Temat: Petycja do Rady Miasta i Gminy Ryki o port lotniczy Ryki- Ułęż
Petycja do Rady Miasta i Gminy o port lotniczy Ryki- Ułęż
Wielce szanowni Państwo Radni,
Jako ekonomista transportu uważam że na rynku lotnisk pasażerskich woj. lubelskiego potrzeba jest konkurencja. Obecnie działa tylko jedno lotnisko pasażerskie w tym regionie. Niewielki, sezonowy port lotniczy pasażerski mógłby już niedługo zacząć funkcjonować w Rykach- Ułężu. Infrastruktura już istnieje, ale są pewne braki.
Lotnisko w Ułężu k. Ryk ma niewyremontowany obecnie pas startowy, o wymiarach 1300 m lub 1400 metrów wg informacji zarządcy który lotnisko wykorzzystuje jako tor dla doskonalenia jazdy samochodem. Istnieje możliwość wykorzystania tego obiektu zarówno jako tor do jazzdy samochodem, jak i lotnisko komunikacyjne. Takie dwufunkcyjne rozwiązania są realtywnie często praktykowane, także w Polsce (np. w Kamieniu Śląskim tor samochodowy pełni funkcję lotniska).
Fot. Tor samochodowy w Kamieniu Śląskim nadal pełni funkcję lotniska- jest to obiekt dwufunkcyjny.
Redakcja na swoje pytanie otrzymała odpowiedź że miasto i gmina Ryki nie moze podejmować decyzji co do infrastruktury w rękach prywatnych.
To nie działa w ten sposób. Na świecie większość podobnej infrastruktury jest w rękach prywatnych. Nie przeszkadza to w swiadczeniu usług lotniskowych, w działalności aeroklubów, szkół pilotów etc. W mojej opinii między Lublinem a Warszawą jest miejsce na kolejny port lotniczy. Umożliwi on choćby możliwość dolotu w ten region dla biznesmenów posiadających własne samoloty. Ale w tym celu konieczne jest zainstalowanie urządzeń naprowadzających na lotnisku oraz podstawowa infrastruktura jak np. stacja paliwa lotniczego.
Jest to infrastruktura wystarczająca aby obsługiwać z tego lotniska samoloty general aviation, samoloty sportowe, loty biznesowe a nawet rozkładowe loty pasażerskie, a takie plany już miały miejsce. Dla przykładu na lotnisku w Mannheim pas startowy ma długość 1066 metrów, port obsługuje dwa rejsowe kierunki, loty są dotowane. Typ samolotu używany dla połączeń pasażerskich z lotniska z tak krótkim pasem startowym to Saab 340. Takie samoloty posiada między innymi polski przewoźnik Sprintair S.A.
Wnoszę petycję aby uruchomiono dotowane loty z Ryk do Gdańska w sezonie letnim od czerwca do połowy września, co najmniej 2 razy w tygodniu, w poniedziałki rano i w piątki wieczorem. Czas przelotu na trasie Ryki- Gdańsk wynosiłby około 1 godziny. Loty byłyby dotowane przez władze samorządowe (miejskie i wojewódzkie), jak w przypadku połączenia Zielona Góra- Warszawa które także jest dotowane ze środków publicznych. Kwotę rocznej dotacji szacuję na 1 milion PLN. Rozpisanoby przetarg na obsługe takich połączeń przez przewoźników prywatnych. Uważam że uruchiomienie takiego lotniska jest zasadne. Miasto wielkości Ryk może w mojej opinii mieć obsługujący je port pasażerski. Dotacje zaś nie będą znaczne.
Wnoszę petycję także o to aby możliwie szybko przedłużono pas startowy do przykładowej długości 1440- 1710 metrów (czyli o ok. 40- 310 metrów) co umożliwi bardziej bezpieczną obsługę połączeń lotniczych oraz umożliwi przyjmowanie większych i bardziej ekonomicznych typów samolotów pasażerskich. Spowoduje to spadek cen biletów, wzrost liczby pasażerów i wzrost rentowności połączeń lotniczych rozkładowych do Ryk a także spowoduje zmniejszenie dotacji do utrzymania połączeń lotniczych jak i utrzymania samego lotniska.
Wnoszę także o przystosowanie obecnych budynków w pobliżu portu lotniczego Ułęż do odprawy 33 pasażerów w przylocie i odlocie. Dla początkowo niewielkiej liczby pasażerów nie ma potrzeby budowy terminalu pasażerskiego, można znaleźć pomiesczenia w pobliżu i dostosować je do odprawy niewielkiej liczby pasażerów.
Powojskowe lotnisko Ułęż nieopodal Państwa miasta już istnieje, ale:
- nie ma na nim zbyt wielu pomocy nawigacyjnych. Proponuję wyposażenie portu w terminal pasażerski zdolny do obsługi 33 pasażerów jednorazowo w odlocie, wieżę dla kontrolerów lotów zbudowaną z kontenerów, agregat GPU, stację paliwa lotniczego, NDB lub ILS ew. system GPS.
- pas startowy jest za krótki, należy go przedłużyć o kilkaset metrów aby mogły się odbywac loty pasażerskie rozkładowe bardziej ekonomicznymi samolotami pasażerskimi niż maszynami Saab. Powienien być przedłużony o 250- 300 metrów. Proponuję pas startowy o długości najlepiej 1710 metrów.
- brak jest połączeń pasażerskich które sa ekonomicznie możliwe w sezonie letnim. Połączenia miałyby charakter turystyczny, odbywałyby się tylko latem.
Porty lotnicze z powodzeniem funkcjonują w 27- tysięcznym Szczytnie (Port Lotniczy w wiosce Szymany), w 4-tysięcznym Babimoście i w 23- tysięcznym Goleniowie.
Powtarzanym mitem w mediach tabloidowych i kolorowych jest jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 30- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla port lotniczego Świnoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 12 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf ) Utrzymanie małego, regionalnego portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka. Niemniej część ekspertów, zwykle nie mających wykształcenia ekonomicznego, podnosi mit rzekomej nierentowności małych portów lotniczych, wbrew profesjonalnym obliczeniom ekonomistów, takich jak analiza dla portu Heringsdorf, przytoczona powyżej. Owe osoby skupiają się tylko na temacie małych wpływów z ruchu lotniczego w prowincjonalnych portach lotniczych, nie pokrywających kosztów ich utrzymania. Pomijają oni zupełnie błędnie fakt wpływu dodatkowego ruchu turystycznego wygenerowanego przez lotnisko pasażerskie- na lokalną gospodarkę. Ten efekt jest na tyle silny i istotny, że nawet przy niewielkich przewozach pasażerskich przeważa nad stratami generowanymi przez dotacje udzielane przez władze dla zrównoważenia bilansów małych lokalnych i regionalnych portów lotniczych.Straty dla lokalnych gospodarek polskiej prowincji związane z likwidacją lokalnych i regionalnych portów lotniczych możemy oszacować, na podstawie danych dla portu lotniczego Heringsdorf przytoczonych powyżej, na kwotę ok. 130 milionów PLN rocznie, zakładając że wszystkie te lokalne porty lotnicze działałyby na rynku w takim modelu biznesowym jak port lotniczy Heringsdorf- czyli jako sezonowe porty pasażerskie zorientowane pod turystykę.
Czy władze miasta są zainteresowanie uruchomieniem portu lotniczego w Ułężu? Koszty to ok. 10- 15 mln PLN, z czego:
3 mln PLN- terminal pasażerski (tylko jeśli nie można dostosować istniejących pomieszczeń do tej funkcji)
1 mln PLN- montaż NDB
ewentualnie 4 mln PLN- montaż ILS
cena nieznana- system świateł naprowadzania.
Powiązane galerie:
06/10/2011 fot. Tadeusz Kowal
Pozdrawiam,
Zebrane Odpowiedzi:
Szanowny Panie,
w odpowiedzi na Państwa email z dnia 7 grudnia 2017 roku informujemy iż lotnisko w Ułężu jest własnością prywatną. Nie możemy podejmować decyzji co do powstania portu lotniczego gdyż teren nie jest naszą własnością.
Kontakt do właścicieli lotniska: http://www.motopark.net.pl/
Z poważaniem,
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T
+48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Data: 12 grudnia 2017 14:21
Temat: Remtrak - drugi etap inwestycji zakończony - komunikat prasowy PKP Intercity
we wtorek, 12 grudnia br., w Idzikowicach odbyło się uroczyste oddanie hali produkcyjnej wraz z warsztatami specjalistycznymi Zakładu Usług Taborowych REMTRAK. Nowe obiekty są efektem zakończenia drugiego etapu modernizacji zaplecza technicznego PKP Intercity, którego koszt wyniósł 9 mln zł. W wydarzeniu wzięli udział m.in. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Bittel, przedstawiciele władz lokalnych, członkowie Zarządu PKP Intercity i ZUT REMTRAK.
Biuro Prasowe PKP Intercity
Zespół Prasowy PKP Intercity S.A.
Aleje Jerozolimskie 142 A
02-305 Warszawa
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Dzień dobry
W załączniku przesyłam komunikat prasowy nt. nagrody Ministra Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej dla naszego pracownika. Zachęcam do wykorzystania.
Z poważaniem
Jolanta Maliszewska
Biuro Rzecznika Prasowego
„Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o.
Tel.: (022) 47 37 664/ 603 609 857
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
ul. Lubelska 26
03-802 Warszawa
www.mazowieckie.com.pl
Numer KRS: 0000222735, Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.
Kapitał zakładowy: 481 909 000,00 zł
NIP: 1132520369, REGON: 015876404.
P Czy musisz drukować tę wiadomość? Pomyśl o środowisku.
______________________
Wiadomość jest przeznaczona tylko dla jej adrasata/adresatów. Dostęp do tej wiadomości osób trzecich jest zabroniony. Jeżeli nie jest Pan/i adresatem tej wiadomości prosimy o poinformowanie nadawcy bez otwierania załączników.
This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system manager. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited.
Zakończyliśmy postępowanie weryfikacyjne złożonych ofert na opracowanie dokumentacji projektowej, wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla projektu pn.:„Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie". W dniu 1 grudnia ogłoszony został wybór najkorzystniejszej oferty. Ofertę te złożyła firma Egis Poland Sp. z o.o., z kwotą netto 15,2 mln zł. W przypadku braku odwołań innych oferentów, umowa na realizację projektu zostanie podpisana jeszcze w tym roku.
(...)
Bohdan Ząbek
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Joannitów 13
50-525 Wrocław
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
w niedzielę, 10 grudnia br. po raz pierwszy w trasę z Bydgoszczy do Warszawy wyruszył pociąg IC Rejewski, nazwany na cześć słynnego bydgoskiego matematyka - Mariana Rejewskiego. Z okazji inauguracyjnego kursu PKP Intercity przygotowało dla pasażerów edukacyjną akcję - łamigłówki logiczne, materiały informacyjne o kryptologu oraz słodki poczęstunek. W uroczystym przejeździe pociągu udział wzięła córka Mariana Rejewskiego - Pani Janina Sylwestrzak, a na dworcu w Bydgoszczy pojawił się dr Krzysztof Osiński – pracownik naukowy zajmujący się kryptologią.
Biuro Prasowe PKP Intercity
Zespół Prasowy PKP Intercity S.A.
Aleje Jerozolimskie 142 A
02-305 Warszawa
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Petycja do
Rada Miejska Miasta Stargard
Proszę o zamieszczenie petycji w BIP. Moje dane osobowe mogą zostać użyte.
Szanowni Państwo,
Jako ekonomista transportu uważam że na rynku lotnisk pasażerskich woj. zachodniopomorskiego potrzeba jest konkurencja- obecnie jest w tym regionie tylko jeden port lotniczy, podczas gdy w woj. mazowieckim działają 3 takie porty.
Obecnie działa tylko jedno lotnisko pasażerskie w tym regionie. To jest zbyt mało, przez co samoloty biznesowe, czarterowe czy sportowe muszą ponosić wysokie koszty lądowań na lotnisku Goleniowa które ma pozycję niemalże monopolistyczną.
Niewielki, sezonowy port lotniczy pasażerski mógłby już niedługo zacząć funkcjonować w Stargardzie. Infrastruktura już istnieje i jest posiadana przez Urząd Miasta, ale są znaczne braki. Jest to spowodowane podjęciem decyzji o likwidacji lotniska. Decyzja ta jednak powinna być zmieniona, z tego powodu że miasta wielkości Stargardu w Polsce i na świecie posiadają lotniska, podczas gdy w Stargardzie lotnisko się likwiduje.
Lotnisko w Stargadzie ma już częściowo zamknięty pas startowy o pierwotnej długości 2500 m., z którego zdatna do użytku długość i szerokość to około 2000 lub 2200 metrów i 60 m szrokości . Jest to infrastruktura wystarczająca aby obsługiwać z tego lotniska samoloty general aviation, loty biznesowe, rozkładowe loty pasażerskie, a takie plany już miały miejsce. Typ samolotu używany dla połączeń pasażerskich z lotniska z którego dopiero zaczyna się wznawiać połączenia pasażerskie i początkowo popyt nie będzie duży, to Saab 340. Takie samoloty posiada między innymi polski przewoźnik Sprintair S.A. Tak ożywiano ruch na lotnisku Olsztyn- Szymany- na początek loty oferowały niewielkie maszyny.
Wnoszę petycję aby:
- zmieniono decyzję o likwidacji lotniska na decyzję o ponownym otwarciu lotniska dla celów sportowych, general aviation etc. Lotnisko w Goleniowie obsługuje już znaczny ruch i powinno powstać drugie lotnisko które przejęłoby ruch samolotów innych niż samoloty pasażerskie, cargo i wojskowe.
-w regionie powinno powstać drugie lotnisko które oferowałoby utwardzony pas startowy i niższe stawki dla samolotów małych, biznesowych, general aviation
- uruchomiono dotowane loty ze Stargardu do Warszawy w sezonie letnim, co najmniej 2 razy w tygodniu, w poniedziałki rano (albo w niedziele wieczorem) i w piątki wieczorem. Czas przelotu na trasie Stargard- Warszawa wynosiłby około 1 godziny. Loty byłyby dotowane przez władze samorządowe (miejskie i wojewódzkie), jak w przypadku połączenia Zielona Góra- Warszawa które także jest dotowane ze środków publicznych. Kwotę rocznej dotacji szacuję na 2-3 miliony PLN. Rozpisanoby przetarg na obsługę takich połączeń przez przewoźników prywatnych.
Wnoszę petycję także o to aby możliwie szybko doposażono port lotniczy w pomoce nawigacyjne (NDB lub ILS) co umożliwi bardziej bezpieczną obsługę połączeń lotniczych oraz umożliwi przyjmowanie większych i bardziej ekonomicznych typów samolotów pasażerskich- np. airbusów i boeingów. Spowoduje to spadek cen biletów, wzrost liczby pasażerów i wzrost rentowności połączeń lotniczych rozkładowych do Stargardu a także spowoduje zmniejszenie dotacji do utrzymania połączeń lotniczych jak i utrzymania samego lotniska.
Wnoszę także o przystosowanie obecnych niektórych budynków - w postaci budynku powojskowego- do odprawy 33 pasażerów w przylocie i odlocie. Dla początkowo niewielkiej liczby pasażerów nie ma potrzeby budowy terminalu pasażerskiego. Wystarczą istniejące już obiekty i budowle. Koszt inwestycji w uruchomienie połączeń pasażerskich nie będzie więc zbyt wielki.
Powojskowe lotnisko Stargard już istnieje, ale:
-pas startowy nie był spoinowany ani nie uzupełniano pęknięć i nie wymieniano tych najbardziej zużytych płyt
- nie ma na nim zbyt wielu pomocy nawigacyjnych. Proponuję wyposażenie portu w terminal pasażerski zdolny do obsługi 33 pasażerów jednorazowo w odlocie poprzez adaptację istniejącego obiektu, wieżę dla kontrolerów lotów (modułową zbudowaną z kontenertów, na wzór wieży tymczasowej w porcie lotn. Modlin), agregat GPU, stację paliwa lotniczego, NDB lub ILS ew. system GPS.
- brak jest połączeń pasażerskich które sa ekonomicznie możliwe. Połączenia miałyby na przykład charakter turystyczny, odbywałyby się tylko latem.
Porty lotnicze z powodzeniem funkcjonują w 27- tysięcznym Szczytnie (Port Lotniczy Szymany), w 4-tysięcznym Babimoście i w 23- tysięcznym Goleniowie.
Powtarzanym mitem w mediach tabloidowych i kolorowych jest jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 30- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla port lotniczego Świnoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 12 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf ) Utrzymanie małego, regionalnego portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka. Niemniej część ekspertów, zwykle nie mających wykształcenia ekonomicznego, podnosi mit rzekomej nierentowności małych portów lotniczych, wbrew profesjonalnym obliczeniom ekonomistów, takich jak analiza dla portu Heringsdorf, przytoczona powyżej. Owe osoby skupiają się tylko na temacie małych wpływów z ruchu lotniczego w prowincjonalnych portach lotniczych, nie pokrywających kosztów ich utrzymania. Pomijają oni zupełnie błędnie fakt wpływu dodatkowego ruchu turystycznego wygenerowanego przez lotnisko pasażerskie- na lokalną gospodarkę. Ten efekt jest na tyle silny i istotny, że nawet przy niewielkich przewozach pasażerskich przeważa nad stratami generowanymi przez dotacje udzielane przez władze dla zrównoważenia bilansów małych lokalnych i regionalnych portów lotniczych.Straty dla lokalnych gospodarek polskiej prowincji związane z likwidacją lokalnych i regionalnych portów lotniczych możemy oszacować, na podstawie danych dla portu lotniczego Heringsdorf przytoczonych powyżej, na kwotę ok. 130 milionów PLN rocznie, zakładając że wszystkie te lokalne porty lotnicze działałyby na rynku w takim modelu biznesowym jak port lotniczy Heringsdorf- czyli jako sezonowe porty pasażerskie zorientowane pod turystykę.
-jakie plany biznesowe ma UM Stargard w związku z lotniskiem?
-Czy nie powinno się sporządzić jakiegoś dokumentu/ strategii dla lotniska, z określeniem tego czy potrzebna jest jego reaktywacja, oraz z określeniem źródeł finansowania? W strategii UMiG Orneta na temat lotniska są dwa zdania. Czy nie powinien powstac osobny dokument tylko dla lotniska? Przecież w ostatnim roku w Polsce naprawiono 2-3 podobne lotniska (Krosno, Krywlany etc.), a w ostatnich latach naprawiono lotnisko we wsi Szymany kwotą ok. 205 mln PLN (o ile pamiętam). W niewielkich miejscowościach gdzie funkcjonują lotniska, np. w Nowym Kramsku k. Babimostu czy w Szymanach, często są dużym lub największym pracodawcą.
-czy planuje się pozyskanie np. aeroklubów, firm szkolących pilotów? W mieście wielkości Stargardu powinien działać aeroklub. Choćby dla tego celu lotnisko powinno być naprawione. Przecież lotniska aeroklubowe mają prawie wszystkie miasta podobnej jak Stargard wielkości. Tymczasem władze miasta w odpowiedzi na zapytanie informują o zamiarze całkowitej likwidacji lotniska.
-czy planuje się poszukiwanie inwestorów którzy potrzebują lotniska dla procesu technologicznego, np. producentów samolotów lekich, czy w ogóle producentów samolotów? W innych regionach kraju, np. w Mielcu czy Krośnie na Podkarpaciu, to się udało, i wokół lotnisk rozwinęła się produkcja samolotów. Zamiast likwidować lotnska pod strefy gospodarcze, pozyskano inwestorów którzy potrzebują lotniska dla procesu produkcyjnego, np. samolotów. W ten sposóbn rozwinięto przemysł lotniczy. Tymczasem ta gałąź gospodarki w Stargadzie upadła.
-czy władze miasta nie zamierzają skorzystać z usług Urzędu Lotnictwa Cywilnego by dowiedzieć się co trzeba przesłać aby formalnie zalegalizować lądowisko na pasie startowym? W wielu miastach na powojskowych pasach startowych najpierw zalegalizowano lądowiska, później dodano stacje paliwa lotniczego, by samoloty mogły tankować paliwo.
-czy zamierza się doprowadzić do naprawy spoin i pęknięć w płytach na pasie startowym i pozyskać na to środki finansowe np. z Urzędu Marszałkowskiego etc.?
Wnoszę petycję o zachowanie i odtworzenie drogi startowej Portu Lotniczego Stargard i odbudowę portu który ongiś jako Hilfslandeplatz obsługiwał połączenia lotnicze do Królewca i Berlina (por. mapa połączenia lotniczego z rozkładem- poniżej). Lotnisko miało oświetlenie nocne wg opisu na mapie.
Proponuję drogę startową o dł. 2200 metrów z wykorzystaniem drogi startowej istniejącej powojskowej która byłaby naprawiona (wyminana spoin i spękanych płyt betonowych jeśli takie są), naprawę lub odbudowę drogi kołowania i płyty postojowej, przebudowę i modernizację budynku portu lotniczego jeśli się zachował (tego z wieżą kontroli lotów). Umożliwi to przyjmowanie samolotów.
Uruchomionoby planowe loty rejsowe do innych miast Polski- proponuję loty do Warszawy (raz czy dwa razy w tygodniu, np. w piątki wieczorem i w niedziele wieczorem)- loty te byłyby dotowane. Lotnisko pasażerskie działałoby tylko raz-dwa razy w tygodniu.
Załączam oryginalne mapy, na wezwanie mogę przesłać kserokopię przedwojennego rozkładu lotów.
Proszę o odpowiedź na petycję- opublikuję ją.
Załączam poprzednią odpowiedź która wg mnie rozmija się z prawdą historyczną:
--
Odpowiedzi władz miasta:
Odpowiedź UM Stargard na list z redakcji:
Szanowny Panie,
informuję, że aktualnie Gmina Miasto Stargard nie zamierza odtwarzać drogi startowej Portu Lotniczego Stargard i odbudowywać portu - o których pisze Pan w swojej wiadomości e-mail. Obecnie nie zamierzamy również uruchamiać na swoim terenie lotniska.
W razie dodatkowych pytań lub wątpliwości pozostajemy do Pana dyspozycji.
--
Z poważaniem
- Piotr Styczewski
inspektor ds. informacji
Biuro Prezydenta Miasta
Urząd Miejski
ul. Czarnieckiego 17
73-110 Stargard
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Komunikat prasowy
Godz. 15.30, niedziela, 10 grudnia 2017 r.
Sieć kolejowa przejezdna. Wdrożenie rozkładu zgodnie z planem.
Do godziny 15.30 na sieć kolejową wyjechało 2098 pociągów. Na CMK miedzy Grodziskiem Mazowieckim a Idzikowicami po raz pierwszy już 18 pociągów pojechało z prędkością 200 km/h. Trasy w kraju są przejezdne. Łącznica kolejowa Kraków Zabłocie - Kraków Podgórze (Krzemionki) przyjęła dziś 30 pociągów. Na 11 największych dworcach pracują mobilni informatorzy i obsługa punktów InfoDworzec.
Sieć kolejowa jest monitorowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W Warszawie działa specjalny krajowy zespół, złożony z przedstawicieli przewoźników i PLK, zarządcy infrastruktury.
- Wdrożenie nowego rozkładu przebiega planowo. Nie odnotowujemy istotnych problemów eksploatacyjnych. Cały czas działa też specjalny krajowy zespół PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i przedstawicieli przewoźników, który monitoruje i koordynuje wprowadzenie nowego rozkładu. Śledzimy także prognozy pogody, a w dyspozycji, na wypadek awarii, pozostają zespoły techniczne i pociągi sieciowe – mówi Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A..
Od dziś podróżni korzystają z nowoczesnych przystanków Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze. Do godz. 15.30 po łącznicy nad Krakowem przejechało 30 pociągów pasażerskich. Do końca dnia zaplanowano jeszcze 14 składów. Obiekty są dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, także tych o ograniczonej mobilności. Zadaszone perony są wyraźnie oznakowanie, mają ścieżki naprowadzające i tablice informacyjne dla osób niedowidzących. Łącznica pozwoliła na wyeliminowanie postojów na stacji Kraków Płaszów, związanych z koniecznością zmiany kierunku jazdy. Pociągi jadące do Skawiny skrócą czas przejazdu o 15 min.
Kompleksowa informacja dla podróżnych
W weekend w 11 lokalizacjach podróżni mogą liczyć na wsparcie mobilnych informatorów PKP Intercity: w Krakowie (Główny), Katowicach, Zakopanem, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Gdyni, Warszawie (Centralny, Wschodni i Zachodni) oraz Szczecinie. Informacji udzielać będą tam także pracownicy InfoDworców. Zarządca infrastruktury na bieżąco współpracuje z przewoźnikami, by zapewnić pasażerom kompleksową informacją o podróży oraz jej najwyższy komfort. Informacje o rozkładzie jazdy są na stacjach i przystankach w formie plakatów i w Internecie na portalpasazera.pl i rozklad-pkp.pl. Znajdują się tam informacje o rozkładzie jazdy wszystkich przewoźników. Odjazdy i przyjazdy pociągów są wyświetlane także na tablicach oraz infokioskach na stacjach. Informacje o ofercie PKP Intercity można uzyskać na stronie intercity.pl.
Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel.: (+48) 694 480 239
e-mail: rzecznik@plk-sa.pl
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa
Spółka wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem
KRS 0000037568. NIP 113-23-16-427, REGON 017319027
Kapitał zakładowy 16 696 577 000,00 w całości wpłacony
Zarządzamy państwową infrastrukturą kolejową.
Udostępniamy trasy kolejowe dla przewozów pasażerskich i towarowych.
Utrzymujemy i modernizujemy powierzoną nam sieć linii kolejowych z dbałością o środowisko.
www.plk-sa.pl
www.plk-inwestycje.pl
Wydrukuj wiadomość tylko wtedy, gdy jest to niezbędne
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Komunikat prasowy
Godz. 8.00, niedziela, 10 grudnia 2017 r.
Nowy rozkład jazdy pociągów wprowadzany planowo
W Krakowie krótszy czas przejazdu pociągów zapewnia nowa łącznica Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze. Do 200 km/h PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększyły prędkość pociągów na CMK, od Grodziska Mazowieckiego do Idzikowic. Wszystkie trasy kolejowe są przejezdne. Na trasy wyjechało prawie 800 pociągów
Od dziś uruchomione zostały regularne kursy pociągów po łącznicy w Krakowie. Nowy, największy obiekt pozwala bezpośrednio jechać z Krakowa Głównego w stronę Skawiny i Zakopanego z pominięciem czasochłonnej zmiany kierunku jazdy w Krakowie Płaszowie. Do godz. 8.00 po łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki przejechało 16 pociągów. Pierwszym rozkładowym był pociąg PKP Intercity „Uznam” do Zakopanego, który krótszą trasę pokonał już w sobotę o godz. 17.52
Zgodnie z zapowiedzią, do 200 km/h PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podniosły prędkość pociągów na ok. 80 km odcinku Centralnej Magistrali kolejowej między Grodziskiem Mazowieckim a Idzikowicami. To trasa z Warszawy m.in. do Krakowa, Katowic, Bielska i Wrocławia. Czas przejazdu najszybszych pociągów skróci się o 7 min do Wrocławia i 12 min do Bielska Białej, o 5 min do Krakowa.
- Nowa łącznica w Krakowie i zwiększenie prędkości do 200 km/h na kolejnym odcinku CMK to efekty prowadzonych inwestycji. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują już następne projekty. Dzięki nim nie tylko pojedziemy szybciej między regionami i miastami, ale zwiększy się także komfort obsługi pasażerów na stacjach i przystankach - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Dziś do godz. 8.00 na trasy wyjechało prawie 800 pociągów. Przejazdy odbywają się bez zakłóceń. Trasy kolejowe monitorują dyżurni ruchu i dyspozytorzy wspólnie z przewoźnikami. Służby techniczne PLK pozostają w gotowości.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z przewoźnikami opracowały rozkład jazdy pociągów, który uwzględnia najlepsze czasy przejazdu i realizację kolejnych etapów inwestycji.
Kompleksowa informacja dla podróżnych
W weekend zmiany rozkładu na 11 największych stacjach podróżni mogą liczyć na wsparcie mobilnych informatorów PKP Intercity: w Krakowie (Główny), Katowicach, Zakopanem, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Gdyni, Warszawie (Centralny, Wschodni i Zachodni) oraz Szczecinie. Informacji udzielać będą tam także pracownicy InfoDworców. Zarządca infrastruktury na bieżąco współpracuje z przewoźnikami, by zapewnić pasażerom kompleksową informację o podróży.
Informacje o rozkładzie jazdy są na stacjach i przystankach w formie plakatów i w Internecie na portalpasazera.pl i rozklad-pkp.pl. Informacje o ofercie PKP Intercity można uzyskać na stronie intercity.pl.
Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel.: (+48) 694 480 239
e-mail: rzecznik@plk-sa.pl
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa
Spółka wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem
KRS 0000037568. NIP 113-23-16-427, REGON 017319027
Kapitał zakładowy 16 696 577 000,00 w całości wpłacony
Zarządzamy państwową infrastrukturą kolejową.
Udostępniamy trasy kolejowe dla przewozów pasażerskich i towarowych.
Utrzymujemy i modernizujemy powierzoną nam sieć linii kolejowych z dbałością o środowisko.
www.plk-sa.pl
www.plk-inwestycje.pl
Wydrukuj wiadomość tylko wtedy, gdy jest to niezbędne
Pytanie:
Z lokalnego lotniska w Zielonej Górze w okresie przedświątecznym prowadzono dodatkowe loty - drugą parę lotów dziennie. Czy PKP IC także planuje zwiększenie liczby kursów pociągów w różnych relacjach w Polsce? Czytałem np. że klienci już nie mogli kupić biletów na część poc. pendolino, np. z Kołobrzego do Krakowa (jesli nie przekręciłem tej relacji) mimo że do świąt jeszcze jest ok. 2,5 tygodnia
Odpowiedź PKP Intecity
w okresie Świąt Bożego Narodzenia i Sylwestra, PKP Intercity zapewni w każdej dobie szczytu przewozowego więcej miejsc w pociągach. Przewoźnik na bieżąco monitoruje frekwencję w składach i tam gdzie jest to możliwe włączy dodatkowe wagony. Dla pasażerów, którzy planują Sylwestra w górach zostanie uruchomiony 31 grudnia dodatkowy pociąg EIC z Warszawy do Zakopanego.
(..)
Agnieszka Serbeńska
Rzecznik prasowy PKP Intercity
Zespół Prasowy PKP Intercity S.A.
Aleje Jerozolimskie 142A
02-305 Warszawa
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Dzień dobry,
Ponad 2 mln 650 tys. - tylu pasażerów obsłużyło wrocławskie lotnisko od początku 2017 roku. W listopadzie największe wzrosty zanotowano w ruchu sieciowym międzynarodowym i połączeniach niskokosztowych. Najbardziej wypełnione były samoloty do Rzymu, Mediolanu i Lizbony.
Więcej informacji w załączeniu. W razie pytań – pozostaję do dyspozycji.
Zdjęcia i grafika (mat. Port Lotniczy Wrocław) dostępne pod adresem: http://bit.ly/2BXN3Pi
Aby pobrać całą galerię zdjęć, kliknij w ikonkę POBIERZ, która znajduje się na niebieskim pasku (prawy górny róg).
Pozdrawiam serdecznie,
ALEKSANDRA PALUS
+48 509 065 355
apalus@prexpert.com.pl
Wrocław, 8 grudnia 2017 r.
Informacja prasowa
Wypełnione samoloty na wrocławskim lotnisku
Ponad 2 mln 650 tys. - tylu pasażerów obsłużyło wrocławskie lotnisko od początku 2017 roku. W listopadzie największe wzrosty zanotowano w ruchu sieciowym międzynarodowym i połączeniach niskokosztowych. Najbardziej wypełnione były samoloty do Rzymu, Mediolanu i Lizbony.
W samym tylko listopadzie 2017 roku Port Lotniczy Wrocław obsłużył ponad 200 tys. podróżnych. To 7-procentowy wzrost w porównaniu do listopada 2016 roku. Przez 11 miesięcy z wrocławskiego lotniska skorzystało już 2 652 936 pasażerów. Dzięki temu wzrost wyniósł blisko 19% w porównaniu do analogicznego okresu 2016 roku. – To świetny wynik i ogromny sukces lotniska – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. – Prognozy na ten rok mówią o ponad 2,8 mln obsłużonych pasażerów. Obserwując dynamikę wzrostu w kluczowych segmentach ruchu, ten wynik staje się bardzo realny. Przed nami wciąż czas wzmożonego ruchu w okresie świątecznym - dodaje.
Samoloty pełne po brzegi
W listopadzie 2017 roku z połączeń niskokosztowych skorzystało prawie 136 tys. osób. To o 26,5% więcej niż w zeszłym roku o tej porze. Wśród najpopularniejszych kierunków, obok Wysp Brytyjskich, znalazły się loty do Europy południowej, między innymi Włoch, Portugalii i Hiszpanii. Znakomite wypełnienie notowały samoloty do Rzymu (średnio 93%), Lizbony i Mediolanu (po 92%) oraz na Teneryfę (91%). – Z roku na rok coraz wyraźniej widać, że podróżni chętniej planują urlop również jesienią. Taki wypoczynek jest często tańszy, a atrakcje są bardziej dostępne dla zwiedzających – mówi Dariusz Kuś. Dużą popularnością cieszą się nowe południowe kierunki dostępne z wylotem z Wrocławia. Na przykład Palermo i Neapol notują wypełnienia samolotów rzędu 89-88%. Wiosną 2018 roku siatkę uzupełni 5 kolejnych nowości – Ateny (Ryanair), Porto, Kutaisi, Goteborg i Bazylea (Wizz Air).
Lotnisko przyjazne biznesmenom
W ruchu sieciowym międzynarodowym wrocławskie lotnisko odnotowało ponad 20-procentowy wzrost z łączną liczbą 35 tys. pasażerów. Wpływ na to miała duża liczba połączeń do największych portów przesiadkowych w Europie. W tym momencie Port Lotniczy Wrocław oferuje 18 takich tras dziennie. Do najpopularniejszych należy Frankfurt nad Menem, Monachium, Dusseldorf, a także zimowa nowość Zurych (w rozkładzie od końca października). – Loty do centrum szwajcarskiego biznesu to dobra wiadomość dla działających we Wrocławiu firm, między innymi Credit Suisse czy UBS – mówi Dariusz Kuś. - Z połączenia do Zurychu cieszą się także pasażerowie korzystający z lotów na trasach transkontynentalnych. Siatka debiutującego u nas przewoźnika SWISS obejmuje największe lotniska świata i pozwala korzystać z ogromnej liczby rejsów do wielu zakątków globu – dodaje.
W listopadzie z rejsów krajowych skorzystało 26 tys. osób - ogromną popularnością cieszyło się niskokosztowe połączenie do Gdańska (wypełnienie wyniosło prawie 84%). Z lotów czarterowych skorzystało ponad 3,3 tys. podróżnych.