Wniosek o sezonowe promy pasażerskie na jeziorze Gardno oraz o terminal promowo- autobusowy
Wzór dla usługi promu to całoroczna linia F10 na Jeziorze Wansee.
Por. https://www.berlin.de/tourismus/dampferfahrten/faehren/1824948-1824660-faehre-f10-wannsee-altkladow.html
Opis produktu turystycznego
Polityka władz w Polsce sprawiła że ten teoretycznie najszybszy środek transportu miejskiego (pasażerski katamaran HSS Stena rozpędza się do 110 km/h)- w większości polskich miast nie kursuje...
W wielu miastach na świecie jest to popularny środek komunikacji- w warunkach polskich jest on zupełnie marginalnym środkiem transportowym, mimo- dość dobrych warunków- sieci wodnej, oraz historii kursowania tramwajów wodnych w tym rejonie świata.
W Polsce sieć linii tramwaju wodnego działa w Darłowie czy w Gdańsku, albo w Bydgoszczy, ponadto sieć na Wiśle w Krakowie została po latach przerwy uruchomiona 22 czerwca 2009. Niestety, w Polsce brak jest nowocześnie wyglądających jednostek, co wpływa na postrzeganie transportu wodnego jako przestarzałego.
- peron autobusowy, początkowo tylko jeden, bo Rowy to mała miejscowość, a sam port obsługuje tylko dzielnicę portową
- Jedno lub dwa nabrzeża, wraz z wyświetlaczami godzin rejsu czy też odjazdu. System pokazywania godzin rejsów i odjazdów rejsów/ autobusów byłby sercem centrum przesiadkowego. To tutaj podróżni z regionu całorocznie mieliby się przesiadać na promy w kierunku Gardna Mała, Gardna Wielka i innych możliwych przystani.
Opis promów w Hamburgu: "Das maritime Hamburg erschließt sich Ihnen durch die HADAG-Hafenfähren im Hamburger Verkehrsverbund. Mit dem entsprechenden HVV-Ticket für U-/S-Bahn und Bus können auch die Hafenfähren benutzt werden. Diese 'Hamburgensie' bietet Ihnen vielfältige Möglichkeiten, die Wasserseite mit z.B. den Containerriesen zu entdecken."
- Landungsbrücken Brücke 2 < > NeuhofFahrplan herunterladen (pdf)
- Landungsbrücken Brücke 3 > Finkenwerder > Landungsbrücken Brücke 1Fahrplan herunterladen (pdf)
- Teufelsbrück <> FinkenwerderFahrplan herunterladen (pdf)
- Landungsbrücken Brücke 1 <> ElbphilharmonieFahrplan herunterladen (pdf)
- Landungsbrücken Brücke 1 < > Ernst August SchleuseFahrplan herunterladen (pdf)
- Steinwerder < > Landungsbrücken Brücke 1Fahrplan herunterladen (pdf)
- Fähre Blankenese <> CranzFahrplan herunterladen (pdf)
Równie popularny był w dużych portach morskich np. Hamburg, gdzie do dzisiaj funkcjonują linie tramwajów wodnych oznaczone numerami. W Oslo tramwaje wodne wykorzystywane są latem do przewożenia turystów, natomiast zimą można dzięki nim dostać się z centrum miasta do wysp położonych na Oslofjordzie. Na Jeziorze Genewskim tramwaje wodne (fr. lokalnie: Mouettes Genevoises) obsługują cztery linie regularne pomiędzy pięcioma przystaniami na terenie Genewy, a korzystanie z nich odbywa się na podstawie biletów komunikacji miejskiej. Kursujące po rzece Menam tramwaje wodne (dzielące się na linie zwykłe, szybkie i ekspresowe) są ważnym elementem komunikacji miejskiej Bangkoku.
- Amsterdam
- Astana
- Auckland[1]
- Baltimore
- Ed Kane's Water Taxi[2]
- Bangkok
- Bordeaux
- Boats BatCub[3]
- Boston[4]
- Bratislava
- Bratislava Propeler [5] [5]
- Bremen
- Brisbane
- CityCat
- CityFerry
- Bristol
- Bristol Ferry Boats
- Brunei
- Bucharest
- Buenos Aires, Tigre
- Cardiff
- Cardiff Waterbus
- Cap-Haïtien, Haiti (at Labadee beach)
- Cape Town
- Caye Caulker
- China: Cheung Chau, Chi Ma Wan, Peng Chau, Silvermine Bay
- New World First Ferry (Hong Kong)
- Chicago
- Copenhagen
- Copenhagen Harbour Buses
- Davao City
- Davao water taxi service
- Dubai
- Abras
- RTA water taxis (recently introduced)
- Erie, Pennsylvania
- Presque Isle Water Taxi
- Fort Lauderdale
- Galápagos Islands
- Gothenburg
- Älvsnabben ferry
- Paddan[6]
- Guangzhou
- Halifax Regional Municipality
- Hamburg
- Helsinki
- Istanbul[7]
- Jacksonville, Florida
- Karachi
- Kobe
- Kochi
- Kragerø and surrounding area, Norway
- Kristiansund, Norway
- Lake Ozark, Missouri[8]
- Laughlin, Nevada and Bullhead City, Arizona
- Lisbon
- London
- London River Services
- Thames Clippers
- Long Beach, California
- Long Beach Transit
- Malta
- Dghajsa
- Manila
- Pasig River Ferry Service
- Moscow (River tram[9])
- Mumbai (Catamarans and ferries)
- Nantes
- Navibus
- New York City
- Liberty Water Taxi
- New York Water Taxi
- New Zealand[10]
- Niigata
- Oklahoma City[11]
- Orlando, Florida
- Osaka
- Osaka Suijō Bus
- Oslo
- Bygdøfergene
- NBDS
- Oslo-Fergene[12]
- Panama
- Paris
- Voguéo
- Pittsburgh
- Plymouth
- Potsdam, Germany[13]
- Quad Cities, Illinois/Iowa[14]
- Rotterdam/Dordrecht[15]
- Sacramento
- Saint Petersburg
- Aquabus[16]
- Seattle
- King County Water Taxi
- Seoul[17]
- Sha Lo Wan, Tai O, Tuen Mun, Tung Chung (Urmston Road, Hong Kong)
- Shizuoka
- Singapore (Singapore River)
- Spalding (River Welland)
- Stockholm[18]
- Sydney
- Tallinn[19]
- Tampa[20]
- The Woodlands, Texas
- Tokyo
- Tokyo Cruise Ship
- Tokyo Mizube Line
- Toronto
- Toronto water taxis
- Trinidad
- Water Taxi Service, Port of Spain to San Fernando – service implemented in December 2008
- Vancouver
- The Aquabus
- Coastal Link Ferries
- English Bay Launch
- False Creek Ferries
- Granville Island Water Taxi Services (defunct)
- SeaBus
- Venice
- Gondola
- Vaporetto
- Victoria, British Columbia
- Victoria Harbour[21]
- Walt Disney World[22]
- Wellington
- Ferries in Wellington
- Winnipeg
- Xochimilco, Mexico City
- Chalupa
- Yokohama
- Keihin Ferry Boat
- The Port Service
Rowy to nadbrzeżne miasteczko, wieś letniskowa, kurort liczący ok. 0,3 tys. mieszkańców. W sezonie turystycznym nowa linia promowa umożliwiłaby podróże statkami okolicznym turystom, letnikom. Możliwa byłaby podróż statkiem na plażę w Rowach dla letników ze wsi Retowo, Gardna Mała, Gardna Wielka. Możnaby rozwinąć okół jeziora Gardno agroturystykę oparta o często kursujące tramwaje wodne dowożące letników w sezonie na plażę w Rowach. Powstałaby dwie lub trzy przystanie w Rowach, np. w porcie, na ul. Rybackiej, przy plaży w kanale portowym na molo.
Przesiadki na żeglugę w porcie
Wnoszę o dodanie kursów autobusów do stacji końcowej promów w Rowach w porcie do planu transportowego (UM w Ustce musi o to wnioskować w UMWP) jak i do planów rozwoju sieci transportu, gdzie ujętoby kursy także do centrum przesiadkowego Rowy Port.
W porcie w Rowach dodanoby ofertę promów do Retowa, gardny Małej i Wielkiej, i innych wsi zatoki, skoordynowanych z godzinami odjazdu autobusu z portu do Słupska czy Ustki. Naprawionoby nabrzeże portowe i dodanoby wiatę dla oczekujących na promy. Ustawionoby wyświetlacze godzin rejsów i maszynę do sprzedaży biletów: proponuję aby taryfa na statki była identyczna jak na kolej. Sieć połączeń statkami dodanoby na schematy połączeń kolejowych całego regionu.
Odbudowanoby przystanie pasażerskie w szeregu miejscowości zatoki a także przy ul. Rybackiej w Rowach oraz na końcu basenu portowego w Rowach przy ul. Portowej. Przez centrum miejscowości Rowy przeprowadzonoby linię autobusu ulicami jednokierunkowymi (propozycja doączona w formie pliku png), wytyczonoby np. ulicę ograniczoną np. tylko dla autobusów- ul. Portową. w porcie dodanoby pętlę autobusową i centrum przesiadkowe na promy.
Uruchomionoby początkowo jedną linią promów, hydrobusów.
L1:
- Rowy Port (centrum przesiadkowe na autobusy)
- Rowy Plaża (ewentualna przystań przy falochronie basenu portowego, zmiana kierunku rejsu)
- Rowy ul. Rybacka
- Retowo
- Gardna Mała
- Gardna Wielka