Propozycja redakcji dot. przebudowy stacji Góra Kalwaria w cztero- lub pięciokierunkowy węzeł kolejowy
Urząd Miasta i Gminy Góra Kalwaria, ul. 3 Maja 10, 05-530 Góra Kalwaria
do UM Góra Kalwaria
do Radnych Miasta
Miasto i Gmina Góra Kalwariadot.
Propozycja redakcji dot. przebudowy stacji Góra Kalwaria cztero- lub pięciokierunkowy węzeł kolejowy
Szanowni Państwo,
Przypomnę że stacja Góra Kalwaria jest już kilkukierunkowym węzłem poprzez to że leży między węzłami Czachówkiem a Pilawą. Niestety, na większości z blisko tuzina kierunków tras kolei pociągi nie kursują. Ba, miasto mogłoby się rozwinąć do roli węzła przesiadkowego kolei, a dziś jest li tylko przystankiem pośrednim lub stacją końcową.
Wnoszę do UM w Górze Kalwarii o wyznaczenie stałego koordynatora projektu wznowienia ruchu kolejowego z Góry Kalwarii w kierunku Skierniewic, Radomia, Pilawy, Mińska, Osiecka, Pustelnika, Tarczyna, Warki, Mszczonowa, Stoczka Łukowskiego, Grzebowilku etc. Niestety, na stacji w Mińsku brakuje peronu pasażerskiego a w zasadzie dwóch peronów pasażerskich, jeśli ruch na linii Góra Kalwaria- Pilawa- Mińsk miałby ruszyć.
Pociągi do Pilawy, Mińska, Tłuszcza, Warki
UMWM zamawia pociągi regionalne na tylko na 1 linii. UMWM powinien zamawiać usługi w perspektywie kilku lat na 2 głównych liniach wychodzących z Góry Kalwarii po linii nr 12.
Nieczynna jest linia pasażerska w relacji do Pilawy i do Dęblina. Brak połączenia do Warki i Radomia co najmniej dwa lub trzy razy dziennie. Obecnie jest kilka (ok. 8) w dobie połączeń do Warszawy. Inne linie pasażerskie wyłączono z ruchu. Z czasem usunięto ich infrastrukturę techniczną. Tak jest na linii do Tarczyna. W Czachówku był dwupoziomowy dworzec kolejowy.
Z Tłuszcza, Mińska Maz. i Pilawy linia kolei ma niekorzystny przebieg- nie zawsze idzie w linii prostej, ale sporym zygzakiem, ale to nie stanowi problemu. Z tej racji jako wydawca sugeruję kursy poc. regionalnych, albo nawet SKM, jako głównego środka transportu dla mieszkańców gminy na odcinku Góra Kalwaria- Pilawa- Grzebowilk- Mińsk Maz.
Mogłyby kursować ekspresy regionalne z Góry Kalwarii do Pilawy i Mińska a dalej przez Tłuszcz do Łochowa, Ostrołęki czy Małkini, pomijałyby mniejsze przystanki na trasie i oferowałyby z kierunku Łochowa czy Tłuszcza, Mińska i Pilawy dużo szybszy czas przejazdu jak pociągi osobowe na trasie przez Wołomin i Ząbki z przesiadką w Warszawie.
Mogłyby kursować ekspresy regionalne z Góry Kalwarii do Pilawy i Mińska a dalej przez Tłuszcz do Łochowa, Ostrołęki czy Małkini, pomijałyby mniejsze przystanki na trasie i oferowałyby z kierunku Łochowa czy Tłuszcza, Mińska i Pilawy dużo szybszy czas przejazdu jak pociągi osobowe na trasie przez Wołomin i Ząbki z przesiadką w Warszawie.
Połączenie na północny wschód
W przyszłości możliwe są połączenia w kierunku Warszawy przez Otwock, przez Osieck, Jaźwiny. Jedno połączenie kolei regionalnej dziennie mogłoby kursować przez linię kolejową nr 13 ze stacji Góra Kalwaria do st. Pilawa i do Mińsk Mazowiecki przez Grzebowilk, a dalej do Siedlec. Wymaga to budowy dodatkowego peronu w Mińsku Mazowieckim i w Grzebowilku. Możliwych jest kilka kursów dziennie w takiej relacji.
Połączenie na północ
UM mógłby zabiegać aby KM przedłużyły kończące bieg w Tłuszczu pociągi z kierunku Ostrołęki- przez Mińsk Maz. do Pilawy i dalej do Góry Kalwarii, i na tej trasie mogłyby one pomijać przystanki pośrednie. W ten sposób Pilawa uzyskałby połączenia nie tylko z Warszawą, ale i z Wyszkowem, Ostrołęką. Co najmniej rano i po południu mogłyby kursować bezpośrednie połączenia z Góry Kalwarii, Pilawy i Mińska Maz. w kierunku Ostrołęki.
Pociągi dalekobieżne i kierunek Warszawa oraz wschód
Proponuję także aby UM wspólnie z PKP PLK przygotowali plan przystosowania linii nr 12 przez G. Kalwarię, Osieck i Pilawę do kursowania pociągów pospiesznych PKP TLK. Te mogłyby zaoferować dojazd do Pilawy z Góry Kalwarii w czasie nawet 10- 15 minut. Konieczne jednakże są prace na linii oraz budowa drugiego toru na moście nad Wisłą.
Pociągi dalekobieżne z Warszawy do Lublina p. G. Kalwarię byłyby najszybszym sposobem dotarcia z Góry Kalwarii do centrum stolicy. Pociągi do Tłuszcza musiałyby zmienić w Mińsku kierunek ruchu, aby obsłużyć dworzec w centrum miasta zamiast go ominąć już istniejącą łącznicą. Niestety, brak jest infrastruktury w postaci peronu. Sprawa od wielu lat nie posuwa się naprzód. Możliwe jest też pominięcie dworca kolejowego w Mińsku Mazowieckim i budowa peronu w Mińsku Mazowieckim przy ul. Warszawskiej.
Proponuję aby: UM w Górze Kalwarii wyznaczył stałego pracownika którego zadaniem będzie koordynacja projektu pt. "doprowadzenie do włączenia nowych linii kolei z G. Kalwarii siatkę połączeń regio/ dalekobieżnych". Przez Górę Kalwarię i Pilawę mogą kursować składy TLK na trasie z Warszawy do:
- Lublina,
- Terespola, Białej Podlaskiej przez Stoczek- tutaj UM musiałby się zaangażować
- Zamościa p. Stoczek, Łuków, Parczew i Lubartów.
- Rzeszowa
- Radomia, Kielc Krakowa trasą przez Kielce
- Łodzi trasą przez Czachówek, Tarczyn, Mszczonów, Skierniewice.
Do Warszawy pociągi regio i TLK mogłyby kursować trasami:
- przez Górę Kalwarię, Piaseczno, oraz przez "warszawski mordor" i stację W-wa Służewiec.
- przez Osieck, Jaźwiny, Grzebowilk, Halinów jako przyspieszone
- przez Osieck, Jaźwiny, Pilawę i Otwock jako przyspieszone. Konieczna jednakże jest odbudowa łącznicy z linii kolejowej nr 12 w kierunku Otwock i Warszawa. Inaczej jest konieczny dodatkowy postój techniczny w Pilawie.
W przyszłości trasą przez Pilawę i dworzec Góra Kalwaria mogłyby kursować pociągi dalekobieżne z Rzeszowa czy Lublina do Warszawy, pociągi regio z Radomia do Ostrołęki i dalej na Mazury- wymaga to jednak konsekwentnego programu przebudowy linii nr 12 i 13- jednotorowej na dwutorową na najbardziej oblężonych jej odcinkach oraz dodania nowego peronu w Mińsku przy ul. Warszawskiej dla połączeń dalekobieżnych po linii nr 13.
Reasumując:
Liczę na zaangażowanie gminy w rozwój oferty połączeń z Góry Kalwarii. Obecnie jest ta oferta jedynie ułamkiem możliwości. Jeśli wydaje się Państwu że miasto Góra Kalwaria wykorzystało torowiska kolei, to w mojej ocenie ten rodzaj infrastruktury wykorzystano w Górze Kalwarii jedynie w małym kilkunastoprocentowym ułamku jej możliwości.
Pozdrawiam.
Adam Fularz
Redakcja: Dolina Ziel. 24a, 65-154 Ziel. Góra
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl
Posted by Telewizja Opera
on 13:51.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0