Szansa dla nieczynnych linii kolejowych wokół Poznania
Rewitalizacja nieczynnych linii kolejowych była tematem spotkania, które odbyło się 27 lutego 2017 r. w Rokietnicy.
Przedstawiciele wszystkich szczebli samorządów omawiali możliwości ratowania przed dewastacją i likwidacją linii kolejowych 363 (Rokietnica - Międzychód), 368 (Szamotuły - Międzychód) i 369 (Śrem - Czempiń). Stowarzyszenie Metropolia Poznań realizuje projekt Master Planu dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Dyrektor Biura Stowarzyszenia Metropolia Poznań Maciej Musiał zaprosił do udziału w spotkaniu członka Zarządu PKP SA dr Michał Beima, Dyrektora Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego Jerzego Krigera, wiceprezesa Zarządu Stowarzyszenia MP Adama Lewandowskiego, a gospodarzem był wójt gminy Rokietnica Bartosz Derech.
Podczas spotkania uzgodniono, że o rewitalizacji tych linii powinna przesądzić rzetelna analiza kosztów i korzyści, poprzedzona analizą wariantów inwestycyjnych i analizą społeczno-ekonomiczną. Takimi narzędziami dla podejmowania decyzji są studia wykonalności i o ich opracowaniu dyskutowali samorządowcy. Zamiast proponowanych trzech postanowiono wykonać dwa opracowania, zgodnie z sugestią Starosty Międzychodzkiego Juliana Mazurka. Linie 363 i 368 rozpoczynają się w Rokietnicy i Szamotułach, ale obie prowadzą do Międzychodu i wzajemnie oddziaływują na siebie.
Samorządowcy postanowili o dopracowaniu projektu i podpisaniu listów intencyjnych w sprawie woli współdziałania w dziele rewitalizacji linii kolejowych 363, 368 i 369.
Lata 90. to czas odwracania się od kolei na rzecz coraz łatwiej dostępnych samochodów. Najmniej wykorzystywane przez pasażerów lokalne połączenia kolejowe zawieszano, a kolejowe przewozy towarowe wypierał transport samochodowy. Dzisiaj szyny znowu stają się alternatywą dla zatłoczonych samochodami miast, ulic niszczonych przez ruch ciężarowy i uciążliwości wywołanych emisją spalin. Tak krajowe, jak i europejskie dokumenty strategiczne podkreślają wzrost znaczenia transportu kolejowego.
Znakomitym przykładem powrotu pasażerów do kolei okazała się rewitalizacja linii 356 z Poznania do Wągrowca, a determinacja samorządów w tworzeniu pasażerom możliwości wygodnego podróżowania to najskuteczniejsza metoda. Wzorem "dobrej praktyki" może też być rewitalizacja linii 326 z Wrocławia do Trzebnicy.
wg Metropolia Poznań (Stowarzyszenie).