Wniosek do Radnych Miasta w sprawie centrum przesiadkowego w porcie
- początkowo zwykłe torowisko, a docelowo kolej zelektryfikowaną, jeden lub nawet dwa perony, nawet dla poc. pospiesznych, jeśli taką fantazję będzie miał projektant,
- peron autobusowy, początkowo tylko jeden, bo Kamień to małe miasto, a sam dworzec obsługuje tylko stare miasto i dzielnicę portową
- liczne lub bardzo liczne nabrzeża, wraz z wyświetlaczami godzin rejsu czy też odjazdu. System pokazywania godzin rejsów i odjazdów pociągów/ autobusów byłby sercem centrum przesiadkowego. To tutaj podróżni z regionu całorocznie mieliby się przesiadać na promy ze stacji Kamień Port PKP w kierunku Międzywodzia, Dziwnowa i innych możliwych przystani.
Das maritime Hamburg erschließt sich Ihnen durch die HADAG-Hafenfähren im Hamburger Verkehrsverbund. Mit dem entsprechenden HVV-Ticket für U-/S-Bahn und Bus können auch die Hafenfähren benutzt werden. Diese 'Hamburgensie' bietet Ihnen vielfältige Möglichkeiten, die Wasserseite mit z.B. den Containerriesen zu entdecken.
- Landungsbrücken Brücke 2 < > NeuhofFahrplan herunterladen (pdf)
- Landungsbrücken Brücke 3 > Finkenwerder > Landungsbrücken Brücke 1Fahrplan herunterladen (pdf)
- Teufelsbrück <> FinkenwerderFahrplan herunterladen (pdf)
- Landungsbrücken Brücke 1 <> ElbphilharmonieFahrplan herunterladen (pdf)
- Landungsbrücken Brücke 1 < > Ernst August SchleuseFahrplan herunterladen (pdf)
- Steinwerder < > Landungsbrücken Brücke 1Fahrplan herunterladen (pdf)
- Fähre Blankenese <> CranzFahrplan herunterladen (pdf)
Równie popularny był w dużych portach morskich np. Hamburg, gdzie do dzisiaj funkcjonują linie tramwajów wodnych oznaczone numerami. W Oslo tramwaje wodne wykorzystywane są latem do przewożenia turystów, natomiast zimą można dzięki nim dostać się z centrum miasta do wysp położonych na Oslofjordzie. Na Jeziorze Genewskim tramwaje wodne (fr. lokalnie: Mouettes Genevoises) obsługują cztery linie regularne pomiędzy pięcioma przystaniami na terenie Genewy, a korzystanie z nich odbywa się na podstawie biletów komunikacji miejskiej. Kursujące po rzece Menam tramwaje wodne (dzielące się na linie zwykłe, szybkie i ekspresowe) są ważnym elementem komunikacji miejskiej Bangkoku.
- Amsterdam
- Astana
- Auckland[1]
- Baltimore
- Ed Kane's Water Taxi[2]
- Bangkok
- Bordeaux
- Boats BatCub[3]
- Boston[4]
- Bratislava
- Bratislava Propeler [5] [5]
- Bremen
- Brisbane
- CityCat
- CityFerry
- Bristol
- Bristol Ferry Boats
- Brunei
- Bucharest
- Buenos Aires, Tigre
- Cardiff
- Cardiff Waterbus
- Cap-Haïtien, Haiti (at Labadee beach)
- Cape Town
- Caye Caulker
- China: Cheung Chau, Chi Ma Wan, Peng Chau, Silvermine Bay
- New World First Ferry (Hong Kong)
- Chicago
- Copenhagen
- Copenhagen Harbour Buses
- Davao City
- Davao water taxi service
- Dubai
- Abras
- RTA water taxis (recently introduced)
- Erie, Pennsylvania
- Presque Isle Water Taxi
- Fort Lauderdale
- Galápagos Islands
- Gothenburg
- Älvsnabben ferry
- Paddan[6]
- Guangzhou
- Halifax Regional Municipality
- Hamburg
- Helsinki
- Istanbul[7]
- Jacksonville, Florida
- Karachi
- Kobe
- Kochi
- Kragerø and surrounding area, Norway
- Kristiansund, Norway
- Lake Ozark, Missouri[8]
- Laughlin, Nevada and Bullhead City, Arizona
- Lisbon
- London
- London River Services
- Thames Clippers
- Long Beach, California
- Long Beach Transit
- Malta
- Dghajsa
- Manila
- Pasig River Ferry Service
- Moscow (River tram[9])
- Mumbai (Catamarans and ferries)
- Nantes
- Navibus
- New York City
- Liberty Water Taxi
- New York Water Taxi
- New Zealand[10]
- Niigata
- Oklahoma City[11]
- Orlando, Florida
- Osaka
- Osaka Suijō Bus
- Oslo
- Bygdøfergene
- NBDS
- Oslo-Fergene[12]
- Panama
- Paris
- Voguéo
- Pittsburgh
- Plymouth
- Potsdam, Germany[13]
- Quad Cities, Illinois/Iowa[14]
- Rotterdam/Dordrecht[15]
- Sacramento
- Saint Petersburg
- Aquabus[16]
- Seattle
- King County Water Taxi
- Seoul[17]
- Sha Lo Wan, Tai O, Tuen Mun, Tung Chung (Urmston Road, Hong Kong)
- Shizuoka
- Singapore (Singapore River)
- Spalding (River Welland)
- Stockholm[18]
- Sydney
- Tallinn[19]
- Tampa[20]
- The Woodlands, Texas
- Tokyo
- Tokyo Cruise Ship
- Tokyo Mizube Line
- Toronto
- Toronto water taxis
- Trinidad
- Water Taxi Service, Port of Spain to San Fernando – service implemented in December 2008
- Vancouver
- The Aquabus
- Coastal Link Ferries
- English Bay Launch
- False Creek Ferries
- Granville Island Water Taxi Services (defunct)
- SeaBus
- Venice
- Gondola
- Vaporetto
- Victoria, British Columbia
- Victoria Harbour[21]
- Walt Disney World[22]
- Wellington
- Ferries in Wellington
- Winnipeg
- Xochimilco, Mexico City
- Chalupa
- Yokohama
- Keihin Ferry Boat
- The Port Service
Kamień Pom. to nadbrzeżne miasto liczące ok. 8,8 tys. mieszkańców. Od ok. dwóch dekad kolej ze Szczecina do centrum miasteczka na brzegu zatoki już nie kursuje. Rozebrano stację końcową Kamień Port.
Przesiadki na żeglugę w porcie
Wnoszę o dodanie kursów kolei do stacji końcowej kolei w Kamieniu Pomorskim w porcie do planu transportowego (UM w Kamieniu musi o to wnioskować w UMWZ-P) jak i do planów rozwoju kolei, gdzie ujętoby kursy także do stacji Kamień Port. Wnoszę o zaplanowanie na powrót na linii do portu. Odbudowany ok. 2 km torowiska do stacji Kamień Port. W porcie w Kamieniu dodanoby ofertę promów do Międzywodzia, Dziwnowa, Łowna, Zastania i innych wsi zatoki, skoordynowanych z godzinami odjazdu pociągu z portu do Szczecina. Naprawionoby nabrzeże portowe i dodanoby wiatę dla oczekujących na promy. Ustawionoby wyświetlacze godzin rejsów i maszynę do sprzedaży biletów: proponuję aby taryfa na statki była identyczna jak na kolej. Sieć połączeń statkami dodanoby na schematy połączeń kolejowych całego regionu.
Odbudowanoby przystanie pasażerskie w szeregu miejscowości zatoki.
Uruchomionoby początkowo trzy linie promów, hydrobusów.
L1:
Kamień Pomorski
Chrząszczewko
Międzywodzie
L2:
Kamień Pomorski
Chrząszczewko
Zastań
Buniewice
L3:
Międzywodzie
Kamień Pomorski
Żółcino
Dziwnów Urząd Miejski
Dziwnów Most
Dalsze linie turystyczne sezonowe
L5
Kamień Pomorski
Zastań
Wolin (najlepiej z nowym przystankiem kolejowym przy moście, umożliwiającym przesiadkę z pociągu na prom)
Gogolice
Zagórze
Skoszewo
Czarnocin
Kopice
Trzebież
Linia turystyczna L7:
Kamień Pomorski
Wolin
Trzebież
Gąsierzyno Zatoka
Stepnica
Rezerwat Olszanka w sezonie letnim
Uzasadnienie dla odbudowy linii kolei do stacji Port
Osada liczy ok. 8,8 tys. mieszkańców, miała dwie stacje, włącznie z tą w porcie, nieczynną. Wnoszę o dodanie trakcji elektrycznej na tym odcinku. Wnoszę o odbudowę stacji kolejowej Kamień Port, gdzie także znajduje się kanał portowy. Także tutaj jest możliwa przystań dla połączeń promowych po Zatoce Kamieńskiej, np. do Chrząszczewka, Międzywodzuia, Zastania, Dziwnowa.
Czy pociągi z kierunku Szczecin w przyszłości mogłyby korzystać z tej trasy do Kamień Port? Czy byłaby możliwość uwzględnienia odbudowy bocznicy do portu dla pociągów sezonowych lub atrakcji typu "kolej plus statek", "kolej plus prom"?
Szkoda, aby teren po torowisku zmarnował się. Kolej do portu w Kamieniu kursująca w letnie weekendy byłaby kolejną lokalną atrakcją turystyczną. Uratowałaby lokalną turystykę, promy i linie żeglugi. Wzbogaciłaby ofertę turystyczną nad Zatoką. Byłoby to najbliższe miejsce nad zatoką od strony Szczecina.
W uzupełnieniu podaję link do oferty codziennej linii promowej na jeziorze Wansee w aglomeracji Berlina:
PozdrawiamAdam Fularz
ekonomista