Wagony i lokomotywy pod stałą kontrolą
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Informacja prasowa 17 marca 2017 r.
Wagony i lokomotywy pod stałą kontrolą
Specjalne urządzenia PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zamontowane w torach kontrolują rocznie 2,5 mln przejeżdżających składów. Zwiększa to poziom bezpieczeństwa pasażerów i przewozu ładunków, eliminuje uszkodzony tabor, który może niszczyć tory. 207 urządzeń umieszczonych w torach dzień i noc monitoruje stan przejeżdżających wagonów i lokomotyw.
Praca urządzeń dSAT zwiększa bezpieczeństwo na kolejowych szlakach. Urządzenia badające stan taboru są umieszczone w torach. Przy pełnej prędkości pociągu bezkontaktowo wykrywają ewentualne uszkodzenia kół wagonów oraz lokomotyw. Specjalne czujniki podczerwieni i czujniki światłowodowe badają temperaturę łożysk, elementów hamulców oraz siłę nacisku pojazdu na szyny.
– Zarządcy infrastruktury zależy na ciągłym podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Między innymi dlatego w torach montowane są nowoczesne urządzenia badające stan przejeżdżających wagonów i lokomotyw. W ten sposób w dzień i w nocy dodatkowo kontrolujemy tabor i możemy ograniczać utrudnienia w kursowaniu pociągów – mówi Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W 2016 r. urządzenia zarejestrowały ponad 2 440 000 przejazdów pociągów. To miliony „prześwietlonych kół”. W przypadku stwierdzenia stanu „ostrzegawczego” informacja trafia do właściciela taboru, który szczegółowo go ocenia. Stan alarmowy oznacza natychmiastowe wyłączenie wagonu. Skład z uszkodzonym wagonem jest szybko lokalizowany i zatrzymywany. Ogranicza to możliwość opóźnień pociągów przez nieprzewidziane zdarzenia z niesprawnym taborem. Eliminuje się także możliwość niszczenia toru przez uszkodzone koła wagonów lub lokomotyw.
W ubiegłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ponad 4 mln zł netto na montaż 3 nowych urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru (dSAT). Ponadto 17 dostosowano do współpracy z centralnym systemem informatycznym, co ułatwia śledzenie i analizowanie taboru na całej sieci kolejowej.
Obecnie PLK dostosowały gęstość lokalizacji urządzeń do natężenia ruchu pociągów. 207 urządzeń dSAT jest umieszczonych na głównych międzynarodowych korytarzach transportowych, m.in. E 65 Gdynia – Warszawa – Kraków/Katowice, E-20 Kunowice – Warszawa – Terespol, E-30 Węgliniec – Wrocław – Kraków – Medyka. Kolejne zakupy dSAT wraz z rozbudową systemu informatycznego będą realizowane w ramach modernizacji linii kolejowych.
Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
694 480 239
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa
Spółka wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem
KRS 0000037568. NIP 113-23-16-427, REGON 017319027
Kapitał zakładowy 16 696 577 000,00 w całości wpłacony
Zarządzamy państwową infrastrukturą kolejową.
Udostępniamy trasy kolejowe dla przewozów pasażerskich i towarowych.
Utrzymujemy i modernizujemy powierzoną nam sieć linii kolejowych z dbałością o środowisko.
www.plk-sa.pl
www.plk-inwestycje.pl
Wydrukuj wiadomość tylko wtedy, gdy jest to niezbędne