do Rady Ministrów sprawie portu lotniczego Suwałki jako regionalnego lotniska dla Podlasia
do Rady Ministrów
- Białystok
- Czarna Białostocka
- Sokółka
- Sidra
- Dąbrowa Białostocka
- Augustów
- Augustów Port
- Suwałki Lotnisko
- ewentualnie postój na przystanku Suwałki Papiernia
- Suwałki - połączenie do centrum miasta.
RegioSwinger jest przechylanym spalinowym zespołem trakcyjnym (DMU) przeznaczonym do szybkiego ruchu regionalnego na liniach niezelektryfikowanych.
RegioSwinger został po raz pierwszy wyprodukowany przez Adtranz w Hennigsdorfie, zanim stał się częścią Bombardier Transportation w 2001 roku. Pociąg jest używany w Niemczech z Deutsche Bahn w klasie 612, a do Chorwacji został wprowadzony przez Chorwackie Koleje Państwowe jako HŽ 7123 lub InterCity Nagibni (ICN) w 2004 r. Publiczność skróciła tę nazwę, dzięki czemu zyskał przydomek nagibni (swinger) w Chorwacji i stał się znany również pod tą krótką nazwą, dzięki reklamom.
Poprzednikiem klasy 612 była klasa 611, która ze względu na duże problemy z systemem przechylania i podwoziem była w dużej mierze uznawana za awarię. Mimo, że klasa 612 trzyma się zasady elektrycznego systemu przechyłu (Neicontrol-E), to od początku została ona zaprojektowana na nowo.
Pierwsze urządzenia zostały dostarczone w 1998 r. i działały niezawodnie do 2004 r., kiedy to wykryto pęknięcia w szeregu zestawów kołowych. Ze względów bezpieczeństwa system przechylania został wyłączony, a następnie zredukowano maksymalną prędkość na liniach przechylania, co spowodowało ogromne zakłócenia w rozkładzie. Podobnie jak wcześniej w przypadku klasy 611, koła i osie musiały zostać wymienione. Od 2005 roku klasa 612 została wyposażona w osie z utwardzonego molibdenu. Dziś klasa 612 powróciła do pracy przechylnej i stanowi szkielet szybkiego serwisu regionalnego DB na niezelektryfikowanych liniach.
Po uziemieniu ICE TD klasy 605 z powodu pęknięcia osi w jednym urządzeniu, na linii Drezno-Monachium 2003 zastąpiono ją klasą 612, ponieważ zastąpienie jej czymś innym niż przechylny DMU oznaczałoby wydłużenie czasu jazdy. Mimo że klasa 612 nie została skonstruowana z myślą o komforcie podróżowania typu ICE, 16 jednostek zostało przemalowanych w schemacie ICE i przemianowanych na klasę 612.4.
Informacje techniczne
Jednostki klasy 612 składają się z dwóch zmotoryzowanych wagonów, każdy z silnikiem Cummins (typ QSK-19) o mocy 560 kW (751 KM). Moc przekazywana jest hydraulicznie. Za pomocą sprzęgła Scharfenberga można podłączyć do czterech jednostek, przy czym komputery pokładowe automatycznie wybierają konfigurację pociągu.
Oprócz hamulców pneumatycznych i hydraulicznego układu hamulcowego, klasa 612 jest również wyposażona w hamulec elektromagnetyczny. Maksymalny kąt nachylenia wynosi 8°.
--
Aktualnie przygotowujemy się do najbliższego sezonu letniego, jednak jesteśmy otwarci na przyszłoroczne propozycje portów lotniczych. Wymagana długość drogi startowej to 1250m przy pełnym obłożeniu i braku przeszkód terenowych.
Dziękuję i pozdrawiam,
Dorota Gorak
SKYTAXI sp z o.o.
W Suwałkach pas startowy na lotnisku jest zaplanowany jako zbyt krótki dla linii LOT. Pas startowy musiałby być wówczas nieznacznie wydłużony do ok. 1550 metrów by samoloty pasażerskie mogły lądować. Pytałem, czy linie lotnicze Lot uruchomią loty tymi samolotami do Warszawy z miasta Suwałki? Obecnie podróżni korzystają z lotniska po stronie litewskiej.
1300m to maksymalna długość możliwa do wybudowania bez wchodzenia w konflikt z obwodnicą Suwałk (przy dłuższym pasie trzeba by budować bardzo drogi wiadukt nad obwodnicą). Długość wystarcza by wyladowało tu wiele samolotów, tego konkretnego typu nie sprawdzaliśmy.
_________________________
Kamil Sznel
asystent Prezydenta Suwałk
Proponuję także wykorzystać ogromny efekt reklamowy jakim jest uruchomienie lotów pasażerskich dla bezpłatnej promocji miasta i jego nazwy w światowych mediach. Loty możnaby uruchomić tylko promocyjnie, na okres np. 3 - 5 miesięcy, aby wykorzystać efekt reklamowy jaki daje uruchomienie lotów pasażerskich do Suwałk. Myślę że wydatkowanie kwoty 5 mln PLN na dotacje do lotów pasażerskich przełoży się na bezpłatną reklamę nazwy miasta w wysokości ok. 8-10 mln PLN w mediach ogólnopolskich.
- Suwałki- Gdańsk
- Suwałki- Wrocław
- Suwałki- Kraków
Z uwagi na dystans drogowy i kolejowy lotnicze połączenie krajowe np.
- Do Wrocławia
- Do Krakowa
A czy w ogóle istnieje rezerwa terenu pod przedłużenie pasa w przyszłości do 2100 metrów albo zaplanowano to?
Uwazam ze na terenach sportowego lotniska w Suwalkach, nalezy zbudowac pas startowy conajmniej 1600 m i szerokosci 35 m umozliwiajac ladowanie samolotu klasy Q400 czy transportowego C130 lub C295
Lotnisko winno byc budowane rowniez z wkladem MON, MWiA, MZ dla wojska jako rezerwa transportowa, straz graniczna, ratownictwo, a szczegolnie biznes, turystyka, i sport
UZASADNIENIE STRAT
Dochody i wydatki lotniska oraz jego deficyt
1160 Tsd. € standen im Jahr 2011 Erlöse in Höhe von 655 Tsd. gegenüber. Die
Differenz in Höhe von 506 Tsd. €
ruch lotniczy
Im Jahr 2012 landeten nach Unterlagen des Flughafens rd. 11 Tsd.
Passagiere mit Linienmaschinen in Heringsdorf
obliczenie wpływów z turystyki
- Zahl der Einreisepassagiere pro Jahr: 11600
- durchschnittliche Aufenthaltsdauer in Tagen: 7
- durchschnittliche Pro-Kopf-Ausgaben pro Tag in € : 100
- daraus ergeben sich jährliche Gesamtausgaben in € : 8120000
straty w przypadku gdyby brak było wpływów z turystów przybywających przez lokalne lotnisko
Landkreis VorpommernGreifswald
nach den oben dargestellten Berechnungen auf Grund der
entfallenden Ausgaben in Hotels pro Jahr einen Umsatzverlust von
insgesamt rd. 20,9 Millionen €
rd. 80% auf die Gemeinde Heringsdorf entfallen,
also rd. 16,9 Millionen € jährlich.
Flughafenbetrieb Gästezahlen Summe
Wirkung in Millionen € pro Jahr
Ebene des Landkreises 1,947 20,933 22,880
Ebene des Landes 2,123 23,288 25,411
Unter der Annahme,
dass der Anteil Heringsdorfs am Produktionswert des Landkreises
näherungsweise seinem Anteil an der Bevölkerung des Landkreises
entspricht - die Einwohnerzahl des Landkreises beträgt 244 Tsd., die
Heringsdorfs 9,3 Tsd., der Anteil ist 3,8% - lässt sich der Produktionswert
Heringsdorfs auf 297 Millionen € schätzen. Die Wirkung einer
Flughafenschließung (22,9 Millionen) hätte einen Anteil am
Produktionswert Heringsdorfs (297 Millionen) von rd. 7,7%.
(...)
Ergebnis:
Die bei einer Flughafenschließung zu erwartenden jährlichen
Steuerausfälle (3 Millionen) betragen das Sechsfache des
Flughafendefizits (0,5 Millionen). Der dem Landkreis VorpommernGreiswald
entsprechende Anteil am Steuerrückgang (448 Tsd. €) wäre
etwa ebenso groß wie die Deckungslücke des Flughafens. Die
Haushaltssituation des Kreises würde nicht entlastet, für das Land
würde sich die Haushaltslage sogar deutlich verschlechtern.
(...)
1. Eine Schließung des Flughafens und ein Wegfall der mit
Linienmaschinen anreisenden Passagiere hätte für den Landkreis
Vorpommern-Greifswald einen Umsatzrückgang von jährlich 22,9
Millionen € bzw. für das Land Mecklenburg-Vorpommern insgesamt einen
Umsatzrückgang von 25,4 Millionen € zur Folge.
2. Durch den Umsatzrückgang würden sich die Steuereinnahmen des
Landes Mecklenburg-Vorpommern um jährlich rd. 3 Millionen €
verringern, davon entfielen rd. 448 Tsd. auf den Landkreis VorpommernGreifswald,
57 Tsd. auf die Insel Usedom und 17 Tsd. auf Heringsdorf.
3. Der zu erwartende Rückgang der öffentlichen Einnahmen übersteigt die
Differenz zwischen den Ausgaben und Einnahmen des Flughafens (jährlich
minus rd. 0,5 Millionen €) um das Sechsfache. Das zur Entlastung des
defizitären Haushalts des Landkreises und anderer Haushalte
30
Mecklenburg-Vorpommerns verfügbare Volumen öffentlicher
Landesmittel würde sich deutlich verringern. Das angestrebte Ziel einer
Entlastung der Haushaltssituation würde nicht nur nicht erreicht, die
Situation würde sich sogar verschlechtern.
4. Das Volkseinkommen Usedoms beruht zu mehr als der Hälfte auf der
überregionalen Nachfrage nach dem Angebot von Dienstleistungen des
Fremdenverkehrssektors. Würde Usedom von der überregionalen Kaufkraft
abgeschnitten, hätte dies gravierende negative Auswirkungen auch auf das
langfristige Entwicklungspotential seiner Wirtschaft und auf die
Lebensbedingungen der Bevölkerung.
5. Der Fremdenverkehr ist der entscheidende Export-Basis-Sektor der
Region. Er ist ein unverzichtbarer Faktor für das Angebot von
Arbeitsplatzätzen und für die Kompensation der Geburtendefizite durch
Zuwanderungen vor dem Hintergrund der wachsenden Konkurrenz
zwischen Wachstums- und Entleerungsgebieten um junge Arbeitskräfte.
Fazit:
Der ökonomische Nutzen des Flughafens übersteigt den betrieblichen
Aufwand so deutlich, dass man den Flughafen in Betrieb nehmen müsste,
wenn er nicht schon geöffnet wäre.
wg http://www.gemeinde-
-
Dzień dobry,
Szanowny Panie,
Trafił do nas mail przesłany przez Pana do Pana Prezesa Fabryki Mebli Forte SA w sprawie budowy terminalu pasażerskiego na planowanym lotnisku Suwałki.
W odpowiedzi na Pana apel informuję, że Miasto Suwałki już wkrótce rozpocznie inwestycję mającą na celu poprawę infrastruktury i bezpieczeństwa na miejscowym lotnisku, które ma w tej chwili pas o trawiastej nawierzchni. Planowana inwestycja dotyczy budowy pasa startowego o nawierzchni sztucznej (betonowej lub asfaltowej) o długości 1320 metrów i 30 metrów szerokości, nowego pasa o nawierzchni trawiastej, na którym będą się szkolić członkowie Suwalskiej Szkoły Lotniczej i budowy płyty postojowej o nawierzchni sztucznej (betonowej) o wymiarach 60/130 metrów. Pas startowy będzie też wyposażony w oświetlenie krawędziowe i progowe. Cały teren lotniska zostanie ogrodzony.
W ramach inwestycji zostanie nie tylko wybudowany nowy pas startowy ale także niezbędna infrastruktura pozwalająca na prawidłowe funkcjonowanie lotniska.
To jest zakres pierwszego etapu inwestycji.
Miasto Suwałki w kolejnym etapie planuje remont istniejącego budynku lotniskowego, inwestycje w urządzenia nawigacyjne i budowę nowej stacji paliwowej.
Kwestia dalszych inwestycji na lotnisku będzie zależna od potrzeb i ruchu na tym obiekcie.
Z poważaniem
Emilia Klejmont
Biuro Prezydenta Miasta
W Suwałkach nie powstanie ani port lotniczy ani terminal pasażerski.
Władzom Suwałk zależy na budowie utwardzonego pasa startowego o długości 1350m wraz z niezbędną infrastrukturą tj. płytą kołowania oraz niezbędnym oświetleniem.
W chwili obecnej Miasto posiada obowiązującą decyzję środowiskową oraz dokumentację techniczną. Miasto Suwałki jest również właścicielem połowy gruntów potrzebnych do budowy pasa. Reszta gruntów potrzebnych do budowy pasa jest we własności Skarbu Państwa. Miasto Suwałki w chwili obecnej stara się o ich przekazanie na własność Samorządu.
Jeżeli procedura pozyskania brakujących gruntów zakończy się sukcesem wystąpimy do Wojewody Podlaskiego o wydanie pozwolenia na budowę a następnie ogłosimy przetarg na budowę pasa.
Szacunkowy koszt inwestycji to ok 13 mln zł.
_________________________
Kamil Sznel
asystent Prezydenta Suwałk
Urząd Miejski w Suwałkach
ul. Mickiewicza 1, p. 132,
16-400, Suwałki
Budowa portu lotniczego w 70-tysięcznych Suwałkach byłaby ekonomicznie nieuzasadniona. W odległości 120 km od naszego Miasta jest duże lotnisko pasażerskie w litewskim Kownie.
Dlatego też zapadłą decyzja o budowie utwardzonego pasa startowego, który ma wpłynąć przede wszystkim na atrakcyjność gospodarczo-turystyczną tego regionu Polski.
- Z Radomia linia lotnicza Sprintair ogłosiła 4 kierunki lotów od 18 kwietnia 2016 roku. Co sądzi Pan na ten temat? Czy nadal Pan utrzymuje że port lotniczy w Suwałkach byłby nieopłacalny? A może byłby nieopłacalny, ale mimo to zasadna byłaby jego budowa?
Nie chciałbym porównywać Suwałk do Radomia. To dwa zupełnie inne miejsca o innej chociażby populacji. Ze względu na skalę zaludnienia Suwałk i najbliższych okolic (ok 200 tys. mieszkańców w promieniu do 40 km) nie możemy liczyć na zainteresowanie stałymi połączeniami rejsowymi jeżeli brać pod uwagę dane mówiące, że z opłacalność utrzymania połączeń rejsowych to blisko 1mln. Osób rocznie. Dlatego nie rozważamy stałej komunikacji rejsowej.
- W Olsztynie podano pierwsze dane na temat liczby obsłużonych pasażerów miesięcznie, jest to ok. 900 osób. Co Pan sądzi na ten temat?
Podobnie jak w przypadku Radomia nie chciałbym komentować przypadku z Olsztyna. To zupełnie różne miejsca na mapie Polski.
- Czy nadal brak jest planów budowy terminala pasażerskiego jednocześnie z budową pasa startowego? Kto podejmuje stosowne decyzje z ramienia miasta?
Tak nie ma planów budowy terminalu pasażerskiego w Suwałkach zgodnie z przyjętą koncepcją funkcjonowania lotniska. Decyzję w tej sprawie podejmują Władze Miasta Suwałki.
- czy pas startowy jest budowany tak aby można było przyjąć flotę jaką wykorzytuje linia Sprintair? Są to samoloty Saab. Wypadało by się skontaktować z tymi liniami by ustalić optymalną długość pasa startowego. Czy to jest możliwe?
Konstrukcja pasa i jego długość umożliwi przyjmowanie samolotów do 50 osób. Są to np. takie maszyny jak Embraer EMB 110 lub BECHCRAFT 1900. Jeżeli samoloty Saab są technologicznie zbliżone do wymienionych przeze mnie modeli to jak najbardziej mogłyby one ladować w Suwałkach.
Ze swojej strony pragnę jeszcze dodać, że przykład Hiszpanii pokazuje, że nadmierne inwestowanie w lotniska nie jest jak się okazuje opłacalne w dłuższej perspektywie. Nie chcemy popełnić podobnego błędu dlatego chcemy zainwestować w podstawową infrastrukturę lotniczą. Poza tym tak jak wcześniej wspomniałem – w oddalonym o 120 km Kownie jest port lotniczy z rejsowymi połączeniami. Suwałki i Kowno łączy zmodernizowana, ekspresowa trasa Via Baltica. Suwalczanie korzystają z tego lotniska.
_________________________
Kamil Sznel
asystent Prezydenta Suwałk
Witam Panie Adamie.
Na Pana pytania udziałem już odpowiedzi, a Pan po jakimś czasie wraca z nimi ponownie.
Dlatego jeszcze raz chciałbym podkreślić, że w Suwałkach nie była, nie jest i nie będzie planowana budowa portu lotniczego. Dlaczego? Otrzymał Pan na to pytanie odpowiedź w moich poprzednich mailach.
W Suwałkach powstanie pas startowy jako lotnisko typu wyłączonego. Pas o konstrukcji betonowej i długości 1300m z niezbędną infrastrukturą naprowadzająca i oświetleniem oraz płytą postojową. Inwestycję szacujemy na ok 13-15 milionów złotych.
W chwili obecnej M. Suwałki jest właścicielem wszystkich gruntów potrzebnych do budowy pasa startowego. Musimy uaktualnić decyzję środowiskową oraz przeprowadzić procedurę PPP na pozyskanie partnera (przedsiębiorcę), który w części sfinansuje tę inwestycję. Oczywiście niezbędne będzie przygotowanie wniosku o wydanie pozwolenia na budowę i przeprowadzenie procedury przetargowej na budowę pasa startowego. Planujemy, że inwestycja rozpocznie się w II połowie 2017 roku i zakończy się jesienią roku 2018.
Pozdrawiam.
_________________________
z poważaniem
Kamil Sznel
asystent Prezydenta Suwałk
W Suwałkach nie powstanie ani port lotniczy ani terminal pasażerski.
Władzom Suwałk zależy na budowie utwardzonego pasa startowego o długości 1350m wraz z niezbędną infrastrukturą tj. płytą kołowania oraz niezbędnym oświetleniem.
W chwili obecnej Miasto posiada obowiązującą decyzję środowiskową oraz dokumentację techniczną. Miasto Suwałki jest również właścicielem połowy gruntów potrzebnych do budowy pasa. Reszta gruntów potrzebnych do budowy pasa jest we własności Skarbu Państwa. Miasto Suwałki w chwili obecnej stara się o ich przekazanie na własność Samorządu.
Jeżeli procedura pozyskania brakujących gruntów zakończy się sukcesem wystąpimy do Wojewody Podlaskiego o wydanie pozwolenia na budowę a następnie ogłosimy przetarg na budowę pasa.
Szacunkowy koszt inwestycji to ok 13 mln zł.
- port pasażerski: dlaczego nie powstanie? Jakie są powody rezygnacji z budowy terminalu pasażerskiego?
Budowa portu lotniczego w 70-tysięcznych Suwałkach byłaby ekonomicznie nieuzasadniona. W odległości 120 km od naszego Miasta jest duże lotnisko pasażerskie w litewskim Kownie.
Dlatego też zapadłą decyzja o budowie utwardzonego pasa startowego, który ma wpłynąć przede wszystkim na atrakcyjność gospodarczo-turystyczną tego regionu Polski.
_________________________
z poważaniem
Kamil Sznel
asystent Prezydenta Suwałk
- Z Radomia linia lotnicza Sprintair ogłosiła 4 kierunki lotów od 18 kwietnia 2016 roku. Co sądzi Pan na ten temat? Czy nadal Pan utrzymuje że port lotniczy w Suwałkach byłby nieopłacalny? A może byłby nieopłacalny, ale mimo to zasadna byłaby jego budowa?
Nie chciałbym porównywać Suwałk do Radomia. To dwa zupełnie inne miejsca o innej chociażby populacji. Ze względu na skalę zaludnienia Suwałk i najbliższych okolic (ok 200 tys. mieszkańców w promieniu do 40 km) nie możemy liczyć na zainteresowanie stałymi połączeniami rejsowymi jeżeli brać pod uwagę dane mówiące, że z opłacalność utrzymania połączeń rejsowych to blisko 1mln. Osób rocznie. Dlatego nie rozważamy stałej komunikacji rejsowej.
- W Olsztynie podano pierwsze dane na temat liczby obsłużonych pasażerów miesięcznie, jest to ok. 900 osób. Co Pan sądzi na ten temat?
Podobnie jak w przypadku Radomia nie chciałbym komentować przypadku z Olsztyna. To zupełnie różne miejsca na mapie Polski.
- Czy nadal brak jest planów budowy terminala pasażerskiego jednocześnie z budową pasa startowego? Kto podejmuje stosowne decyzje z ramienia miasta?
Tak nie ma planów budowy terminalu pasażerskiego w Suwałkach zgodnie z przyjętą koncepcją funkcjonowania lotniska. Decyzję w tej sprawie podejmują Władze Miasta Suwałki.
- czy pas startowy jest budowany tak aby można było przyjąć flotę jaką wykorzytuje linia Sprintair? Są to samoloty Saab. Wypadało by się skontaktować z tymi liniami by ustalić optymalną długość pasa startowego. Czy to jest możliwe?
Konstrukcja pasa i jego długość umożliwi przyjmowanie samolotów do 50 osób. Są to np. takie maszyny jak Embraer EMB 110 lub BECHCRAFT 1900. Jeżeli samoloty Saab są technologicznie zbliżone do wymienionych przeze mnie modeli to jak najbardziej mogłyby one ladować w Suwałkach.
Ze swojej strony pragnę jeszcze dodać, że przykład Hiszpanio pokazuje, że nadmierne inwestowanie w lotniska nie jest jak się okazuje opłacalne w dłuższej perspektywie. Nie chcemy popełnić podobnego błędu dlatego chcemy zainwestować w podstawową infrastrukturę lotniczą. Poza tym tak jak wcześniej wspomniałem – w oddalonym o 120 km Kownie jest port lotniczy z rejsowymi połączeniami. Suwałki i Kowno łączy zmodernizowana, ekspresowa trasa Via Baltica. Suwalczanie korzystają z tego lotniska.
_________________________
z poważaniem
Kamil Sznel
asystent Prezydenta Suwałk
______________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl