porty lotnicze

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń Ardanowski Jan Krzysztof, PiS Borowi...

04 Oct 2018 | Komentarze comments | Read more

Co z portem lotniczym w Mielcu k. Tarnowa?

Od lat przekonujemy władze Mielca do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych p...

19 Apr 2017 | Komentarze comments | Read more
szybka kolej miejska

Propozycja kolei aglomeracyjnej dla Konina

W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kole...

18 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne?...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Jutro rusza kolej miejska we Wrocławiu po ponad 72-letniej przerwie

Część Wrocławian opowieść o tym że przed wojną we Wrocławiu już funkcjonowała kolejowa komunikacja miejska, traktuje jak miejską lege...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało ...

03 Mar 2016 | Komentarze comments| Read more

reformy PKP

polityka transportowa

W sprawie protestów wokół polityki transportowej

Szanowny Panie Redaktorze, temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z wyrazami szacu...

12 Dec 2024 | Komentarze comments| Read more

Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty

Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat? Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Ziel...

19 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z portem lotniczym w Koszalinie?

Port lotniczy Radom ponad rok temu pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do G...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki

Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych ...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more
ekologia

Bezpieczeństwo rowerzystów w krajach rozwijających się

W polskich miastach nie ma dróg rowerowych, mimo że przy odrobinie dobrej woli możnaby je wyznaczyć choćby na chodnikach. Wzdłuż polsk...

20 Sep 2012 | Komentarze comments| Read more
lotniska powojskowe

Propozycja Redakcji: Kolej do Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost

Schemat połączenia:WprowadzeniePort lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi ...

31 Mar 2024 | Read more
transport autobusowy

W Polsce transport publiczny upada

Transport publiczny ma to do siebie, iż musi zostać zorganizowany i nie zorganizuje się sam z siebie. W krajach cywilizacji Zachodu normal...

28 Feb 2016 | Read more
urban sprawl

O polskich miastach doby suburbanizacji

Suburbanizacja, często nazywana opuchnięciem miast, urbanizacją rozlewającą się albo urban sprawl to proces rozlewania się miast w wi...

09 Apr 2017 | Read more
porty morskie

Czy z Gdańska do Kłajpedy mogłyby kursować promy?

Czy z Gdańska promy morskie mogłyby kursowac w relacji do Kłajpedy? Swego czasu zaproponowałem takie połączenie. Nie otrzymałem nigdy...

18 Apr 2017 | Read more
PKP

Bałagan na szynach, miliardy w błoto. PKP wiecznie żywe

Rząd opowiada historie z gatunku finansowego science-fiction na temat planów budowy sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Tymczasem d...

22 Jul 2010 | Read more
demonopolizacja rynku

Czy w Polsce koleje miejskie mogą ożyć?

W Polsce istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do ...

04 May 2017 | Read more
deregulacja

Propozycje reform w dziedzinie transportu

Wybory parlamentarne w Polsce to festiwal rozczarowań. Dla wielu prowincjonalnych polityków program polityczny nie ma znaczenia, oni- w pr...

03 Mar 2016 | Read more
koleje w Wielkiej Brytanii

Tanie linie kolejowe - ich historia w Wielkiej Brytanii

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#V...

20 Sep 2012 | Read more

dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Apel do władz miasta Niepołomice z roku 2015 o odbudowę kolei do centrum Niepołomic






Do Urząd M. Niepołomice
Radni Miasta Niepołomice

Szanowni Państwo,
Uprzejmie apeluję o rozpoczęcie prac planistycznych nad odbudową linii kolei podmiejskiej Podłęże- Niepołomice, wraz z odcinkiem do centrum miasta Niepołomice. Jej likwidacja była nieprzemyślana, dziś połączenie do Wieliczki obsługiwane jest nowoczesnym taborem co 30 minut, a pociągi są często przepełnione. Linię do Niepołomic otwarto w 1958 roku, zelektryfikowano ją 2 lata później. Miała ona długość 4,74 km, ale przebiegała w odległości ok. 2 km od centrum miasta. Ominięcie centrum miasta Niepołomice było wielkim błędem jej budowniczych.

Gdyby kolej w Niepołomicach ocalała, czas przejazdu do centrum Krakowa wynosiłby zaledwie kilkanaście do dwudziestukilku minut. Bez kolei- jest około 2-krotnie dłuższy. Przesiadki wymagają sporo czasu, sieć drogowa jest dużo wolniejsza w terenie silnej urbanizacji, jak w aglomeracji krakowskiej. Kolej byłaby najszybszym środkiem transportu do centrum Krakowa.

Władze miasta powinny zaplanować odbudowę kolei do Niepołomic. Możliwa jest odbudowa linii uwzględniając przebieg do centrum miasta - wraz z budową bardziej dogodnie ulokowanej stacji w centrum miasta.

Brak linii kolejowej to największa przeszkoda w rozwoju Niepołomic. Wieliczka, dzięki nowoczesnemu połączeniu- stała się prawdziwym miastem satelickim Krakowa, możliwe są wygodne, codzienne i szybkie dojazdy do miejsc pracy i nauki.

Polityka władz miasta Niepołomice powinna się zmienić o 180 stopni. Zamiast likwidować linie kolejowe, władze miasta powinny odbudować ongiś tu istniejącą linię kolejową. Czasy się zmieniły, wystarczyła zresztą zmiana przewoźnika, by linia kolejowa do Wieliczki- ożyła. 10 lat temu, gdy linię do Wieliczki prawie demontowano, kolej była na dnie upadku, a rynek przewoźników był zmonopolizowany. Dziś sytuacja ulega bardzo powolnej poprawie. Zmieniono przewoźnika, i nagle kolej w tej relacji- odżyła.

Władze miasta powinny walczyć o środki na odbudowę torowiska, zaproponować linię w lekko innym przebiegu- częściowo po starym korytarzu, częściowo w nowej lokalizacji, by objąć centrum miasta Niepołomice.

Warto, aby z linii korzystali liczni turyści, którzy mogliby odwiedzać urokliwy zamek w Niepołomicach na podobnej zasadzie, jak odwiedzają Wieliczkę. Odbudowa kolei i doprowadzenie jej do historycznego centrum miasta to krok przyszłościowy: umożliwi rozwój oparty na turystyce i znacząco podniesie wartość nieruchomości w Niepołomicach. Gdyby połączenia do Niepołomic obsługiwane były w cyklu co 30 minut, a dojazd z centrum Niepołomic do centrum Krakowa zajmował ok. 20- 25 minut, wówczas miasto mogłoby liczyć na dużo szybszy rozwój niż obecnie.

Wyobraźmy sobie- że władze miasta Niepołomice miały inne władze- które nie zlikwidowały połączenia, ale- istniejącą linię przebudowano doprowadzając ją do historycznego centrum miasta. Połączenia obsługiwane przez innego, nowego przewoźnika, nowym taborem, co 30 minut, przywoziłyby codziennie stały potok turystów zwiedzających zamek, oraz przewoziłyby spory ruch podmiejski. 

Niestety, wybrano inaczej. Zamiast rozwoju opartym na idei miasta satelickiego- wybrano demontaż infrastruktury transportu zbiorowego, uniemożliwiając wręcz rozwój Niepołomic jako miasta satelickiego.

Linię zlikwidowano dekadę temu: do 2000 roku prowadzony był ruch pasażerski. W 2001 zlikwidowano trakcję elektryczną, a w 2005 roku rozpoczęto rozbiórkę linii. Likwidacja linii kosztowała około 120- 200 mln PLN. Tyle kosztuje budowa takiej linii od podstaw. Możliwe jest zmniejszenie kosztów odbudowy poprzez budowę linii niezelektyfikowanej, zakładając jej obsługę zwykłym spalinowym autobusem szynowym. Naprawa istniejącej linii- gdyby taka się zachowała, kosztowałaby kilkadziesiąt razy mniej.

Niemniej- odbudowa linii jest możliwa, zależy od determinacji władz i wyniku negocjacji między władzami miasta, władzami województwa oraz na przykład zarządcą sieci kolejowej PKP PLK. Wokół Krakowa dotychczas powstały od podstaw jedynie krótkie odcinki linii kolejowych, ale w Polsce wiele linii kolejowych odbudowano po dawnym przebiegu, zbudowano też kilkanaście krótkich odcinków nowych linii. Sądzę że władze Niepołomic mogą spróbować powtórzyć kazus Wieliczki i jej kolei do Krakowa.

Obawiam się że likwidacja była najboleśniejszym ciosem ekonomicznym w przyszłość miasta Niepołomice. W Polsce kolej na razie nie działa, ale w przyszłości to kolej będzie podstawą komunikacji w aglomeracjach takich jak krakowska. Zlikwidowali Państwo najnowocześniejszy- w chwili obecnej- środek transportu aglomeracyjnego. Likwidacja połączeń miała miejsce 15 lat temu. Trakcje zaczęto likwidować w 2005 roku, 10 lat temu. Z tego co nam opowiadano, likwidacja linii była pomysłem byłego burmistrza miasta. Zmiana władz może oznaczać nikłą szansę na odbudowę zniszczonej infrastruktury.

Wg informacji udzielonych na zapytanie prasowe, gmina planuje budowę parkingów typu Park&Ride, aby mieszkańcy innych miejscowości gminy mogli zostawić przy stacjach kolejowych w okolicy swoje samochody i dojechać pociągiem do Krakowa. Planuje się również mgliście - dość niesprecyzowane busy dojeżdżające do przystanków kolejowych.

Wszelkie połączenia z przesiadką wymagają czasu na dokonanie przesiadki, poza tym przy ew. spóźnieniu przesiadki się rozpadają. Połączenia z przesiadką są dużo dłuższe, mniej wygodne i mniej popularne od bezprzesiadkowych. Wykorzystanie wolniejszego transportu drogowego dodatkowo wydłuży podróż, powodując niedorozwój gospodarczy miasta pozbawionego sprawnej komunikacji publicznej w aglomeracji. Można nawet policzyć szacunkowe koszty zdyskontowanych strat z tego tytułu i zestawić je z kosztami odbudowy linii kolejowej.

Apeluję o podjęcie prac nad odbudową połączenia kolejowego do Niepołomic. Koszty mogą sięgnąć od kilkudziesięciu do ponad 100 mln PLN, przy czym wkład samorządu musiałby wynieść minimum kilka- kilkanaście mln PLN. Koszty będą nieporównywalnie wyższe niż gdyby nie likwidowano torowiska kolejowego do Niepołomic dekadę temu. Koszty mogą znacząco spaść jeśli pozostały fragmenty terenu umożliwiające odbudowę toru np. na poboczu ul. Wimmera.

Schematyczną propozycję odbudowy załączam- władze powinny zamówić studium wykonalności by poznać dokładne koszty odbudowy. Zapraszam także władze miasta Niepołomice oraz radnych do podróży koleją na odcinku Wieliczka- Kraków Główny. Mam nadzieję że radni zechcą odbyć sesję wyjazdową w pociągu relacji Wieliczka- Kraków Główny, aby przekonać się, jak mogłaby działać odbudowana, nowoczesna kolej do Niepołomic. Przykład Wieliczki pokazuje że kolej można odbudować.

-- 
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
+442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

Posted by Telewizja Opera on 04:59. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

3 komentarze for Apel do władz miasta Niepołomice z roku 2015 o odbudowę kolei do centrum Niepołomic

  1. Potrzebna jest ta odbudowa.

  2. Niepołomice zlikwidowały sobie kiedyś kolej, a Gliwice tramwaj. Obydwa te środki transportu dzisiaj przeżywają renesans, a w zacofanych Niepołomicach gdzieś tam pod Krakowem i w Gliwicach niech bujają się busikami typu GucioBus itp. Hehe, wieśniaki z aspiracjami do wielkich miast.

  3. Wielki pan z miasta, który mieszka w ostatnim bloku na Czerwonych Makach, gdzie już zabrakło numerów na adresy, a z okien widać koniec świata. Tylko nie udław się tym kawiorem!

Prześlij komentarz

Photo Gallery

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers