dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Wniosek w sprawie kolei do portu w Kamieniu Pom. jako żyły, krwioobiegu dla lokalnej turystyki



do Radnych Sejmiku Woj. Zachodnio- Pomorskiego

Wniosek
o rejsy po Zatoce 

Szanowni Państwo,

Wnoszę o dodanie na rynku transportowym całorocznego produktu turystycznego jaką są rejsy na jednej z zatok województwa. 

Drogą wodną dystans w kilometrach jest znacznie krótszy w relacji do Międzywodzia. Z Dziwnowa czas rejsu jest także atrakcyjny rynkowo. Wydaje się ekonomicznie zasadnym by włączyć sieć połączeń promowych w Zalewie Kamieńskim.
  
Wierzę, że możliwe jest zorganizowanie wokół Kamienia Pomorskiego co najmniej takiej komunikacji promowej całorocznej jak w mojej okolicy- na jeziorze Wansee w Berlinie. 

Proponuję aby w Porcie Kamień Pomorski rozpoczęto budowę nadbrzeżnego centrum przesiadkowego. Obejmowałoby głównie przystań dla promów- mających w zamierzeniu kursować wg schematów dołączonych do wniosku. Dodatkowo odbudowanoby torowisko kolei do portu, początkowo nie musi być ono zelektryfikowane. Proponuję by cała trasa w sezonie lipiec- sierpień z portu w Kamieniu ze zmianą kierunku na stacji Kamień Pomorski do Wysokiej Kamieńskiej (stacja przesiadkowa na pociągi w kierunku Szczecina)- była wówczas obsługiwana spalinowym szynobusem. W tej sytuacji elektryfikacja tego odcinka początkowo nie będzie konieczna na samym początku świadczenia usług. 

Zatokowe, nadbrzeżne centrum przesiadkowe przy marinie w Kamieniu Pomorskim, przy porcie, w samym sercu miasta, posiadałoby: 
  1. początkowo zwykłe torowisko, a docelowo kolej zelektryfikowaną, jeden lub nawet dwa perony, nawet dla poc. pospiesznych, jeśli taką fantazję będzie miał projektant,
  2. peron autobusowy, początkowo tylko jeden, bo Kamień to małe miasto, a sam dworzec obsługuje tylko stare miasto i dzielnicę portową
  3. liczne lub bardzo liczne nabrzeża, wraz z wyświetlaczami godzin odjazdu. System pokazywania godzin rejsów i odjazdów pociągów/ autobusów byłby sercem centrum przesiadkowego. To tutaj podróżni z regionu całorocznie mieliby się przesiadać na promy ze stacji Kamień Port PKP w kierunku Międzywodzia, Dziwnowa i innych możliwych przystani. 

Wprowadzenie taboru w postaci statków pasażerskich do obsługi Zalewu Kamieńskiego zwolni pojemność i miejsca w autobusach w godzinach szczytu w sezonie letnim, kiedy o miejsca siedzące i stojące jest najgorzej. Opisana usługa dotyczy tylko oferty kursów szczytowych, poza szczytem komunikacyjnym tramwaje wodne początkowo nie kursowałyby. 

Możnaby zaoferować podróż w najtańszej taryfie przewozowej, za najtańszy bilet, na pokładzie możnaby oferować pełen bufet, skoro jest baza cateringowa na pokładzie. Możnaby tę usługę dopieścić, tak by stanowiła rodzaj wodnego metra, stałej oferty promowej na terenie gm. Kamień, zorientowanej na szybkie dotarcie z Międzywodzia czy Dziwnowa do stacji kolei (mającej powstać) Kamień Pomorski Port oraz na przesiadkę na stacji Wysoka Kamieńska na Szczecin. Możliwy jest jeden przystanek pośredni na żądanie (w relacji do Dziwnowa można zawinąć w Zółwinie) oraz proponowane są dwie blisko siebie położone przystanie końcowe- w Dziwnowie przy UM i przy moście i w Zastaniu, oraz nowa przystań w m. Łowno.

trasa rejsu: Dziwnów- Kamień Port
druga trasa: Dziwnów- Kamień Port- Międzywodzie
trzecia trasa: Zastań, nowa przystań w kanale przy przystanku kolejowym- Kamień Port przystań
okres obsługi: sezon lipiec -sierpień, oraz próbnie: 1 wrzesień- grudzień, w miarę możliwości także zimą, poza tym: próbnie luty lub marzec-do końca czerwca. W szczycie lata kursuje jako produkt turystyczny, stali pasażerowie są honorowani tylko z  biletami sieciowymi lub odcinkowymi w taryfie kolei. 

Przecież poza sezonem tabor stoi niewykorzystany: możnaby spróbować usługę tramwai wodnych pociągnąć niemal całorocznie: na przykład taborem kilku jednostek zrobić ofertę w której każda jednostka wykonuje dziennie jeden rejs poranny i jeden po południu rejs powrotny, celem oszczędności pustych przebiegów. Staki służą tylko dowozom do pracy w szczytach przewozowych, umożliwiają zjedzenie śniadania, pracę biurową przy stołach, czytanie prasy, jedzenie kanapek, dopijanie kawy, relaks i opalanie, Pozwalają uniknąć korków na drodze czy tłoku w autobusie. Są szybkie na trasie. 

Przykładowe połączenia
rano rejsy z:

Dziwnów 6: 25, 6:55, 7:25, 7:55 do Kamień Port
Międzywodzie: 6: 30, 7:00, 7:30, 8:00 do Kamień Port

po południu cztery rejsy powrotne z Kamienia. Propozycja planu rejsów: 
 
Kamień Port rejs w kier. Międzywodzie: 15:30, 16:00, 16:30, 17:00
Mianień Port rejs w kier. Dziwnów, Żółwino etc.:  15:40, 16:10, 16:40, 17:10

Schemat proponowanej linii tramwaju wodnego jest w załączniku. Marketing dla tej usługi: umieszczenie linii oznaczonej jako F1 , F2, F3 lub P1, P2, P3 na schemacie sieci kolei, wraz z podanymi godzinami rejsów: wprost na schematach komunikacji, W przypadku tej usługi godziny rejsów byłyby stałe i byłyby umieszczone wprost na schematach komunikacji, celem uniknięcia niedomówień. Linia promowa symulowałaby na schematach usług przewozowych linię kolei podmiejskiej lub regionalnej (jest to uzasadnione z uwagi choćby na pojemny tabor, możl. przewozu rowerów etc,.), z czasem sprawdzonoby możliwość zwiększenia zakresu usług w szczycie.  

Proponuję aby usługi zlecało UMWZP w imieniu gmin Dziwnów, Międzywodzie, Kamień i innych okolicznych. Taryfa kolei byłaby rozciągnięta na sieć przystani rzecznych. Wszystkie porty i przystanie wpisanoby do schematu połączeń kolejowych sieci regionu. W ten sposób nowa usługa pozwoliłaby skomunikować miejscowości gminy statkami mogącymi przewozić niepełnosprawnych (przy odpowiedniej jakości trapów) i rowery. 

Z wyrazami szacunku

opr. Adam Fularz

W uzupełnieniu przekazuję schemat połączeń transportu tramwaju wodnego w Hamburgu. Szczególnie linia nr 62 jest bardzo popularna i liczba podróżnych/ okrętujących stale rośnie. Jest to część systemu autobusowo- kolejowego i jest objęta wspólnym biletem. Połączenia kursują w szczycie nawet co 15- 20 minut. Przedostatni statek w soboty przed północą obsługuje wszystkie przystanki, później ok. 23.08 wraca na główną trasę.

Jak sądzę, biorąc Hamburg jako przykład, możnaby zorganizować co najmniej jedną "podmiejską" trasę w Kamieniu, obsługiwaną latem nawet co 40- 30 minut w szczycie, i co 50- 90 minut poza szczytem..

Das maritime Hamburg erschließt sich Ihnen durch die HADAG-Hafenfähren im Hamburger Verkehrsverbund. Mit dem entsprechenden HVV-Ticket für U-/S-Bahn und Bus können auch die Hafenfähren benutzt werden. Diese 'Hamburgensie' bietet Ihnen vielfältige Möglichkeiten, die Wasserseite mit z.B. den Containerriesen zu entdecken.

Streckennetz zum Download >>


Kilka informacji o samym środku transportu:
Tramwaj wodny pojawił się w XIX wieku z chwilą upowszechnienia się napędu parowego na statkach. Nazwa jego pochodzi od tramwaju szynowego bardzo popularnego w tym samym wieku. Nie stanowił on dla niego konkurencji, a raczej był jego uzupełnieniem w dużych miastach, leżących nad rzekami z dużą liczbą kanałów.

Równie popularny był w dużych portach morskich np. Hamburg, gdzie do dzisiaj funkcjonują linie tramwajów wodnych oznaczone numerami. W Oslo tramwaje wodne wykorzystywane są latem do przewożenia turystów, natomiast zimą można dzięki nim dostać się z centrum miasta do wysp położonych na Oslofjordzie. Na Jeziorze Genewskim tramwaje wodne (fr. lokalnie: Mouettes Genevoises) obsługują cztery linie regularne pomiędzy pięcioma przystaniami na terenie Genewy, a korzystanie z nich odbywa się na podstawie biletów komunikacji miejskiej. Kursujące po rzece Menam tramwaje wodne (dzielące się na linie zwykłe, szybkie i ekspresowe) są ważnym elementem komunikacji miejskiej Bangkoku.

Lista miast opierających komunikację o tramwaje wodne i inne rozwiązania:
 
  • Amsterdam
  • Astana
  • Auckland[1]
  • Baltimore
    • Ed Kane's Water Taxi[2]
  • Bangkok
  • Bordeaux
    • Boats BatCub[3]
  • Boston[4]
  • Bratislava
    • Bratislava Propeler [5] [5]
  • Bremen
  • Brisbane
    • CityCat
    • CityFerry
  • Bristol
    • Bristol Ferry Boats
  • Brunei
  • Bucharest
  • Buenos Aires, Tigre
  • Cardiff
    • Cardiff Waterbus
  • Cap-Haïtien, Haiti (at Labadee beach)
  • Cape Town
  • Caye Caulker
  • China: Cheung Chau, Chi Ma Wan, Peng Chau, Silvermine Bay
    • New World First Ferry (Hong Kong)
  • Chicago
  • Copenhagen
    • Copenhagen Harbour Buses
  • Davao City
    • Davao water taxi service
  • Dubai
    • Abras
    • RTA water taxis (recently introduced)
  • Erie, Pennsylvania
    • Presque Isle Water Taxi
  • Fort Lauderdale
  • Galápagos Islands
  • Gothenburg
    • Älvsnabben ferry
    • Paddan[6]
  • Guangzhou
  • Halifax Regional Municipality
  • Hamburg
  • Helsinki
  • Istanbul[7]
  • Jacksonville, Florida
  • Karachi
  • Kobe
  • Kochi
  • Kragerø and surrounding area, Norway
  • Kristiansund, Norway
  • Lake Ozark, Missouri[8]
  • Laughlin, Nevada and Bullhead City, Arizona
  • Lisbon
  • London
    • London River Services
    • Thames Clippers
  • Long Beach, California
    • Long Beach Transit
  • Malta
    • Dghajsa
  • Manila
    • Pasig River Ferry Service
  • Moscow (River tram[9])
  • Mumbai (Catamarans and ferries)
  • Nantes
    • Navibus
  • New York City
    • Liberty Water Taxi
    • New York Water Taxi
  • New Zealand[10]
  • Niigata
  • Oklahoma City[11]
  • Orlando, Florida
  • Osaka
    • Osaka Suijō Bus
  • Oslo
    • Bygdøfergene
    • NBDS
    • Oslo-Fergene[12]
  • Panama
  • Paris
    • Voguéo
  • Pittsburgh
  • Plymouth
  • Potsdam, Germany[13]
  • Quad Cities, Illinois/Iowa[14]
  • Rotterdam/Dordrecht[15]
  • Sacramento
  • Saint Petersburg
    • Aquabus[16]
  • Seattle
    • King County Water Taxi
  • Seoul[17]
  • Sha Lo Wan, Tai O, Tuen Mun, Tung Chung (Urmston Road, Hong Kong)
  • Shizuoka
  • Singapore (Singapore River)
  • Spalding (River Welland)
  • Stockholm[18]
  • Sydney
  • Tallinn[19]
  • Tampa[20]
  • The Woodlands, Texas
  • Tokyo
    • Tokyo Cruise Ship
    • Tokyo Mizube Line
  • Toronto
    • Toronto water taxis
  • Trinidad
    • Water Taxi Service, Port of Spain to San Fernando – service implemented in December 2008
  • Vancouver
    • The Aquabus
    • Coastal Link Ferries
    • English Bay Launch
    • False Creek Ferries
    • Granville Island Water Taxi Services (defunct)
    • SeaBus
  • Venice
    • Gondola
    • Vaporetto
  • Victoria, British Columbia
    • Victoria Harbour[21]
  • Walt Disney World[22]
  • Wellington
    • Ferries in Wellington
  • Winnipeg
  • Xochimilco, Mexico City
    • Chalupa
  • Yokohama
    • Keihin Ferry Boat
    • The Port Service

Załącznik. pismo z dnia 28 paź 2020 Wniosek do Radnych Miasta
w sprawie kolei do portu jako żyły, krwioobiegu dla lokalnej turystyki

Szanowni Państwo Radni,
Kamień to miasto utrzymujące swoich mieszkańców także z turystyki. Od ok. dwóch dekad kolej ze Szczecina do tego miasta do brzegu zatoki i zabytkowego centrum już nie kursuje. Rozebrano stację końcową Port na linii Kamień Pomorski- Kamień Pomorski Port. Było to nieuzasadnionym aktem wandalizmu wobec lokalnej atrakcji turystycznej.

Przesiadki na żeglugę w porcie
Wnoszę o dodanie kursów kolei do stacji końcowej kolei w Kamieniu do planu transportowego, gdzie ujętoby kursy także do stacji Kamień Pom. Port. Wnoszę o przeznaczenie środków z rezerwy celowej na zakup staroużytecznych szyn które umieszczonoby na powrót na linii do portu. Odbudowany 2 km torowiska do stacji Kamień Pom. Port. W porcie w Kamieniu w sezonie razem z UMWZP dodanoby latem, w szczycie sezonu- ofertę promów do Dziwnowa, Międzywodzia i innych wsi zatoki, skoordynowanych z godzinami odjazdu pociągu z portu do Szczecina. Naprawionoby nabrzeże portowe i dodanoby wyświetlacze wypłynięć statków wiatę dla oczekujących na promy, jak też i pociągów. Zmianiałyby one kierunek na stacji w Kamieniu Pom. Linia byłaby zelektryfikowana.

Uzasadnienie dla odbudowy linii kolei  do Kamień Pom. Port
Miejscowość miała dwie stacje, włącznie z tą w porcie, nieczynną. Stacja w porcie ma znaczenie dla turystyki sezonowej. Wnoszę o perspektywiczne dodanie trakcji elektrycznej na tym odcinku. Czy pociągi SKM Szczecin w przyszłości mogłyby korzystać z tej trasy do Kamień Port? Czy byłaby możliwość uwzględnienia odbudowy torowiska dla pociągów sezonowych lub atrakcji typu "kolej plus statek", "kolej plus prom"? 

Szkoda, aby teren po torowisku zmarnował się. Kolej do portu w mieście kursująca w letnie weekendy byłaby atrakcją turystyczną. Uratowałaby lokalną turystykę, promy i linie żeglugi.

Z historii linii kolei 

Uprzejmie informuję, że w 2005 r. linia bocznicowa Kamień Pomorski – Kamień Pomorski Port, która prowadziła do elewatora,  została przekazana do PKP S.A. jako linia zbędna, na którą nie ma zapotrzebowania przewozowego. Dokonano tego na podstawie stosownej Uchwały PKP S.A. W 2007 r. ten tor został zakwalifikowany do likwidacji stosowną Uchwałą PKP S.A. i rozebrany przez firmę zewnętrzną w wyniku postępowania przetargowego. Działki gruntowe, na których położony był tor zostały w 2011 r. przekazane na rzecz Gminy Kamień Pomorski.  

 

Zbigniew Wolny

Zespół Prasowy

Wydział Komunikacji i Promocji w Regionach

Biuro Komunikacji i Promocji


opr.

Adam Fularz

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra


Posted by Telewizja Opera on 01:16. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Wniosek w sprawie kolei do portu w Kamieniu Pom. jako żyły, krwioobiegu dla lokalnej turystyki

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery