Czy plany kolei miejskiej dla Torunia są nadal aktualne?
W odpowiedzi na Pana e –maila z dnia 9.03.2017 r. w sprawie planów kolei miejskiej w Toruniu informuję, że wskazane przez Pana artykuły prasowe z 2006 dotyczyły jedynie okazjonalnych przejazdów nieistniejącą już bocznicą kolejową do zakładów „Towimor" oraz na trasie Barbarka – Toruń Kluczyki. Powyższe plany zostały zweryfikowane. Budowa torowiska kolejowego do Portu Drzewnego przez Kampus Uniwersytecki została zaniechana. Miasto Toruń wspólnie z Samorządem Województwa Kujawsko-Pomorskiego realizowało tzw. projekt BiT City współfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko , w ramach którego zrealizowano szereg zadań integrujących toruńsko – bydgoski obszar metropolitalny.
W ramach projektu BiT – City Województwo Kujawsko – Pomorskie zakupiło pięć nowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych do obsługi połączeń kolejowych na trasie Toruń Wschodni – Bydgoszcz Główna. Celem była poprawa komfortu i bezpieczeństwa podróżnych oraz podniesienie jakości usług przewozowych. Pociągi są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Składy zamówione przez Województwo posiadają 200 miejsc siedzących (całkowita pojemność – 400 osób), klimatyzację, windy i urządzenia umożliwiające przewóz niepełnosprawnych, bezprzewodowy internet, system audiowizualny i ekologiczne toalety. Pojazdy są ciche, przyjazne środowisku i energetycznie oszczędne przy rozwijanej prędkości 120 kilometrów na godzinę. Pierwsze dwa pojazdy zostały przekazane w czerwcu 2014 roku, a ostatni w pierwszym kwartale 2015 roku. Zakupiony tabor jest użytkowany przez przewoźnika kolejowego obsługującego połączenie BiT-City na trasie Bydgoszcz Główna – Toruń Wschodni. Pociągi BiT – City mogą kursować co 30 minut w godzinach szczytu i co 60 minut poza nimi. Skrócono czas przejazdu dzięki przeprowadzeniu remontu trasy , co umożliwiło pełne wykorzystanie możliwości technicznych nowego taboru i znacznie poprawiło jakość transportu publicznego w połączeniu obu miast.
W Toruniu w ramach projektu „Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu na lata 2017- 2013" współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego, wybudowana została pierwsza od 1989 r. nowa, dwutorowa trasa tramwajowa o długości prawie 2 km. do Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika i jego campusu. Nowa trasa obejmuje 6 zespołów przystanków tramwajowych. Przebudowano ul. Sienkiewicza na odcinku budowanej linii tramwajowej i drogi rowerowej wzdłuż ul. Gagarina. Zbudowano także węzeł integracyjny w Al. Solidarności w skład którego wchodzi pas tramwajowo - autobusowy o długości prawie 300 m, wspólne przystanki tramwajowo - autobusowe o długości 74 m i dwupasowa jezdnia dla ruchu ogólnego. Węzeł integruje dwie linie tramwajowe przebiegające w osi wschód – zachód z komunikacją autobusową przebiegającą w osi północ – południe. Regularną komunikację tramwajową na powyższych nowych trasach zainaugurowano pod koniec maja 2014 r. W ramach tego projektu zmodernizowano 18 tramwajów typu Konstal 805 Na, przebudowano pętlę tramwajową przy ul. Olimpijskiej dobudowując ogrodzone stanowiska postojowe. Zmodernizowano przystanki tramwajowe podnosząc wysokość krawędzi peronu, instalując nowe wiaty przystankowe, ławki, kosze, wygrodzenia antybryzgowe, stojaki do rowerów i tablice systemu informacji pasażerskiej. Wdrożono priorytet dla tramwajów linii nr 1.
Zrealizowany przez Miasto Toruń w ramach grupy projektów BiT City projekt „Integracja systemów transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego niskopodłogowego w Toruniu w ramach BiT-City" składał się z 8 zadań i obejmował:
Przebudowę torowiska tramwajowego na linii średnicowej od węzła Toruń Miasto (Pl. 18 Stycznia) do Al. Solidarności. W zakres zadania wchodziła modernizacja torowiska tramwajowego i sieci trakcyjnej na odcinku ok. 805 m, wymiana rozjazdów w ul. Uniwersyteckiej, wymiana chodników i nawierzchni drogowej jezdni;
Budowę i przebudowę przystanków tramwajowych dla potrzeb obsługi taboru niskopodłogowego oraz poprawę bezpieczeństwa transportu publicznego. Zakres obejmuje modernizację peronów przystankowych polegającą na wymianie nawierzchni przystanków podniesienie rzędnej przystanków do 0,22 m ponad główkę szyny, budowę pochylni dla niepełnosprawnych, wyposażenie w wiaty, ławki i kosze na śmieci, wygrodzeń antybryzgowych i modernizacje przejść dla pieszych;
Budowę systemu monitorowania bezpieczeństwa pasażerów w komunikacji zbiorowej - w zakres rzeczowy zadania wchodził montaż 76 punktów kamerowych na 43 zespołach przystanków tramwajowych;
Modernizację systemu sterowania energią dostosowanego do taboru niskopodłogowego, polegające na modernizacji 3 stacji prostownikowych poprzez ich pełną automatyzację, podłączenie do sieci światłowodowej i budowie centrum zdalnego sterowania w podstacji „Centralna" oraz budowie rezerwowego punktu sterowania na terenie zajezdni tramwajowej;
Modernizację pętli tramwajowej „Motoarena" z przebudową układu torowego i torów odstawczych o łącznej długości około 1,4 km toru pojedynczego, modernizacji peronów, budową ciągów pieszych w obrębie pętli, modernizacja budynku socjalnego i parkingu dla motorniczych;
Budowę węzła przesiadkowego przy dworcu PKP Toruń Miasto, jako węzła integrującego komunikację tramwajową z Szybką Koleją Metropolitalną BiT-City. Zakresem objęto budowę parkingów dla samochodów osobowych i autobusów, budowę przystanków autobusowych, budowę kładki dla pieszych (z windami) łączącą perony przystanków tramwajowych z dworcem;
Rewitalizację obiektu dworcowego Toruń Główny z poprawą jego stanu technicznego, wyglądu oraz jakości obsługi pasażerów. Dworzec kolejowy Toruń Główny został przejęty przez Gminę Miasta Toruń co znacznie przyspieszyło i ułatwiło proces jego rewitalizacji. W zakres rewitalizacji Dworca wchodzi całkowity remont czterech budynków dworcowych, przebudowa peronów z zadaszeniami, budowa przejścia podziemnego pomiędzy ul. Podgórską a ul. Kujawską z wyjściami na wszystkie perony dworca i główny hall, z montażem ruchomych schodów i wind, budowę parkingu, pętli autobusowej uwzględniającej ewentualną lokalizację trasy tramwajowej w przyszłości. W części pomieszczeń, które nie będą wykorzystywane na cele dworcowe, operator dworca przeznaczył na cele komercyjne;
Zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego. Zakupiono 17 tramwajów niskopodłogowych w tym 11 tramwajów pięcioczłonowych o długości 30 m (w tym 5 tramwajów dwukierunkowych) oraz 6 tramwajów trójczłonowych o długości 20 m. Tramwaje o całkowicie niskiej podłodze, wyposażone w klimatyzację kabiny motorniczego i przedziału pasażerskiego, dostęp do internetu, stanowisko do mocowania wózka inwalidzkiego, przyciski sygnalizujące wsiadanie lub wysiadanie osoby niepełnosprawnej, okna przedziału pasażerskiego umieszczone w jednej linii, zapewniające dobrą widoczność pasażerom stojącym, siedzącym oraz będącym na wózkach inwalidzkich, drzwi przeznaczone dla osób niepełnosprawnych i z większym bagażem ręcznym z możliwością indywidualnego sterowania przez motorniczego, system zliczania pasażerów i system rekuperacji energii podczas hamowania.
W Toruniu w ramach nowej perspektywy programowania UE na lata 2014 – 2020 przygotowywane są kolejne przedsięwzięcia nazwane roboczo jako Projekt BiT-City II. Za niezbędne działania uznano modernizację infrastruktury kolejowej na odcinku na linii kolejowej nr 353 od stacji Toruń Główny do stacji Toruń Wschodni (na wszystkich czynnych torowiskach) wraz z modernizacją mostu kolejowego na rz. Wisła, budową drugiego toru pod pl. Pokoju Toruńskiego, rewitalizacją dworców kolejowych Toruń Miasto i Toruń Wschodni oraz budową lub przebudową przystanków kolejowych Toruń Garbaty Mostek, Toruń Podgórz i Toruń Kluczyki. Liderem tego projektu będzie PKP SA.
W Toruniu rozpoczęto prace studialne nad dalszą rozbudową sieci tramwajowej. Planowana jest budowa nowej zajezdni tramwajowej oraz dwóch nowych tras tramwajowych: jednej w osi północ południe z centrum miasta do osiedla Jar o długości ok. 6 km i budowa łącznika pomiędzy trasą linii nr 1 i linii nr 2 we wschodniej części miasta o długości ok. 2 km. Planowane są też modernizacje istniejących torowisk, w tym modernizacja trasy tramwajowej z budową pasa tramwajowo - autobusowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i Al. Jana Pawła II wraz z przebudową układu drogowego oraz kolejne zakupy tramwajów niskopodłogowych i autobusów niskoemisyjnych. Planowana jest też budowa parkingów w systemie „Park & Ride" oraz wdrożenie ITS oraz systemu informacji pasażerskiej dla komunikacji autobusowej.
Wszystkie te działania mają zapewnić poprawę dostępności do komunikacji tramwajowej dla mieszkańców, w tym osób niepełnosprawnych, starszych i z małymi dziećmi, stworzyć dogodne węzły przesiadkowe dla pasażerów, szczególnie w układzie autobus – tramwaj oraz podnieść komfort podróży poprzez poprawę infrastruktury przystankowej, zmodernizowany tabor i skrócenie czasu podróży.
Ponieważ Miasto Toruń ma zaledwie 200 tys. mieszkańców a usytuowanie największych generatorów ruchu jest oddalone od linii kolejowych, budowa kolei miejskiej nie ma uzasadnienia. Koncentrujemy się na rozbudowie połączeń tramwajowych i autobusowych i ich integrację w węzłach przesiadkowych ze szczególnym uwzględnieniem dworców kolejowych.
--
Anna Kulbicka-Tondel
Rzecznik Prasowy
Prezydenta Miasta Torunia
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.