Wniosek do Radnych Miasta o miejskie i podmiejskie linie promowe jako komunikację miejską
- początkowo zwykłe torowisko, a docelowo kolej zelektryfikowaną, jeden lub nawet dwa perony, nawet dla poc. pospiesznych, jeśli taką fantazję będzie miał projektant,
- peron autobusowy, początkowo tylko jeden, bo Łeba to małe miasto, a sam dworzec obsługuje tylko stare miasto i dzielnicę portową
- liczne lub bardzo liczne nabrzeża, wraz z wyświetlaczami godzin rejsu czy też odjazdu. System pokazywania godzin rejsów i odjazdów pociągów/ autobusów byłby sercem centrum przesiadkowego. To tutaj podróżni z regionu całorocznie mieliby się przesiadać na promy ze stacji Łeba Port PKP w kierunku Kluk, Izbicy, Nowęcina i innych możliwych przystani.
- Łeba Plaża
- Łeba Kapitanat
- Łeba Olszewskiego
- Łeba Turystyczna
- Łeba Port
- Łeba Pocztowa
- Łeba Św. Jakuba
- Łeba Dojazdowa
- Nowęcin
Sieć połączeń miasta Hamburg jest objęta taryfą kolejową. W przypadku Łeby proponuję ay miejski tramwaj wodny był bezpłatny, a połączenia pozostałe wg taryfy kolejowej. Sieć połączeń promami byłaby wpięta w schematy i sieć połączeń kolejowych regionu.
Przykłady rozkładów z Hamburga:
- Landungsbrücken Brücke 2 < > NeuhofFahrplan herunterladen (pdf)
- Landungsbrücken Brücke 3 > Finkenwerder > Landungsbrücken Brücke 1Fahrplan herunterladen (pdf)
- Teufelsbrück <> FinkenwerderFahrplan herunterladen (pdf)
- Landungsbrücken Brücke 1 <> ElbphilharmonieFahrplan herunterladen (pdf)
- Landungsbrücken Brücke 1 < > Ernst August SchleuseFahrplan herunterladen (pdf)
- Steinwerder < > Landungsbrücken Brücke 1Fahrplan herunterladen (pdf)
- Fähre Blankenese <> CranzFahrplan herunterladen (pdf)
Równie popularny był w dużych portach morskich np. Hamburg, gdzie do dzisiaj funkcjonują linie tramwajów wodnych oznaczone numerami. W Oslo tramwaje wodne wykorzystywane są latem do przewożenia turystów, natomiast zimą można dzięki nim dostać się z centrum miasta do wysp położonych na Oslofjordzie. Na Jeziorze Genewskim tramwaje wodne (fr. lokalnie: Mouettes Genevoises) obsługują cztery linie regularne pomiędzy pięcioma przystaniami na terenie Genewy, a korzystanie z nich odbywa się na podstawie biletów komunikacji miejskiej. Kursujące po rzece Menam tramwaje wodne (dzielące się na linie zwykłe, szybkie i ekspresowe) są ważnym elementem komunikacji miejskiej Bangkoku.
- Amsterdam
- Astana
- Auckland[1]
- Baltimore
- Ed Kane's Water Taxi[2]
- Bangkok
- Bordeaux
- Boats BatCub[3]
- Boston[4]
- Bratislava
- Bratislava Propeler [5] [5]
- Bremen
- Brisbane
- CityCat
- CityFerry
- Bristol
- Bristol Ferry Boats
- Brunei
- Bucharest
- Buenos Aires, Tigre
- Cardiff
- Cardiff Waterbus
- Cap-Haïtien, Haiti (at Labadee beach)
- Cape Town
- Caye Caulker
- China: Cheung Chau, Chi Ma Wan, Peng Chau, Silvermine Bay
- New World First Ferry (Hong Kong)
- Chicago
- Copenhagen
- Copenhagen Harbour Buses
- Davao City
- Davao water taxi service
- Dubai
- Abras
- RTA water taxis (recently introduced)
- Erie, Pennsylvania
- Presque Isle Water Taxi
- Fort Lauderdale
- Galápagos Islands
- Gothenburg
- Älvsnabben ferry
- Paddan[6]
- Guangzhou
- Halifax Regional Municipality
- Hamburg
- Helsinki
- Istanbul[7]
- Jacksonville, Florida
- Karachi
- Kobe
- Kochi
- Kragerø and surrounding area, Norway
- Kristiansund, Norway
- Lake Ozark, Missouri[8]
- Laughlin, Nevada and Bullhead City, Arizona
- Lisbon
- London
- London River Services
- Thames Clippers
- Long Beach, California
- Long Beach Transit
- Malta
- Dghajsa
- Manila
- Pasig River Ferry Service
- Moscow (River tram[9])
- Mumbai (Catamarans and ferries)
- Nantes
- Navibus
- New York City
- Liberty Water Taxi
- New York Water Taxi
- New Zealand[10]
- Niigata
- Oklahoma City[11]
- Orlando, Florida
- Osaka
- Osaka Suijō Bus
- Oslo
- Bygdøfergene
- NBDS
- Oslo-Fergene[12]
- Panama
- Paris
- Voguéo
- Pittsburgh
- Plymouth
- Potsdam, Germany[13]
- Quad Cities, Illinois/Iowa[14]
- Rotterdam/Dordrecht[15]
- Sacramento
- Saint Petersburg
- Aquabus[16]
- Seattle
- King County Water Taxi
- Seoul[17]
- Sha Lo Wan, Tai O, Tuen Mun, Tung Chung (Urmston Road, Hong Kong)
- Shizuoka
- Singapore (Singapore River)
- Spalding (River Welland)
- Stockholm[18]
- Sydney
- Tallinn[19]
- Tampa[20]
- The Woodlands, Texas
- Tokyo
- Tokyo Cruise Ship
- Tokyo Mizube Line
- Toronto
- Toronto water taxis
- Trinidad
- Water Taxi Service, Port of Spain to San Fernando – service implemented in December 2008
- Vancouver
- The Aquabus
- Coastal Link Ferries
- English Bay Launch
- False Creek Ferries
- Granville Island Water Taxi Services (defunct)
- SeaBus
- Venice
- Gondola
- Vaporetto
- Victoria, British Columbia
- Victoria Harbour[21]
- Walt Disney World[22]
- Wellington
- Ferries in Wellington
- Winnipeg
- Xochimilco, Mexico City
- Chalupa
- Yokohama
- Keihin Ferry Boat
- The Port Service
Łeba. to nadbrzeżne miasto liczące ok. 3,7 tys. mieszkańców. Od wielu lat kolej z Lęborka do centrum miasteczka na brzegu zatoki już nie kursuje poza sezonem. Rozebrano stację końcową Łeba Port. Uruchomienie sieci promów i centrum przesiadkowego napełniłoby pociągi podmiejskie, szynobusy do Lęborka. Zapewniłoby duże dodatkowe potoki podóżnych na sieci kolejowe regionu. Zapewniłoby szereg atrakcyjnych celów podróży dostępnych dzięki połączeniu sieci promów i kolei. Sieć promowa docelowo mogłaby kursować nawet całorocznie, np. w relacji Kluki- Izbica- Ruchome Wydmy- Rąbki- Łeba Pot- Nowęcin- Sarbsk Przybrzeże, którato linia mogłaby kursować całorocznie jako połączenie promowe regionalne finansowane przez UMWP.
Przesiadki na żeglugę w porcie
Wnoszę o dodanie kursów kolei do stacji końcowej kolei w Łebie w porcie do planu transportowego (UM w Łebie musi o to wnioskować w UMWP) jak i do planów rozwoju kolei, gdzie ujętoby kursy także do stacji Łeba Port. Wnoszę o zaplanowanie na powrót na linii do portu. Odbudowany ok. 0,3- 0,2 km torowiska do stacji Łeba Port. W porcie w Łebie dodanoby ofertę promów do Nowęcina, Sarbska Przybrzeże, Kluk, Izbicy i innych wsi zatoki, skoordynowanych z godzinami odjazdu pociągu z portu do Lęborka/ Gdańska. Naprawionoby nabrzeże portowe i dodanoby wiatę dla oczekujących na promy. Ustawionoby wyświetlacze godzin rejsów i maszynę do sprzedaży biletów: proponuję aby taryfa na statki była identyczna jak na kolej. Sieć połączeń statkami dodanoby na schematy połączeń kolejowych całego regionu.
Odbudowanoby przystanie pasażerskie w szeregu miejscowości zatoki.
Uruchomionoby początkowo trzy linie promów, hydrobusów.
L1:
L2:
L3:
Dalsze linie turystyczne sezonowe
L5
Linia turystyczna L7:
Łeba Park Dinozaurów w sezonie letnim
Uzasadnienie dla odbudowy linii kolei do stacji Port
Miasto Łeba liczy ok. 3,7 tys. mieszkańców, miała dwie stacje, włącznie z tą w porcie, nieczynną. Wnoszę o dodanie kilkuset metrów na tym odcinku. Wnoszę o odbudowę stacji kolejowej Łeba Port, gdzie znajduje się kanał portowy. Także tutaj jest możliwa przystań dla połączeń promowych po jez. Łebsko, np. do Kluk, Wydm, Izbicy.
Czy pociągi z kierunku Gdańsk, Lębork w przyszłości mogłyby korzystać z tej trasy do Łeba Port? Czy byłaby możliwość uwzględnienia odbudowy bocznicy do portu dla pociągów sezonowych lub atrakcji typu "kolej plus statek", "kolej plus prom"?
Szkoda, aby teren po torowisku zmarnował się. Kolej do portu w Łebie kursująca w letnie weekendy byłaby kolejną lokalną atrakcją turystyczną. Uratowałaby lokalną turystykę, promy i linie żeglugi. Wzbogaciłaby ofertę turystyczną nad jez. Łebsko. Byłoby to najbliższe miejsce nad morzem od strony Lęborka.
W uzupełnieniu podaję link do oferty codziennej linii promowej na jeziorze Wansee w aglomeracji Berlina:
PozdrawiamAdam Fularz
ekonomista