dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Wniosek do Radnych Miasta o miejskie i podmiejskie linie promowe jako komunikację miejską

Rada Miasta, ul. Kościuszki 90, 84-360 Łeba

Wniosek do Radnych Miasta
w sprawie kolei do portu jako żyły, krwioobiegu dla lokalnej turystyki

do Radnych miasta Łeba

Szanowni Państwo,
Wierzę, że możliwe jest zorganizowanie wokół Łeby co najmniej takiej komunikacji promowej całorocznej jak w mojej okolicy- na jeziorze Wansee w Berlinie. Jest to finansowane z szeregu źródeł. W przypadku Łeby usługi współfinansowałyby okoliczne samorządy jak i UMWP.

Proponuję aby gmina wystąpiła o środki na budowę gminnego centrum przesiadkowego. Obejmowałoby głównie przystań dla promów- mających w zamierzeniu kursować wg schematów dołączonych do wniosku. Dodatkowo odobudowanoby torowisko kolei do portu, początkowo nie musi być ono dobrej jakości. Proponuję by cała trasa w sezonie lipiec- sierpień z portu w Łebie z Lęborka- była wówczas obsługiwana spalinowym szynobusem. 

Gminne centrum przesiadkowe przy marinie w Łebie, przy porcie, w samym sercu miasta, posiadałoby: 
  • początkowo zwykłe torowisko, a docelowo kolej zelektryfikowaną, jeden lub nawet dwa perony, nawet dla poc. pospiesznych, jeśli taką fantazję będzie miał projektant,
  • peron autobusowy, początkowo tylko jeden, bo Łeba to małe miasto, a sam dworzec obsługuje tylko stare miasto i dzielnicę portową
  • liczne lub bardzo liczne nabrzeża, wraz z wyświetlaczami godzin rejsu czy też odjazdu. System pokazywania godzin rejsów i odjazdów pociągów/ autobusów byłby sercem centrum przesiadkowego. To tutaj podróżni z regionu całorocznie mieliby się przesiadać na promy ze stacji Łeba Port PKP w kierunku Kluk, Izbicy, Nowęcina i innych możliwych przystani. 
Linia miejska
To Urząd Miasta zleca i organizuje usługi komunikacji miejskiej. Proponuję by w Łebie uruchomiono w tym celu sezonowy lub całoroczny tramwaj wodny.
W uzupełnieniu przekazuję schemat połączeń transportu tramwaju wodnego w Hamburgu. Szczególnie linia nr 62 jest bardzo popularna i liczba podróżnych/ okrętujących stale rośnie. Jest to część systemu autobusowo- kolejowego i jest objęta wspólnym biletem. Połączenia kursują w szczycie nawet co 15- 20 minut. Przedostatni statek w soboty przed północą obsługuje wszystkie przystanki, później ok. 23.08 wraca na główną trasę.

Jak sądzę, biorąc Hamburg jako przykład, możnaby zorganizować co najmniej jedną "miejską" trasę w Łebie, obsługiwaną co 20 minut w szczycie, co 30- 40 minut poza szczytem. Jest ona dołączona wniosku jako plik png. Linia miejska kursowałaby od maja do końca września, a może i całorocznie, jeśli byłaby popularna. 

Linia miejska w Łebie: trasa:
  1. Łeba Plaża
  2. Łeba Kapitanat
  3. Łeba Olszewskiego
  4. Łeba Turystyczna
  5. Łeba Port
  6. Łeba Pocztowa
  7. Łeba Św. Jakuba
  8. Łeba Dojazdowa
  9. Nowęcin

Sieć połączeń miasta Hamburg jest objęta taryfą kolejową. W przypadku Łeby proponuję ay miejski tramwaj wodny był bezpłatny, a połączenia pozostałe wg taryfy kolejowej. Sieć połączeń promami byłaby wpięta w schematy i sieć połączeń kolejowych regionu. 

Przykłady rozkładów z Hamburga:

Streckennetz zum Download >>


Kilka informacji o samym środku transportu:
Tramwaj wodny pojawił się w XIX wieku z chwilą upowszechnienia się napędu parowego na statkach. Nazwa jego pochodzi od tramwaju szynowego bardzo popularnego w tym samym wieku. Nie stanowił on dla niego konkurencji, a raczej był jego uzupełnieniem w dużych miastach, leżących nad rzekami z dużą liczbą kanałów.

Równie popularny był w dużych portach morskich np. Hamburg, gdzie do dzisiaj funkcjonują linie tramwajów wodnych oznaczone numerami. W Oslo tramwaje wodne wykorzystywane są latem do przewożenia turystów, natomiast zimą można dzięki nim dostać się z centrum miasta do wysp położonych na Oslofjordzie. Na Jeziorze Genewskim tramwaje wodne (fr. lokalnie: Mouettes Genevoises) obsługują cztery linie regularne pomiędzy pięcioma przystaniami na terenie Genewy, a korzystanie z nich odbywa się na podstawie biletów komunikacji miejskiej. Kursujące po rzece Menam tramwaje wodne (dzielące się na linie zwykłe, szybkie i ekspresowe) są ważnym elementem komunikacji miejskiej Bangkoku.

Lista miast opierających komunikację o tramwaje wodne i inne rozwiązania:
 
  • Amsterdam
  • Astana
  • Auckland[1]
  • Baltimore
    • Ed Kane's Water Taxi[2]
  • Bangkok
  • Bordeaux
    • Boats BatCub[3]
  • Boston[4]
  • Bratislava
    • Bratislava Propeler [5] [5]
  • Bremen
  • Brisbane
    • CityCat
    • CityFerry
  • Bristol
    • Bristol Ferry Boats
  • Brunei
  • Bucharest
  • Buenos Aires, Tigre
  • Cardiff
    • Cardiff Waterbus
  • Cap-Haïtien, Haiti (at Labadee beach)
  • Cape Town
  • Caye Caulker
  • China: Cheung Chau, Chi Ma Wan, Peng Chau, Silvermine Bay
    • New World First Ferry (Hong Kong)
  • Chicago
  • Copenhagen
    • Copenhagen Harbour Buses
  • Davao City
    • Davao water taxi service
  • Dubai
    • Abras
    • RTA water taxis (recently introduced)
  • Erie, Pennsylvania
    • Presque Isle Water Taxi
  • Fort Lauderdale
  • Galápagos Islands
  • Gothenburg
    • Älvsnabben ferry
    • Paddan[6]
  • Guangzhou
  • Halifax Regional Municipality
  • Hamburg
  • Helsinki
  • Istanbul[7]
  • Jacksonville, Florida
  • Karachi
  • Kobe
  • Kochi
  • Kragerø and surrounding area, Norway
  • Kristiansund, Norway
  • Lake Ozark, Missouri[8]
  • Laughlin, Nevada and Bullhead City, Arizona
  • Lisbon
  • London
    • London River Services
    • Thames Clippers
  • Long Beach, California
    • Long Beach Transit
  • Malta
    • Dghajsa
  • Manila
    • Pasig River Ferry Service
  • Moscow (River tram[9])
  • Mumbai (Catamarans and ferries)
  • Nantes
    • Navibus
  • New York City
    • Liberty Water Taxi
    • New York Water Taxi
  • New Zealand[10]
  • Niigata
  • Oklahoma City[11]
  • Orlando, Florida
  • Osaka
    • Osaka Suijō Bus
  • Oslo
    • Bygdøfergene
    • NBDS
    • Oslo-Fergene[12]
  • Panama
  • Paris
    • Voguéo
  • Pittsburgh
  • Plymouth
  • Potsdam, Germany[13]
  • Quad Cities, Illinois/Iowa[14]
  • Rotterdam/Dordrecht[15]
  • Sacramento
  • Saint Petersburg
    • Aquabus[16]
  • Seattle
    • King County Water Taxi
  • Seoul[17]
  • Sha Lo Wan, Tai O, Tuen Mun, Tung Chung (Urmston Road, Hong Kong)
  • Shizuoka
  • Singapore (Singapore River)
  • Spalding (River Welland)
  • Stockholm[18]
  • Sydney
  • Tallinn[19]
  • Tampa[20]
  • The Woodlands, Texas
  • Tokyo
    • Tokyo Cruise Ship
    • Tokyo Mizube Line
  • Toronto
    • Toronto water taxis
  • Trinidad
    • Water Taxi Service, Port of Spain to San Fernando – service implemented in December 2008
  • Vancouver
    • The Aquabus
    • Coastal Link Ferries
    • English Bay Launch
    • False Creek Ferries
    • Granville Island Water Taxi Services (defunct)
    • SeaBus
  • Venice
    • Gondola
    • Vaporetto
  • Victoria, British Columbia
    • Victoria Harbour[21]
  • Walt Disney World[22]
  • Wellington
    • Ferries in Wellington
  • Winnipeg
  • Xochimilco, Mexico City
    • Chalupa
  • Yokohama
    • Keihin Ferry Boat
    • The Port Service
Uzasadnienie ekonomiczne

Łeba. to nadbrzeżne miasto liczące ok. 3,7 tys. mieszkańców. Od wielu lat kolej z Lęborka do centrum miasteczka na brzegu zatoki już nie kursuje poza sezonem. Rozebrano stację końcową Łeba Port. Uruchomienie sieci promów i centrum przesiadkowego napełniłoby pociągi podmiejskie, szynobusy do Lęborka. Zapewniłoby duże dodatkowe potoki podóżnych na sieci kolejowe regionu. Zapewniłoby szereg atrakcyjnych celów podróży dostępnych dzięki połączeniu sieci promów i kolei. Sieć promowa docelowo mogłaby kursować nawet całorocznie, np. w relacji Kluki- Izbica- Ruchome Wydmy- Rąbki- Łeba Pot- Nowęcin- Sarbsk Przybrzeże, którato linia mogłaby kursować całorocznie jako połączenie promowe regionalne finansowane przez UMWP.


Przesiadki na żeglugę w porcie

Wnoszę o dodanie kursów kolei do stacji końcowej kolei w Łebie w porcie do planu transportowego (UM w Łebie musi o to wnioskować w UMWP) jak i do planów rozwoju kolei, gdzie ujętoby kursy także do stacji Łeba Port. Wnoszę o zaplanowanie na powrót na linii do portu. Odbudowany ok. 0,3- 0,2 km torowiska do stacji Łeba Port. W porcie w Łebie dodanoby ofertę promów do Nowęcina, Sarbska Przybrzeże, Kluk, Izbicy i innych wsi zatoki, skoordynowanych z godzinami odjazdu pociągu z portu do Lęborka/ Gdańska. Naprawionoby nabrzeże portowe i dodanoby wiatę dla oczekujących na promy. Ustawionoby wyświetlacze godzin rejsów i maszynę do sprzedaży biletów: proponuję aby taryfa na statki była identyczna jak na kolej. Sieć połączeń statkami dodanoby na schematy połączeń kolejowych całego regionu.


Odbudowanoby przystanie pasażerskie w szeregu miejscowości zatoki. 

 

Uruchomionoby początkowo trzy linie promów, hydrobusów.

 

L1: 

Kluki
Izbica
Łeba Port


L2:

Żarnowiska
Łeba Port


L3:

Łeba Port
Nowęcin
Sarbsk przystań


Dalsze linie turystyczne sezonowe


L5

Łeba Port
Rąbka
Ruchome Wydmy

 

Linia turystyczna L7:

Łeba Port
Kanał Mielnicki
Nowy odcinek drogi wodnej

Łeba Park Dinozaurów w sezonie letnim

 

 

 

Uzasadnienie dla odbudowy linii kolei do stacji Port

Miasto Łeba liczy ok. 3,7 tys. mieszkańców, miała dwie stacje, włącznie z tą w porcie, nieczynną. Wnoszę o dodanie kilkuset metrów na tym odcinku. Wnoszę o odbudowę stacji kolejowej Łeba Port, gdzie znajduje się kanał portowy. Także tutaj jest możliwa przystań dla połączeń promowych po jez. Łebsko, np. do Kluk, Wydm, Izbicy.

 

Czy pociągi z kierunku Gdańsk, Lębork w przyszłości mogłyby korzystać z tej trasy do Łeba Port? Czy byłaby możliwość uwzględnienia odbudowy  bocznicy do portu dla pociągów sezonowych lub atrakcji typu "kolej plus statek", "kolej plus prom"? 

 

Szkoda, aby teren po torowisku zmarnował się. Kolej do portu w Łebie kursująca w letnie weekendy byłaby kolejną lokalną atrakcją turystyczną. Uratowałaby lokalną turystykę, promy i linie żeglugi. Wzbogaciłaby ofertę turystyczną nad jez. Łebsko. Byłoby to najbliższe miejsce nad morzem od strony Lęborka.

 

W uzupełnieniu podaję link do oferty codziennej linii promowej na jeziorze Wansee w aglomeracji Berlina:

Pozdrawiam

Adam Fularz

ekonomista
ul. Dolina Ziel. 24a Zielona Góra



Posted by Telewizja Opera on 00:51. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Wniosek do Radnych Miasta o miejskie i podmiejskie linie promowe jako komunikację miejską

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery