porty lotnicze

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń Ardanowski Jan Krzysztof, PiS Borowi...

04 Oct 2018 | Komentarze comments | Read more

Co z portem lotniczym w Mielcu k. Tarnowa?

Od lat przekonujemy władze Mielca do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych p...

19 Apr 2017 | Komentarze comments | Read more
szybka kolej miejska

Propozycja kolei aglomeracyjnej dla Konina

W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kole...

18 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne?...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Jutro rusza kolej miejska we Wrocławiu po ponad 72-letniej przerwie

Część Wrocławian opowieść o tym że przed wojną we Wrocławiu już funkcjonowała kolejowa komunikacja miejska, traktuje jak miejską lege...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało ...

03 Mar 2016 | Komentarze comments| Read more

reformy PKP

polityka transportowa

W sprawie protestów wokół polityki transportowej

Szanowny Panie Redaktorze, temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z wyrazami szacu...

12 Dec 2024 | Komentarze comments| Read more

Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty

Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat? Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Ziel...

19 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z portem lotniczym w Koszalinie?

Port lotniczy Radom ponad rok temu pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do G...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki

Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych ...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more
ekologia

Bezpieczeństwo rowerzystów w krajach rozwijających się

W polskich miastach nie ma dróg rowerowych, mimo że przy odrobinie dobrej woli możnaby je wyznaczyć choćby na chodnikach. Wzdłuż polsk...

20 Sep 2012 | Komentarze comments| Read more
lotniska powojskowe

Propozycja Redakcji: Kolej do Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost

Schemat połączenia:WprowadzeniePort lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi ...

31 Mar 2024 | Read more
transport autobusowy

W Polsce transport publiczny upada

Transport publiczny ma to do siebie, iż musi zostać zorganizowany i nie zorganizuje się sam z siebie. W krajach cywilizacji Zachodu normal...

28 Feb 2016 | Read more
urban sprawl

O polskich miastach doby suburbanizacji

Suburbanizacja, często nazywana opuchnięciem miast, urbanizacją rozlewającą się albo urban sprawl to proces rozlewania się miast w wi...

09 Apr 2017 | Read more
porty morskie

Czy z Gdańska do Kłajpedy mogłyby kursować promy?

Czy z Gdańska promy morskie mogłyby kursowac w relacji do Kłajpedy? Swego czasu zaproponowałem takie połączenie. Nie otrzymałem nigdy...

18 Apr 2017 | Read more
PKP

Bałagan na szynach, miliardy w błoto. PKP wiecznie żywe

Rząd opowiada historie z gatunku finansowego science-fiction na temat planów budowy sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Tymczasem d...

22 Jul 2010 | Read more
demonopolizacja rynku

Czy w Polsce koleje miejskie mogą ożyć?

W Polsce istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do ...

04 May 2017 | Read more
deregulacja

Propozycje reform w dziedzinie transportu

Wybory parlamentarne w Polsce to festiwal rozczarowań. Dla wielu prowincjonalnych polityków program polityczny nie ma znaczenia, oni- w pr...

03 Mar 2016 | Read more
koleje w Wielkiej Brytanii

Tanie linie kolejowe - ich historia w Wielkiej Brytanii

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#V...

20 Sep 2012 | Read more

dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Awantura o likwidację kolei aglomeracyjnej w Zielonej Górze, część 1.


Zielona Góra, pocztówka archiwalna. Powyżej i poniżej: Rozkład archiwalny (wg kolejka.ptkraj.pl)

Wielu ekonomistów sądzi, że proces likwidacji systemów miejskiego szynowego transportu zbiorowego w Polsce został zakończony głośną likwidacją całego systemu tramwajowego w Gliwicach kilka lat temu. Nic bardziej mylnego. Teraz Urząd Marszałkowski woj. lubuskiego likwiduje torowisko wewnątrzmiejskiej kolei w Zielonej Górze.

Jak zawsze w takich decyzjach, mieszkańcy nie mają nic do powiedzenia. Decyzje zapadają w cieniu gabinetów. Nie są wynikiem dyskusji - nawet na łamach lokalnych mediów.

W poprzedniej notatce opisałem przedwojenną historię kolei miejskiej Wrocławia. W dzisiejszym wpisie chciałbym poruszyć temat bardzo podobnej historii kolei miejskiej w Zielonej Górze. 

Kolejka szprotawska. Wyciąg tabeli nr 26 z "Podróżnika kolejowego okręgu poznańskiego" - pierwszego powojennego wydania lokalnego rozkładu jazdy DOKP Poznań. Ważny od 01 listopada 1945 r. Zbiory Mieczysława J. Bonisławskiego.

Jej prowadzona obecnie likwidacja jest spowita mgłą tajemnicy. Władze samorządowe odpowiedziały prośbą o publikację sprostowania, co moje wydawnictwo uczyniło. 

Z owego dokumentu udało nam się jednak czegoś dowiedzieć. Władze samorządowe woj. lubuskiego nie odpowiedziały przez 8 dni na zadane pytania prasowe, ale - po upływie tygodnia od publikacji- listownie prosiły o opublikowanie sprostowania. 

Oto oficjalne, i jedyne stanowisko władz woj. lubuskiego do decyzji o likwidacji komunikacji szynowej w Zielonej Górze: "W Zielonej Górze nigdy nie istniała kolej aglomeracyjna. Linia kolejowa, której Autor przypisuje cechy linii „aglomeracyjnej", to lokalna kolej prowadząca do Szprotawy."

Czy w Zielonej Górze, jak chce owo jedyne oficjalne stanowisko władz samorządowych woj. lubuskiego w sprawie likwidacji kolei aglomeracyjnej, kolej aglomeracyjna nigdy nie istniała? Sprawdźmy, czy to prawda.

Próba weryfikacji wersji historii 

Jak chce encyklopedyczne definicja, aglomeracja jest skupiskiem sąsiadujących ze sobą miast i wsi, które stanowią wspólny organizm. W Zielonej Górze, która tworzyła ongiś aglomerację- z ongiś odrębnym administracyjnie Jędrzychowem i Ochlą, istniała linia wewnątrzmiejskiej linii kolei, obsługującą poza południową częścią miasta, także ów Jędrzychów i Ochlę. Skoro obejmowała aglomerację- czy była koleją aglomeracyjną?

W rozkładach jazdy PKP, do których linia ta została wcielona po II wojnie światowej, regularne połączenie pasażerskie występuje tylko raz, w sezonie 1945/1946: jeden kurs dziennie w obie strony, skomunikowany z pociągiem relacji Poznań – Zielona Góra [1]. W szczytowym okresie obsługiwano ponad 300 pasażerów dziennie na całej trasie wychodzącej także poza aglomerację. Na terenie Zielonej Góry kolej posiadała trzy stacje (w tym jedną towarową), które były niezależne od kolei państwowej. 

image

Fot. cc wikimedia, autor: Semper fidelis

Rozkłady jazdy

Rozkłady jazdy pociągów pasażerskich pochodzą z witryny: http://www.kolejka.ptkraj.pl/?mod=91&gid=91

Kolejka szprotawska. Rozkład jazdy na 1914 r. Zbiory Romana Witkowskiego

Kolejka szprotawska. Rozkład jazdy na 1914 r. Zbiory Romana Witkowskiego

Kolejka szprotawska. Rozkład jazdy na 1927 r. Zbiory Romana Witkowskiego

Kolejka szprotawska. Rozkład jazdy na 1927 r. Zbiory Romana Witkowskiego

Kolej szprotawska. Wyciąg z sieciowego rozkładu jazdy nr tabeli 123k. Lato 1935 r. Ze źródeł internetowych (dostępny na większości stron poświęconych historii kolejnictwa).

Kolej szprotawska. Wyciąg z sieciowego rozkładu jazdy nr tabeli 123k. Lato 1935 r. Ze źródeł internetowych (dostępny na większości stron poświęconych historii kolejnictwa).

Wyciąg z rozkładu jazdy obowiązującego w okresie 1937-38 r., tabela linii Zielona Góra - Szprotawa. Ze zbiorów Mieczysław J. Bonisławskiego (czasopismo modelarzy niemieckich)

Wyciąg z rozkładu jazdy obowiązującego w okresie 1937-38 r., tabela linii Zielona Góra - Szprotawa. Ze zbiorów Mieczysław J. Bonisławskiego (czasopismo modelarzy niemieckich)

Tabela linii zielonogórsko - szprotawskiej z rozkładu jazdy DR z 1940 r. pochodząca z oficjalnego reprintu introligatorskiego występującego na terenie Szprotawy (Sprottau). Zbiory Mieczysława J. Bonisławskiego (dar Muzeum Ziemi Szprotawskiej)

Tabela linii zielonogórsko - szprotawskiej z rozkładu jazdy DR z 1940 r. pochodząca z oficjalnego reprintu introligatorskiego występującego na terenie Szprotawy (Sprottau). Zbiory Mieczysława J. Bonisławskiego (dar Muzeum Ziemi Szprotawskiej)

Niemiecki rozkład jazdy DR z 1942 r. (okładka). Zbiory Mieczysław J. Bonisławskiego

Niemiecki rozkład jazdy DR z 1942 r. (okładka). Zbiory Mieczysław J. Bonisławskiego

Kolejka szprorawska. Wyciąg z rozkładu jazdy, nr tabeli 144e. Rozkład wazny w okresie 1942 r. Zbiory Mieczysława J. Bonisławskiego

Kolejka szprorawska. Wyciąg z rozkładu jazdy, nr tabeli 144e. Rozkład wazny w okresie 1942 r. Zbiory Mieczysława J. Bonisławskiego

Okładka niemieckiego rozkładu jazdy (lokalny dla dzielnicy Niederschliesen) z 1943 r. Ze zbiorów Mieczysław J. Bonisławskiego

Okładka niemieckiego rozkładu jazdy (lokalny dla dzielnicy Niederschliesen) z 1943 r. Ze zbiorów Mieczysław J. Bonisławskiego

Kolej szprotawska. Wyciąg z sieciowego rozkładu jazdy Dolnego i Górnego Śląska, nr tabeli 144e. Ważny od 17 maja 1943 r. Zbiory Mieczysława J. Bonisławskiego

Kolej szprotawska. Wyciąg z sieciowego rozkładu jazdy Dolnego i Górnego Śląska, nr tabeli 144e. Ważny od 17 maja 1943 r. Zbiory Mieczysława J. Bonisławskiego

Rozkład jazdy z 1944 r. Ostatni wojenny i zarazem ostatni niemiecki rozkład dla Kleinbahn Grunberg - Sprottau. Następne rozkłady będą ukazywać się juz po polsku... Zbiory Mieczysława J. Bonisławskiego

Rozkład jazdy z 1944 r. Ostatni wojenny i zarazem ostatni niemiecki rozkład dla Kleinbahn Grunberg - Sprottau. Następne rozkłady będą ukazywać się juz po polsku... Zbiory Mieczysława J. Bonisławskiego

Okładka pierwszego powojennego rozkładu jazdu dla okręgu poznańskiego z jesieni 1945 r. Tabela linii zoelonogórsko - szprotawskoej występuje pod numerem 36. Ze zbiorów Mieczysława J. Bonisławskiego

Okładka pierwszego powojennego rozkładu jazdu dla okręgu poznańskiego z jesieni 1945 r. Tabela linii zoelonogórsko - szprotawskoej występuje pod numerem 36. Ze zbiorów Mieczysława J. Bonisławskiego

Kolejka szprotawska. Wyciąg tabeli nr 26 z "Podróżnika kolejowego okręgu poznańskiego" - pierwszego powojennego wydania lokalnego rozkładu jazdy DOKP Poznań. Ważny od 01 listopada 1945 r. Zbiory Mieczysława J. Bonisławskiego.

Kolejka szprotawska. Wyciąg tabeli nr 26 z "Podróżnika kolejowego okręgu poznańskiego" - pierwszego powojennego wydania lokalnego rozkładu jazdy DOKP Poznań. Ważny od 01 listopada 1945 r. Zbiory Mieczysława J. Bonisławskiego.

Rozkład jazdy PKP obowiązujący w okresie 1946-47, okładka. Pod numerem 184 występuje w nim linia zielonogórsko - szprotawska.

Rozkład jazdy PKP obowiązujący w okresie 1946-47, okładka. Pod numerem 184 występuje w nim linia zielonogórsko - szprotawska.

Tabela linii zielonogórsko - szprotawskiej z rozkładu jazdy obowiązującego w sezonie 1946-47 r. Ciekawostkę stanowią nazwy wsi, jeszcze sprzed zatwierdzenia nazw na Ziemiach Odzyskanych przez specjalną Komisję. Ze zbiorów Mieczysława J. Bonisławskiego

Tabela linii zielonogórsko - szprotawskiej z rozkładu jazdy obowiązującego w sezonie 1946-47 r. Ciekawostkę stanowią nazwy wsi, jeszcze sprzed zatwierdzenia nazw na Ziemiach Odzyskanych przez specjalną Komisję. Ze zbiorów Mieczysława J. Bonisławskiego

Tabela linii Zielona Góra - Szprotawa z rozkładu jazdy PKP z 1948 r. Mamy już w nim nazwy wsi po zatwiedzeniu przez Rząd Polski (w 1948 r.). Zbiory Mieczysława J. Bonisławskiego

Tabela linii Zielona Góra - Szprotawa z rozkładu jazdy PKP z 1948 r. Mamy już w nim nazwy wsi po zatwiedzeniu przez Rząd Polski (w 1948 r.). Zbiory Mieczysława J. Bonisławskiego

Ostatni rozkład jazdy PKP, w którym występuje linia zielonogórsko - szprotawska, z sezonu 1950-51 r. Zbiory Mieczysław J. Bonisławskiego.

Ostatni rozkład jazdy PKP, w którym występuje linia zielonogórsko - szprotawska, z sezonu 1950-51 r. Zbiory Mieczysław J. Bonisławskiego.

Niemiecki rozklad jazdy ze zbiorów Izby Historii w Szprotawie. Nie ustalono narazie roku obowiązywania. Ciekawostkę stanowi występowanie w nim pociągu relacji Szprotawa - Stypułów.

Niemiecki rozklad jazdy ze zbiorów Izby Historii w Szprotawie. Nie ustalono narazie roku obowiązywania. Ciekawostkę stanowi występowanie w nim pociągu relacji Szprotawa - Stypułów.


W stanowisku nadesłanym przez zarząd woj. lubuskiego dalej czytamy - dość subiektywną wersję historii. O owej linii kolejowej pisze się: "Została ona prawie w całości rozebrana tuż po II Wojnie Światowej. Jej fragment na terenie Zielonej Góry został utrzymany w PRL jako bocznica obsługująca miejscowe zakłady przemysłowe. Rozebranie tego fragmentu następowało etapami po 2000 roku, w wyniku rezygnacji poszczególnych zakładów przemysłowych z usług PKP." Z tym fragmentem subiektywnej wersji lokalnej historii zmierzę się w kolejnym tekście. 

Literatura:

[1] „Podróżnik kolejowy okręgu poznańskiego", ważny od 1 listopada 1945.

22 marca 2017 r.
-- 




Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 14:18. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Awantura o likwidację kolei aglomeracyjnej w Zielonej Górze, część 1.

Prześlij komentarz

Photo Gallery

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers