wie tylko trzeba rozpytywać ludzi i kierowców PKS na dworcu. Jeżeli władze miasta i regionu chcą, żeby to lotnisko miało jakikolwiek sens, to na pasażerów tego jedynego lotu MUSI czekać bus do samego centrum Zielonej Góry. Ja już więcej nie polecę.

 

wg http://www.pasazer.com/lotnisko/961/zielona,gora.html

 

--

Adam Fularz

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623

+442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra


AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. 




--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Posted by Telewizja Opera on 14:52. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Petycja w sprawie dojazdu na lotnisko Babimost

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery