dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Temat: Propozycja redakcji dot. przebudowy stacji Raciąż w cztero- lub trzykierunkowy węzeł kolejowy


Do: Urząd Miasta Raciąż

do władz UM
do Radnych Miasta

dot. 
Propozycja redakcji dot. przebudowy stacji trzy- lub w czterokierunkowy węzeł kolejowy

Szanowni Państwo, 
Przypomnę że stacja Raciąż jest już trzy- a może być czterokierunkowym węzłem poprzez to że istniała linia do st. Glinojecka z Raciąża. Niestety, na 2 z 4 kierunków możliwych tras kolei pociągi nie kursują. Możliwe są także kursy z Raciąża do Płocka przez Sierpc, jako pociągi regionalne przyspieszone. 

Ba, miasto mogłoby się rozwinąć do roli regionalnego węzła przesiadkowego kolei, a dziś jest li tylko przystankiem pośrednim lub stacją końcową. Przesiadki między pociągami są na tym dworcu bezcelowe, a połączenia dotyczą tylko kierunku Warszawa/ Nasielsk/ Płońsk/ Sierpc. Tak być nie powinno. Większa liczba połączeń powinna tutaj rozpoczynać i kończyć bieg. 

Stały koordynator
Wnoszę do UM w Raciążu o wyznaczenie stałego koordynatora projektu wznowienia ruchu kolejowego z Raciąża do Glinojecka, Płocka oraz w kierunku Legionowa dzięki odbudowie skrótu kolejowego przez Skrzeszew i Wójtostwo do Nasielska (skraca 11 km na trasie do Warszawy).

Naprawionoby oba perony na dworcu w Raciążu. Dodanoby wyświetlacze godzin odjazdu oraz nowe zadaszenia. Rozważonoby dodanie przejść podziemnych. Zorganizowanoby centrum przesiadkowe na autobusy.

Nowa linia kolejowa
Koordynator przygotowałby też projekt proponowanej budowy nowego odcinka Raciąż Dworzec- Drobin dla części składów Kolei Mazowieckich. W przyszłości dążonoby do odbudowy linii kolejowej w kierunku Drobina po istniejącym dziś poboczu drogi nr 60 które poszerzonoby. 

Zbudowanoby odcinek torowiska Raciąż Dworzec- Drobin na poboczu drogi nr 60. Naprawionoby oba perony 1 i 2 w Raciążu celem obsługi dodatkowego ruchu. W ten sposób Raciąż mógłby się stać węzłem czterokierunkowym w pełnym tego słowa znaczeniu.

Pociągi bezpośrednie do Warszawy
Dążonoby aby do rozbudowanej stacji Raciąż kursowały składy przyspieszone z Warszawy. Przypomnę że UMWM zamawia przyspieszone pociągi regionalne na 6 głównych liniach wychodzących z Warszawym, niestety, nie ma takiej oferty na odcinku z Warszawy do Raciąża. Z Raciąża do Warszawy linia kolei ma niekorzystny przebieg- nie idzie w linii prostej, ale sporym zygzakiem. Z tej racji jako wydawca sugeruję postawienie raczej na kategorię ekspresów regionalnych, a nie osobowych składów KM, jako głównego środka transportu dla mieszkańców gminy w kierunku stolicy czy Płocka.

Oczekiwane efekty
Proponuję aby w wyniku tych działań dodatkowe 10-15 składów dziennie rozpoczynało lub kończyło bieg na stacji w Raciążu. W tym celu przebudowanoby dwa perony- peron 1 i peron 2, na dworcu w Raciążu. Kończyłyby tutaj bieg np. pociągi podmiejskie na dworzec Nasielsk  i Glinojeck lub Płock. Organizatorem połączeń do Glinojecka byłoby UM Glinojeck, UM Raciąż razem z UMWM lub powiatem. Usługi te zamówionoby drogą montażu finansowego kilku źródeł finansowania dotacji dla tych połączeń podmiejskich kolejowych w Raciążu.

Podmiejska linia do Glinojecka
Obecny zarządca:
PFEIFER & LANGEN GLINOJECK S.A. Bocznica kolejowa „Pfeifer & Langen Glinojeck S.A." odgałęzia się w stacji Raciąż od toru nr 5 rozjazdem nr 16 w km 56,502 linii kolejowej nr 27 Nasielsk – Toruń Wschodni, zarządzanej przez PKP PLK S.A. pozwolenie bocznicowe nr. 239/UK/14

Na bocznicy do Glinojecka którą np. wynajętoby od "Cukrowni Pfeifer & Langen" początkowo zbudowanoby nowy peron w Zygmuntowie przy nr budynku 8. Dodanoby też perony w Lipie i być może w Dreglinie.

Plany na przyszłość
W perspektywie lat można dodać dalszy odcinek toru do stacji Glinojeck Miasto. Brakuje fragmentu torowiska i podtorza oraz peronu pasażerskiego a w zasadzie kilku peronów pasażerskich (np. w Lipie, w Zygmuntowie), jeśli ruch na linii do Glinojecka po bocznicy kolei miałby miałby ruszyć. W przypadku tej inwestycji proponuję w ciągu kilku lat dodanie ok. 3000 metrów nowego toru wraz z peronem pasażerskim. Zbudowanoby fragment torowiska metodą drobnych kroków. Tworzonoby sieć sukcesywnie. jako pierwszy krok dążonoby do wykorzystania dla pasażerów linii do zakładów cukrowniczych i do budowy linii do centrum Glinojecka.

Proponowany przebieg pasażerskiej linii Glinojeck- Raciąż
Punkt (województwo)km km taryfowy 

  Raciąż Dworzec  
0,000
 
 
  Lipa  
0,0000
 
 
  Glinojeck Zygmuntowo  
0,0000
 

Linią początkowo kursowałby spalinowy szynobus który kursowałby np. z Nasielska w relacji:

  • (Glinojeck)
  • Raciąż Dworzec 
  • Płońsk
  • Nasielsk
Później na linii kursowałyby bezpośrednie pociągi do Płocka z Glinojecka ze zm. kierunku w Sierpcu i Raciążu. Lecz to wymaga czasu. Nim wzrośnie popyt, minie kilka lat.

Gminny zarząd torowisk kolei
Proponuję by gmina wynajęła lub przejęła owe torowisko do Glinojecka, oraz aby to gmina Raciąż jako organizator "węzła kolei" wyznaczyła podmiot któryby zarządzał tymże torowiskiem z dworca Raciąż do Glinojecka. Rozwiąże to problem poszukiwania zarządcy tych torowisk. Obniży to ceny usług. Ów proponowany koordynator do spraw kolei jednocześnie zarządzały innymi liniami kolei na terenie i w okolicy gminy. Z czasem gmina mogłaby zbudować linię ze st Raciąż do Drobina czy tylko odcinek do centrum Glinojecka i nimi zarządzać. 

Proponuję jeszcze raz aby: UM w Raciążu wyznaczył stałego pracownika którego zadaniem będzie koordynacja projektu pt. "doprowadzenie do włączenia nowych linii kolei z Raciąża siatkę połączeń regio/ dalekobieżnych". Przez Nasielsk i Raciąż mogą kursować składy TLK na trasie z Warszawy:

  • do Torunia p. Sierpc, do Grudziądza p. Sierpc
  • do Berlina jako nocny pociąg ciągnięty na całej długości lokomotywą spalinową, kursujący "dłuższą trasą" przez Nasielsk, Sierpc, Toruń, Bydgoszcz, Piłę, Krzyż, Kostrzyn, Kietz, Muencheberg, Strausberg. 

Reasumując:
Liczę na zaangażowanie gminy w rozwój oferty połączeń z Raciąża. Obecnie jest ta oferta jedynie ułamkiem możliwości. Jeśli wydaje się Państwu że miasto Raciąż wykorzystało torowiska kolei, to w mojej ocenie ten rodzaj infrastruktury wykorzystano w jedynie w małym kilkunastoprocentowym ułamku jej możliwości. Nieczynny dla ruchu jest odcinek torowiska w kierunku Zygmuntowa w gm. Glinojeck. Brak jest oferty szybkich połączeń pospiesznych pociągami Intercity lub TLK do Warszawy.


Pozdrawiam.
Adam Fularz
Redakcja: Dolina Ziel. 24a, 65-154 Ziel. Góra



Posted by Telewizja Opera on 01:04. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Temat: Propozycja redakcji dot. przebudowy stacji Raciąż w cztero- lub trzykierunkowy węzeł kolejowy

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery