W ostatnich dekadach w krajach Unii Europejskiej uruchomiono wiele systemów pre- metra (o nazwach handlowych S-bahn, RER, light rail) wykorzystujących naziemną siec kolejową miast i aglomeracji europejskich do uruchomienia systemów metra i pre- metra naziemnego o parametrach typowych dla sieci metra:
- częstotliwość ruchu co 10 - 20 minut w ciągu dnia
- obsługa większości obszaru zurbanizowanego, budowa nowych przystanków
- szereg linii przecinających aglomeracje z gęstą i częstą ofertą przewozową
-unifikacja systemu biletowego transportu naziemnego miejskiego z ofertą systemu biletowego systemu pre- metra.
W tymże celu wykorzystano zarówno linie zelektryfikowane danej aglomeracji, jak też i linie bez trakcji elektrycznej, wprowadzając system często kursujących wagonów motorowych (autobusów szynowych).
Interesuje mnie, jakie jest stanowisko władz Tarnowa w tej sprawie. Przewoźnikiem mógłby być podmiot prywatny który zgłosił się do obsługi linii kolejowej Tarnów - Żabno. Wykorzystanoby miejską bocznice kolejową w zarządzie władz miasta docierającą do bazy MPEC, i uruchomionoby przystanek Tarnów ul. Stalowa na jej końcu.
Przykład z Krakowa
Wokół Krakowa powstała Szybka Kolej Aglomeracyjna, połączenia fukcjonują z częstotliwością co 30 minut.
Chciałbym przekonać władze Tarnowa, Żabna i Dąbrowy Tarnowskiej do utworzenia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Tarnów- Żabno- Dąbrowa Tarnowska. Połączenia kursowałyby co 30 minut w szczycie i co 60 minut poza szczytem przewozowym. Operatorem byłyby najprawdopodobniej Koleje Małopolskie lub SKPL. Tabor udostępniłby samorząd województwa.
Byłaby to Tarnowska Kolej Aglomeracyjna.
W dalszej kolejności odbudowanoby torowisko Bogumiłowice- Ostrów- Komorów Górny, i wprowadzonoby połączenia Tarnów- Komorów Górny. W dalszej kolejości uruchomionoby kolej aglomeracyjną na trasie Tarnów- Tuchów. W efekcie- składy kursowałyby na trasach:
- Dąbrowa Tarnowska- Tarnów- Tuchów
- Tarnów- Mościckiego- Klikowa- Tarnów ul. Stalowa
- Tarnów- Bogumiłowice- Komorów Górny, przy czym ta ostatnia linia byłaby typową koleją podmiejską, kursującą ze zmianą kierunku w Bogumiłowicach.
Odpowiedzi władz miasta
Odpowiadając na pytania dotyczące kolei przesyłamy niżej stanowisko prezydenta
Tarnowa Romana Ciepieli. Równocześnie uprzejmie dziękujemy za zainteresowanie problematyką kolei w Tarnowie oraz merytoryczne uwagi.
Miasto nie ma wpływu na plany PKP dotyczące utrzymania poszczególnych linii . Miasto wspiera natomiast infrastrukturę kolejową poprzez np. wybudowanie parkingu park&ride, który ma ułatwić pasażerom podróżowanie koleją oraz współpracuje z województwem małopolskim w ramach uruchomienia kolei aglomeracyjnej, łączącej Tarnów z Krakowem. Wsparcie polega w głównej mierze na usprawnieniu obsługi pasażerów poprzez oddanie do ich dyspozycji Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej wyposażonej w funkcjonalności korzystne dla pasażerów.
Miasto opowiada się także za utrzymaniem węzła towarowego na Piaskowce, upatrując w nim istotnego elementu infrastruktury technicznej ważnej z punktu widzenia rozwoju gospodarczego miasta.
Agnieszka Hulska
Wydział Komunikacji Społecznej
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.