Linia kolejowa Szczecin- Gorzów: MIB tłumaczy, dlaczego ją zlikwidowano
Opisujemy jak dokonano likwidacji linii kolejowej Gorzów- Myślibórz - Szczecin w związku z budową trasy S3 z Gorzowa do Szczecina oraz obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego oraz projektowaną/ realizowaną budową obwodnicy Myśliborza.
Pomiędzy Gorzowem Wielkopolskim a Szczecinem w związku z oddaniem do użytku drogi S3 tak naprawdę nie będzie alternatywy dla samochodu osobowego. Alternatywą byłoby uruchomienie istniejącej linii kolejowej z Gorzowa przez Myślibórz i Pyrzyce do Szczecina, dostosowanie jej do prędkości 100- 160 km/.h, wprowadzenie szybkich połączeń autobusami szynowymi.
Jest dla mnie szokiem że w województwie lubuskim prowadzi się tak skrajnie antyekologiczną politykę transportową- likwiduje się linie kolejowe, uniemożliwiając stworzenie jakiejkolwiek alternatywy dla posiadania samochodu osobowego. Jest to wg mnie przykład intelektualnego ograniczenia decydentów, którzy są nieświadomi problemów transportowych jakie trapią współczesną Europę.
Już dziś korki w większych polskich miastach to norma. Wkrótce kongestia na drogach dojdzie do Gorzowa. Wówczas nie będzie już alternatywy dla transportu drogowego, bo kilka osób w przeszłości nieodwracalnie polikwidowało podmiejskie linie kolejowe. Nie muszę mówić że jest to absolutny ewenement w Europie- takie decyzje można tylko podejmować w warunkach zaścianka, gdzie wszelkie nowe prądy intelektualne potrzebują dekad by się przebić. Jest dziwne, że zlikwidowano torowisko kolejowe między największymi miastami północnej części zachodniej Polski.
Jesteśmy w stanie wyliczyć straty z tego tytułu- linia między tak dużymi ośrodkami byłaby rentowna. Zlikwidowano fragmenty wokół Myśliborza. Czy umieją Państwo udzielić informacji, dlaczego zdecydowano o likwidacji połączenia kolejowego Gorzów- Szczecin? Gdyby zbudować nowy łącznik wokół Myśliborza, skracający długość trasy kolejowej bez wjazdu do Myśliborza, wówczas kolej mogłaby być bardziej konkurencyjna z połączeniem drogowym. Obecnie udział transportu szynowego i publicznego na tej trasie niemal nie występuje, poza ofertą autobusów. W mojej ocenie zniszczono korytarz transportu zbiorowego, z nieznanego nam powodu.
Dodałem mapę on-line z zaznaczonym przebiegiem zlikwidowanego odcinka torowiska. Odbudowa w nowym przebiegu fragmentu zlikwidowanego torowiska pozwoli uruchomić kolej pasażerską, odbudowa musiałaby pobiec równolegle do drogi S3 przez odcinek kilkunastu km. Koszty to naprawdopodobniej kilkadziesiąt mln PLN. Proszę uprzejmie o krótką informację do artykułu:
Odpowiedź:
u podstaw optymalizacji sieci linii kolejowych w Polsce, w tym ich likwidacji, leżały ówczesne uwarunkowania społeczno-gospodarcze. Procesy likwidacji infrastruktury kolejowej były prowadzone zgodnie z obowiązującym prawem, a oprócz ministra właściwego do spraw transportu i Rady Ministrów brały w nich także udział jednostki samorządu terytorialnego, co jest gwarantem prawidłowego i zgodnego z prawem przebiegu procesów likwidacji linii kolejowych z uwzględnieniem interesów wszystkich zainteresowanych stron.
Od listopada 2015 r. w ramach infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK SA nie została zlikwidowana żadna linia kolejowa bądź jej odcinek.
Aktualnie dokonywana modernizacja sieci linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA (w tym budowa nowych odcinków) odbywa się zgodnie z obowiązującym prawem na zasadach określonych w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku. W sytuacji, gdy w prace inwestycyjne zaangażowane są środki Unii Europejskiej, także zgodnie z prawem europejskim, co stanowi gwarancję prawidłowego przebiegu procesów inwestycyjnych prowadzonych na infrastrukturze kolejowej.
Decyzje o zasadności odbudowy linii kolejowej Szczecin - Gorzów Wlkp. mogą podejmować dysponenci środków w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych tj. marszałkowie poszczególnych województw (w tym przypadku lubuskiego i zachodniopomorskiego).
Elżbieta Kisil
Rzecznik prasowy
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.