Rząd nadal "optymalizuje" sieć kolejową. Kolejna linia kolejowa zostanie rozebrana. PKP zarobi na sprzedaży złomu.
odpowiadając na Pana pytania z 15 02 i 27 02 wyjaśniam, że u podstaw optymalizacji sieci linii kolejowych w Polsce w minionych latach, w tym ich likwidacji, leżały ówczesne uwarunkowania społeczno-gospodarcze. Procesy likwidacji infrastruktury kolejowej były prowadzone zgodnie z obowiązującym wówczas prawem.
W odniesieniu do linii kolejowej nr 209 informuję, że na odcinku Brodnica – Kowalewo Pom. – Chełmża od 1999 r. były wstrzymane przewozy kolejowe. Następnie odcinek linii zlikwidowany został decyzją Ministra Infrastruktury z 7 września 2005 r. Dlatego też Zarząd PKP SA 20 grudnia 2016 r. wyraził zgodę na przeprowadzenie fizycznej rozbiórki torowiska na tej linii, od km 0,233 do km 49,542.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez PKP SA, w 2009 r. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego wystąpił do spółki z wnioskiem o przejęcie linii, w ramach projektu „Zagospodarowanie infrastruktury kolejowej dla potrzeb ruchu turystycznego – linia kolejowa nr 209 od Torunia do Brodnicy". Województwo kujawsko – pomorskie przeznaczyło na ten projekt 12 mln zł. Z funduszy tych miał być sfinansowany zakup zabytkowego taboru kolejowego oraz dokonana rewitalizacja wybranych obiektów dworcowych. W 2012 r. spółka przedstawiła samorządowi projekt umowy przekazania w zarządzanie linii kolejowej. Jednakże Urząd Marszałkowski nie wykazał dalszego zainteresowania w zakresie przejęcia tej linii i zaprzestał planowania działań związanych z tym projektem.
W 2015 r. PKP SA rozpoczęła działania inwentaryzacyjne linii kolejowej, w wyniku których wykazano liczne braki szyn, akcesoriów montażowych i elementów rozjazdów, co jest efektem dewastacji i rozkradania. W celu zapobieżenia dalszym kradzieżom i dewastacjom, zostały podjęte działania mające na celu zakończenie fizycznej likwidacji linii, która w obecnym stanie formalno-prawnym i technicznym generuje nieuzasadnione koszty. W zaistniałej sytuacji spółka podjęła działania związane z zagospodarowaniem gruntu stanowiącego zlikwidowaną linię kolejową.
Grunty z pozostałością tłucznia spółka planuje przekazać gminom. PKP SA dwukrotnie wystąpiła do odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego z propozycją nieodpłatnego przekazania gruntów po przeznaczonej do rozbiórki części linii kolejowej nr 209, w trybie art. 39 ust. 3 ustawy z 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe" na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych tych jednostek w dziedzinie transportu.
Gminy Golub – Dobrzyń, Brodnica oraz Kowalewo Pomorskie zainteresowane są nabyciem praw majątkowych do tych nieruchomości. Samorządy planują zagospodarować je pod budowę ścieżek rowerowych. Natomiast Gmina Bobrowo i Gmina Miasto Golub – Dobrzyń, ze względu na zbyt wysokie koszty związane z opłatami i koniecznymi inwestycjami, nie wyraziły woli przejęcia prawa użytkowania wieczystego gruntów po zlikwidowanej linii kolejowej.
Jak poinformowała PKP SA, spółka po otrzymaniu wszystkich wymaganych uzgodnień wyłoniła wykonawcę, który ma dokonać fizycznej rozbiórki nawierzchni linii. Prace rozbiórkowe mają rozpocząć się pod koniec marca 2017 r. i potrwają co najmniej do końca roku. W związku z zaistniałą sytuacją, podjęcie czynności zmierzających do nieodpłatnego przekazania praw majątkowych do gruntów Spółka planuje rozpocząć w 2018 r.
Szymon Huptyś
Rzecznik prasowy
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.