dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Czy kolej ma szansę wrócić do Winnicy? Propozycja redakcji.


Do: Urząd gm. Winnica

06-120 Winnica
ul. Pułtuska 25

do władz UG
do Radnych Gminy

dot. 
Propozycja redakcji dot. odbudowy linii kolejowej Winnica- Warszawa p. Nasielsk

Szanowni Państwo, 
Czy odbudowa linii kolejowej do Winnicy a nawet dalej, do Pułtuska jest jeszcze możliwa? Został pas ziemi po zlikwidowanej kolei dojazdowej. W woj. mazowieckim odbudowywana jest linia do Zegrza. To samo jest możliwe w przypadku Winnicy (miejscowość ma nawet podobną wielkość ludności). Torowisko dawnej kolei podmiejskiej przebudowanoby na normalnotorowe, dzięki czemu powstałoby połączenie kolejowe Winnica- Warszawa.

Przypomnę że stacja Nasielsk była pięciokierunkowym węzłem poprzez to że istniała linia do st. Legionowo Piaski i Winnicy oraz Pułtuska. Niestety, na 2 z 5 kierunków możliwych tras kolei pociągi nie kursują. Ba, Winnica mogłaby się rozwinąć do roli regionalnego węzła przesiadkowego z autobusów do kolei, byłaby stacją końcową pociągu. Obecnie nie ma szybkiego dojazdu tr. zbiorowym do Warszawy. Tak być nie powinno. Początkowo niewielka liczba połączeń kolei powinna tutaj rozpoczynać i kończyć bieg. 

Wnoszę do UG w Winicy o wyznaczenie stałego koordynatora projektu wznowienia ruchu kolejowego do Nasielska i w kierunku Legionowa dzięki  odbudowie skrótu kolejowego przez Skrzeszew i Wójtostwo do Nasielska (skraca 11 km). Koordynowałby on też projekt odbudowy odcinka Nasielsk Dworzec- Nasielsk Miasto- Winnica dla części składów Kolei Mazowieckich. W przyszłości dążonoby do odbudowy linii kolejowej w kierunku Pułtuska po istniejącym do dziś podtorzu dawnego torowiska. 

Zbudowanoby odcinek torowiska Nasielsk Dworzec- Nasielsk Miasto- Nasielsk Leśna- Winnica na podtorzu dawnej linii kolejowej do Pułtuska. Wykorzystanoby w tym celu także istniejącą bocznicę przy ul. Hetmańskiej, którą przedłużonoby do odcinka starego podtorza. Dobudowanoby perony od strony ulicy Przytorowej w Nasielsku celem obsługi dodatkowego ruchu do Winnicy. Dążonoby aby do odbudowanej stacji Nasielsk Miasto przy ul. Piłsudskiego czy nawet do Winnicy kursowały składy kolei SKM z Warszawy. Obecnie składy SKM docierają do Radzymina.

Oczekiwane efekty
Proponuję aby w wyniku tych działań ok. 5 składów dziennie rozpoczynało lub kończyło bieg na stacji w Winnicy. W tym celu odbudowanoby dwa dodatkowe perony- peron 1 i peron 2, na dworcu w Winnicy. Kończyłyby tutaj bieg np. pociągi podmiejskie na dworzec nasielsk Miasto i Nasielsk Dworzec PKP. Ich organizatorem byłoby UG Winnica, UM Nasielsk razem z UMWM lub miastem Warszawa/ ZTM. Usługi te zamówionoby drogą montażu finansowego kilku źródeł finansowania dotacji dla tych połączeń podmiejskich kolejowych w Nasielsku.

Wewnątrzmiejska linia SKM
Na bocznicy do ul. Hetmańskiej można dodać dalszy odcinek toru do stacji Nasielsk Miasto. Brakuje fragmentu torowiska na istniejącym podtorzu oraz peronu pasażerskiego a w zasadzie kilku peronów pasażerskich, jeśli ruch na linii do Winnicy po bocznicy kolei miałby miałby ruszyć. W przypadku tej inwestycji proponuję ok. 14500 metrów nowego toru wraz z peronem pasażerskim. Odbudowanoby zbudowany w 1951 roku fragment torowiska jako pierwszy krok w celu odbudowy linii do Pułtuska.

Proponowany przebieg odbudowanej linii Nasielsk- Nasielsk Leśna i Nasielsk- Winnica.

Punkt (województwo)km km taryfowy 

  Nasielsk Dworzec   (W)
0,000
 
 
  Nasielsk Miasto  (W)
3,0204
 
 
  Nasielsk Leśna  (W)
3,9005
 
Punkt (województwo)km km taryfowy 

  Nasielsk Dworzec   (W)
0,000
 
 
  Nasielsk Miasto  (W)
3,0204
 
 
  Poniaty  (W)
8,5209
 
 
  Skoroszki   (W)
10,45011
 
 
  Winnica   (W)
14,49015
Linią początkowo kursowałby spalinowy szynobus który kursowałby np. z Pułtuska w relacji:

  • (Pułtusk)
  • Nasielsk Dworzec (zmiana kierunku ruchu)
  • Nasielsk Miasto
  • Nasielsk Leśna
  • Poniaty
  • Skoroszki
  • Winnica
Później na linii kursowałyby bezpośrednie pociągi do Warszawy z czasem przejazdu ok. 65 minut. Lecz to wymaga jej elektryfikacji, co nie jest początkowo konieczne. Nim wzrośnie popyt, minie kilka lat.

Gminny zarząd torowisk kolei
Proponuję by gmina wynajęła lub przejęła owe torowisko do Winnicy, oraz aby to gmina Winnica z gm. Nasielsk jako organizator " kolei" wyznaczyła podmiot któryby zarządzał tymże torowiskiem z dworca Nasielsk do Winnicy. Rozwiąże to problem poszukiwania zarządcy tych torowisk. Obniży to ceny usług. Ów proponowany koordynator do spraw kolei jednocześnie zarządzały też opuszczonymi i porzuconymi liniami kolei na terenie i w okolicy gminy. Z czasem gmina mogłaby odbudować linię ze st Nasielsk do Pułtuska czy tylko do Winnicy i nią zarządzać. Torowisko do Winnicy i Legionowa odbudowanoby z szyn staroużytecznych drogą współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi. Możnaby pozyskać szyny staroużyteczne i zorganizować prace publiczne na linii.

Połączenie z Nasielska przez Skrzeszew do Legionowa
Przygotowanoby razem z okolicznymi samorządami, których swego czasu o takiej propozycji informowałem, plany i dokumentację dla naprawy zdemontowanych szyn na odcinku torowiska do Skrzeszewa z opcją przedłużenia tej linii do Legionowa z Nasielska i Winnicy- w przyszłości. 

Otwarcie linii:
 1939-02-25 (prawdopodobnie?) Legionowo Piaski - Nasielsk Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm; za "Świat kolei" nr 2006/7 (info: Przemysław Więcek, 2006-07-26)

Historia budowy odcinka Legionowo Piaski - Nasielsk 
(wg bazakolejowa.pl) "Linię Wieliszew –Nasielsk o długości 25 km oddano do użytku w ciągu jednego sezonu budowlanego 1938/39. Stanowiła ona przedłużenie oddanej w 1936 roku do eksploatacji linii Tłuszcz - Wieliszew. W ten sposób powstała trasa Tłuszcz – Wieliszew – Nasielsk, której głównym zadaniem było odciążenie węzła warszawskiego. Dzięki niej połączono Wileńszczyznę z portem w Gdyni z pominięciem Warszawy. Przy okazji nowa linia zmniejszyła odległość między Legionowem a Nasielskiem o około 11 km.

Trudnym przedsięwzięciem była budowa mostu kolejowego na Narwi pod Orzechowem. Most miał długość ok. 350 metrów oraz pięć przęseł. Od południa musiano wykonać spory nasyp, natomiast z drugiej strony konieczne okazało się wykopanie wąwozu w wysokiej skarpie nadrzecznej. Trudności te pokonano i 25 marca 1939 roku odbyła się uroczystość otwarcia. Most służył pasażerom zaledwie pół roku. Tuż po wybuchu wojny został wysadzony w powietrze przez polskich saperów. Obawiano się, że tą drogą niemieccy żołnierze pod dowództwem gen. Straussa dokonają ataku na Warszawę". (info: Grzegorz Łojewski, 2005-07-20, bazakolejowa.pl)

Na temat tej linii jest sporo wiadomości w prasie przedwojennej i powojennej. Dodam więc tylko, że pierwszym przystankiem za Nasielskiem był przystanek Młodzianowo. Są tam budynki stacyjne. Przystanek ten chyba nie był nigdy użyty, gdyż w rozkładzie na lato z 1939 nie występuje. (info: Andrzej Zawadzki, 2007-06-26, bazakolejowa.pl)

Linia kolei podmiejskiej do odbudowy wraz z kilometrażem:

Legionowo Piaski   (W)
0,000
  Derlacz  (W)
1,710
  Skrzeszew   (W)
6,180
  Wójtostwo   (W)
12,790
   Cegielnia Psucka   (W)
   Nasielsk   (W)
24,570
do tego dochodzi odcinek Nasielsk- Winnica- 14,490
(kilometraż za bazakolejowa.pl)

Stały koordynator
Proponuję aby: UG w Winnicy wyznaczył stałego pracownika którego zadaniem będzie koordynacja projektu pt. "doprowadzenie do włączenia  linii kolei z Winnicy siatkę połączeń SKM/ regio". 

Reasumując:
Liczę na zaangażowanie gminy w rozwój oferty połączeń z Winnicy do Nasielska. Obecny stan jest zły. Rozebrano odcinek torowiska w kierunku południowego centrum Nasielska. Rozebrano torowisko do Legionowa p. Skrzeszew i Wójtostwo.


Pozdrawiam.
Adam Fularz
Redakcja: Dolina Ziel. 24a, 65-154 Ziel. Góra

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.


-- 

Posted by Telewizja Opera on 05:08. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Czy kolej ma szansę wrócić do Winnicy? Propozycja redakcji.

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery